Jump to content

Hauskendemper med kaliberdilemma..


proprioception

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Hausken standard lyddemper tilpasset 30-06 i den tro at det var det kaliberet jeg skulle ha. Senere bestemte jeg meg for å kjøpe en ferdiggjenget Tikka T3 6,5x55 istedet. Jeg lurer på om dette vil bli problematisk, eller om jeg burde fått byttet til en Hausken som er tilpasset 6,5x55? Eller finnes det bare èn type Hauskendemper som er universal for alle kalibre? Gjengingen er forøvrig korrekt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det går nok helt fint, kanskje hullet slipper litt mere gass igjennom og smellet blir litt større. Men for oss aller fleste blir det en subjektiv vurdering. Har ikke prøvd kal 30 på 6,5, men 6,5 demper til 6mm har jeg sjøl og synes ikke det er noen forskjell fra den hausken demperen som er i 6mm.

Link to comment
Share on other sites

Det går nok helt fint, kanskje hullet slipper litt mere gass igjennom og smellet blir litt større. Men for oss aller fleste blir det en subjektiv vurdering. Har ikke prøvd kal 30 på 6,5, men 6,5 demper til 6mm har jeg sjøl og synes ikke det er noen forskjell fra den hausken demperen som er i 6mm.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret:) Diameteren på hullet i lyddemperen vil nok kunne være mindre på 6,5x55 enn 30-06 hvis Hausken ikke har universaldemper vil jeg tro ja.. Men om dette vil være et problem og hvilken forskjell dette vil utgjøre håper jeg noen kanskje vet. Får sikkert byttet demperen siden jeg ikke har prøvd den enda, men jakta nærmer seg, og hvis det evt må bestilles ny demper så vet jeg ikke om jeg gidder hvis det vil fungere godt med 30-demperen.

 

Det er en liten klistelapp på demperen der det står: cal 30, 14x1,5.

Betyr cal 30 både 30-06 og 308?

Link to comment
Share on other sites

 

Det er en liten klistelapp på demperen der det står: cal 30, 14x1,5.

Betyr cal 30 både 30-06 og 308?

 

Jepp. Heilt korrekt. Same kulediameter, ulik hylselengde (hhv 63 og 51 mm)

 

Når det gjelder første spm, so har eg oppfatta det sånn at dempar frå større kaliber funkar, men dempar ikkje fullt so mykje som ein dempar som er tilpassa kaliberet. Vil anta at orskjellen ikkje er særleg merkbar i praksis, men har aldri testa det.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er en liten klistelapp på demperen der det står: cal 30, 14x1,5.

Betyr cal 30 både 30-06 og 308?

 

Jepp. Heilt korrekt. Same kulediameter, ulik hylselengde (hhv 63 og 51 mm)

 

Når det gjelder første spm, so har eg oppfatta det sånn at dempar frå større kaliber funkar, men dempar ikkje fullt so mykje som ein dempar som er tilpassa kaliberet. Vil anta at orskjellen ikkje er særleg merkbar i praksis, men har aldri testa det.

 

Edit: M14 x 1,5 er betegnelsen på gjengane. Ganske standard-gjenger det der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...