Jump to content

Ny hunden tåler ikke andre hunder


Ilatad

Recommended Posts

Hei

 

Mor og Far har kjøpt seg en 10mnd gammel elghund tispe (svart), hun har vært i Bodø og de som hadde kjøpt henne hadde ikke betalt, så opdretteren hadde tan henne tilbake.

problemet er at hun sansyneligvis har vært utsatt for noe i "barndommen". hun nekter å være med i hundegården og hvis hun blir med in, setter hun seg i fanget.

hun er aggressiv mot dachsen som jeg og min kone har (også tispe) og hun reagerer på andre dyr. eks. kyr.

noen som vet hva vi kan gjøre for å få henne til å bli vant med andre hunder og dyr?

hun er kjempe snill mot folk og sån passe lydig.

 

hvis vi ikke finner noe løsning må vi nokk bare gi henne tilbake til oppdretteren, men det er siste utvei

Link to comment
Share on other sites

Det som trengs er tid. Tid for begge to å gjøre seg kjent med hverandre og avklare hvem som er hvem i flokken. Dere vet ikke helt hva nyehunden har opplevd tidligere og dermed må man gå litt varsomt fram.

Ikke sett noen av hundene i en slik posisjon at de må "sette hverandre stevne". Ta vare på eldstehunden slik at den ikke blir tilsidesatt etter at den nye er kommet i hus; sjalusi er et velkjent fenomen når nye medlemmer kommer til.

Og unghunden deres blir nok usikker dersom den plasseres i hundegård sammen med en ukjent hund (som selvsagt vil vise at det er hun som bestemmer). Ikke la dem være alene der for å fikse opp - det fører aldri noe godt med seg. Tisper er nå engang tisper og kan være direkte jævlige mot hverandre.

 

Bruk mye tid på hver individuelt og gjør noe positivt med dem sammen (turer og andre "ufarlige" ting). Vis at du bryr deg like mye om begge og sett grenser og vær rettferdig overfor begge. Favorisering av èn hund medfører igjen sjalusidrama.

 

Tid er det som skal til - det er jeg overbevist om.

Link to comment
Share on other sites

Enig med jaktlykke, så lenge dachsen oppfører seg "normalt" er det tid som skal til,har tre tisper 1,3,4 år de ligger i en dunge i samme bur :D hadde ei toårig tispe tillåns ett år hun var ei sur gammal tante og passa ikke inn i flokken her,ingen av bikkjene mine likte henne og nærmest overså hennes tilstedeværelse.

Nei gi de tid så skal du se det går seg til. lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...