Jump to content

Organisering av tilsvar på uvettige innskrenkninger


Guest

Recommended Posts

Vil bare nevne at NOJS, sammen med alle de andre organisasjonene, er "på ballen" i denne saken.

 

Skal NOJS og "alle de andre" komme med referat av det møtet da, eller skal dere holde kortene tett til kassa og kun dele informasjon med betalende medlemmer?

Link to comment
Share on other sites

eller skal dere holde kortene tett til kassa og kun dele informasjon med betalende medlemmer?

 

Nesten for teit til å fortjene et svar, men jeg kan jo gi deg et lite tips om at det finnes referater fra tidligere møter på åpent forum, hvis du søker littegrann i forumet her. NOJS jobber for alle våpeneiere, skyttere og jegere, men det er bare de "betalende medlemmene" som har medbestemmelsesrett når det gjelder hva styrets representant anfører i møte med de andre organisasjoene og myndighetene. Du kan ikke forvente å bli representert om du ikke vil være med på dugnaden, for å si det sånn.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

For teit...? Jo, takk for den. Samme gamle holdningen skjønner jeg. Og jeg er godt kjent med at man må kjøpe seg rettighet til å være med. Jeg har sysslet litt med fagforeningsarbeid, skjønner du, så det er ikke fremmed for meg. Det jeg ikke liker er den nesevise holdningen dere har. Er vel i bunn og grunn derfor jeg holder meg unna dere.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare nevne at NOJS, sammen med alle de andre organisasjonene, er "på ballen" i denne saken. Vi skal ha et møte med Justisdepartementet denne våren hvor både 22. juli kommisjonens forslag, programforslag for AP og andre fremstøt vil bli tema.

 

Jeg tar selvføgelig med meg alle rasjonelle, gode og velbegrunnede argumenter og synspunkter. Blir det for mye skrivediarè i denne tråden, slik det pleier å bli i tråder om våpenloven, kommer jeg til å be om, og håper jeg mottar, en oppsummering av det som evt. har substans og relevans.

 

Tron

 

Problemet er at "alle de andre organisasjonene er på ballen". Er det ikke mulig å få samlet "alle organisasjonene" til en felles uttalelse så ender det opp som høringsuttalelsene til Våpenlovutvalget og 22. juli-kommisjonen, hver organisasjon på sin tue og sine interesser.

 

Du er jo byråkrat (1. class :?::lol: ) Tron, så dette kjenner du vel til. "Slaget" står ikke nå, det står når proposisjonen kommer til Justiskomiteen, og dersom ikke alle våpeneiere har fått til en felles talsperson (= lobbyist) som kan fremme alle skytterinteressertes synspunkter kan vi like gjerne legge av og begynne med brodering eller noe annet "ufarlig" med en gang. Når jeg tenker meg om, brodering er vel ikke helt ufarlig det heller, man håndterer jo både sakser og spisse nåler. Kanskje frimerkesamling? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja derfor foreslo jeg ett lukket fora for de som jobber med dette. Først da er vi kvitt synsing og kommentarer på det som skrives direkte åpent fora.

 

 

Og hvordan skiller da dette initativet seg fra andre som jobber med samme sak uten å fortelle noen hva de gjør?

Men for arbeidsro kan det kanskje være greit om Skog og de han vil ha med seg får et lukket underforum i tillegg?

 

Nå forsvant mitt siste innlegg i The great purge for noen minutter siden; men spørsmålet er likefullt av interesse; for hvem er denne dugnaden? Når resultatet presenteres for AP (er det tanken?)-hvem presenteres som å stå bak?

 

Og før noen vræler til; tiltaket er flott, nettopp fordi det foregår helt åpent for hvem som helst å følge!!!

Link to comment
Share on other sites

tiltaket er flott, nettopp fordi det foregår helt åpent for hvem som helst å følge!!!
Og sånn håper jeg det vil fortsette.
Er det ikke mulig å få samlet "alle organisasjonene" til en felles uttalelse..
Det er jo akkurat det vi må jobbe for! Fint at NOJS tar med seg gullkorn fra tråden! Fint om dette også blir brukt som argumenter til ALLE organisasjonene våre! Jeg mener BÅDE skytterorganisasjonene og de politiske organisasjonene!

