Jump to content

Hvor mange av kammerets medlemmer har dobbeltrifle?


Kiwi

Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?  

195 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?

    • 7mm
      23
    • .30 (.308")
      21
    • 8mm
      24
    • 9,3mm
      64
    • .375
      12
    • .450/.400
      4
    • .500/.416
      5
    • .450 (.458")
      5
    • .500/.465
      3
    • .470 (.474")
      17
    • .475
      3
    • .500 (.510")
      12
    • .577
      5
    • .600
      15
    • Annet
      21


Recommended Posts

7 timer siden, BigT skrev:

 

Veldig godt kjøp. Hadde tatt denne selv, dersom det var kaliberet jeg var ute etter. 

Ja. Det er faktisk flere dobblinger av samme type og i samme prisklasse på Finn.no nå. Det ser ut til at det stort sett er 9,3x74r rifler da. Jeg deler inn utvalget i «prisklasser», da det er det som er avgjørende for mine egne valg. Jeg ser at du bruker helt andre tilnærminger når det gjelder valg, så det blir spennende å se hva du ender opp med.😀

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Ja. Det er faktisk flere dobblinger av samme type og i samme prisklasse på Finn.no nå. Det ser ut til at det stort sett er 9,3x74r rifler da. Jeg deler inn utvalget i «prisklasser», da det er det som er avgjørende for mine egne valg. Jeg ser at du bruker helt andre tilnærminger når det gjelder valg, så det blir spennende å se hva du ender opp med.😀

 

Må understreke at jeg i likhet med deg også lar pris være en avgjørende faktor, i tillegg til kaliber. 😉

Link to comment
Share on other sites

En av de viktigste faktorene er at DG dobbelrifle passer deg, må kunne skyte omtrent som med hagle. Må trene så du kan skyte raskt og treffe. Krever en del trening også mhp rekyl (jeg har.500NE), definitivt vanskeligere å skyte med enn 6,5x55....

 

Ellers er en viktig forskjell mellom Krieghoff og Merkel (samt Heym, V-C. ++) at den første har oppspenner. Om det er en fordel eller bakdel må du nesten tenke gjennom og finne ut selv. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Siden vi ser på litt finere ting....knipset i full fart i dag, beklager uskarpe bilder.....men Hartmann & Weiss Hagn fallblokkrifle med 2 löpssett med ekte takedown, 7mm Rem.mag og .243Win...presentert i oak & leather koffert med seildukstrekk.. Zeiss kikkert i hakemontasje som passer begge löpssett..

 

Våpenet er ikke mitt dessverre..men det er tilsalgs..har sett endel fine våpen...dette er absolutt noe av det fineste jeg har sett..

 

 

H&W1.jpg

H&W2.jpg

H&W3.jpg

H&W4.jpg

Edited by pondoro
Link to comment
Share on other sites

Gøy å lesa om såpass stor interesse av dobbeltrifler. Skulle eg handla meg eit slik type våpen, så ville eg følgt med på Walterborg, Holt’s eller lignande auksjonar. 
Det dukkar opp fleire fine dobbeltrifler på begge desse nettsidene, nokre dyre, men òg nokre få ein kan investera i og bruka utan dårleg samvit. 

Slike våpen er ei investering, og kjøper mann ein «britisk» fabrikat, så vil verdien auka med tida. 🙂

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har holdt på med dobbeltrifler i noen år, og legger litt ut her. Nå består garderoben av en Merkel side by side  140A i 470NE, en Heym 26B luxus O/U i 9.3x74R og en Antonio Zoli O/U i 7x65R.

