Jump to content

"Høyre" vil ha forbud mot halvauto


Rango

Recommended Posts

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Åpen dag på banen med vaffler og lokalpresse er en kjempeide! En av de største feilene vi gjør er å gjemme oss bort!

Enig i de to siste innlegg. Hassel har veldig rett, men dette berører veldig mye i samfunnet, også for ikke-skyttere/jegere, et veldig følsomt tema. Det siterte, veldig viktig, jeg skal ta min del av det ansvaret. Jeg syns alle relevante forbund har et ansvar om "å gjøre mer ut av seg, bli mer for hvermansen, og pr-kåte" i så måte. Dette til hassel, og alle andre forbundsfolk, + alle medlemmer selvsagt.
Link to comment
Share on other sites

"Skyting som sport er ikke avhengig av krutt, smell og kuler; laserteknologi gir et fullgodt allternativ"

Jeg er tilbøyelig til å være enig på sikt, men foreløpig er LaWS litt tungvint å hale rundt med handemakt i feltløypene. For ikke å snakke om innkjøps- og driftskostnadene.

 

Nei, seriøst, det der ble vel sablet grundig ned i egne rekker. Dessuten er jo ikke sikkerhetsaspektet irrelevant med "pekelaser" slikt det ble hevdet, det ser vi jo nå med alle skrullingene som blender fly og helikoptre med laserpenn.

Link to comment
Share on other sites

Ved overgang til elektroniske våpen er kulens avdrift for vind historie. Alt er opp til utøveren

Det høres jo flott ut for de uinnvidde, men for oss skyttere er jo slikt en del av det som gjør skyting til en så utfordrende sport. Det er nettopp alle de små usikre variablene som skiller ut de beste.

 

Neste gang noen foreslår dette kan du spørre om hvorfor man ikke kjører Tour De France på ergometersykler? Da kunne man avholde det på et stadion så alle kunne se hele løpet, ingen ville punktere , rammes av andres fall eller skades i ulykker. Dagens videoteknikk er mer enn kapabel til å gi alle utøvere et realistisk skjermbilde å glane på om de ønsker...

Link to comment
Share on other sites

Quote fra VG-Nett

Med de nye, ufarlige våpnene - enten det er gevær eller pistol - kan biathlon bli en verdensidrett. Da tenker jeg ikke minst på at skytingen sommerstid kan kombineres med løping, sykling og rulleski. Skytingen kan praktisk talt utføres over alt. Også innendørs, sier Hovda.

 

- Men da er det ikke lenger skyting, er det vell ?

 

+ 1 på den Tour de france likningen Erlend :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel dette med laser og ergometersykler litt off topic men det fristet for mye å kommentere:

Det er vel minimalt med sport, idrett og konkurranser som IKKE kan gjøres på en datamaskin?

Skyting, sykling, fotball, bilkjøring.. Ikke mye vits i å ramse opp alt. Dette er etter min mening et helt idiotisk forslag.

(Greit nok at Bjørndalen kanskje ser noe fornuft i å skyte med laser.. Hihi.)

Kanskje dette er hva som skal til for å fjerne dopingen i sporten? Tour De France på ergometer gir jo mulighet til dopingtester underveis.. :twisted:

Framtiden er NEPPE at elektronikk og data blir foretrukket framfor virkeligheten!

Litt ironisk at det er data og tv-spill som er konstruert for å ufarliggjøre skyting / bilkjøring / krig som veldig ofte får skylda for alvorlige ulykker..

Link to comment
Share on other sites

joda, vi må bare sørge for å ikke ofre noen minoriteter for det "store flertallet". Det er ikke slik at en skytter tapt er en skytter tjent, mister man en gren eller et forbund mister man folk for godt. Og jo mindre (og mindre mangfoldige) vi er jo færre nye kan vi vente oss. Nettopp mangfoldet er ett av våre fortrinn, det finnes en gren for en hver smak og kropp.

