Jump to content

TOTALFORBUD iht forslag til AP landsmøte 2013


Jollis

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Svar på mail jeg sendte til politikere ang halvauto og 22 juli.

 

Hei,

 

 

 

Som aktiv skytter i NROF og tidligere medlem i OKTS praktisk gruppe er jeg vel kjent med kritikken som har fremkommet mot 22.juli kommisjonens rapport. I rapporten står det blant annet at " mange halvautomatiske våpen kan omgjøres til helautomatiske våpen. Dette kan skje ved kjøp av ekstrautstyr som nye magasiner." Det står også at ombygginger av halvautomatiske våpen til helautomatiske våpen ikke er forbudt. (Side 401 i NOU 2012:14).

 

 

 

Jeg har selv en AR-15 (og flere pistoler) og vet at det ikke er lett å bygge om slike våpen. Et av kriteriene som politiet vurderer før slike våpen kommer på godkjenningslista, er blant annet mulighetene for ombygging. Ombyggingssett kan kjøpes i USA men da kun til militære og politi (all FAA rules apply).

 

 

 

Det er åpenbart at kommisjonen ikke vet hva de snakker om. Rapporten er i utgangspunktet god og den hadde blitt anda bedre om de kun henviste til våpenutvalgets rapport og det som står der. Forbud mot halvautomatiske våpen vil slik det er foreslått også forby pistoler, ikke bare halvautomatiske rifler.

 

 

 

FRP var tidlig ute og sa at det ikke er aktuelt å totalforby halvautomatiske våpen generelt. Høyre har også uttalt seg negativt til forslaget.

 

 

 

Ut i fra Statsråd Faremos redegjørelse i Stortinget sist tirsdag er mitt inntrykk at også regjeringen følge våpenutvalgets forslag (dvs flertallet) om ikke å totalforby halvautomatiske rifler. Dette var et av de få forslagene som statsråden ikke sånn umiddelbart stilte seg bak. Det må nok påregnes at det i fremtiden vil bli stilt krav til aktivitet, bedre våpenregister mv. Det vil si at reglene skjerpes inn.

 

 

 

Har for øvrig merket meg at samtlige skytterorganisasjoner har vært kritiske til forslaget, også skyttere som ble spurt under landsskytterstevnet.

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

 

 

 

 

Hans Morten Vardøy

 

Politisk rådgiver (Kontroll- og konstitusjonskomiteen) Fremskrittspartiets stortingsgruppe

---------------------------------------------------------------------------------------

 

Hei Bjørn

 

 

 

 

Takk for innspill.

 

Vår stortingsgruppe har ikke behandlet denne saken enda, men jeg kan ikke se fornuftige argumenter hvorfor det skal bli et totalforbud.

 

 

Vennlig hilsen

Ulf Leirstein

 

 

 

 

Følg min blogg:

http://ulfleirstein.com/

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hei Bjørn

 

 

 

Det er sant som du skrivere at man ikke kan forby seg til trygghet. Trygghet skapes ved at folk flest føler seg sett, anerkjent og akseptert. Om alle føler at de har en verdig plass i samfunnet vil man ha lite behov for å ta ut sitt hat og sin aggresjon på uskyldige. Derfor er det på andre områder en flere forbud man må sette inn de fleste ressursene. F. eks i det forebyggende arbeidet i barnehage, skole og barnevern.

 

 

 

Venstre har ikke vært for ett forbud tidligere og det er ikke sannsynlig at vi vil gå inn for ett forbud nå heller. Venstre har imidlertid ikke konkludert på dette fordi spørsmålsstillingen nettopp har kommet opp. Vi vil derfor måtte ta en diskusjon på dette innad i partiet, sett i lys av blant annet anbefalingene fra 22juli-kommisjonen sin rapport.

