Jump to content

Ruger 10/22 kloner?


Lindskog

Recommended Posts

Lovdata, aktuell forskrift.

Står ingenting der om generell disp i forbindelse med lengde. Det er mulig at "ofrene" i Alm-saken fikk spesiell disp (som forskriften åpner for).

 

Den vi diskuterer her kan umulig være lang nok til å være en rifle med demper av og foldestokk inne, ei heller er det lovlig med skulderstokk på pistol.

 

For foldestokker er det innslått lengde som teller. Forskriften gir så langt jeg kan se ikke disp selv om pistolgrepet skulle fulgt med bakre del i foldingen.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg faktisk fått svar av Arad hos Arc Scandinavia. De selger tydeligvis Magnum Research riflene, men til blodpris.

 

MRIHoguestock_zps31d86d4d.jpeg

 

MRIBarracudastock_zps6c6e49b8.jpeg

 

Begge har porta karbonfiberløp og kommer med originalt Ruger 10-skudds magasin, alt til den nette sum av kr. 8900,- for den øverste og kr. 11800,- for den nederste.

 

EDIT: Fikset bilder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kommer vel ann på øynene som ser. Jeg tenker ikke på totalprisen, men påslaget i forhold til prisene til produsenten. Den med Hoguestokk har en MSRP på $665, og den med laminatstokk har en MSRP på $819. Og det er de nye kassene med integrert Weaver-skinne på toppen, noe de til Arc ikke har.

 

At vi må regne dollaren i 10 istedenfor 6 blir man jo liksom vant til her i landet, men når vi brått er oppe i 13-14 på dollaren, da synes jeg personlig det begynner å bli vel drøyt.

Link to comment
Share on other sites

Du må huske at de dollarprisene jeg oppga er foreslått pris til privatkunder. Dette er ikke prisen som et firma betaler. Hva wholesale prisen er aner jeg ikke, så det skal jeg ikke spekulere i, men jeg kan garantere deg at den er lavere.

 

Men vi kan jo ta et kjapt overslag med MSRP vi. $819 pluss si $100 i frakt for å ta i litt blir ifølge xe.com kr. 5212,- rundet opp. Pluss på 25% moms så er vi oppe i kr. 6515,-, og da har vi tatt en rifle til MSRP og en frakt som jeg regner med man får langt billigere hvis man kjøper en del rifler. Og selv da, med så grove overslag, så har vi en differanse opp til den norske prisen Arc vil på kr. 5285,-. Så jeg beklager, men å si at den stakkars importøren bare tjener kr. 2000,- på dette er bare tull.

 

Jeg synes dette er blodpris, og kommer nok derfor ikke til å handle fra Arc. Andre står selvsagt fritt til å gjøre sitt valg. Men det er fortsatt flott å vite at de er å få tak i, og hvis andre vil handle er kontaktmailen weapon@arc-scandinavia.com. Svar til meg tok litt tid, men det kom til slutt så ha tålmodighet.

Link to comment
Share on other sites

Så du foreslår at ARC skal smuggle riflene ut av USA?

 

Kostnaden for en rifle blir langt høyere enn det du lister.

819 pluss frakt (som fort kan bli høyere enn det du regner med)

pluss $250 til US State dept, og da ingen gidder å jobbe gratis må du også betale eksportør for å at dem skal skaffe eksportlisensen. Vanlig pris der er minimum $150-200 eller 15-20% av verdien på sendingen.

Mer korrekt regnestykke:

10 stk rifler 8190

frakt: si 1000 men tror det fort kan bli mer. (husk, USPS rører ikke våpen, alt må gå via private aktører)

med US state og eksportutgifter på 15% er man da oppe i $10818

Dvs 61353 kroner, og inkl mva 76692kr.

I tillegg kommer utgifter i forbindelse med fortolling, og som eksempel var den riflen jeg fikk fra USA sendt som verdipost. Dvs da skulle den etter reglene til flyselskapet hele tiden være innelåst i ett hvelv og ikke ligge ute på lager blant andre pakker. Og det måtte jeg betale 1000kr ekstra for da jeg hentet den....