 

Merkelen har vært med til Afrika flere ganger og felt de største viltartene, Heymen har vært med på flere drivjakter i utlandet og snikjakt etter hjort, mens Zolien er «ny», og under oppussing (derav kreativ kolbekappe)

 

AB43A77E-67DE-47EB-BE7B-A77C07CBCEDB.jpeg.225502f79ae7210f621b87058e8f9447.jpeg

542C68F1-D136-43A6-9565-5BBAC2801E02.jpeg

 

I vår bygde jeg også tilhørende våpenkoffert til Merkelen, med skinn fra div vilt felt i utlandet (og en hjort fra Norge):

 

1C5D9FF2-164B-4229-9255-B74E9CF3409E.jpeg

Edited by Caspianblue
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ja, dat har dobbelt riflen min fått luftet seg igjen, Den årvisse turen til Ungarn er gjennomført, rådyr, hjort og dåhjort var det som skulle jaktes. Kvoten for rådyr var 50 dyr, fordelt på 5 jegere.

 

Jakta i år var det jeg vil kalle utfordrene, det lå snø på bakken noe var knaseføre, men mest av alt var at råviltet var eksepsjonelt skye.  Her fikk både våpen og skytter brynt seg.

 

Første dagen fikk jeg en skuddmulighet med min medbrakte Sako AV .375 H&H ladet med 250 grs Sierra Gameking.. ;-)) avstand 240 meter, knall og fall. Dyr nr 2  ble skutt på, så at treffet var godt, men selv om jeg så dyret gikk rett ned, fant vi ikke dyret..( det ble funnet seinere på skuddplass)  vanskelig å orientere seg på helt flate sletter med noe høyt gras og lange hold.

 Guiden mente på at .375 var litt kleint...;-))))  (ikke alt som er logisk)  . så han anbefalte at jeg tok "den andre børsa"  jeg hadde med to... den andre er Krieghoff dobbeltrifle i .30-06  

 

Neste skuddmulighet jeg fikk var langt hold, såpass at jeg gidder ikke å referere til det her, for da kommer all verdens bessewissere og tar meg, men dyret går kanskje 30 meter og ligger.

 

Rifla er innskutt på 170 meter, samskytingen er 12 sekunder mellom skudd 1 og 2  dette med ammo som er optimalt; Fedral Fusion 180 grs.

 

Jeg har forsøkt å lade selv, i mange forskjellige kombinasjoner, men klarer ikke å kopiere Fusjon hverken i samskyting eller presisjon og når ei pakke koster 299.  så gidder jeg ikke å klundre selv.

 

Fasiten etter tre dagers jakt og mye gåing ble 6 dyr på meg pluss en bukk som hadde gammel skuddskade som jeg tok ut,  den ble observert liggende på ca 500 meter, jeg gikk inn så langt jeg kom før bukken reiste seg, jeg tar knestående skytestilling og sikter ørlite høyt i bogen og får ett bra avtrekk, bukken ruser ut 15 meter og går omkull. Kontrolerte skuddavstand til 236 meter.  Det skal sies at jeg bruker børsa mer som en "kipplauf" enn ei dobbeltrifle, presisjon er helt i spitzenklass på denne i hvertfall

IMG_4846.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, BigT skrev:

Det er vel ikke alle presser som er lange/høye nok? Hva anbefales?

 

Kan anbefale RCBS Rock Chucker, jeg lader opp til 500 Jeffery i kaliber, men også lange 470NE.

 

Brownells har på tilbud akkurat nå et sett:

https://www.brownells.no/ROCK-CHUCKER-SUPREME-MASTER-KIT-RCBS-749015681?utm_campaign=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis&utm_term=pro

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, BigT skrev:

Har forstått det slik at hjemmelading er tingen for dobbeltrifler, særlig av det grovere kaliberet. Det er vel ikke alle presser som er lange/høye nok? Hva anbefales?

Redding ultramag takler det meste.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Må begynne å trene litt før afrikaturen i slutten av mai, kommer ikke utenom litt lading. Min .500NE er regulert med Norma African PH soft point til ca 250kr stk. Får samme hastighet og samskyting med 570gn Woodleigh RN SP, 114 gn N160 og FED 215.