 

 

 

 

 

Vennlig hilsen

 

 

 

Camilla Hille

 

Førstekonsulent i Venstres stortingsgruppe

 

epost: chi@stortinget.no

 

tlf: 23313362

 

www.venstre.no

--------------------------------------------------------------------------

 

Terroraksjonen 22. juli 2011 har medført et nytt søkelys på våpenbruk, tilgjengelighet og oppbevaring av våpen. Det store skadepotensialet skytevåpen utgjør i gale hender medfører at våpeneierskap og oppbevaring må reguleres fra myndighetene. For Høyre er det samtidig viktig at jegere og skyttere skal ha mulighet til å drive jakt og idrett/konkurranseskyting innenfor fornuftige rammer.

 

 

 

Daværende justisminister Knut Storberget nedsatte i juni 2010 et utvalg som skulle revidere våpenloven. Utvalget hadde frist til 1. september 2011. Etter terrorangrepet 22. juli 2011 fikk utvalget utsatt fristen til 1. desember 2011. Utvalgets pressemelding og rapport er her http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/pre ... ?id=665614. Utvalget var bredt sammensatt, med representanter fra politiet, jakt- og skytterorganisasjoner, samt politidirektoratet og påtalemyndigheten.

 

 

 

Regjeringen sendte rapporten på høring, med høringsfrist 8. juni 2012. Saken er nå tilbehandling i Justisdepartementet.

 

 

 

Høyre vil ikke ta stilling til de foreslåtte endringene i våpenloven, herunder spørsmålet om forbud mot halvautomatiske våpen, før det foreligger konkrete forslag fra regjeringen.

 

 

 

Regjeringen har allerede foretatt flere innstramninger i våpenlovgivningen, blant annet gjennom forskrifter, og Høyre har vært av den oppfatning at dialogen med skytter- og jegerorganisasjonene ikke har vært god nok i disse prosessene. Ved utarbeidelsen av reguleringen om antallet våpen hver skytter/jeger kan ha i eget våpenskap ble eksempelvis ikke organisasjonene tatt med i arbeidet på en skikkelig måte. Høyre støtter en streng våpenlovgivning, men det skal samtidig være mulig for jegere og skyttere å utøve jakt og skyting uten omfattende organisering eller store praktiske ulemper.

 

 

 

Ett punkt hvor Høyre mener det er behov for strengere regler er ved import av plomberte våpen fra utlandet. Dessverre har det vist seg at det er mulig å fjerne plomberingene i mange av disse våpnene. Videre er det i dag ingen registrering ved importen av disse våpnene, slik at det ikke er mulig å kontrollere i etterkant om plomberingen er fjernet. Høyre fremmet derfor forslag i Stortinget den 17 juni 2011, se http://www.stortinget.no/no/Saker-og-pu ... 173/?lvl=0:

 

· Stortinget ber regjeringen innføre et forbud mot at fullverdige medlemmer av 1 %-klubber kan være innehavere av våpenkort.

 

· Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget med forslag til strengere regulering av import og overdragelse av plomberte våpen.

 

· Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om felles registrering av alle skytevåpen som importeres til Norge, inkludert plomberte våpen.

 

 

 

 

 

Mette Tønder

Politisk rådgiver/ political advicer

Direkte: +47 22 82 91 13 / +47 918 76 696

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dette er riktignok en stund siden og endel parti svarte ikke.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått lest hele tråden :oops:

MEn:

 

Sånn for ordens skyld:

1) Dette er ikke et forslag fra AP, men et partimedlems ønske om å få det opp fro ap og inn i programmet.

2) Det viktigste poenget vi kan fremlegge er at «intet aktverdig formål» er feil. I norge får bare konkuranseskyttere som er sjekekt ut og er aktive lov å kjøpe rifler av «newtown» karrakter

3) Den store pistolskytter hobbyen vil rammes udemokratisk ved et slikt forbud.

4) Vi må stille spørmål om hva er hensikten og målet med forslaget. Hva øsnker man å oppnå?

