Jump to content

støpte kuler i rifle, presisjon?


høggern

Recommended Posts

jeg har skutt litt støpte kuler i en rifle kal 308w. på 100m fikk jeg samlinger ned mot 5 cm. hvor god presisjon kan man forvente?

 

jeg brukte 200grs RN kule med GC og en 120grs RN uten GC. begge disse dikk jeg samlinger mellom 5 og 10 cm på. hastigheta var på 310 og 400msek.

Link to comment
Share on other sites

Har du pusset skikkelig? Mantelrester i pipa må bort før du får noe dreis på blykulene.

Kulefett, kalibreringsdiameter, settedybde, legering osv teller også med. Gjør du jobben ordentlig, er det ingen grunn til at du ikke skal få blykulene til å gå like godt som mantlede. Står mye bra om emnet i de første utgavene av Ladeboken.

 

Om det er verdt jobben vet bare du, skal du ha matchpresisjon eller OK ammo for mengdetrening?

Link to comment
Share on other sites

Om det er verdt jobben vet bare du, skal du ha matchpresisjon eller OK ammo for mengdetrening?

 

egentlig bare et prosjekt for å se hvordan det funker. har ingen praktisk behov for støpte kuler pr i dag. har såpass tilgang på rimelige mantlede kuler at det ikke er behov for å støpe kuler pr i dag. men hadde bare lyst å prøve.

 

brukte 2 forskjellige kulefett. lee liquid og et annet fett jeg ikke husker navnet på. kulene var sized til .309.

ladningene var meget reduserte. kan være det og. men hvor høy hastighet kan jeg regne med å kunne skremme ut de kulene i uten at de blir ødelagt?

 

btw, dette er skutt i en sauer 200str som samler vanlig nato på 25mm eller bedre på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Med eller uten gascheck? Hvilken blylegering? Luftavkjølt, sluppet i vann eller herdet i steikovn? Nøyaktig betegnelese på kulen/tanga?

 

For kuler støpt av hjulvekter, luftavkjølt og med gascheck er passende max hastighet rundt 1800fps, hardere kuler kan lades til høyere hastighet, bløtere lavere. Uten gascheck bør/må hastighetn ned (eller en kan bruke litt dacron mellom krutt og kule).

 

Lesestoff om emnet er : http://castboolits.gunloads.com/ og http://www.lasc.us/CastBulletNotes.htm

Link to comment
Share on other sites

Med eller uten gascheck? Hvilken blylegering? Luftavkjølt, sluppet i vann eller herdet i steikovn? Nøyaktig betegnelese på kulen/tanga?

 

For kuler støpt av hjulvekter, luftavkjølt og med gascheck er passende max hastighet rundt 1800fps, hardere kuler kan lades til høyere hastighet, bløtere lavere. Uten gascheck bør/må hastighetn ned (eller en kan bruke litt dacron mellom krutt og kule).

 

Lesestoff om emnet er : http://castboolits.gunloads.com/ og http://www.lasc.us/CastBulletNotes.htm

 

kule 1:

120 grs lee RN kal 311, uten gascheck. støpt av hjulvekter. luftjølt.

 

kule 2:

200 grs lee RN kal 309 med GC, støpt av hjulvekter/setteribly.

 

begge sized til 309

 

og hastighet rundt 1100-1300 fsek.

Link to comment
Share on other sites

Virker som et greit utgangspunkt det der, har fått samlinger ned mot tommen på 50m med samme kule. Ikke ille med tanke på at rifla ikke samler så vanvittig mye bedre med matchkuler. Men ikke vær redd for å spa på litt mer krutt, jeg har ladet de til 650m/s med 40grs N150. Legering var 1:2 Mono/bly (16BHN), 0,308dia med bunnkopp og Lyman Super Moly kulefett.

 

Har nå fått 309-die som må prøves ut, skal også prøve en litt bløtere legering (1:4 Mono/bly) samt liquid alox. Til sub gir dette fettet bedre hastighet, sannsynligvis pga smøring av nesen.

Link to comment
Share on other sites

hovedmålet med dette er egentlig bare å teste. siden jeg egentlig får tak i nok kuler i det kaliberet der til en grei pris er det ikke veldig viktig å få dette til å samle meeeget godt. men artig er det.

hittil har jeg kun ladet med pistolkrutt. å den pipa jeg har skutt dette i er jo en gammel sliten banepipe. så kansje samlingene hadde blitt bedre om pipa jeg skjøt det i ikke var gått 10 000 skudd?

 

pr nå har jeg bare testa med P4 krutt. får hastigheter mellom 310 og 411 msek.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at en får best presisjon med riflekrutt og litt fart på kulene. Nok og rett fett er også viktig, idelt skal du se en stjerne av fett på munningen etter et skudd. Å smøre med kun Liquid alox har jeg ikke prøvd i rifle, men jeg bruker å dyppe ferdig kalibrerte og smurte kuler i LA, gjør under for pussejobben!

Pipa kan sikkert være god nok den. men har du pusset den HELT ren?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...