Arbeidet som er nedlagt på en drøy side her på forumet overstiger mine forventninger! Synd noen MÅ lage dette til en krangel om lukkede grupper og organisasjoner! Vi trenger åpenhet! :D

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at "alle de andre organisasjonene er på ballen". Er det ikke mulig å få samlet "alle organisasjonene" til en felles uttalelse så ender det opp som høringsuttalelsene til Våpenlovutvalget og 22. juli-kommisjonen, hver organisasjon på sin tue og sine interesser.

Hum?

Skrev jeg ikke nettopp at det skal være et møte mellom organisasjonsevne om blant annet dette? Det var forøvrig ingen splittelse, eller mangel på samarbeid i forbindelse med høringsvarene fra organisasjonene. Derimot var det et bevist valg (på råd fra erfarne lobbyister, slik det så ofte etterspørs) at man valgte å svare sepperat. Da fikk man en totalt tyngere og bredere front.

 

Jeg er forundret over den trangen som av og til dukker opp til å beskirve en ikke eksisterende splitelse og dårlig samarbeid mellom forbundne.

Link to comment
Share on other sites

ja egentlig syns jeg det er merkelig. Det er bare 10-20 år gammelt oppgulp som resirkuleres og få som setter seg inn i dagens situasjon hvor forbundene har jobbet tett sammen de siste 3-4 årene (minst). Det triste er jo at denne kampanjen for å samle, faktisk bidrar til splittelse, siden den viderefører tanken om et uenig skytternorge.

 

forøvrig har ja da skrevet varmt om samarbeidet de siste 2-3? årene. Lov å være uneig med det jeg mener, men jeg farer ikke med løgn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forundret over den trangen som av og til dukker opp til å beskirve en ikke eksisterende splitelse og dårlig samarbeid mellom forbundne.

 

Helt standard menneskelig oppførsel å erstatte manglende fakta med rykter og antagelser. Samtidig som jeg forstår behovet for å holde noen opplysninger tett til brystet en slik politisk prosess, er det også viktig for forbundene å beholde tilliten på grassrotnivå i sin egen organisasjon.

 

Bare et "vi jobber tett med de andre organisasjonene og justisdepartementet og er optimistiske på å kunne komme til en løsning" er å foretrekke framfor total taushet slik det er nå.

Link to comment
Share on other sites

Hum?

Skrev jeg ikke nettopp at det skal være et møte mellom organisasjonsevne om blant annet dette? Jeg er forundret over den trangen som av og til dukker opp til å beskirve en ikke eksisterende splitelse og dårlig samarbeid mellom forbundne.

JEG er forundret over at det stort sett kun er du som vet hva som skjer i skytter-Norge! :?

Er det behov for å fortie hva som diskuteres?

 

Fant ingenting om sakene på disse sidene:

Det frivillige Skyttervesen http://www.dfs.no

Norges Jeger- og Fiskeforbund http://www.njff.no/

Norges Forbund for Praktisk Skyting http://www.nfps.no

Norges Metallsilhuettforbund http://www.metallsilhuett.no

Scandinavian Western Shooters http://www.swsnet.org

Norske Våpeneierforbund http://www.nv.no/

 

(Blant de organisasjonene som står fram offentlig på nett!)

 

Kanskje vi bør fortsette dugnaden og la være å 'informere' om hvor dårlige organisasjonene er til å informere? Hassel? :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

forøvrig har ja da skrevet varmt om samarbeidet de siste 2-3? årene. Lov å være uneig med det jeg mener, men jeg farer ikke med løgn.

 

Problemet er vel ikke at folk tror du farer med løgn, men det du skriver er faktisk det eneste jeg har funnet som tyder på noe samarbeid i det hele tatt.

 

Uansett hvor fornuftig og velformulert du er gir ikke dine posts her som privatperson samme vekt som en felles uttalelse

fra presidentene i NJFF, NSF, DFS, NFPS osv.