5) Ikke, for himmlens skyld tro at det er noen konspirisasjon bak dette. Det er simpelt hen noen som tror at dette er en god løsning, for å gjøre noe bedre. Ikke ondskap, men manglen på kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Dette som kom frem i denne tråden fra Sverre Bøsei, er ikke annet enn at agendaen nå ligger åpen. Den har vært delvis skjult i mange år.
Jeg tror vi bør skille mellom parti og enkeltpersoner i denne saken, for øyeblikket er dette kun et forslag fra en enkeltperson. Og hvem hadde vel trodd at et slikt forslag ikke ville dukke opp? Vi snakker om en mann som har opplevd et av de største tragediene som finnes, å overleve sitt barn.

 

Jammen faen då, kvifor kjem alle dei fornuftige folka fram etter at eg har gått og lagt meg?! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Stemmer mer for legeerklæring for å eie våpen jeg da, men. Istedenfor et forbud, som vil forsure livskvaliteten til veldig mange.

Vil tro at en ordentlig legeerklæring ville avduket endel.

Jada!

Lege-erklæring, psykologirapport, nabovarsel, uttalelse fra nåvæerende og tidligere kjærester, uttalelse fra foreldre som kan analysere din oppvekst, uttalelse fra venner, uvenner, politi, barnevern og kommunestyre!

Whoopppie, for et samfunn!

Det er ikke noe jeg ønsker i det heletatt, men sett oppimot et forbud er det et "OK" kompromiss..

 

Hva vil du den legeerklæringen skal inneholde? En total psykologisk evaluering? I 22.juli rettsaken ble det vel demonstrert at 2 slike psykolog evalueringer kan komme fram til 2 ganske forskjellige konklusjoner. Så jeg tror det vil bli bingolotto på hvem som får godkjent og ikke godkjent om ønsket ditt om lege erklæring blir innført.

 

Forresten mener jeg å ha sett eksempler på at slike legetester (da sannsynligvis også med psykologiske tester) har sluppet igjennom folk som i ettertid viste seg å ikke være helt i vater. (Politimann skjøt dame, og yrkesoffiser skjøt dame, i begge tilfellene bar det vel preg av rene henrettelser.)

Link to comment
Share on other sites

Tja. No er det jo blitt lov å både skate og køyre vatnscooter att, så ein slags råd blir det jo. (Det er, tru det eller ei, færre ting som er forbode eksplisitt no enn før.)

 

Kontortelefon og namn til politikarar reikner eg med det er ca. *stikk fingeren i veret* 0.9 ‰ sjanse for at er unnanteke offentleg innsyn.

Link to comment
Share on other sites

Forresten mener jeg å ha sett eksempler på at slike legetester (da sannsynligvis også med psykologiske tester) har sluppet igjennom folk som i ettertid viste seg å ikke være helt i vater. (Politimann skjøt dame, og yrkesoffiser skjøt dame, i begge tilfellene bar det vel preg av rene henrettelser.)

 

Dei er, stort sett, meiningslause. Dét er forbod mot halvautovåpen òg. Om eg skal velga millom to meiningslause ting, tek eg den som framleis let meg ha fridomen til å drive med skytesport og jakt...

Link to comment
Share on other sites

5) Ikke, for himmlens skyld tro at det er noen konspirisasjon bak dette. Det er simpelt hen noen som tror at dette er en god løsning, for å gjøre noe bedre. Ikke ondskap, men manglen på kunnskap.

 

"Never attribute to malice that which can be adequately explained by incompetence"

 

Problemet med de fleste slike forslag, er at de ser etter lettvinne løsninger på det vanskelige problemet at samfunnet har forfalt ganske drastisk. Og fremfor å gjøre noe med samfunnsforfallet forsøker de å gjøre noe med stort sett alt annet.

 

//svein

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden foreslo Carl I. Hagen (rettet skrivemåten på navnet - Jegermeistern), å selge alle oljefelt på Norsk sokkel for 10 milliarder kroner.

 

Det var et forslag, og ingenting annet. Det gikk som kjent heller ikke igjennom.

 

 

Senk skuldrene, pust ut.

Link to comment
Share on other sites

Stem gjerne på andre parti enn dei som styrer no, men tru ikkje at blå farge i regjeringa gjer livet lettare for jegerar og skyttarar. Spør kven som helst i Nordstrand Skytterlag om kva dei meiner om den blå byregjeringa i Oslo... Stikkord: ny skytebane.