Link to comment
Share on other sites

viggo jordahl i SV skrev denne artikkelen på SV sin hjemme side:

 

For liberal våpenlov

 

Den verste tragedien i Norge i fredstid glemmes aldri. Massakren den 22.juli ble utført av et hode og to hender bak to våpen som ingen sivilister burde ha tilgang til. Kombinasjonen mellom lett tilgang på håndvåpen og viljen til å bruke våpenet gjorde denne tragedien dessverre mulig. Samfunnet kan ikke alltid beskytte seg mot mennesker som er tilbøyelig til å utføre slike grusomheter som skjedde, men samfunnet har mulighet til å hindre tilgang til skytevåpen og dermed også hindre slike ufattelige tragedier.

 

Det er registrert 1229436 håndvåpen og det er 484298 våpeneiere i Norge. Det vil si at hver tiende person i Norge eier ett eller flere håndvåpen. I tillegg kommer flere hundre tusen uregistrerte hagler, og et ukjent, men klart betydelig, antall uregistrerte, illegale håndvåpen. Dette setter Norge høyt opp på europatoppen i antall håndvåpen pr. innbyggere. I Polen er det ett registrert håndvåpen pr 100 innbyggere og i Norge er det 25 ganger så mange lovlige våpen blant sivile. Og nå når Norge topper den dystre statistikken over ofre for massedrap med skytevåpen, er det på høy tid å revurdere den altfor liberale våpenloven vi har her i landet.

 

Justisminister Knut Storberget har bedt om at dagens våpenlov skal gjennomgås og Politidirektøren ønsker strengere regler for hvem som kan kjøpe halvautomatiske håndvåpen. Det er bra, men hvem har egentlig behov for slike våpen? Etter min mening; ingen. I følge eksperter på jakt er det svært begrenset behov for slike våpen og sivile skytekonkurranser med slike våpen er totalt unødvendig. Den teknologiske utviklingen har også gjort sivile skytterlag og særlig pistolklubber til historiske mastodonter. Dagens teknologi kan med letthet utvikle spennende datastyrte skytekonkurranser uten kuler og krutt som alternativer til at deltagere må drasse rundt med farlige skytevåpen.

 

Jeg har forstått at drapsmannen hadde og brukte to lovlige håndvåpen; en rifle Ruger Mini 14 og en pistol Glock 17. De ene våpenet hadde han også lisens på, altså et lovlig våpen. Det er helt sikkert samfunnspreventive årsaker til at slike halvautomatiske håndvåpen er ulovlig i de fleste europeiske land også i Sverige. Hvorfor er halvautomatiske våpen da lovlig i Norge? Finnes det også her mafialignende lobbyorganisasjoner som USAs NRA (National Rifle Association) og GOA (Gun Owners of America) som sørger for at slike våpen er lovlige i Norge? Eller er det en allmenn konsensus om at sivile nordmenn må ha våpenkjennskap og våpentrening? Det siste er i så fall en gedigen og farlig feilvurdering.

 

Det er satt ned et utvalg som skal gjennomgå dagens liberale våpenlov. Lederen i utvalget har uttalt at hun ikke tror en lovendring vil kunne forhindre voldsmenn fra å skaffe seg skytevåpen. Dette er en utrolig passiv holdning til problemene. Her handler det om å ha to tanker i hode samtidig. Den første tanken som bør bli en realitet er å vedta en strengere våpenlov som i det minste fjerner alle halvautomatvåpen i sivilt eie. Da har vi i realiteten fjernet ett av drapsmannens våpen. Så til den andre og ikke mindre viktige tanken; er å intensivere jakten på ulovlige våpen ved å styrke politi og tollvesen. Med god innsats og fokus på ulovlige våpen både fra politisk hold og fra operative etater, vil da på sikt også det andre våpenet til drapsmannen elimineres. Dette er mulig, bare det er vilje i Norges befolkning til å forstå at antall sivile våpen må reduseres og at våpenlisenser må bare gis til jakt med dertil årlige jaktprøver.

