Jump to content

Jeep Cherokee.


WinchesterM94

Recommended Posts

Er lei av 2WD biler og skal gå til innkjøp av en 4WD bil. Slik at jeg kan komme meg inn på bygdeveier og frem på jakta(er utrolig hva folk kan kalle vei i norge :evil: )

 

Så lurer på om noen her har erfaring med denne bil typen. Litt ellers om bilen: Det er en 98model med 4liter rekke6er. Den har lav km stand og er fin i karoseri osv. Tenker foreksempel hvordan er denne bilen på glatte og snøfyllte vinterveier og i terrenget ellers.

 

Håper på mange svar da det kan gjøre handelen raskere.

Link to comment
Share on other sites

Heisan!

 

Jeg har en erfaring på glatte veier! Bodde på Årnes og hadde vært på besøk i Oslo. Veien var fin og bar - helt til jeg kom til en snarvei rett før Vormsund. Svingte inn på den og ga gass og fikk en kjempesleng på bilen. Slo kontra, men da kom den plutselig tilbake og hoppet over en grøft og stod med nesa den veien jeg kom :shock: Det var skikkelig spennende en stund, kan man si!

 

Med karosseriskader for 25 laken + bestemte forsikringsselskapet at de gjerne ikke ville ha kaskoforsikring på bilen og la på det de antok var nokså drøyt + litt til.

 

Bilen min var en -91 modell med manuell innkobling av 4wd.

 

Nå kjører jeg en Land Rover Freelander og livet leker - nå når jeg har fått byttet startmotor og vindusheiser - og må ha med en flaske kjølevæske - og har innsett at tre varsellamper begynner å lyse når jeg må stoppe i lyskryss ol.

 

Men Jeep'en er en veldig behagelig bil og kjøre, det altså - hvis du kobler inn 4wd FØR det blir glatt.

 

MVH 700 ADL som skal på duejakt i morgen og har tatt litt sovemedisin - Jägermeister er igrunnen veldig godt - og så så sunt!

Link to comment
Share on other sites

@ Sauer200STR

 

Hvis du ikke har vært der så er http://www.offroad.no ett kjempeforum for 4x4 og der er ett eget jeep forum også. Der finner du mange tråder om kjøp av jeep, og fordeler og ulemper..

 

Jeg eier en cherokee (92mod) og har vært storveis fornøyd med den, selv om den nå står i garasjen klar for stor service, men den har rullet over 300 000km så det fortjener den!

 

 

Edit: glemte å si noe om kjøreegenskapene, min har firehjulstrekk som må kobles ut på tørt føre, 98modellen har nok quadra track ( tror det heter det) og den er permanent innkoblet, så "problemet" med å koble ut og inne firehjulstrekket er borte der. Ellers tar den seg fram der jeg tørr å kjøre!

Link to comment
Share on other sites

Som du ser av innlegget over finnes det grunner for å ikke gå til anskaffelse av bil med manuell 4x4 innkobling. Jeg husker ikke modellrekken til Cherokee, men jeg mener å huske at 98 grunnmodellen har separat spak ved siden av gearspaken for 4x4 systemet og at bilen må stå i N eller P for å kunne bruke denne. Versjonen med 5.9 liter V8 har permanent 4x4.

 

For all del, Jeep er en helt ok bil for 4x4 applikasjoner, men som sagt bør man kjøre den som en 4x2 helt til man stopper og kobler inn firehjulstrekket. Forøvrig er ikke 4 literene i disse bilene spesielt spreke selv om de har plenty med bunndrag. Uansett, veldig komfortabel bil.

 

Jeg ville personlig meldt pass for manuell innkoblet 4x4. De tre firehjulingene mine er enten av typen permanent firehjulstrekk (Dodge Durango 5.7l HEMI Ltd. og Audi S4 Avant) eller "on the fly" omkobling fra 4x2 til variabel 4x4 med opsjon for låst 4x4 eller krabbegir med trykk-knapp (Chevy Silverado Z71 LT 5.3l).

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Cherokee i nesten to år, riktignok en litt eldre modell med manuell innkobling.

 

Bilen er grei den. Motor og drivverk er rå på bilen, det føltes som om jeg kunne ha sluppet bilen utfor Stetind uten at det hadde stoppet bilen fra å gå. Den føles derfor robust på skogsvei, men på Highwayen ble jeg sliten av å kjøre langt. Forøvrig synes jeg ikke manuell innkobling er noe problem. Er veldig OK å kunne kjøre på 2WD ettersom amerikanerne ikke lager bensingjerrige biler, noe dette ikke er! Elektronikken i bilen virket mer tilfeldig og der var det litt småkluss.

