Jump to content

Hakemontasje modifikasjon ?


Ruger #1

Recommended Posts

Har en noe eldre drilling med en hakemontert Zeiss 1 1/2 - 6 x 42 kikkert m/skinne.

Har innsett at denne kombinasjonen gjør kikkertfestet noe (les mye ) høyt. Må strekke hals...

Lar det seg gjøre for en kompetent børsemaker å kappe av "klørne", og sveise på ringer ?

Vil tro jeg dermed vil stå friere med valg av evt. ny kikkert også ? Har drømmer om en

ny Swarovski Z6 :wink:

Noen som har erfaring med dette, eller kan anbefale en stødig børsemaker ?

Link to comment
Share on other sites

Har samme kikkert/montasjekombinasjon som deg - og selvsagt de samme "problemer".

 

Skulle jeg forandret på kombinasjonen (som jeg har skutt doublè på orrfugl og mye annet med - med kikkert), ville jeg latt noen montert en Docter - i tillegg til den suverene kikkerten du har :D .

 

Jeg har skapene ganske så fulle av våpen (og etter utskiftinger iløpet av noen år, synes jeg at de jeg har er bra :D ).

Skulle jeg komme i en situasjon hvor jeg måtte selge noen av dem - ville drillingen ALDRI blitt solgt.

 

Pr. dags dato har jeg bl.a. en strihåret vorsteh - og med den, samt en drilling: Hva mer trenger jeg for å jakte nordens vilt :D ?

Link to comment
Share on other sites

En dyktig børsemaker lager lett nye ringer som passer i de ekststerende basene. Det er ingen vits i å ødelegge føttene på den gamle kikkertsiktet. Det beholder du som reserve.

 

Det som er krevende er å finne et kikkertsikte som har riktig lengde og øyeavstand slik at det passer med plasseringen av basene. Gamle sikter er ofte korte, og har kort øyeavstand slik at fremre base sitter relativt langt bak på drillingen. Skal du montere et nytt sikte lavt, kan ikke siktet ikke stikke mange centimeterene foran framre base. Finner du et siktet som er passe langt, har også bakre base en lei tendens til å komme rett under justeringstårnet. Blir det slik, er fortsatt kikkert med skinne, løsningen. Det er fullt mulig å få montert sikter med skinne svært lavt. Det er alså ikke sikkert at ringer gir deg friere valg. Det viktigste bidraget er å få en kikkert med rett rør, dvs objektivrør med samme diameter som mellomrøret, for å få montasjehøyden ned.

 

Med andre ord, finner du et passe sikte, er dette mulig å få svært bra.

 

Husk at kikkertsiktet ikke skal monteres så lavt at det blir vanskelig å opperere toppnøkkelen, sikringer oppspenner eller løpsvelger (avhengig av hva du har). Disse skal også kunne opereres med hansker på.

 

Swarovski Z6 1-6 er derfor ikke, med sitt "gigantiske" okularrør, det beste for å få en lav montasje. I tillegg er det relativt langt, og har svært lang øyeavstand, slik at jeg gjetter på at det kommer for langt fram i forhold til fremre base. (Jeg antok at det er 1-6 du tenkte på, uten at du skrev det.)

 

Vågsland er en av de dyktigste i Norge på hakemontasjer http://www.vagslandvapen.no

Link to comment
Share on other sites

'Takk for svar :)

Kanskje løsningen er å få lager et ekstra sett ringer eller montasje til en

liten Docter, og ha den gamle kikkerten i reserve til jakt der den egner seg bedre.

Hmmm... får gruble litt på det. Blir uansett ikke iverksatt noe før etter jaktslutt :)

Slike tanker får ofte modnet seg best når man rusler rundt i skauen, eller sitter på post...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Holder på med tilpasninger av ringer/nytt sikte, i disse dager. Vet ikke helt hva jobben kommer på riktig enda.

Valgte EAW montasjer, kjøpt fra Vågsland Våpen. Betalte 1800,- for ringene, tilpasning i tillegg.

30mm ringer, og 9,5mm byggehøyde. Kikkertsikte - Docter 1-4x24.

 

normal_docter_med_montasjer.JPG

 

Kan oppdatere så snart jeg har fått igjen børsa. Blir vel noe slikt til slutt.

 

normal_IMG_2702.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har lige købt 2 drillinger på egun. regner med at vælge den bedste og beholder denne for at sælge den anden.

Telefonerede til 2 bøssemagere og fik pris på en weaver-skinne med hakmontager som passer i de SEM montager der sidder på drillingerne. Derved kan jeg få en weaverskinne der er ca 1mm over sigteskinnen og du kan montere ALT på den.

Det vil sige at du kan have en Doctor og en drivjagtkikkert og en almindelig kikkert i QRW ringe der passer på samme skinne.

Alt bliver lavet fra bunden og prisen her i Jylland var mellem 3 og 5.000DKR

 

På egun kan man købe montager til det lille Doctor sigte der passer til SEM montagerne på drillingerne. Det sidder så i det bagereste SEM montage. MIN bøssemager giver ikke meget for det, og siger at ved et vrid eller slag, ændrer sigtet sig.

 

Weaverskinnen bliver min løsning, fordi den er allrund og fremtidssikret. (og dyr)

 

skitt jagt

 

jes

Link to comment
Share on other sites

Det kan være den passer til deg, men jeg tviler sterkt. Grunnen til det er det faktiske mål som nødvendigvis må til.

 

Jeg går utifra at du ser ganske normal ut Bukkebrøl ? jupp ! det var det jeg tenkte! vel; da har vi en kikkert med øyeavstand på 80 mm fra okularet på kikkerten til ditt øye. Når den avstanden er nødvendig for å få fullt synsfelt er ikke denne avstanden diskutabel.