 

Om vi skulle sammenligne våpen og norsk våpenlovgivning med andre samfunnsfarer er bil og trafikk et godt eksempel. Gjennom 30 – 40 år har sikkerheten til biler og trafikksystemer blitt stadig sikrere. I denne sektoren er det kommet på plass sikkerhetsbelter, airbag, alkotester og fartsdempere som er blitt selvsakte tiltak for å øke sikkerheten i trafikken. Men når det gjelder lovverk og besittelse av håndvåpen så er samfunnet nærmes på middelaldernivå. Med det mener jeg at dagens samfunn passivt godtar en sivil bevæpning uten å reflektere hva våpnene skal brukes til. Slik kan ikke det Norske samfunn ha det. Dessuten så har globaliseringen og teknologien gitt lettere tilgang til teknisk avanserte våpen som slettes ikke er designet til jakt og konkurranseskyting.

 

Globalt er det slått fast at håndvåpen og lette våpen er det største sikkerhetsproblemet for flest mennesker i verden. Og norske myndigheter ivrer for å få på plass internasjonale avtaler som hindre spredning av håndvåpen i det sivile samfunnet. Her må også Norske myndigheter feie for egen dør og innføre ev våpenlovgivning som kan hindre at håndvåpen blir et større sikkerhetsproblem for folk også i Norge.

 

Viggo Jordahl

Link to comment
Share on other sites

Jeg MÅ bytte løp på 1911en min, det er kass, hva gjør jeg nå?

Jeg er med flere andre på skytebaner rundt om kring deprimert over hva forordningsfunadamentalstiske folkevalgte lirer av seg om oss som som ikke har en aktverdig hobby og livsstil. Jeg blir melankolsk til sins over mennesker som vil at jeg skal levere inn mine kjæreste eiendeler som skrapjern og bli et bedre "dusinmenneske" som kan stemme på slike kandidater. Dette går hardt utover min og manges livskvalitet, det er oppriktig vondt å være på skytebanen og stadig høre om disse "mørke skyene" som henger over oss på standplassen og lure på om hvor lenge vi får lov til å være her. Mange av de jeg deler fritiden med er gamle "befalskollegaeer" i HV. Jeg sluttet i min frivillige plikt og tjeneste etter fylte femti år. Flere av disse skytterne er i dag fortsatt resurspersoner i tjensten hvor de er tryggeheten selv når de leder skyteøvelser med mannskapene, det er fordi at disse er aktive og driver med dette til "daglig" = Dette er en betydelig sikkeretsresursj man ikke skal undervurdere. Disse skytterne er vanlige over hele landet, de som leser dette kjenner seg sikkert igjen. Jeg sluttet i forsvaret, men er fortsatt i miljøet og trives med venner jeg aldri vil miste en felles glede med. Møtes til dyst i lek og konkurranse på et felles dugnadsobjekt/skyteanlegget. Disse folkevalgte som vil slike slamper som oss til livs ser ensrettet på sine IKKE INTERESSER og tilsvarende "trolldeigakademikere" og glemmer at de også representerer mine behov og interesser. Jeg mener at folkevalgte må ta hensyn til flere faktorer enn det som kommer til utrykk fra enkele skyttersportsfiendtlige ensrettede egoister og ekstremister! At enkelte skyttere og jegere kikker inn i sin egen våpengarderobe og sier at det de har får holde for alle andre, og på denne måten snakke direkte til SV er et svik! Vi trenger ikke slike pådrivere blandt våre egne.

HANS MAJESTET KONGEN SA I SIN NYTTÅRSTALE: INGEN ENKELTMENNESKER SKAL ALENE ØDELEGGE FOR HVA ANDRE HAR SKAPT OG FÅTT TIL. Jeg siterer noenlunde rett. Setningen her varmer, men de folkevalgte sender oss ut i kulda.

Jeg skulle bare ønske at KONGEN favner også oss med sine kloke ord. Det er de etterlatte som har betalt hovdregninga, og vi får den siste posten på notaen uten at vi får et bedre samfunn å leve i. Det er vondt å føle at disse ordene fra KONGEN tydeligvis ikke angår oss, i følge SV og AP og enkelte i H og V.