 

Har du mulighet for Grand Cherokee, ville jeg gått for den. Det er forbausende liten plass i en vanlig. Selv med 2-seter så måtte jeg lure skiene mine på skrå (210cm) over gitteret for å få plass, men en middels fuglehund får plass og koser seg mellog forsetene og gitteret.

Link to comment
Share on other sites

Har en '99 Cherokee (diesel), og det er en veldig god bil å kjøre. Jeg er nødt til å ha firehjulstrekken på på snø- og isdekke, ellers er det som å kjøre akebrett. Men med firehjulstrekk, så går det bra. Jeg liker å ha manuelt inkopla firehjulstrekk, da kan jeg sette den på før jeg får brukt for den.

 

Minuset er at det er dyrt å vedlikeholde Jeep, hvertfall hvis du må ha den på verksted og lar dem bestille deler. Skrur du litt sjøl, og bestiller deler på nettet fra USA, så er det overkommelig.

Jeep er tøft da! :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle bidrag så langt....

 

Må finne ut om den jeg skal ha har manuel tilkobling da...Eller om den har automatisk(huskepå og koble den inn før jeg skal ut og kjøre til vinters) Har hatt bakhjulsdrevet bil før så det og snurre på snø og is har jeg 3 vintere bak meg med. Det at den ikke er så sprek/rask har ikke så mye og si bare den har krefter til og komme seg frem. Har ikke penger nok til en Grand Cherokee så må nøye meg med en vanlig.

 

Har ingen behov for og bruke merkeverksted så det skal jeg overleve har også kontakt med en som skaffer deler fra usa så det skal gå bra.

 

Hmm det at biler snurrer når man kommer fra saltetveger og kjører over til is/snøveg er jo noe som skjer med alle biler.

 

Noe jeg utela da tro? Skal også skjekke det forumet som ble linket til over her, Og landcruser har jeg ingen planer om og kjøpe(enda)

Link to comment
Share on other sites

Dette med delepriser er litt avhengig av hvor du kjøper. Merkeverksteder er svinedyrt! Men bestill fra Bergskau (han har forøvrig en enorm kompetanse om de bilene) eller som sagt over her, fra US så blir det ikke så ille.

Jeg har også opplevd at bilen slenger på rævva med bare bakhjulstrekket innkoblet, men det gjør toyota også!

Og firehjulstrekket på de med manuell innkobling kan kobles inn mens man kjører "full fart", i allefall ikke noe problem å koble ut og inn 4x4 på min i 90km/t. Det er bare å dra i spaken.

De med quadra track (beregnet mest for kjøring på vei) har også en posisjon for "full time" for terrengkjøring, og alle jeeper har lavserie.

 

Og i og med at bilene ikke er like populære som toyota så er det litt å prute :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette med delepriser er litt avhengig av hvor du kjøper. Merkeverksteder er svinedyrt! Men bestill fra Bergskau (han har forøvrig en enorm kompetanse om de bilene) eller som sagt over her, fra US så blir det ikke så ille.

Jeg har også opplevd at bilen slenger på rævva med bare bakhjulstrekket innkoblet, men det gjør toyota også!

Og firehjulstrekket på de med manuell innkobling kan kobles inn mens man kjører "full fart", i allefall ikke noe problem å koble ut og inn 4x4 på min i 90km/t. Det er bare å dra i spaken.

De med quadra track (beregnet mest for kjøring på vei) har også en posisjon for "full time" for terrengkjøring, og alle jeeper har lavserie.

 

Og i og med at bilene ikke er like populære som toyota så er det litt å prute :wink:

 

