Jump to content

"Høyre" vil ha forbud mot halvauto


Rango

Recommended Posts

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jøss, det er vel første gang jeg har hørt noen nevne "nedlegging av sporten"....

 

Det er vel en naturlig følge av forbud mot selvladere og håndvåpen. Da står vi igjen med bolt og (grøss!!) softguns.

Men det å håpe utelukker ikke å gjøre hva man kan for å påvirke de som avgjør dette.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i alle dager skulle det bli #forbudt" med skyting? Eller forbud mot halvauto? Det foreligger da ingen slike lovednringsforslag? Det jobbes bevist og målrettet opp mot å hindre slike forslag desuten.... Men for all del, grav gjeren dypere ned i misærene. Jeg har funnet en .22 AR som jeg har tilatelse til å kjøpe jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Tror dere det er slutten for oss pistolskyttere? Liker å tro at Hassel har rett

 

Jeg håper virkelig Hassel har rett, og på en måte så tror jeg han har rett også.

 

Men etter og ha fulgt med på diverse politiske avgjørelser de siste 20 åra blir jeg ikke overrasket om det blir en større uønsket endring for vår del.

 

Men vi må leve i håpet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Og det viktige spørsmålet er: Hvorfor er den oversakende? Kanksje fordi dommedagstankene her inne ikke alltid representerer dete som er der ute? :D

Kanske den styrende magt må våkne og lytte mer til folket end til deres rådgivere/spindoktore. Sært nok er der ingen som truer med hverken våpen eller bomber ved min dør. Men folk flest er kanske ikke så enige med den styrende makt, og det er de ekstreme som slår til først. Os andre oppegående er mye bedre til at bite tenderne sammen og vende den annen kind til.

Der er ikke mere dommedag "derute" end de selv skaper Hr: Hassel

Link to comment
Share on other sites

Vel speikey... det er her inne, på kammeret, jeg ser mest dommedag og elendighet.

Skal være ærlig overfor deg Hassel. Jeg er nok mest til højre ang. politik. Ikke så meget fordi jeg går så vanvittigt op i politik. Men kanske mere fordi jeg avskyr dobbelt moral. Jeg ser det sådan. At hvis en politiker fra højre rager litt til seg, er det feil. Men de er mennesker som os andre. Når jeg bliver tutet ørene fulle fra venstre folk i regeringen om at vi alle må bidrage til fellesskapet, og så erfare det ene tilfælle på det annet, at de rager til seg akkurat som alle andre. Ja, da blir jeg bare kvalm.

 

Der var sagen med de eks. ministre som "troede" at de ikke trengte betale skat av de integter de havde som styremedlemmer i forskellige styre. Dette var betydelige beløp, mer end de fleste her i norge har i årsløninger. Ja da lure jeg. Har de ikke selv laget disse skatte regler? Hvor er støtten til fellesskabet pludseligt blevet av ?

 

Så var der diverse sager om gaver til de eksisterende ministre i denne rød/grønne regering.

Tag hende som fik en ring til mange titusinder "tror faktisk det var godt 100.000,-" for at have døbt et skip. Hun mente ikke hun trengte at betale skat av denne gave, da hun jo ikke brukte den. Dvs. Når jeg får lønnen sat inn på kontoen min og vælger at lade være at bruke den. Da trenger jeg ikke betale skat av denne ???

 

De mener selv de er så mye klogere end os andre. Hvor er det da at filmen brister her ??

 

Jeg kalder dette for dobbelt moral, for at sige det pent. Men for at være ærlig, da er det jo faktisk både hyklerisk og løgn, når de står og formaner os andre om at betale til fellesskapet.

Hvordan kan man have tillid til sådanne folk. De viser jo gang på gang, at de ikke fortjener vores tillid.

Link to comment
Share on other sites

I completly fail to see the relevance...

Relevansen er vel den at folk herinne ikke har den store tro på en fornuftig avgørelse fra de styrende makter. Basert på de erfaringer man har høstet i fortiden. Derfor er der denne urolighet blandt jæger og skytte folket nå. Hvis de styrende makter havde vist seg verdig til folks tillid. Da var ikke folk så nervøse.

