Jump to content

Ruger 10/22 kloner?


Lindskog

Recommended Posts

Hei. Jeg har nylig solgt min 10/22 TD, men tenker vel at jeg skal ha meg en ny .22 selvlader etterhvert. Har tittet litt rundt, og fått øynene opp for at det finnes andre merker enn Ruger, i forskjellige prisklasser, som strengt tatt er 10/22 kloner. Blir jo fort til at man bytter mye på en 10/22, og da tenkte jeg at man like gjerne kunne begynne med en litt bedre låskasse.

 

Så, det jeg lurer på er hva finnes av 10/22 kloner som, og her kommer det viktigste, har vært solgt i/importert til Norge før 15. oktober 2011 (det var vel datoen, var det ikke?), slik at de er godkjent uten noe mer pes og papirarbeid?

 

Så langt har jeg tittet på Volquartsen og Magnum Research Inc. Førstnevnte koster jo blod, men MRI hadde overraskende sympatiske priser på komplette rifler. Jeg aner ikke om disse har vært tatt inn til Norge før den magiske datoen, så der trenger jeg litt hjelp. Forslag til andre merker, og eventuelt info om Norske eller Europeiske importører mottas også med takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hva du mener, men det blir ikke helt sånn, da det er snakk om å kjøpe ei hel børse, og det tross alt er låskassen som har serienummeret.

 

Har du noen ide om det er noen som tar inn Volquartsen, MRI eller lignende 10/22 kloner til Norge? Noen tips til forhandlere jeg kunne høre med?

Link to comment
Share on other sites

Av erfaring med epost så ville jeg ringt dem. Slike moderne ting som epost er det svært få forhandlere som bruker aktivt har jeg merket. Den eneste våpensjappa som svarer innen rimelighetens tid på email er pvas, ihvertfall av de jeg har hatt mailkorrespondanse med.

 

Om du ikke klarer å finne en som kan ta den inn, så har jeg en idè som kanskje kan funke, om du absolutt vil ha en volquartsen.

 

Ta kontakt med en børsemaker, be han bygge en 10/22 med deler fra volquartsen inkl. låsekassa. Børsemakeren registrerer denne som ei 10/22 (da det faktisk er ei, dog custom). Dette vil nok koste litt, men du vil i det minste få ei slik børse.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Lindskog"

Har du noen ide om det er noen som tar inn Volquartsen' date=' MRI eller lignende 10/22 kloner til Norge?[/quote]

 

Hvis jeg husker riktig hade Arad, som importerte alt mulig fra Israel, noen Magnum Reasearch 10/22er for salg da jeg jobbet i våpenbutikk i Oslo, ca ti år siden. Husker ikke lenger hva han kalte firmaet sitt?

Men de var som det meste han hadde stygt overpriset, med fancy piper og fancy laminatskjefter.

Så, det er mulig at det har blitt solgt slike i landet.

Link to comment
Share on other sites

Børsemakeren registrerer denne som ei 10/22 (da det faktisk er ei, dog custom).

Farlig, farlig. Hvis en omdøpt 10/22 fra Ruger blir regnet som en ny modell må du regne med at en kasse fra annen produsent også blir det. Det tryggeste er å velge en kasse man kan dokumentere har blitt solgt før forskriften trådde i kraft.

Link to comment
Share on other sites

EM: Nå snakker du om en Ruger SR-22, mens her er det snakk om en "Volquartsen" 10/22. Problemet med førstnevnte er vel at modellen heter noe annet.

 

Butikken som evert tenker på, er vel http://www.arc-scandinavia.com/

Når jeg lette etter Desert Eagle, kikket jeg på den siden. Dog aner jeg ikke om denne butikken enda er i drift. Nettsiden er jo, mildt sagt, spesiell :lol:

 

Det står ihvertfall 10/22 modeller der.

Link to comment
Share on other sites

EM: Nå snakker du om en Ruger SR-22, mens her er det snakk om en "Volquartsen" 10/22. Problemet med førstnevnte er vel at modellen heter noe annet.

Det gjør Volquartsen også, den heter ikke "Ruger 10/22". Diverse produsenters utgaver av AR15 er heller ikke automatisk godkjent selv om de alle er en AR15. En SR22 er en standard 10/22 i en spesialstokk men den må likevel godkjennes, så ikke forvent noe mer velvilje ovenfor 10/22-kloner. Jeg sier ikke at dette er riktig, men med mindre du ønsker en fight med POD burde du ikke ta sjansen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uenig med deg EM, da SR-22 strengt tatt er mer 10/22 enn en custom volquartsen er.

