Jump to content

Hva er riktig avstand til kikkertsiktet?


Conibear

Recommended Posts

Riktig avstand kommer an på kikkertsiktet. Alle sikter har oppgitt øyeavstand, og den varierer vel ca. 3" og opp til scout-sikter som har myye større øyeavstand. Det vanligste er vel 3"-4".

 

Er du plaga med sniper-øye, er det kanskje en ide å skaffe et sikte med stor øyeavstand...

Link to comment
Share on other sites

Forklar litt hvordan børse montasje og kikkert du har, men det første rådet er et bra råd. Men det kan jo hende at du er en lang slamp på 190+ . Da er det kanskje andre ting som kan gjøres

 

Børsa er ei Tikka M65 Lux( lux tror jeg er fordi det er i skinne oppå løpet for hurtig skyting).

Jeg ingen slamp på 190+ men en sneip på 170 :D

I stående fungerer det stort sett greit og jeg har tilpasset kikkerten slik at jeg akkuratt ikke får noen mørk kant rundt kikkerten.

Det er mest i liggende jeg risikerer at det ser ut som jeg har fått bank av kona :D

Noen som vet om kikkerter som har større øyeavstand om det er det jeg bør gå for....

Link to comment
Share on other sites

Nå har du sagt hvilken børse du har, så da gjennstår det at du avslører kikkersiktet :wink:

 

hehe..avsløringen av siktet kommer her..det er et bushnell sikte, nå er jeg jammen ikke sikker på hvilken model det er, da jeg er ute på reise akkuratt nå.

Men vet ikke hvordan det er med avstand på dette siktet i forhold til andre?

Link to comment
Share on other sites

Av normale kikkertsikter så har somregel Leupold den beste (les lengste) øyeavstanden. For min egen del så er det ikke rekyl i seg selv i kraftige kalibre som er problemet, men nettopp kikkerten. Så i kraftige kalibre foretrekker jeg en Leupold som jeg kan montere 10-11 cm fra øyet.

 

Det synes jeg hører ut som god musikk i mine ører :D

Har i det siste gått å tenkt på at den rifla fortjener et bedre sikte og da er det en kanon info å få..

Ta meg en tur på nett å lese litt om disse kikkertene, hvor langt fra er Leupold ifra zeiss og den klassen der?

Link to comment
Share on other sites

Optisk så er selvsagt ikke Leupold helt på høyde med Zeiss etc. Men i forhold til pris så ligger de godt ann, og de dyrere modellene fra Leupold har etter mine øyne noe av den beste optikken du får til den prisen. Men du mister noen minutter med skytelys morra og kveld i forhold til superoptik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste en eller annen plass at man skulle foreta et normalt anlegg for deretter å plassere kikkerten slik at man akkurat ikke fikk noen sorte felter når man siktet. Deretter skulle man flytte kikkerten litt frem og feste den der. Begrunnelsen var vel at man på denne måten maksimaliserte avstanden ved at man aktivt måtte skyve hodet litt frem for å få opptimal avstand.

Link to comment
Share on other sites

Winge opplyser øyeavstanden til å være 80 mm på denne Zeissen. Det er vel sånn midt på treet da Leupold har ca 10 cm og meopta 7,5 cm.

 

No sjekket jeg akkuratt litt rundt på nett og jeg fant data på 90 mm på Zeissen, så da havner vi mellom 80-90 mm..

Så gikk jeg å lovet kjerringa noe godt i kveld, så bestilte jeg Zeissen på XXL etterpå :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg lurer også på en ting ang montasje av kikkert. Kjøpte for en tid tilbake en kikkert hos Bjørns jakt og fiske i larvik og fikk den montert på børsa av en i butikken der. Han brukte noe hvitt pulver på montasjene, tror det var harpiks? Tenkte å montere neste kikkert sjøl men er det viktig med dette harpikset? kan man eventuelt bruke noen annet? locktite f.eks?

Noen som vet om jeg må ha en høy eller medium leupold QR montasje til en zeiss conquest 6.5-20x50?

 

 

mvh

Lauken

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg lurer også på en ting ang montasje av kikkert. Kjøpte for en tid tilbake en kikkert hos Bjørns jakt og fiske i larvik og fikk den montert på børsa av en i butikken der. Han brukte noe hvitt pulver på montasjene, tror det var harpiks? Tenkte å montere neste kikkert sjøl men er det viktig med dette harpikset? kan man eventuelt bruke noen annet? locktite f.eks?

Noen som vet om jeg må ha en høy eller medium leupold QR montasje til en zeiss conquest 6.5-20x50?

 

 

mvh

Lauken

 

 

Jeg kunne også tenke meg å vite hva som er god montasje til Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50???

Link to comment
Share on other sites

Winge opplyser øyeavstanden til å være 80 mm på denne Zeissen. Det er vel sånn midt på treet da Leupold har ca 10 cm og meopta 7,5 cm.

 

No sjekket jeg akkuratt litt rundt på nett og jeg fant data på 90 mm på Zeissen, så da havner vi mellom 80-90 mm..

Så gikk jeg å lovet kjerringa noe godt i kveld, så bestilte jeg Zeissen på XXL etterpå :lol:

 

Hva var det du lovde Kona :D Som gjør at du kan bestille en Zeiss rett etterpå?????

Link to comment
Share on other sites

En sak med Leupold er at den forandrer øyeavstand med forstørrelsen. På min 8-25 må jeg flytte hodet et lite stykke på kolben, ikke sikker på hvor mye.

Jeg lånte meg en slik Leupold. Måtte (nesten)montere den på lyddemperen for å få rett øyeavstand :D . Men problemet er ikke spesielt stort på min 4,5-14x50 Leupold/Premier Reticels.

Link to comment
Share on other sites

Winge opplyser øyeavstanden til å være 80 mm på denne Zeissen. Det er vel sånn midt på treet da Leupold har ca 10 cm og meopta 7,5 cm.

 

No sjekket jeg akkuratt litt rundt på nett og jeg fant data på 90 mm på Zeissen, så da havner vi mellom 80-90 mm..

Så gikk jeg å lovet kjerringa noe godt i kveld, så bestilte jeg Zeissen på XXL etterpå :lol:

 

Hva var det du lovde Kona :D Som gjør at du kan bestille en Zeiss rett etterpå?????

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Vi er flere som vil vite !

Tror du har knekket en kode her :D

Link to comment
Share on other sites

No sjekket jeg akkuratt litt rundt på nett og jeg fant data på 90 mm på Zeissen, så da havner vi mellom 80-90 mm..

Så gikk jeg å lovet kjerringa noe godt i kveld, så bestilte jeg Zeissen på XXL etterpå :lol:

 

Hva var det du lovde Kona :D Som gjør at du kan bestille en Zeiss rett etterpå?????

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Vi er flere som vil vite !

Tror du har knekket en kode her :D

 

 

 

 

hehe..Hva jeg lovet kona passer ikke inn på dette forum :lol:

Og det koster ikke en chesterfield salong, det var gratis :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Conibear,

Jeg vil tro at Tikkaen M65'en din er en såkalt Wildboar. En kamerat av meg har i hvert fall en M65-modell med kort løp og hurtigsikteskinne som heter dét. Den er produsert midt på 80-tallet.

 

Jeg har Sako i .375H&H der jeg også gjerne skulle hatt lengre øyeavstand. Problemet er ikke kikkertens øyeavstand, men at den ikke kan monteres lengre framover på riflen. For å unngå å få kikkerten i øyebrynet har jeg fjernet linsebeskytteren (Butlers Creek) og passer på ikke å være en 'stock climber'.

 

Lykke til med Zeiss'en! Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...