Dette er relevansen Hassel.

Link to comment
Share on other sites

:? Mye utenlandsk her nå? Ingen som har lært seg Norsk? Hehe..

:wink: Ja er jo fra det gamle danmark. Det legger jeg ikke skjul på. Men vi har vel altid været brødre folk. Og jeg trives heroppe. Skal sige at politik er av samme skuffe i danmark som her. Så på det punkt er vi da helt like. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Eh... jo... det er jo greit å være skeptisk til politikere, og å være hoppende uenig med dem i en, fler elelr alle saker. Hva det har med opphauset katastrofe stemmning her inne (Fjæra som ble til fem høsn) Og en ungløs kanon på høyres dekk skjønner jeg ikke. Det er ingen debatt der ute om hvor farlig det er at lovlydige sivilister eier våpen. Det er ingen debatt der ute om å forby sportskyting eller Jakt. Det er knapt skrivereier i avisene om selvladervåpen...

Det foreligger et eneste forslag til endring av våpenloven - og i det forsalget ligger det ikke an til verken forbud* eller inndragninger av noen art.

 

*teknisk sett er jo halvautorifler nå definrt som forbudt, men det finnes to lister med halvautorifler som er godkjent for ervev - det er ikke foreslått noen begrensninger der.

Link to comment
Share on other sites

Eh... jo... det er jo greit å være skeptisk til politikere, og å være hoppende uenig med dem i en, fler elelr alle saker. Hva det har med opphauset katastrofe stemmning her inne (Fjæra som ble til fem høsn) Og en ungløs kanon på høyres dekk skjønner jeg ikke. Det er ingen debatt der ute om hvor farlig det er at lovlydige sivilister eier våpen. Det er ingen debatt der ute om å forby sportskyting eller Jakt. Det er knapt skrivereier i avisene om selvladervåpen...

Det foreligger et eneste forslag til endring av våpenloven - og i det forsalget ligger det ikke an til verken forbud* eller inndragninger av noen art.

 

*teknisk sett er jo halvautorifler nå definrt som forbudt, men det finnes to lister med halvautorifler som er godkjent for ervev - det er ikke foreslått noen begrensninger der.

Vi har vel også halvautomat rifler til jakt som er lov her til lands. Og halvautomatiske hagle til jakt som er lov her til lands. Og dette bunder jo åbentbart dypere end en ung højre kanon. Er jo en paralel tråd her på forumet om venstre sidens forslag til lov endring på dette område, som efter sigende skal tages op på landsmøtet i arbeiderpartiet. Så det er nok mere end bare én vildfaren politiker dette her.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at a) partipolitisk tilhørighet ikke angir noen spoesifisert holdning til våpen. Og b) Det at enkelt personer utaler seg er ikke det samme som at partiet utlaer seg. (Jeg kan f.eks sende inn et forslag til landsmøtet i AP om å forby kinderegg... men det betyr ikke at det skjer for det. (men først og fremst, settt deg inn i saken opg les alle tråden er du snill.)

Link to comment
Share on other sites

Den sterke våpenlobbyen er kun nevnt av perifert politisk tilknyttede menneseker. Ikke fra noe sentralt hold. Det første forsøket kom fra Arild Aspøy (journalist og forfatter, og sannsynligvis en kjenning av fatter'n) den andre gangen jeg så det nevnt var i utspillet fra AP og Journalist mannen her.

 

15.08.2011

Finnes det også her mafialignende lobbyorganisasjoner som USAs NRA (National Rifle Association) og GOA (Gun Owners of America) som sørger for at slike våpen er lovlige i Norge?

 

http://sv.no/Fylkes-og-lokallag/More-og ... l-vapenlov

Link to comment
Share on other sites

Snart blir vi vel indoktrinert til å få dårlig samvittighet av å ønske å eie halvautovåpen. Spørs om moralen tilsier at jeg bør ta opp igjen pistolskytingen som jeg savner. Ellers bør man ikke legge for mye vekt på enkeltindividers omtale i media, men jeg skjønner godt at det føles som at saken allerede er tapt, bare ikke når.