Link to comment
Share on other sites

Ja, glem det mer med at fargen på partiboken styrer om dem er mot elle for noe jakt eller våpenelatert.

Hvis vi sjekker i historien, hvem/vilke har kommet med restriksjoner på salg av våpen og våpenregister?

I Sverige var det først kongen på 1500-talet eller noe som forbydde armborst, så var det en blå regering som innførte registrering av våpen på noen gang ved 1920.

Kungen var neppe rødgrønn den gangen da han ville vanskeliggjøre bøndenes og alle andre undersåter å motsette seg skatteinnkreving, og den blå regeringa var redd for en rød revolusjon etter 1vk.

Link to comment
Share on other sites

At Hassel som vanlig vil roe ned gemyttene når det blinker røde lys, er naturligvis prisverdig.

Imidlertid er dette en spesiell sak.

En far som mistet sin datter på Utøya vil gjøre noe for at dette uhyrlige ikke skal skje igjen, og tiltaket er å fremme forslag på Ap sitt landsmøte om totalforbud av selvladerrifler samt alle pistoler og revolvere.

 

Arbeiderpartiet sitt landsmøte er en mektig arena, og for å gjenta meg selv, jeg tror at dette er et forslag som mange delegater kan tenke seg å støtte.

Ikke ut fra en nøktern og saklig analyse om forventet effekt av et slikt forbud, men ut fra følelser og ikke minst medfølelse med offrene.

Blir forslaget fremmet, votert over og vedtatt, forplikter det Ap.

 

Jeg tror heller ikke det er fremmet av ondskap ei heller at det foreligger en konspirasjon her, men jeg tror landsmøtedelegatene vil få en etisk utfordring med å gå på talerstolen etter at Bøsei har fremmet forslaget, og argumentere imot.

Vi har også ungdomsfylkingen tilstede der, og ingen skal fortelle meg at Utøya ikke vil få sterkt fokus under dette landsmøtet.

 

Med tanke på Gjørv Beck sin klare og steile holdning både i 22 juli-rapporten og i ettertid, vil også hennes argumenter telle mye for delegatene, noe Tomasgaard (ordfører i Sørum) utnytter til fulle i siste avsnitt; Er du ikke med oss er du mot oss!

Link to comment
Share on other sites

Forresten mener jeg å ha sett eksempler på at slike legetester (da sannsynligvis også med psykologiske tester) har sluppet igjennom folk som i ettertid viste seg å ikke være helt i vater. (Politimann skjøt dame, og yrkesoffiser skjøt dame, i begge tilfellene bar det vel preg av rene henrettelser.)

Dei er, stort sett, meiningslause. Dét er forbod mot halvautovåpen òg. Om eg skal velga millom to meiningslause ting, tek eg den som framleis let meg ha fridomen til å drive med skytesport og jakt...

Hvordan vet du at det vil gi deg frihet til å drive med skytesport og jakt?

I følge en jeg diskuterte med engang var "de som ønsket å ha flere våpen hjemme umulig helt i vater". Hva om denne personen nå er blitt psykolog og skal vurdere om du skal få lov til å ha "en halvautomat med stor magasinkapasitet" ?

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Eg ser problemet der. Vonaleg vil ei psykologutdanning virka nokon lunde vaksinerande mot slike tåpelege utsagn...og ein er vel strengt tatt ute etter ei psykiatrisk vurdering, ut frå diagnosekriteriene ein har i handboka, og ikkje meir diffuse psykologiske personlegdomsvurderingar. Reint teoretisk er det no okke som, og la oss alle ha godt von om at det held seg slik.