 

Da er det bare å måle 80mm fra linsen og bakover og DER må øye ditt være. utfra bildet ville jeg tippe at det blir rett over overgang pistolgrep/kolbe. Hvis anatomien er sånn nogenlunde og onkler og fettere ikke spiller banjo så vil da nesa di være omtrent i knoken på tommeltotten din, og da vil jeg påstå at du har strukket hals en smule...

 

Dette er feil skytestilling.

 

Dette er detaljer,i min øyne viktige detaljer og på så kostbare våpen skal ting være på stell..

Selv har jeg brukt hakemontert kikkert på brekkvåpen i mange år og vet å verdsette denne type montasje.

 

Hvis man går inn på www.egun.de og se på de drillinger som ligger der så må man lete lenge etter en kikkert som er montert med ringene på hver sin side av justeringstårnene, og legg også merke til hvor okularet er plassert i forhold til baskyle/pistolgrep.

 

En korrekt montert kikkert vil som oftest ha justeringstårnen rett over enden på kammeret eller litt bakenfor der også.

En kikkert med skinne under er mye letter å montere fordi man da ikke behøver å ta hensyn til justeringstårnene.

 

I sin tid produserte Zeiss en kikkert i C-serien som er laget med dette for øyet den heter 1,5-4,5x18 og har ekstra langt rør forran justerinstårnene hvor begge ringene kan plasseres.

Det er ikke lett på en eldre drilling hvor det er ønskelig å bruke eksisterende ringer og har da avstanden mellom basene å ta hensyn til.

Link to comment
Share on other sites

flyfisher - du må ikke være så bekymret på mine vegne. Slikt er ikke bra for helsen.

 

Jeg vil tro, etter som jeg kan se, at jeg har minimum 10cm øyeavstand til okularet. Da har jeg også det optimale synsfeltet i siktet, etter hva jeg kan se, etter å ha prøvd.

Dersom jeg har behov for å flytte siktet lengre bak, så har jeg fremdeles mulighet for å justere 10-15mm til.

 

I tillegg har jeg kjøpt meg en kolbeforhøyer i lær, som jeg enkelt kan ta av/på (kan legge inn bilder når jeg kommer hjem), og den gir meg en perfekt høyde. Pussig nok, så er jeg faktisk fornøyd, da den foreløpige montering ser ut til å fungere for meg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe ! ikke så veldig bekymret for deg, men det er ikke første gangen jeg ser en slik montering.

 

Det kan nok hende at noen kikkerter har lengre øyeavstand enn 80mm og da vil en slik løsning være bra.

 

Ville bare gjøre oppmerksom på at det bryter med eldgamle kontinentale tradisjoner med ringer forran og bak justeringstårnene og for noen som har Aspergers er dette uutholdelig....

Link to comment
Share on other sites

Ville bare gjøre oppmerksom på at det bryter med eldgamle kontinentale tradisjoner med ringer forran og bak justeringstårnene og for noen som har Aspergers er dette uutholdelig....

 

...hehe, mulig det. Jeg er kun ute etter løsninger som fungerer for meg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja Flyfisher...jakt med kruttvåpen bryter muligens også med eldgamle europeiske tradisjoner... :wink:

 

Den typen montasje du beskriver her var i bruk da optikk ennå kunne rommes i litt tykke blyanter... egentlig var det ikke så påfallende heller, da loddete halvringer ble ansett som korrekt latin i den perioden..

Link to comment
Share on other sites

vih94w.jpg

 

Her er en med loddede halvringer og den er rimelig korrekt montert. Legg merke til hvor langt bak okularet er plassert.

 

På min kombi er okularet omtrent plassert her og det gir seg utslag i en mer avslappet skytestilling og man må ikke "gå på" så hardt.

 

Stokkens lengde er også avgjørende for riktig plassering av sikteøyet og riktig avstand for hånden som betjener avtrekkerene.

 

Dette kan muligens virke flisespikkeri, men jeg er veldig opptatt av å ha optimal skytestilling og særlig anlegg for hode/kinn. Jeg registrerer at andre muligens ikke har samme fokus på disse tingene og driter litt i åssen dette er montert. Konsekvensen av å ikke ha en bra skytestilling er at du skyter dårligere en du hadde med en bra stilling.

 

Med et kaliber som har litt rekyl vil også rekylopptaket ikke være optimalt i og med at man har strukket seg forover får ikkerekylkreftene noe spillerom bakover og et medlemsskap i "halvmåneringen"

 

En kompis av meg hadde en veldig fin Merkel som kikkerten var montert på samme viset og da jeg gjorde han oppmerksom på dette var han veldig overrasket og sa at jeg hadde helt rett, han hadde ikke tenkt på dette i det hele tatt, men fikk laget en ny monasje som fikk kikkerten lengre bak og han fikk en mye bedre skytestilling etter denne utbedringen

Link to comment
Share on other sites

Det var i gamledager man trengte to baser foran.

 

F.eks en Zeiss Varipoint 1,1-4x24 og en Diavari V 2,5-10x50 går grei i samme fremre baser. Den ene er 300mm og den andre 318mm.

 

Jeg tror det er denne grunnen til at kikkerter med lav forstørrelse er blitt lengre enn de var før. Et godt eksempel er Meopta. Før kort siden var en 1-4x24 bare 24cm lang, nå er den 30.

 

 

Dette gjør desverre det vanskeligere å finne gode sikter på gamle våpen som var tilpasset sikter som var svært korte

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...