Link to comment
Share on other sites

Dette er mer eller mindre forvirrede mennesker med høyt utviklet egoisme. De trenger ikke kilder for å spy ut den slags i media. Syns noen forbundsfolk burde sable ned dette svadaet. Kunne tenke meg å svare vedkommende som skrev dette innlegget, men jeg vet at fornuft ikke synker inn i den slags mennesker.

Link to comment
Share on other sites

"Dagens teknologi kan med letthet utvikle spennende datastyrte skytekonkurranser uten kuler og krutt som alternativer til at deltagere må drasse rundt med farlige skytevåpen."

 

Oh joy!

 

Ja sikkert en mulighet det og bruke den teknologien der. Tror den må prøves ut på fotball i ca 20 år først, tenk på hvor mye skader en slipper vist tippekampen kan spilles inne i trygge omgivelser :-)

 

Nei må si det er vanskelig og ta det forslaget fra Viggo Jordahl seriøst.Jeg reiner med det forslaget hans forblir på lokalt nivå.

Link to comment
Share on other sites

Håper meningsmålingene er noenlunde korrekte og at SV er på vei ut i kulda nå.

Nevnte parti har i mange, mange år åpenbart arbeidet (bevisst eller ubevisst) for å ødelegge norsk skolesystem, og har et stykke på veg lykkes med det, dessverre.

At de nå også vil legge seg ekstra i selen for å ødelegge en viktig fritidssyssel og kilde til livsglede for store deler av befolkningen bør ikke forundre noen.

Men du kan ta det med ro, - partiet er blitt et mikroparti, og etter høstens valg vil deres innflytelse på norsk politikk i det store og hele være over.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det slik at når en skytter sier noe tåpelig som "vi må få ha våpen til å forsdvare oss selv for de fæle innvandrerundervannsromailenmislimene kommer og tar oss" så er det ikke representativt for noe.... men når en dust i et parti (være seg Høyre, AP, Venstre eller FRP) sier noe tilsvarende teit - så er det representativt for en hel gruppering?

Det presenteres her altså et innlegg (I en tråd som handler om høyre) Som ble skrevet knapt en måned etter ventre orinetert ungdom ble meiet ned med et lovlig ervevet jaktvåpen og en lovlig ervevet pistol, innlegget er emsojonelt basert, fullt av av faktafeil og desuten publisert på en bitteliten lokal del av lokalpartis web-snutt.

 

Jerg har ikke sett det nevnt, jeg har ikke sett det debatert, jeg har ike sett det bli tatt opp... for ordens skyld så gjorde jeg et søk i SV bloggene,

og fikk 0 -null- treff på søkerodet "våpen."

 

Det er altså bare skyttere som tror at dette er noe "vi må snakke om" Ikke en gang SV som parti tror det....

 

Men nei da, vi tar de mest perifere og utroverdige påstander for god fisk og hever den rettferdig harmes faner og marsjer stolt inn i kampen. Uten mål, uten taktikk, uten forståelse for motstandere.

 

Som krigshistoriker og voldsromantiker sysn jeg jo "the charge of the light brigade" er vemodig nobelt og vakkert

The Charge of the Light Brigade

 

Alfred, Lord Tennyson

 

1.

Half a league, half a league,

Half a league onward,

All in the valley of Death

Rode the six hundred.

"Forward, the Light Brigade!

"Charge for the guns!" he said:

Into the valley of Death

Rode the six hundred.

 

2.

"Forward, the Light Brigade!"

Was there a man dismay'd?

Not tho' the soldier knew

Someone had blunder'd:

Theirs not to make reply,

Theirs not to reason why,

Theirs but to do and die:

Into the valley of Death

Rode the six hundred.

 

3.

Cannon to right of them,

Cannon to left of them,

Cannon in front of them

Volley'd and thunder'd;

Storm'd at with shot and shell,

Boldly they rode and well,

Into the jaws of Death,

Into the mouth of Hell

Rode the six hundred.

 

4.