 

Så si 77000-82000 for de ti riflene avhengig av fraktkostnadene. Men da har man ikke regnet med de vanlige driftskostnadene for firmaet som jo kommer i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Det har du rett i, eksportkostnader fra USA hadde jeg ikke tenkt på.

 

Jeg tror fortsatt regnestykket ditt også Cardinal er litt vel pessimistisk. For det første, som jeg allerede har nevnt og folk burde vite, MSRP er ikke det et importerende firma betaler. Jeg synes også $1000 høres litt vel ut mye ut i frakt for 10 rifler, men det har jeg ikke sjekket da jeg aldri har tenkt tanken å skulle ta inn 10 rifler, så der skal jeg ikke være bastant. Men det høres svært stivt ut. At eksportkostnadene er så mye som 15-20% var jeg ikke klar over, så der har jeg ingen innvendinger.

 

Uansett, det er ikke til å komme bort ifra at en f.eks. en vanlig Ruger 10/22 som koster ca. $300 i statene selger for rundt kr. 3000,- her til lands, eller altså 10 kroner på dollaren. Dette har jeg forståelse for, slik er det og ferdig med det. Men når en importør vil ha 13-14 kroner på dollaren, da er faktisk det en god del mer. Avgiftene er da ikke høyere på å eksportere en haug med MRI salonger enn på originale Ruger 10/22'er? Hvis de er det så skal jeg jaggu holde helt kjeft og gi meg, men hvis eksportavgiftene på dette er like så må dere da klare å se poenget?

 

Samme det egentlig, vi får heller være uenige, det er helt greit for meg. Dette skulle primært være en tråd om 10/22 kloner og ikke priser og påslag blant importører, så jeg for min del er ferdig med dette. Jeg har til og med postet e-mailen til Arc, så de som vil må bare handle i vei. Jeg velger å la være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg betalte vel $2-300 for min rifle men den kom i en Starlight koffert og det var en ekstra tom koffert med den forsendelsen.

 

Den med MSRP på 819 ser ut til å gå for ca 740 i flere butikker, dvs innkjøpspris ligger vel kanskje på noe som 650-700 USD??

 

 

jeg er ikke uenig i at ARc synes å være dyre. Mitt poeng var bare at det er dyrere enn mange tror å få rifler over fra USA.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det ikke noen Magnum Research børse på meg, da jeg etter å ha mailet litt med de fant ut at disse ikke kan gjenges for lyddemper. Nå er ikke jeg noen superstor lyddemper fanboy som må ha det på alt som smeller, men på ei salongrifle er det fryktelig greit.

 

Så da blir det isteden M.O.A. 10/22 på meg, og da får jeg alt jeg i utgangspunktet ville ha, nemlig stålkasse med gjenget løpsinnfesting, samt selvsagt mulighet for demper. Dette skal bli så bra, gleder meg.

 

Når er det bare å vente på papirmølla og postgangen, og så kan prosjektet starte.

 

En stor takk til alle som har bidratt med info, og da særlig til Langbein som ikke bare kunne bevise at M.O.A. hadde vært solgt før den magiske datoen, men som også selger meg børsa si.

 

Forøvrig er det ingen grunn til at denne tråden må dø selv om jeg har fått svar på det jeg spurte om; er det andre som har spørsmål eller tanker rundt dette med 10/22 kloner så er det bare å fyre løs.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 8 months later...

Hei!

 

Ser at denne tråden nærmer seg et år, men tenker jeg prøver likevel. Finnes den noen som tar inn Ruger 10/22 kloner annet en det som er nevnt tidligere i denne tråden? Jeg har selv lekt med tanken på å importere Volquartsen, men det evige spørsmålet om markedet er der? Som det ble skrevet så bra tidligere her baller det på seg med utgifter før våpnet er i butikken, og da er spørsmålet om kunden vil betale...

 

Tar gjerne imot innspill!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...