Jump to content

Remington 700 'spørsmål'


shooter 2

Recommended Posts

På en ny Remington 700 er det en detalj jeg ikke liker :!: Ved spendt tennstempel og sikring på kan man fortsatt åpne sluttstykket og det er jeg ikke glad i :trist: Jeg vil ha låst hevarm når sikring er på og da lurer jeg på om dette kan moddifiseres eller byttes ut noen deler :?: Dette tipper jeg noen kjenner til .

Link to comment
Share on other sites

På en ny Remington 700 er det en detalj jeg ikke liker :!: Ved spendt tennstempel og sikring på kan man fortsatt åpne sluttstykket og det er jeg ikke glad i :trist: Jeg vil ha låst hevarm når sikring er på og da lurer jeg på om dette kan moddifiseres eller byttes ut noen deler :?: Dette tipper jeg noen kjenner til .

 

 

Ragnar Hansen lager, selger og monterer 3-posisjons M70 sikring, også tilpasset Remington 700 rifler.

Har selv tre slike og er godt fornøyd, men de er ikke like lydløs som originalsikringen til Remington.

Det faktum at M70 sikringen låser tennstempelet og hevarm i bakerste posisjon, låser tennstempelet i midtre posisjon og ingenting i fremre posisjon(skal jo skyte også...) oppveier ulempen med mer lyd.

Tror M70 sikringen og montering ligger på ca 2000,-

 

http://www.magnumhansen.com/M70%20sikringer.htm" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skjønt poenget med å ha våpenet sikret når magasinet tømmes. Det skal uansett peke i sikker retning. På en Remington er det kun ADL hvor man trenger å kamre hvert skudd for å få ut, og da holder jo avtrekkeren skuddet tilbake. Hvis man trenger sikring på for å tømme våpenet trygt, så bør man kanskje finne på noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg i at det ikke burde være nødvendig, og jeg har det ikke som et krav til mine våpen. Samtidig, så er det ikke lenge siden det var en dødsulykke pga. Tømming av våpen. Denne hadde vært unngått og avdøde hadde sannsynligvis fremdeles vært i live i dag dersom sikringen hadde vært aktiv under tømming.

Link to comment
Share on other sites

Ved vådeskudd som beskrevet som kunne vært avverget ved sikringen, så er alle sikkerhetsregler brutt. Da er fremdeles vedkommende etter min mening uegnet som våpenhaver.

 

Men dette er litt på siden av tråden, som var sikring som låser bolten også.

Link to comment
Share on other sites

Alle Remington 700 rifler produsert før 1982 hadde sikring som låste hevarmen.

Dette har ingenting med om det er BDL eller ADL utgaven.

 

Har flere Remington utgaver med begge typer sikring og til jakt syntes jeg ikke det er

noe man behøver å bekymre seg over.

 

Hva er problemet om bolten åpner seg på en post 82 utg. ? Jo man mister en patron til

en verdi av 20kr. Og hvor ofte skjer det? Har iallefall selv aldri opplevd det.

 

På en pre 82 utg. må en ta av sikringen for å tømme kammeret.

Heller ikke noe problem hvist man vet hvordan man skal behandle ett våpen, og det

er en pokka nøtt til å vite.

 

Når det er sagt så må jeg si jeg sverger for de eldre utgavene, og da ikke på grund av

sikringen, men for finish og kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med de som synes sikringa skal låse hevarmen. Har heldigvis en 700 fra 70-tallet sjøl. Om en driver bevegelig jakt, er det en forutsetning for meg at våpenet er klart til skudd når sikringa oppheves.

 

Ellers trenger en ikke å kamre patronene som er i magasinet ved tømming. Det er nok å skyve sluttstykket så langt fram at patrona smetter opp fra magasinleppene (uten å senke hevarmen). Med munningen opp og børsa kanta en aning til høgre går dette som en lek!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg brukt en 700 adl i 15 år og har ennå ikke opplevd at bolten har gått helt opp. Men dersom du bærer børsa på venstre side kan det selvsagt skje (hevarma presses mot hofte el. sekk). Men jeg merker av og til at bolten åpner seg en cm. eller deromkring og har fått en ubevisst vane med å sjekke dette jevnlig når jeg går. Hadde vel foretrekt låsing av hevarm hvis jeg hadde valgt i dag, men det er virkelig ikke noe problem i det hele tatt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skjønt poenget med å ha våpenet sikret når magasinet tømmes. Det skal uansett peke i sikker retning. På en Remington er det kun ADL hvor man trenger å kamre hvert skudd for å få ut, og da holder jo avtrekkeren skuddet tilbake. Hvis man trenger sikring på for å tømme våpenet trygt, så bør man kanskje finne på noe annet.

 

Ved vådeskudd som beskrevet som kunne vært avverget ved sikringen, så er alle sikkerhetsregler brutt. Da er fremdeles vedkommende etter min mening uegnet som våpenhaver.

 

Det er slike bombastiske utsegner som gjer at eg etter fire-fem år på kammeret så smått begynner å gå trøtt, dessverre.

 

Vel ferdig med min 32. jaktsesong så kan eg med handa på hjertet innrømme at eg ved fleire tilfelle har opplevd situasjonar som har gitt meg småfrysningar. Nokre sjølvforskyldt, andre ikkje. Eg trur aldri ein vil kome dit at jakt blir like ufarleg som frimerkesamling. Å avvæpne folk som meiner noko litt anna enn ein sjølv - eller som jamvel uforskyldt og ubevisst har gjort ting i ein jakt/skytesituasjon som kunne ha vore farleg, er sjølvsagt ein strategi. Problemet er vel at om alle er heilt ærlege med seg sjølv, ville vi enda opp med ein noko tynn jegerstand.

 

Og til Urogallus: Kva som er god nok og ikkje god nok sikkerheit under jakt, har faktisk eit bra innslag av subjektivitet. Du skriv at under bevegeleg jakt skal børsa di vere klar for skot når sikringa slås over. Du opplever det med andre ord som trygt for di jakt. Eg for min del har slutta å drive bevegeleg jakt med ladd og sikra boltrifle. Til slikt brukar eg våpen med oppspennarmekanisme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...