 

Jeg venter med å putte inn kr.2.500 - 3.000,- på nytt løp til 1911en til avklaringen en gang kommer. :( Jeg har et par andre pistoler som får trå til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Snake, klarer her - I beste hensikt - å grave en stygg grav for skytter saken.

Kildekritikk er uhyrlig viktig i våre dager. Innelget ovenfor er ikke noe som bør regnes for noe annet en et enkeltindivids mening, kort tid etter masakren på utøya. Det representerer ikke SV's politikk, det representerer ikke SV generelt og er publisert på undersidene til Møre og Romsdals SV. Altså ikke en gang generelt for SV.

 

Ulempen utover at man bruker mye ennergi på irelleavante ting, er at det fører til slike utsagn som dette:

Det er vondt å føle at disse ordene fra KONGEN tydeligvis ikke angår oss, i følge SV og AP og enkelte i H og V.

Hvor man plutselig definerer enkeltindividers innspill (En demokratisk rett) til å representere hele grupperinger. Det er pr i dag INGEN politiske partier som har noe om våpen i sine parti programmer. Det er derimot enkelte innen de forskjellige partiene som ønsker at spørsmålet blir tatt opp på de respektive landsmøter. Og her er det vi som borgere kan bidra. Det hjelper ikke å demonisere en part, men å kontakte dine lokale representanter i forkant av landsmøtene og formidle, på en høflig og saklig måte, hva du mener om saken og hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvor mye du forsvarer SV så tror jeg ikke du overbeviser de som er av den oppfatningen at andelen våpenmostandere er høyere i SVs side av den politiske skalaen enn den andre, selv ikke om du gjentar det omtrent hver dag med det samme argumentet om at det ikke er en del av SVs offentlige politikk.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvor mye du forsvarer SV så tror jeg ikke du overbeviser de som er av den oppfatningen at andelen våpenmostandere er høyere i SVs side av den politiske skalaen enn den andre, selv ikke om du gjentar det omtrent hver dag med det samme argumentet om at det ikke er en del av SVs offentlige politikk.

 

Ah... men her tror jeg du misser det viktigste poenget. For man kommer til å sløse bort masse tid og ennergi på jakte slike spøkelser som den artikkelen postet her viser frem (Et spøkelse, fordi det i ugangspunktet er helt irellevant i forhold til det som står på trappene)

Jeg er nok enig med deg at sjensen for å finne "våpenmotstandere" er høyere hos SV en hos Høyre, så det er ikke en sak. Men våpenmotstand har liten partipolitisk tilhørighet. Dvs at det hjelper ikke å stemme konservativt, og så tror det ordner seg. Man må faktisk jobbe for våre synspunkter opp mot alle partier.

Link to comment
Share on other sites

Dæven Hassel.. Slår til med skikkelig "moment of clarity" nå du:D (no sarcasm intended)

 

Sånne våpen negative personer som "Viggo Jordahl" bør ikke bli gitt noe oppmerksomhet. Ved å gi slike masse oppmerksomhet så er man bare med på å spre budskapet til personen enda mer:P

 

Som Hassel skrev, vi må absolutt få frem våre synspunkter ovenfor partiene.

 

Dra de med på et skikkelig fett stevne med boller, kaffe, brus og vafler og la de prøve noen våpen. La de også prøve disse "forferdelige drapsmaskin AR-15'ene" så blir får nok pipen en helt annen lyd etterpå:P Få lokalpolitikerne skikkelig godt ned i lomma:P

Link to comment
Share on other sites

Man må faktisk jobbe for våre synspunkter opp mot alle partier.

Korrekt. Jeg tror nok det er lettere å få gehør på høyre fløy, men det hjelper lite om de ikke har noen innflytelse på avgjørelser. Så med mindre man allerede nå vet hvordan neste valg vil gå kan man ikke satse alle kortene på én hest. På den andre siden dekker vel jegere og skyttere absolutt alle partier, så om alle jobber med sitt parti burde vi bedre sjansene våre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...