Jump to content

Hvor mange av kammerets medlemmer har dobbeltrifle?


Kiwi

Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?  

195 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?

    • 7mm
      23
    • .30 (.308")
      21
    • 8mm
      24
    • 9,3mm
      64
    • .375
      12
    • .450/.400
      4
    • .500/.416
      5
    • .450 (.458")
      5
    • .500/.465
      3
    • .470 (.474")
      17
    • .475
      3
    • .500 (.510")
      12
    • .577
      5
    • .600
      15
    • Annet
      21


Recommended Posts

Jeg regner med at det er flere enn meg som lurer på hvor utbredt dobbeltrifler er hos medlemmer på kammeret?

 

For å se litt nærmere på populariteten til denne våpentypen håper jeg at de som har ei slik vil ta seg tid til å svare på avstemmingen, og gjerne lage et innlegg om hvorfor de har kjøpt seg ei slik?

 

Dette er ikke ment som en avstemming på hvilket kaliber man mener er best, men at vi alle registrerer en stemme eller flere for det kaliber(ene) vi har.

Det blir ganske interessant å se hvilke kaliber det finnes flest rifler av.

 

NB: Det skal kun stemmes av de som faktisk har ei dobbeltrifle i skrivende stund...! Herunder teller Dobbeltrifledrilling, men ikke drilling med ekstra innstikkløp.

 

Alle står imidlertid fritt til å skrive innlegg i tråden!

 

Dersom du ikke finner kaliberet ditt i oversikten, sett annet og skriv gjerne et innlegg om hvilket kaliber du har?

 

Jeg håper at vi her kan få til en tråd der vi legger ut bilder av dobbeltrifler.

Link to comment
Share on other sites

@ One Shot:

 

Nei, det må være en ren dobbeltrifle eller dobbeltrifledrilling fra starten av. Heller ikke hagledrillinger med et lite innstikkløp ekstra.

Poenget var å kartlegge utbredelsen av doble rifleløp. Det var også et av kriteriene ved et eventuelt dobbeltrfilestevne/samling, og denne tråden er ment å lodde muligheten for det.

Ser ut som at man heller bør gå for et "safaristevne"!

 

@ Kammerherren:

 

Ja, det kan se ut som det blir en liten eksklusiv klubb det her;)

 

Med tanke på såpass mange innlegg rundt og om dobbeltrifler, så er det tydeligvis mange som har lyst på og som aldri tar skrittet. Det er også i skrivende stund en god del dobbeltrifler på finn.no. Løp og kjøp....!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har to Krieghoff en i 9,3x74r med exstra hagleløp i 20-76 og en i 500ne begge er laget for meg i lings utgave skyter venstre løp først ,med litt gravyre og slikt

har skudd over 1000 skudd med 500ne ,brukt på alt fra rev, vak på gris driv jakt ,bever ,rådyr + fra baboon til eland i africa (blir bøffel flode og elefant 2014)

har brukt woodleigh fra 450 grains til 600 grains ,skal teste litt hornady dgx når holstad våpen får de inn , skal også teste de nye solid til woodleigh.

i 9,3x74 bruker jeg rhino 300grains til jakt og partisan til trening ,9,3 har 55cm løp slik at rifla kommer under 1meter i lengde

begga har swaro z6 med 1-6 ganger .Riflene brukes om det er sommer og sol høst og regn vinter og snø.

Er imponert at 500ne er like tait og fin etter så mange skudd (ingen pingleladninger).

9,3 har jeg regulert så gott jeg kan, på 80meter berører kulehullene hverandre.

Link to comment
Share on other sites

2 stk som har dobbeltrifle i .600 NE her i landet?

 

Nå ble jeg skrekkelig nysgjerrig... Vil dere skrive litt om det i tråden? Evt. PM?

 

Var og hentet min Jeffery .450/.400 denne uken, og prøveskjøt den i dag. Den var rett og slett morsom å skyte med - ingen brysom rekyl!

Tråd kommer straks jeg får anledning til å ta bilder.

 

Jeg håper at dere andre også vil legge inn noen bilder av riflene deres?