Link to comment
Share on other sites

Tron represnterer NOJS, Undertegnede NMF.

Til dere som ikke har hørt noe, har dere spurt?

 

Uansett, så er det gunstig at det kommer et privat innspill også, men det lureste er nok å kontakte de lokale AP representantene rundt om kring, ikke sende et felles brev "på vegne av noen få"

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener spørsmålet om organisering er selve premisset for overhodet å diskutere hva og hvordan vi skyttere og jegere skal gi tilsvar på uvettige innskrenkninger i vår mulighet til å eie våpen.

 

Den uventede og etter min mening uskjønnsomme modereringen av diskusjoner rundt dette tema i denne tråden, som jeg allerede har blitt utsatt for, umuliggjør egentlig å diskutere dette som er selve premisset for å kunne bli hørt. Langt viktigere enn gode argumenter, velformulerte innlegg og sterke historier er nok (dessverre kanskje?) hvor mange man representerer.

 

Organisasjonene samarbeider faktisk ganske brukbart for tiden, og fremstår rimelig samlet, alle som vil være med å påvirke rammebetingelsene våre bør være med i, og være med å arbeide for, en eller annen organisasjon på området.

 

Ellers er jeg enig med deg "Istmus" i at det blir svært viktig å gi gass når proposisjon til ny lov kommer til Stortinget, men jeg tror vi skal unngå å fordekke at vi representerer og er med i grasrotorganisasjoner uten et stort profesjonelt apparat. Men vi må fremstå som samlet i tale og handlinger.

 

Jeg tror også vi skal være klar over at det kan fremmes forslag til innskrenkninger i lov og forskrift lenge før det blir lagt frem noen lovprop.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Siden dugnadstråden fort ble en stor diskusjon rundt organisasjoner og deres (manglende) aktiviteter, har jeg samlet alle innlegg i denne tråden så dere kan fortsette diskusjonen her. Jeg har også hentet fram de innlegg som til moderert bort, siden Tron føler seg utsatt for uskjønnsom moderering. I denne nye tråden kan innleggene få leve videre. Ha en god lesning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen tanker jeg håper Tron og Hassel vil videreføre i organisasjonenes arbeid. Flere av landets skyttere og jegerorganisasjoner er medlemsrike landsdekkende organisasjoner med lokallag og fylkeslag. Jeg tror det vil være lurt å mobilisere disse slik at det oppstår et bredt politisk press både på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå. Videre bør organisasjonene begynne å påvirke den enkelte politikker. Jeg vil tro det er flere politikkere på ulike nivåer og fra ulike partier som er medlem i NJFF, DFS og NSF. Disse vil være et godt utgangspunkt for informative samtaler. Tror også det vil være lurt om NSF begynner å samle støtte blant Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komités 54 særforbund. Idretten står sterkt i Norge. Målet må være at et samlet idretts miljø står bak idretter som vil bli berørt av et eventuelt forbud.

Link to comment
Share on other sites

Samle hvem for hva?

Den største utfordringen med aktiviteten jeg ser så langt er at det ikke finens noen konkrete mål. F.eks så foreligger det ikke noen forslag om å forby slevladervåpen i Kongeriket. (det finnes derimot en del forslag om at man skal foreslå det...)

 

Unasett hva man ønsker deg, så vil det nok være umulig å få samlet selv skytternorge om en kamp mot et forbud mot selvladende sports og jaktvåpen. Spesielt når det faktisk ikke foreligger noe å samle seg i mot.

 

Nå handler det om å vise arbedierpartiet, at om det kommer til en behandling av forslag fra Bøise, så er det feil i premissene og en god del uenighet blant valgerene. Men det er representanten som må få vite dette, og bringe det inn i debatten. Et lite brev fra noen tilfeldige personer til landsmøtet vil knapt bli merket. Og dette er, tross alt en lite viktig og ikke prioritert ting fra AP...