 

Nå tror jeg ikke POD ville kranglet for mye (er vel DN som startet gnålingen pga militært utseende når det gjelder SR-22'en) om låsekassen til ei 10/22 skulle vise seg å være en annen produsent enn Ruger. AR15 er det værre med, de er jo tross alt mye farligere pga sitt pistolgrep, svart plast og sitt generelle svarte utseende :roll:

 

Kanskje TS må søke om låsekasse 10/22 samt løp, for deretter å handle disse delene og bygge den selv? Jeg har sett volquartsen låsekasser på midway før.

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg ikke POD ville kranglet for mye ... om låsekassen til ei 10/22 skulle vise seg å være en annen produsent enn Ruger.

 

Vi har beviselig liten evne til å forutsi hva POD mener, at de engang skulle vurdere å se på en 10/22 som militær fordi de brukes i Israel ville jeg ikke trodd selv med 40 i feber.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det Erlend Meyer skriver er grunnen til at jeg vil dobbeltsjekke. Hadde vært surt å få handla ei Volquartsen børse på nett og så gå på en skikkelig smell med "nei den er ikke lovlig". Jeg er selvsagt enig i at det prinsipielt er det samme som en Ruger 10/22, men det er dessverre ikke min mening som teller her.

 

Takk for litt mer input dere, jeg driver og undersøker det jeg kan.

 

Til slutt må jeg si til Våpen Søilen sitt forsvar at de alltid har svart meg ganske raskt og korrekt på mail. Faktisk synes jeg de fleste er flinke på både mail og telefon, men det er meg da. Pedersens Vaapenlager har også hatt veldig bra kommunikasjon via mail, ikke uenig der.

 

EDIT: Det var litt av en nettside du linket meg Rausheim. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Men finleser du litt på siden som Rausheim linket til, ser du at der er MRI-salongrifler. Om butikken er halvveis seriøs så kan de svare på, og dokumentere, eventuelt salg av disse før den magiske datoen. Jeg ble faktisk litt interessert selv, da en 10/22 med stålkasse er noe jeg kunne vurdert. Usikker på om MRI har stålkasser, dog.

 

For øvrig kan jeg slenge inn at også Interarms har forstått hvor svar-knappen i epostleseren er.

Link to comment
Share on other sites

For min del sysn jeg ikke det er så vanskelig å forutse hvilke reaksjoner som kommer fra POD, og ei heller å se hvordf de som har kommet har kommet. :cry:

Utover AMT lightning, så kjenner jeg ikke til noen 10/22 kloner. Men sjekk lista.http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=74862&view=previous

 

Link fikset, takk Lindskog

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

MRI har aluminiumskasser så vidt jeg kan lese meg til, men de har veldig lette løp. Derfor heller jeg mest mot Volquartsen for øyeblikket, pga. gjenget låskasse i stål. MRI største appell er vel at de er så mye billigere enn Volquartsen.

 

Jeg har sendt mail til den drøye nettsida, så får jeg se hva de svarer. Jeg kommer selvsagt til å dele det her for de som er interesserte.

 

Takk for lista Hassel, men jeg vet at f.eks. Volquartsen og MRI ikke står der. Jeg har tittet på den tidligere men ikke funnet noe jeg gjenkjenner som 10/22 kloner, derav behovet for denne tråden. Forøvrig, linken din funker bedre hvis du fjerner "lista." helt i starten.

 

Til slutt, dette er ikke en diskusjonstråd om hverken SR-22, POD, eller hvor POD sine reaksjoner kommer fra, så den ballen tror jeg vi legger død. Den diskusjonen har en helt egen tråd.

Link to comment
Share on other sites

Takk for all støtten og infoen så langt, jeg setter virkelig pris på det.

 

Evert, du har ikke mulighet til å finne ut mer om Arad og den nevnte importen? Det hadde vært gull verdt hvis du kunne huske hva det firmaet het.

 

SofaBamse, takk for det svaret fra Volquartsen, selv om det var nedslående. Jeg har mailet dem selv også, men ikke fått svar. Skjønner at det er forskjell på folk. :winke1:

 

Arc Scandinavia har fått mail av meg, men jeg har fortsatt ikke fått svar.

 

Jeg har også tatt en telefon til POD i dag og snakket med Ståle Sven(d)sen, bare for å dobbeltsjekke om det var greit med Volquartsen siden det er kliss lik en 10/22. Det var det selvsagt ikke. Man visste jo det, men det var forsøket verdt. Jeg er ikke i tvil om at Volquartsen kasser hadde blitt typegodkjent dersom man hadde levert inn en, men det blir litt vel mye penger og styr for meg som privatperson.

 

Jeg tror nok US M1 har veldig rett i at markedspotensialet er så veldig stort. Så fort man hører salongrifle virker det som om de fleste vil ha det så billig som mulig. Skal forøvrig høre med Midway, takk skal du ha.