Link to comment
Share on other sites

Hassel har også sagt at forbundene jobber med dette, hva de spesefikt gjør virker nesten som hemmelighetsstemplet informasjon da stillheten råder. Uansett syns jeg at jeg kan høre at vektskålen smeller i gulvet på ene siden med et brak. At det er konspirasjon ute å å går tror jeg ingen ting på.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke så god greie på hvordan slike politiske møter fungerer, men: Er det mulig at vi kan få en person til å delta på dette møtet, og saklig informere om hva vi faktisk bruker disse våpnene til? Hvis vi kunne fått en rolig og avballansert person til å fremstille vår side på en saklig og informativ måte, kan vi ihvertfall få de til å tenke før de bestemmer seg for å gjennomføre et forbud.

 

Jeg er selv både pistolskytter, praktisk skytter og godkjent samler, så jeg har mye å miste ved et forbud. Jeg har også både vannskuter og jetski fra før forbudet mot disse, så jeg er en smule drittlei av å få ødelagt mine hobbyer.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere i tråden skrev jeg at jeg hadde sendt en mail til Siv Jensen Frp.

Hun fikk også link til denne tråden.

 

 

Min mail : Sendt: 5. februar 2013 23:22 Til: Jensen Siv Emne: våpen lover

 

Hei Siv. Våpenloven Norge bør være slik den er pr i dag. Nå holder myndighetene på og ødelegge for oss seriøse våpeneiere. Er dere med og støtter denne saken i en positiv retning, så får dere min stemme fremover.

 

 

 

 

I dag kom svaret: Takk for ditt innspill. Vi skal se grundig på dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne sitere fra en positiv tilbakemelding fra Frp's stortingsgruppe som jeg fikk i mail i dag:

Hei.

Vi har alltid vært positive til konkurranseskyting og jakt. Dette har vi også fulgt opp i det lovgivningsarbeid som har foregått her på Stortinget. Vi er mot et forbud mot halvautomatiske våpen. Vi mener man ikke løser noe problem med et slikt forbud. De aller fleste kriminelle forhold som begås med skytevåpen, begås med illegale våpen.

 

Denne linjen vil vi følge opp når ny lov kommer til behandling i Stortinget.

 

Med vennlig hilsen

Fremskrittspartiets stortingsgruppe

 

Vidar Karlsen

Justispolitisk rådgiver

Det bør med andre ord ikke være noen tvil om hva Frp mener om våpensaken. :D

Link to comment
Share on other sites

HUSK NÅ FOR F*EN at dette ikke er AP's politikk.

Detter er noe som KAN bli AP politikk.

Mitt forslag:

Vi spør en annen far, som har mistet sitt barn på utøya. Bruker Kaaredump - Om han er villig til å forfatte en motvekt til den andre faren. Og så henviser vi oss til våre landsmøte dlegater, med det brevet i grunn.

Link to comment
Share on other sites

Det var gennerelt, Seawolf - og som et poeng til alle etter å ha lest hel tråden. På ingen måte rettet direkte mot deg. Beklager om du oppfattet det slik. Jeg mener vi driter oss ut sterkt, om kontakter AP med det utgangspukt, og diskuterer med det utgangspunkt at dette er vedtatt politikk. Noe det er svært langt unna å være. Dette er en Personlig angeda. Ikke partiets tanker.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok, men de fleste har vel oppfattet at dette er en enkel persons ønske om å gjøre noe, og ikke opplest og vedtatt politikk?

Det interresante blir som jeg skrev lenger opp, hvordan landsmøtet vil forholde seg til et slikt forslag hvis det kommer så langt som til votering.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok, men de fleste har vel oppfattet at dette er en enkel persons ønske om å gjøre noe, og ikke opplest og vedtatt politikk?

 

De fleste trolig, men om du leser igjennom tråden er det helt klart flere som ikke forstår det slikt.

Link to comment
Share on other sites

De som har størst mulighet til å gjøre noe med dette er medlemmene i AP, dra på medlemsmøtet og argumenter for at ditt fylke skal foreslå for landsmøtet at man ikke skal gjøre noen grep i forhold til å forby halvautomatvåpnene revolverne osv.