Hehe er ikke sikker på om det er så mye og prute på enda da den bilen er nydelig og ikke har mere enn 45000km bak seg....Han har ikke kommet med pris enda men jeg tror vi skal bli enige...Han er i tileg grei og gir meg en god del for gamlebilen jeg skal bytteinn så vil nok ikke skamby på den tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Jeg har lang erfaring med 4x4 biler, og har blant annet en cherokee nå. Jeg mener at hvis du skal ha en relativt billig 4x4 med best mulig comfort og drag ville jeg uten tvil gått for cherokee xj som den heter, og ikke grand cherokee, granden er faktisk mye tyngre og 4 litern blir fort litt snau der uten noen modifikasjoner, skal en ha grand cherokee bør en ha 5,2 liter v8. Jeg har brukt cherokeen min til mye kjøring på dårligeveier, jeg har blant annet brukt den en årreke på skogsbilveger når jeg kjørte skogsmaskin, rekorden tror jeg var å dra biltralle med 2000 liter diesel med den i gjennom 40-45 cm snø i 8 mil.. det gikk fint det :) og har du noen grunnkunskaper om bilkjøring merker du fort hvor store fordel det er å kunne koble ut 4x4, da sparer du mye drivstoff, og drivverslitasje. og det er jo ikke nødvendig å kjøre med 4x4 inne hele tiden. Se etter en cherokee sport, sport betyr at den ikke er overfyllt med elektrisk ekstrautstyr som kan ryke. Jeg kjører en cherokee sport og er kjempe fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Har en 1995 modell med seter, gått 85000, kjøpt den for 105000 til "jaktbil". Mye tungt jern, ikke så mye plass, men søkte egentlig etter en Niva, Suzuki eller militær Gelendevagen. Lite bra Niva'er og Suzuki å finne, Mil.-jeeper var dyre i forhold til Jeep'en...

Rekke-sekseren er som den var på 30-tallet, vibrasjonsfri og smidig, forbrukt 1,5l på blandet kjøring, kan komme ned i 1,2l. Kan aksepteres som bil nr 2. Mekaniker sier motor og automatkasse er svært holdbart, resten må holdes øye med. Extra viktig at olje og smøring finnes der det skal være på denne bilen (differ og ledd..) , eller blir det fort havari.

Etter en vinter på amerikansk vinterdekk blir det nå Blizzak DMZ3 i vinter.

OK bil til prisen, japser er av bedre kvalitet, men koster mer... Håper og tror bilen holder forsiktig kjøring noen år på traktorveier og i snø.

Forresten er brukte BMW X5 gått mye ned i pris pga dårlig miljø image, det er kjerre det.

Link to comment
Share on other sites

Står en '99 Cherokee sport hjemme. Bilen går bra den, tar seg frem i terrenget. Lurer på om det er 2,4l, men er ikke sikker. Den er for trang til å være familiebil, men utmerket jaktbil med plass til noen i baksetet hvis ikke turen er alt for lang.

 

Den er forøvrig til salgs grunnet plassmanget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en '91 mod. Cherokee 4 liter. Den har 177 hk, og drar ihvertfall skinnet av pølsa, men amerikanere lager tørste biler. Jeg hadde forbruk på minst 1.6 liter pr. mil. Når jeg hadde det morro, så var det nesten så jeg så nåla gikk nedover.

 

På min hadde jeg NP242 kassa med både full time og part time 4x4 kasse. På full time, så kan du kjøre på alt slags underlag. Bruker du part time, så må du ikke kjøre på fast underlag, for da har du ikke girkasse lenge.

 

Jeg vil aldri ha meg Jeep igjen, hvis den skal kjøres hver dag. Til offroadbruk, så er det noe annet. Men jeg fikk nok av Jeep da jeg hadde den gitt.

 

Har nettopp vært og sett på en Ford Explorer 4 liter, og under prøvekjøringa så jeg faktisk at nåla gikk nedover mens jeg kjørte + at det var div. andre ting med den bilen. Men det ble ikke aktuelt, og blir det vel ikke i framtida heller. Men det er herlige biler å kjøre. Amerikanera kan jaggu lage biler. Det skal dem ha.

 

Jeg må bytte ut den gamle Pajero'n min nå, og valget står mellom et bredt område. Pajero, Patrol, Suburban 6.2 diesel, G-wagen 300 TD, og Toyota Landcruiser HJ60. Men maks 65 lapper inkl. reg.

 

Jeg har ringt rundt så tlf. har gløda. Flere biler har defekte motorer eller gir, og er prisa til nesten 50 lapper. Den ene opplyste i annonsen at det var i Aurskog Høland, men bilen.....nei den sto jo i Finnmark. Man møter vanvittig mye tullinger, dårlige biler, utspekulerte selgere osv.

 

Fytti katta så mange feller man kan gå i. Nei, jeg gruer meg virkelig til å kjøpe meg bil. Det må jeg bare si gitt. Og kommer noen her inne over et greit eksemplar av nevnte biler og priser, så skrik ut på PM :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...