Jump to content

høyt treffpunkt og dårligere presisjon med demper på...


jamez

Recommended Posts

Jeg har en Hausken som jeg skyter Norma Jaktmatch i 300 WinMag gjennom, løpet er 66 cm.

 

Med denne ammoen kaster den 47 cm opp og 12 cm til venstre når jeg setter på demperen, dvs treffpunktet kommer høyere og til venstre MED demperen på.

 

Ble en del skeptisk da jeg oppdaget dette, kjøpte nytt løp og demper sist høst, så jeg tok med hele riggen til Rogne Våpen på Heimdal.

 

Hos Rogne ble børsa og demper grundig sjekket, og det uten å finne noe feil. Det hadde ikke vært kontakt i demperen, klaringer rund baut ble sjekket og funnet i orden.

 

"Feilen" på børsa mi er akurat samme om jeg demonterer og remonterer demperen, da gir den ingen variasjon, noe som gjør at problemet er til å leve med.

 

Både børsemakeren og Rogne Senior mente det måtte komme av svingninger i løpet som blir forsterket av at demperen er montert (dette er en Hausken Standart i Titan), de mener da at vekten av demperen forsterker svingningene som allerede er i pipa.

 

I ettertid har jeg testet litt med forskjellig fart på hjemmeladd ammo, det viser seg da at lavere fart gir mindre treffpunktsendring, men selv med lavere fart har jeg forholdsvis stor treffpunktendring.

Jeg har også testet med forskjellige kulevekter, og merkelig nok går 155 grs, 168 grs, 180 grs, 190 grs og 200 grs "ca likt" ut til 100 meter, så lenge de har ca samme fart. "Ca likt" vil i denne sammenhengen si under 30 mm, noe som er veldig lite tatt i betraktning treffpunktsendringen mellom med og uten demper, og at jeg flytter treffpunkt ca 18 cm med å endre farten med 100 m/s (155 grs kule).

 

 

Spenningen var ganske stor da jeg skulle sette samme demperen på ett .270-løp på 52 cm. Men der er det samme som min .308 med A-Tec-demper, ingen treffpunktendring i det hele tatt. Har testet .270'n i forskjellige hastigheter, og samme hele veien, samme treffpunkt uansett hastighet (innenfor de normale hastigheter).

 

Både .270- og 300WM-løpet er Blaser R-93

Link to comment
Share on other sites

ja ok. det høres ut som den tunge demperen og den korte pipa kan være årsak. glemte å nevne at ammoen var norma jaktmatch. uten at jeg tror ammoen har noe å si her. hadde tenkt å lade litt for kompisen min slik at han kunne bruke samme ammo både med og uten demper, men det ser ut som det kan bli vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

dæmpere med asymetrisk indmad

Min erfaring er at kommersiell demper med asymmetrisk innmat ikke er et problem om alt annet er på stell, men jeg tror gjerne at de er mer følsomme for små feil der. Min (begrensede) erfaring er dog at presisjonen blir jevnt dårlig fremfor å gi tydelige treffpunktsendringer.

 

kort pipe(kortest lovlig lengde) ikke beddet, original trestokk

Kort pipe burde i seg selv ikke være en ulempe så lenge den er rimelig konsentrisk og korrekt gjenget. Men dårlig bedding og usymmetrisk låsing er svært vanlige feil og gode kandidater til slik oppførsel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes fortsatt ikke 7-8cm høyere treffpunkt høres så gærnt ut. Det virker for meg som det er ganske vanlig at treffpunktet endrer seg med rundt 6-8cm i høyden og bare noen få cm til siden(høyre). Med Sonic 45 og 50 cm S&L jaktpipe på min STR så får jeg 7cm høyere treffpunkt og bare en én cm eller to til høyre(endrer seg litt med forskjellig ammo men ikke mye).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...