Selv om AP er på vei rett i grøfta sammen med de andre sosialistene betyr ikke det at de ikke lengere har skyttere som medlemmer, man påvirker ikke AP (eller noen andre partiers) valg ved å prøve å overgå hverandre i argumenter på et internettforum for jegere og våpennerder, det å dra på partimøtene og si hva man mener er det som kan gjøre en forskjell.

 

Om man skriver her at man skal stemme på den eller den vil bare ha en marginal verdi, FRP kommer ikke til å regjere alene i noen flertallsregjering etter valget, uansett om de lover å kaste hele registreringstullet eller stenger POD.

Om du reiser deg i forsamlingen og gjør ditt for å overbevise de fremmøtte på det partiet du er medlem i gjør du en forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok, men de fleste har vel oppfattet at dette er en enkel persons ønske om å gjøre noe, og ikke opplest og vedtatt politikk?

De fleste trolig, men om du leser igjennom tråden er det helt klart flere som ikke forstår det slikt.

Og det holder at et par blåser ting fullstendig ut av proposjoner for å få stemblet alle som tullinger.

Link to comment
Share on other sites

Har nå skrevet brev til Frp sentralt ved Vidar Karlsen hvor jeg spør om partiets offisielle politikk på området.

Jeg er litt over middels interessert i våpensaker i politikken!

Vil selvsagt bringe til torgs hva de forteller!

 

Jeg sendte for en tid tilbake et innspill til Stortingets Justiskomite, jeg sendte innlegget til hvert enkelt medlem i komiteen.

SV's representanter var vel de eneste som ikke svarte, Arbeiderpartiets svar var rimelig ullent, mens Sp og Frp's representanter svarte rimelig klart at de var mot forbud.

 

Mitt innlegg kan dere laste ned her.

 

Mitt forslag:

Vi spør en annen far, som har mistet sitt barn på utøya. Bruker Kaaredump - Om han er villig til å forfatte en motvekt til den andre faren. Og så henviser vi oss til våre landsmøte dlegater, med det brevet i grunn.

 

Om noe av det jeg tidligere har skrevt kan benyttes så gjerne det!

 

 

Litt av problemet vi står ovenfor er at de fleste ikke vet/forstår at det meste av kriminelle handlinger begås med skytevåpen i Norge begås med illegale våpen (ofte stjålet fra Politi/Forsvaret), så vi vil med andre ord ikke oppnå noe som helst positivt ved å forby våpen/våpentyper!

 

Det vi kan oppnå noe med er å innskjerpe håndhevingen av våpenloven!

Her tenker jeg på å inndra våpen ved manglende aktivitet (grunnlag bortfaller), psykisk sykdom, dødsfall, eller at våpeneier begår kriminelle handlinger (vold), denne "muliheten" er hjemlet i våpenloven i dag, men blir ikke praktisert!!

 

Benjamin Franklins ord (Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety!)

har ofte blitt brukt i slike debatter, men her er vi enda mer ute å kjøre, et forbud vil være som å gi fra oss frihet UTEN å oppnå annet enn innbildt sikkerhet!

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag:

Vi spør en annen far, som har mistet sitt barn på utøya. Bruker Kaaredump - Om han er villig til å forfatte en motvekt til den andre faren. Og så henviser vi oss til våre landsmøte dlegater, med det brevet i grunn.

 

Enig i dette.

 

En røst fra en som har opplevd samme tragedien som forfatter av dette forslaget til landsmøtet vil nok ha større gjennomslagskraft enn de fleste andre innspill. Problemet er vel at det burde vært opplest fra talerstolen og ikke bare i brevs form.

Link to comment
Share on other sites

Om totalforbud, frykt og politikk.

 

I debatten om store rovdyr er ikke frykt for disse grunn nok til å "forby" de.

Det drives et stort opplysnings og holdningsskapende arbeid av flere aktører for å hjelpe de redde.

 

Frykt bør ikke styre hva en ny våpenlovgivning blir heller.

Det må bli på grunnlag av hva som gjør samfunnet sikkert nok.

Helt sikkert blir det aldri uansett.