Link to comment
Share on other sites

Evert, du har ikke mulighet til å finne ut mer om Arad og den nevnte importen? Det hadde vært gull verdt hvis du kunne huske hva det firmaet het.

 

Arc Scandinavia har fått mail av meg, men jeg har fortsatt ikke fått svar.

 

Om jeg har oppfattet og husker riktig er Arad=Arc.

TROR han hadde noen varer for salg hos villmarksbutikken på jessheim for endel år siden også, mulig de veit noe?

 

Huff, mye antagelser...

 

edit: hassel posta et 1/2sekund før meg....

Link to comment
Share on other sites

Midway sa at de eneste komplette våpen de har er svartkrutt- og luftvåpen.

 

Søilen har svart, de tar kun inn Ruger, ingen 10/22 kloner.

 

Villmarksbutikken hadde ikke hørt om noen 10/22 kloner, og mente at jeg bare kunne sjekke med et våpenkontor.

 

Begynner å se litt mørkt ut dette her gitt.

 

Ligger/lå en AMT Lightning på Finn.no, men til kr. 6000,- ble det litt vel for en salong fra 80-tallet, selv om kassa er i stål.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en M.O.A. 10/22 låskasse med et gjenget shilen match grade løp til.

 

100_0017sm.jpg

100_0009.jpg

100_0010.jpg

 

Her kan dere lese om denne:

http://www.moaguns.com/rec10_22.html

 

Ble kjøpt i 2007 (hos Sandnes Arms). Så da regner jeg med at dette kan være et alternativ.

 

 

P.S: Jeg har gått lei hele 10/22 styret (foreløbig hvertfall) så disse blir i løpet av helgen lagt ut for salg her på kammeret sammen med en del andre deler (b.la. et KID avtrekker sett) og en original ruger 10/22.

 

Mvh,

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Langbein, tusen takk skal du ha! Det er i det minste et solid skritt i riktig retning. Skal lese litt om disse kassene da jeg ikke har hørt om dem før, men du skal ikke se bort ifra at den selger fort hvis prisen er riktig. :winke1: Send meg gjerne en pm når du legger ut annonsen. Uansett, jeg skal følge med i handelskammeret nå i helga.

 

SofaBamse, det var det de sa til meg også. Jeg spurte om komplette våpen og/eller låskasser og fikk negativt svar på begge, det ser bare ut til at jeg glemte å nevne låskasser når jeg skrev her. Virket på meg som om vedkommende som svarte ikke visste og ikke ville ta seg bryet med å sjekke, men hva skal man gjøre?

 

Nå for å lese om M.O.A 10/22...

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder en knapp på at de ikke har giddet å gå gjennom arkivene for å lete..

 

Den kassa som Langbein nevner over er bra, og kan anbefales på det varmeste som et utgangspunkt til en fin rigg. Heldemping er også et godt alternativ her, da en kan få demperen helt inntil kassa.

Link to comment
Share on other sites

Tenker du da spesielt på det du snakket om tidligere om Volquartsen og godkjenning av deres låskasser, eller tenker du på M.O.A kassene?

 

Volquartsen har jeg vel for min del mer eller mindre gitt opp, og M.O.A. har rykket solid opp på førsteplass. Stålkasse med gjenget løpsinnfesting, og den er per definisjon godkjent i Norge. Hva mer kan man be om?

 

Nå skal jeg vente og se om Langbein legger ut kassa si for salg og eventuelt hva han vil ha for den, men hvis det ikke blir kjøp og salg der så kommer jeg nok enten til å høre med en norsk våpenbutikk, eller se om det lar seg gjøre å ta inn selv. Hvis du er interessert kan jeg gi deg beskjed om hva det blir til.

 

Skal du ha halvauto (salong)rifle må du forte deg vet du. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nå må du roe deg ned da din kranglefant. Du utelo en ganske viktig del av den setningen når du siterte meg, nemlig denne: :winke1: . Du så den, ikke sant? Blir meningen kanskje litt annerledes med og uten smiley? Jeg har sett deg skrive flere ganger at andre her på forumet leser innlegg som Fanden leser Bibelen, men du er jaggu ikke helt borte du heller.

 

Forøvrig vet jeg sikkert en del du ikke vet, men det er nok ikke relatert til arbeidet med ny våpenlov, så der kan du slappe helt av.

 

:winke1::winke1::winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg du kan ha rett i. Uansett, det var som sagt en liten kommentar med en smiley bak. Det var ikke min mening å invitere til noe forbudsdebatt i denne tråden.

 

Jeg har lest en del nå og synes for min del at M.O.A.-kassene ser veldig lovende ut. Hvis det blir bestilling, enten privat eller gjennom forhandler, så skal jeg ha deg i bakhodet SofaBamse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...