Link to comment
Share on other sites

Fremdeles helt bak mål når dette deles opp i to tråder, sett fra mitt ståsted. Denne "dugnaden", som det er så viktig at skal få foregå helt i fred, er jo helt uten mening om den ikke medfører at gode argumenter og formuleringer destilleres og bringes til torvs AV ORGANISASJONENE.

 

Hva en gjeng våpeneiere skriver "på vegne av få" er det ingen beslutningstakere, i forvaltningen og på Stortinget, som bryr seg det minste om.

 

Jeg vil påstå at hvordan argumentene mot innskrenkninger fremføres, og av hvem, betyr svært mye mer enn selve innholdet i argumentasjonen.

 

Videre antar jeg, men håper mine ord blir gjort til skamme, at denne "dugnadstråden" ikke vil medføre at det kommer et eneste godt, nytt argument egnet til å gjøre inntrykk på noen meningsmotstander, og heller ikke noen virkelig gode nyformuleringer av synspunkter som allerede er brakt til torvs. Og da burde tråden heller allerede i starten vært vridd inn på det som faktisk er viktig, at vi skyttere og jegere organiserer oss godt og frembringer argumenter med tyngden av organisasjonene i ryggen.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

@skog: Jeg er helt enig i at arbeid mot politikere på lokalplan og arbeid opp mot medlemmer i justiskomiteen (kanskje først og fremst), men også andre stortingspolitikere og politikere med innflytelse på regionalnivået er veldig viktig. Problemet er at det både er tidkrevende og at man er avhengig av et temmelig bredt nettverk i skytter- og jegernorge for å oppnå kontakt med sentrale politikere. Folk som både har tid, pågangsmotet og nettverket vokser, viser det seg, ikke på trær. At jegere og skyttere kontakter "sin" stortingspolitiker med innspill og argumenter tror jeg bare er positivt, men den viktigste påvirkningen tror jeg organisasjonene i fellesskap må stå bak. Derfor min kjepphest om oppslutning om organisasjonene.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Tron, hvordan skal vi få organisasjonene til å ta tak? Har NOJS (som er på størrelse med det lokale DFS-laget i ei lita vestlandsbygd) noe påvirkningskraft i det hele tatt i møte med de store organisasjonene? Representerer NOJS egentlig noe særlig mer substans enn det skog og kompani gjør?

 

Vi kan diskutere opp og ned hva "organisasjonene" kan gjøre, men siden ingen av "organisasjonene" (DFS,NSF og NJFF) er med i tråden så kan vi diskutere til dommedag i denne tråden uten at det kommer noe ut av det.

Link to comment
Share on other sites

De tre siste innlegg - veldig enig. Oppstykket og spredt kamp mot "uvettige innskrenkninger" vil være som å prøve å utrydde malariamygg med fluesmekke med ekstra store hull. Kansje vil opprettelse av et over/hovedforbund der alle eksisterende organisasjoner vil være undergrener av denne være veien å gå, i tillegg til disses mye mer aktive medlemsrekruttering i alle media. Det politiske Norge har ikke ekstremt stor interesse av at vi får beholde friheten vi har i dag, uten mobilisering av politisk makt er vi sjanseløse.

Link to comment
Share on other sites

Vel, NOJS sitter i samarbeidsutvalget mellom organisasjonene og fremfører organisasjonens syn der, videre sitter NOJS (jeg) i gruppa som har regelmessige møter med justisdepartementet og som nå skal ha et møte med statssekretæren i justis om de problemstillingene som reises her nå, forslag om forbud mot halvautomatiske våpen er vel et hovedtema.

 

Jeg sitter i den sistnevnte gruppen sammen med Våpenrådet, DFS, NSF, NJFF og NVHF. Grunnen til at jeg har plassen er ikke størrelsen på NOJS, men dels det faktum at NOJS driver kammeret.no og dels at våre (mine og "M2M"s, det vil si Morten hhv. Vinje og Lindboe) innlegg i forbindelse med våpenforskriften og diverse høringer ble oppfattet som seriøse og av høy kvalitet.