 

Nå har politiet fått pepper så det holder i rapporten til Gjørv men slik jeg tolker den oppfølgingen av skyttere som var før den tragiske hendelsen var vi sett på som en risiko som var så liten at det var sløsing med knappe resurser å etterprøve og kontrollere oss.

 

Det er mye frykt i landet om dagen.

 

* Noen er redd for folk fra andre kulturer.

* Noen er redd våpen.

* Enkelte er redde hunder.

* Redd båter som går fort.

* Skattefuten, tusser og troll osv. :mrgreen:

 

Logikk og statestikk hjelper ikke mot frykt.

Klappe ulven kan hjelpe.

 

På ingen av disse områdene prøver ordentlige og trygge politikere å slå politisk mynt.

En veldig ambisiøs og uerfaren vil prøve det om han anslår det som karrierefremmende.

En person i sorg kan også prøve å endre verden slik at dette grusomme som vedkommende har opplevd ikke skal skje igjen.

Da kommer fora som landsmøter inn med et lass fornuft håper jeg.

 

Har tro på statsministeren men jeg er litt redd. :forvirra:

 

Retta tekstfeil.

Link to comment
Share on other sites

ein er vel strengt tatt ute etter ei psykiatrisk vurdering, ut frå diagnosekriteriene ein har i handboka, og ikkje meir diffuse psykologiske personlegdomsvurderingar. Reint teoretisk er det no okke som, og la oss alle ha godt von om at det held seg slik.

Forstår ikke helt hva du mener på slutten.

Men hvilke diagnosekriterier tenker du på?

 

Det jeg registrerer er at noen er villig til å "ofre noen andre, for selv å kunne fortsette".

Uansett er det et vanskelig tema.

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord, greit med tid til å kontakte -på en aklig, grei og høflig- måte sine lokale AP representanter og poengter at ikke bare er det nevnte forslaget fullt av enkelte feil (Slik som antaglesen om at man ikke har behov for "slike våpen") ikke stemmer og at konkuranseskyting med selvladende sportsvåpen er en utbredt hobby og idrett i Norge.

At vi ikke er enige i forslagstiller og at selv andre foresatte som mistet sine umistelige ved Utøya ikke ønsker at verktøyet som ble misbrukt skal forbys, heller at man jobber mot å hindre handlingen. Mer åpenhet, mer demokrati.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjentar det jeg skrev tidligere i denne tråden.

 

Kontakt folk som skal på årsmøter i fylkeslagene :!: Det er det beste, og mest effektive stedet å starte.

 

Fornuftig jobbing mot folk "høyere i organisasjonen" skader selvfølgelig ikke, men det er her det må, og bør begynne.

Link to comment
Share on other sites

Stoppet ved en stand som Det liberale folkeparti hadde i dag da min underskrift var ønsket, returspm. var deres innstilling til norske våpenlover, jeg ble ivertfall positiv, så vi er klare for ett regjeringsbytte!!!

Link to comment
Share on other sites

Ved gjennomlesing av denne tråden gir de 3 første sidene mange gode grunner til å håpe på et generellt forbud mot våpen.

 

Derimot gir side 4 og 5 bevis for at det finnes rasjonell tankegang på forumet :-)

 

Støtter både veien via klubber, krets og forbund samt å ta en prat med de lokale politikerne, offentlig debatt må nødvendigvis klargjøre noen standpunkter både for og imot.

Link to comment
Share on other sites

Dags å kjøpe det jeg ønsker av halvauto snarest mulig. Bedre og ha, men ikke kunne selge, enn å ønske men ikke kunne kjøpe.
Trur det vil vere klokt å kjøpe ein billeg båt attåt.

Det kan tenkjast at det vil inntreffe mykje tragiske båtulykker i kjølvatnet av eit eventuelt forbod.

Jaggu bra vi har noen som minner offentligheten på at skyttere i utgangspunktet har tenkt å bryte lovverket, slik som ved beslaget i sarpsborg. Det blir liksom så mye enklere å forby ALT på den m åten. Med ukompansert innlevering...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...