Link to comment
Share on other sites

fortsatt null på .500/.416......

 

Det kommer vel av at den fortsatt står hos J&F til salgs?

 

Det som overrasker meg mer er at jeg er den eneste med .450/.400??

Den var veldig fin å skyte med, den veier 10lb 4oz og kjentes ut som å skyte stående med 9,3en..

Link to comment
Share on other sites

fortsatt null på .500/.416......

 

Det kommer vel av at den fortsatt står hos J&F til salgs?

 

Det som overrasker meg mer er at jeg er den eneste med .450/.400??

Den var veldig fin å skyte med, den veier 10lb 4oz og kjentes ut som å skyte stående med 9,3en..

 

Bilder? Merke? :-)

Link to comment
Share on other sites

Det som overrasker meg mer er at jeg er den eneste med .450/.400??

Den var veldig fin å skyte med, den veier 10lb 4oz og kjentes ut som å skyte stående med 9,3en..

 

Du bør kanskje ta høyde for at ikke alle har råd til en sånn selv om lysta er veldig stor...

 

Den kostet meg faktisk vesentlig mindre enn en Krieghoff B5......

 

Men, jeg tar poenget ditt. På ei vanlig lønn så må det til knallhard prioritering. Da er det ofte ikke verdt det for de fleste likevel. Blir nå uansett billig ferie i år...

 

.450/.400 får man nå i nye dobbeltrfiler og er nok det kaliberet som er mest anvendelig for den som også ønsker å bruke rifla på hjemlige trakter? Litt mer diameter enn .375H%H, og omtrent samme opplevde rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Det var da unormalt mye "ekstra" stål i løpene på denne, en Krieghoff 450/.400...

 

19202062.jpg

 

Den munningen er typisk tysk! Tyskerne har jevnt over hatt tradisjon for å bruke små baskyler og legge pipene tett sammen.

 

Litt enkelt forklart så er munningene litt lenger fra hverandre på min .400 3" og samtidig mye tynnere i godset. Britene brukte større baskyler på sine dobbeltrifler, slik fikk de mer vekt mellom hendene samtidig som pipene utover kan lages tynne for samme våpenvekt. I regelen gir det mye bedre balanse for instinktivt skyting. I dag blir det for dyrt å lage slike våpen, så da trapper man løpet, og benytter mindre baskyler for å få ned totalvekta.

Legg så til at de dreier pipene likt utvendig uavhengig av kaliber.... Sparer jo noen kroner der også..

Har hørt at Merkel .500 balanserer vesentlig bedre enn den jeg hadde i .470, men rekylen kan være stygg.

Krieghoff har også rykte på seg for å være bedre balansert i .500 fremfor .470.

Har bare holdt i .470 selv.

Link to comment
Share on other sites

Siden du alt har .470 fra før i Optimaen, hvorfor .375 Flanged magnum?

9,3X74R har jo vesentlig lettere tilgang på komponenter? Den blir kanskje tyngre, eller?

 

.375 Flanged er et praktfullt kaliber, spesielt for ei dobbel til bruk i Afrika, men sammen med din .470 blir det litt smør på flesk?

 

På B5 er det jo .470 som i dag setter standarden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok valgt det kaliberet som gir letteste pipesettet. Dobbeltrfiledrillinger blir alltids tunge nok..! Funksjon får komme før pris på rekvisita på et jaktvåpen etter mitt syn.

 

Har man lyst har man lov!;)

Link to comment
Share on other sites

Gutter, en slik Afrika-dobling måtte da være perfekt i forskjellige riflerkalibre? Tenk Dere .375 flanget i høyrepipa med tilstrekkelig rekkevidde og presisjon for hva det måtte være, og så .470 i venstreløpet for dobbeltskuddet på de store grinete!

Link to comment
Share on other sites

Det er til tider utfordrende nok å få til ok samskyting med samme kaliber slik at dette kunne blitt spennende av den grunn. Kan vel også bli noe fumlete omladning som kan øke spenningen mot de store grinete...

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...