Flash'd all their sabres bare,

Flash'd as they turn'd in air,

Sabring the gunners there,

Charging an army, while

All the world wonder'd:

Plunged in the battery-smoke

Right thro' the line they broke;

Cossack and Russian

Reel'd from the sabre stroke

Shatter'd and sunder'd.

Then they rode back, but not

Not the six hundred.

 

5.

Cannon to right of them,

Cannon to left of them,

Cannon behind them

Volley'd and thunder'd;

Storm'd at with shot and shell,

While horse and hero fell,

They that had fought so well

Came thro' the jaws of Death

Back from the mouth of Hell,

All that was left of them,

Left of six hundred.

 

6.

When can their glory fade?

O the wild charge they made!

All the world wondered.

Honor the charge they made,

Honor the Light Brigade,

Noble six hundred.

 

Men det var da militærhistorisk en såpass utrolig teit ting å gjøre, at det rivaliserer Herr A. Hitlers "Jeg driter i om det er sent på høsten, vi invaderer russland NÅ!"

 

Fokus folkens...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det blir bare teit om man skal dra noe parti ned i søla fordi man antar at de vil frata oss vår hobby, det har vært soloutspill fra flere politikere.

Jeg er ingen sosialist, men alikevell har jeg tro på at politikere fra SV,AP, Rødt osv vil det beste for de som har valgt dem, er mange skyttere som stemte på nevnte parti ved forrige valg, la dem få vite det.

Politikerne fatter besluttninger ut fra hva media velgerne og rådgiverne deres forteller dem.

Det gavner ikke saken om man prøver å gi inntrykk av at det bare er partiene på det ytterste høyre som ikke vil komme hjem til deg å rane våpenskapet ditt.

Om man i stedet snakker med politikerne rundt seg, drar på et møte, send brev og argumenterer på en vettug måte for det vi driver med har jeg tro på at dette går bra.

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper også å invitere de lokale politikerne til kaffe på skytebana, så de kan få se hva slags mennesker vi er. Og hva slags sport det er vi driver med. Det er mye lettere å være redd for "de farlige skytterne" hvis man aldri har møtt oss. Vi er ikke fullt så farlige når man først har sett oss. (er noe med "fremmede folk" versus "folk man har hilst på". Fremmede blir automatisk mye mer farlige enn folk man har tatt i labben.)

 

Dette er også en av årsakene til at det å holde "åpen dag" (og sørg for å eksplisitt invitere lokalpressen), gjerne med grilling eller noe, fungerer så mye, mye, bedre enn å vise aggresjon.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

H

Men det var da militærhistorisk en såpass utrolig teit ting å gjøre, at det rivaliserer Herr A. Hitlers "Jeg driter i om det er sent på høsten, vi invaderer russland NÅ!"

.

 

OT, men

Lieutenant-General Sir Aylmer Gould Hunter-Weston er vel også en militærhistorisk høydare innen inkompetanse

 

"Vi trenger ikke å besette de høydene nå, vi kan gjøre det i morgen, når det er lyst"

i Gallipoli 25 April 1915, er der oppe og lukter på førsteplassen....

Link to comment
Share on other sites

"Dagens teknologi kan med letthet utvikle spennende datastyrte skytekonkurranser uten kuler og krutt som alternativer til at deltagere må drasse rundt med farlige skytevåpen."

 

Oh joy!

 

Ja sikkert en mulighet det og bruke den teknologien der. Tror den må prøves ut på fotball i ca 20 år først, tenk på hvor mye skader en slipper vist tippekampen kan spilles inne i trygge omgivelser :-)

 

Nei må si det er vanskelig og ta det forslaget fra Viggo Jordahl seriøst.Jeg reiner med det forslaget hans forblir på lokalt nivå.

 

 

Ja, hadde det bare vært så vel at dette var Viggos ide; men det er faktisk mange (10+) år siden sentrale personer i NSF kom med den ideen.

 

 

 

Hassel har 100% rett, pr i dag er ikke sivile våpen noe partiene mener noe om.

 

Åpen dag på banen med vaffler og lokalpresse er en kjempeide! En av de største feilene vi gjør er å gjemme oss bort!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...