Jump to content

Jaktsko (igjen)


Tryta

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe meg nye jaktsko. Mine kriterier er membran, høy sko, god såle, stabil, holdbar og vanntett. Joda, det vil vel alle ha, tenker dere nok. Har brukt La sportiva elk før (ikke anfibio) og var veldig godt fornøyd med disse. Men nå er de slitt og vannet fosser inn, samt at jeg blir utrolig sår på beina etter en lengre marsj. Jeg har tenkt på La sportiva elk anfibio og Alfa berver pro grip + (tdi, med 12 gir og sidesleng :roll: ). Mulig det finnes flere i den typen sko. Min fot er særdeles flat (plattfot), så rista er lav. Foten er vel middels brei med lange tær (høy apefaktor). Jeg må selvfølgelig prøve litt forskjellig for å finne rette sko for min fot. Er det flere sko jeg bør prøve? Noen jeg absolutt må holde meg unna? Kom med tips. Takker og bukker.

Link to comment
Share on other sites

Jørnkangan, men de har ikke membran, de likner på lundhags, men er lettere og bedre.

Jeg er aldrig våt på føtten med godt smurte sko.

Har aldri hatt gnagsår eller ulemper med disse, og servisen hos Jørn Jensen er utmerket.

Anbefales på det sterkeste...

 

Sko med membran er oppskrytt, de er sjelden tette lenge og tåler ikke salt.

Link to comment
Share on other sites

Eg har og mista litt trua på GT i sko. Men har og innsett at ingenting helde meg heilt tørr på beina.

 

Har kjøpt med Varg Isogaisa no. Lovar bra foreløpig, spør meg igjen etter jakta.

 

Mitt tips er:

Finn eit par som sit bra på foten din. Sørg for å stelle desse bra og ikkje slurve med vedlikehold og smurning. Gje katten i kva skoa heiter...

Link to comment
Share on other sites

Har brukt alfa nå i 5-6 år og aldri vært verken kald eller våt på bena (bor i rogaland så her er det vått!!!). MEN de er utrolig tunge! nå har jeg slitt ut skoa og blitt overtalt til og kjøpe Crispi- så får vi se. Men Alfa holder deg både varm og tørr men fy så tunge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor de fleste velger å dra rundt på høye jaktstøvler. Jeg sverger til de lavere modellene og for meg tilbyr disse god nok ankelstøtte - i all type terreng, også med tunge bører. Kanskje litt av svaret er at det er disse som selges som "jaktstøvler". ...Nei, jeg mange hadde fått bedre opplevelser ute med en lavere og mye lettere modell. Like vanntette er de også. Til høyfjellsjakt kan gamasjer benyttes - da blir de både lunere og man kan ta korte vadinger uten å bli for våt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg mange hadde fått bedre opplevelser ute med en lavere og mye lettere modell. Like vanntette er de også. Til høyfjellsjakt kan gamasjer benyttes - da blir de både lunere og man kan ta korte vadinger uten å bli for våt.

 

Personleg brukar eg både låge og høge sko, men kan ikkje sei eg har merka revolusjonerande forskjellar i opplevelsen ut i frå kva sko eg har på beina. Låge sko er fine på fjellet. Til skogsjakt, særleg i vått terreng, regnver og ved tunge bører, går eg for dei høge skoa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...