4F204FCE-F1C1-462D-858D-766990D70024.jpeg

C2A6856A-DE0D-4212-92A0-44496EDE3CF6.jpeg

AE1CAF3C-2C9C-441E-B15D-F06B5905FEB1.jpeg

Edited by Elgjaeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Melder meg herved inn i klubben. nettopp hentet det som for meg fremstår som en pent brukt Blaser S2 i 375H&H Mag. Bare skutt to skudd i regnet bak huset før det bar inn i kjelleren for næremere gjennomgang. Satte på en kikkert, og skal prøve dette på bane så fort jeg kan. Skal prøve med åpne sikter bak huset en dag det lager seg, har litt forskjellig ammo liggende, da heg har kaliberet fra før.

Drømt om DR siden jeg som 20 åring "oppdaget" Krieghoffs hjemmeside på dette intranettet. nå er jeg 40, og Blaseren får holde en liten stund i alle fall. Eiergleden er så langt 10/10.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om denne er custom made eller om den er en krieghoff modell, har sett på bilder av Krieghoff dobbeltrifler men finner ingen maken.
Hadde en takst på denne i dag da jeg skal forsikre den, fikk svaret som står under her:

Prisoverslag Classic Big Five lik til den du har i ditt eie

Grunnpris 121140,-
Foldesiketre med gulllinje +14280,-
Oppgradert treverk 21240,-
Nitrerte deler innvendig 2640,-
Dobbel gullavtrekker 2760,-
Sort låskasse avgrenset med gullkant og gullbøffel under 48500,-

Totalpris for tilsvarende våpen i dag.
210560,-

JA 210560 Norske riksdaler, kan da ikke ta denne ut av skapet uten væpnet vakt.

55620993_10155993667396835_3653213557509

54514100_10155993667546835_1635314682057

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, BigT skrev:

Nå begynner moroa/sirkuset/helvetet/kaoset. Det skal lades... Noen tips? 

Det er ganske kurant å lade disse:
Jeg bruker Vvh N150 krutt, ladeboka utg 8 anbefaler også dette.
Jeg lader 500 grs Woodleigh RNSN og A-Frame, jeg bruker 91,5 grs N-150 og har da en Vo på ca 2150 f/sec
Ladeboka opererer med 90,0 grs med det samme kruttet og samme kulene, 

Finn hvilke ammo rifla di er regulert med og lad maken. så samskyter det også.

 

Edited by villreinjegeren
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Links? I såfall, takk for at du kjøpte den så slipper jeg...

Jau, den er links ja! Smeller gjør den også. Skulle du hatt en slik? Veldig fornøyd så langt, men det gjenstår en del testing av ammo på papir utover våren.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 19.3.2019 den 18.28, villreinjegeren skrev:

Lurer på om denne er custom made eller om den er en krieghoff modell, har sett på bilder av Krieghoff dobbeltrifler men finner ingen maken.
Hadde en takst på denne i dag da jeg skal forsikre den, fikk svaret som står under her:

Prisoverslag Classic Big Five lik til den du har i ditt eie

Grunnpris 121140,-
Foldesiketre med gulllinje +14280,-
Oppgradert treverk 21240,-
Nitrerte deler innvendig 2640,-
Dobbel gullavtrekker 2760,-
Sort låskasse avgrenset med gullkant og gullbøffel under 48500,-

Totalpris for tilsvarende våpen i dag.
210560,-

JA 210560 Norske riksdaler, kan da ikke ta denne ut av skapet uten væpnet vakt.

55620993_10155993667396835_3653213557509

54514100_10155993667546835_1635314682057

Hvor skal mann henvende seg for å få ett våpen taksert her i Norge?

(Custom bygd Mauser M98)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...
29 minutter siden, Kammerherren skrev:

Pipene er ofte lodda på DR og slik jeg forstår blyfrie kuler så er disse moderne kulene veldig mye hardere sammenliknet med kuler lagd av bly. Jeg har null erfaring med blyfrie kuler.

Er vel størst problem med gamle dobbelrifler. Ellers er det nok værre å skyte FMJ med stålmantel enn f.eks moderne Barnes TSX kuler. Problemet for moderne DR blir vel helst å finne noen kuler og ladning som samskyter når man bruker helt andre kuler enn det riflen er regulert med.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...