 

NOJS kunne, og burde, hatt langt større oppslutning blant våpeneiere i alle leire som seriøs talsrør på tvers av de ulike våpeninteressene. En slik "universalorganisasjon" for folk som har behov for og interesse av å eie våpen har noen fordeler fremfor særorganisasjonene, bl.a. at man kan tale alles sak på lik linje og påse at ingen blir glemt eller "solgt" i kampen mot uvettige innskrenkninger.

 

Jeg synes det er lett å se hvorfor vi ikke er det, en organisasjon som springer ut fra et nettsamfunn tar med seg nettdebattantenes ekstremt svart/hvite og kompromissløse syn på verden. Spissformulert: "Får vi ikke drive langholdsskyting på tvers av kommunegrensene på de rosa sauene til Kari Traa vil vi ikke være med på det andre heller, dere er dumme", "jeg ble moderert av jonnyvang så nå er jeg sur og boikotter NOJS", osv. osv. I tillegg har så langt ingen i styret vært av den veldig rause bro- og nettverksbygger personlighetstypen som evner å ha en fot i, og empati/sympati for, alle "gruppene" som fremstår i det som tross alt er rekrutteringsgrunnlaget for NOJS, kammerbrukerne. For å dra med seg de ulike "typene" (de lettstøtte hundefolkene, trauste jegere, tradisjonstro DFS`ere, nerdete samlere, skamløse trofèjegere, de sinna anti-sosialistene osv.) i samme organisasjon uten noen praktiske, fysiske aktiviteter å samles rundt kreves det en spesiell type mennesker som greier å se og forstå alle, uten å tilføre så mange egne sym- og antipatier mot de ulike fasettene av norsk våpeneierskap. Du ser av mine eksempler og adjektivbruk at jeg ikke regner meg selv som en slik person, snarere litt tvert om.

 

Snart er det årsmøte og det er nok tvilsomt om jeg skal (ønsker ikke selv) å fortsette i NOJS styre, det er å håpe at det melder seg minst èn, helst flere, slike personer som jeg beskriver som har overskudd, tid og personlighet til å bygge bro mellom alle miljøer og ta NOJS et skritt videre, jeg mener vi trenger det her i Norge og i hvert fall bidra som medlem og ad-hoc bidragsyter.

 

Inntil da går jeg i møter med de andre organisasjonene, det møter bare en fra hver, og de er alle fornuftige folk som gjerne lytter til, og er med på fornuftig argumentasjon og fornuftige forslag til fremstøt for vår sak. Slik bidrar NOJS til det arbeidet. Og organisasjonene gjør faktisk noe, de er langt mer "på ballen" nå enn hva tilfellet var for 2-3 år siden. man har våknet litt, stablet på bena samarbeidsfora og dialog med myndighetene. Mye gjenstår, men jeg er ikke i tvil om at det som gjøres allerede nå er langt mer virkningsfullt enn spredte "leserinnlegg". ikke at det i seg selv er galt, men som sagt mange ganger: oppslutning om organisasjonen er viktigere enn noe annet. Få andre med, dra med folk på skytebaner og stevner, spør hva ditt lokallag gjør for å hindre innskrenkninger i våpenloven osv.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i dette. Jeg prøver å se det fundamentale i problemet, og en ev. løsning på dette. Selvfølgelig finns det enormt mange nyanser, og skal det være liv laget med dagens frihet må "alle" lyttes til. Derfor mener jeg at en hovedorganisasjon, eller spydspiss, med alle organisasjonene i ryggen kan kjempe med en politisk, og finansiell tyngde for det grunnleggende synet på lovlig våpeneierskap i landet på en måte som et mer splittet vesen aldri kan. Spesifikke våpentyper/idrett, eller konkurransegrener må behandles indirekte hvis dette skal være mulig/spiselig mener jeg. Jeg skjønner at organisasjonene sikkert jobber bedre, og mer samlet enn tidligere, uten at jeg kjenner mye til detaljer, er vel ikke alene der. NOJS virker ikke til å ha tillit nok generellt til å kunne gjøre en forskjell, men det er mye jeg ikke vet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...