Jump to content

Tips til åtevarsler


Revejeger1

Recommended Posts

Jeg bruker denne http://www.ebay.com/itm/120645088335?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

 

Jeg har bygget inn volumkontroll, mulighet for øretelefoner (høytaleren kobles automatisk ut når en benytter øreplugg med 3.5mm jackplugg) og mulighet for å bruke ekstern strøm (kan benytte alle strømforsyninger som har imellom 6 og 30 volt DC, 2.1mm plugg og + i senter). Batterier kobles automatisk ut når ekstern strømforsyning benyttes. Venter på micro vibrator motorer (reservedel til mobiltelefon) og når disse dukker opp blir den montert samt en liten bryter der en kan velge å benytte vibrasjon istede for lyd.

295btkx.jpg

 

Rekkevidde på sender samt følsomheten til bevegelsessensor virker til å fungere helt perfekt til å benyttes på åtejakt på rev. Jeg har enda ikke testet å lage en ekstern antenne på mottaker for den har god nok rekkevidde. Jeg har 3 stk Dakota Allert MURS på vei over dammen for bruk på "long range" overvåkning ;) I bevegelsessensoren er begge lysdiodene koblet vekk og det finnes ingen releer el.l som lager lyd ved deteksjon av bevegelse.

289xuo2.jpg

 

Jeg har ikke testet batterilevetiden til sender eller mottaker men etter 3 uker virker systemet fortsatt (hadde rev på åta senest i natt). Sender benytter 3 stk AAA og mottaker to stk AAA (jeg har bygget inn mulighet for ekstern strøm for "hjemmebruk/tv-stua"). Er nok en fordel å benytte litiumbatterier på utedelen, som med alt annet slik utstyr, samt å lage seg et beskyttelseshus av ei plastkanne el.l.

 

Dersom en er ute etter en skikkelig billig varsler og volum, øreplugger, vibrasjon etc ikker er viktig fungerer denne rett ut av boksen greit nok. Er en i tillegg litt nevenyttig med loddebolten og vet hvor en kan skaffe rimelige komponenter (aliexpress / ebay etc etc) så kan du lage deg en veldig bra varsler for en billig penge :D Dersom en ønsker å utvide med flere sensore på samme mottaker så er denne pakken så billig at en kjøper bare flere og endrer adressen til senderdelen slik at den er lik mottakeren en ønsker å benytte (adressen endres ved å lodde om noen punkter inni sender/mottaker).

 

Jeg har ikke testet Drive Way patrol eller "Mikkel" varlseren så er det sagt, men det kunne vært interessant å testet de "side ved side" :smile: Det er jo tross alt stooore prisforskjeller ute å går her ;)

Link to comment
Share on other sites

ser at teknikkmagasinet selger en dørklokke til katt!!..

art no 660696.denne har bevegelse sensor som man skulle tro tåler å stå utendørs. trådløs overføring til mottageren. lyd eller lysvarsel på mottageren.den ene "ringelyden" er forøvrig en mjauelyd..kansje den kan lokke reven samtidig..... :lol: kun kr199,90. noen som har prøvet denne?

Link to comment
Share on other sites

Nei, klarer meg bra med huskatten in natura. Jeg sitter og leser og den følger med i vinduet. Oppførselen og kroppsspråket når den ser rev er ikke til å ta feil av. Da er det skjerpings. Når Mikkel er framme ved åtet, som er opplyst av en 300 W bygglampe, er jeg helt klar, åpner terrassedøra og klemmer til med en 12/70. Siste Mikkel datt i smellen for under 20 timer siden.

Tror det er rev nr 40 hvorav katten har forvarsla borti halvparten. Den går på Whiskas og godbiter og gir aldri overraskelser

i form av flate batterier eller unødig ulyd....Kjekk å¨ha ! Katta og jeg er begge like interessert i å ikke ha reven luskende rundt

husveggene eller i rådyrskogen inntil.....! A winning team !

Link to comment
Share on other sites

Revejeger1: Slik revevarsler har jeg brukt i to sesonger, og er godt fornøyd.

Jeg bruker småfuglkvitter som varslingslyd.

 

Den har lengre rekkevidde enn både mikkel revevarsler og Driweaway.

 

Men det er en stor fordel å bruke litium batterier hvis du ikke ønsker å besøke åtet hver 14. dag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei, klarer meg bra med huskatten in natura. Jeg sitter og leser og den følger med i vinduet. Oppførselen og kroppsspråket når den ser rev er ikke til å ta feil av. Da er det skjerpings. Når Mikkel er framme ved åtet, som er opplyst av en 300 W bygglampe, er jeg helt klar, åpner terrassedøra og klemmer til med en 12/70. Siste Mikkel datt i smellen for under 20 timer siden.

Tror det er rev nr 40 hvorav katten har forvarsla borti halvparten. Den går på Whiskas og godbiter og gir aldri overraskelser

i form av flate batterier eller unødig ulyd....Kjekk å¨ha ! Katta og jeg er begge like interessert i å ikke ha reven luskende rundt

husveggene eller i rådyrskogen inntil.....! A winning team !

 

det jeg mente var ikke å berge katta med dørklokka fra teknikkmagasinet! lurte på om katteklokka kunne brukes som åtevarsler,erfaringer med rekkevidden etc.

katt er vel noe jeg ikke har interesse av for for å si det forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Etter noe forskning kom jeg frem til en grei løsning for å aktivisere vibratormotoren i mottakeren og som ventet måtte jeg leite frem skuffa med hummel og kanari :idea: En NPN transistor som trigger på høyttalerutgangen gjorde susen. Ikke akkurat den vakreste instalasjonen/modifikasjonen men fungerer :wink:

 

2gwxqht.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei.

Takk for tipset. Den fungerte kjempebra rett ut av boksen. Har allerede varslet meg om en rev på åta.

De modifikasjoner ser også bra ut. Har noen spm om komponentene du har brukt, særlig den NPN Transistoren du har brukt.

Trengs det noe mere info om den for bestille den?

Kan jeg bruke en on/off bryter fra f.eks en bærbar DVD spiller?

Virker en hvilken som helst viberatormotor fra tlf på disse batteriene?

Er det noe spesielt den jacken som gjør at høytaleren kobles ut når jacken brukes?

Hvor kan dette skaffes andre steder en på nettet?

 

Tror jeg skal klare å lodde dette utifra bildene du har lagt ut.

Er ikke noe ekspert men har et lite Reodor Felgen gen...

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hei.

Takk for tipset. Den fungerte kjempebra rett ut av boksen. Har allerede varslet meg om en rev på åta.

De modifikasjoner ser også bra ut. Har noen spm om komponentene du har brukt, særlig den NPN Transistoren du har brukt.

Trengs det noe mere info om den for bestille den?

Kan jeg bruke en on/off bryter fra f.eks en bærbar DVD spiller?

Virker en hvilken som helst viberatormotor fra tlf på disse batteriene?

Er det noe spesielt den jacken som gjør at høytaleren kobles ut når jacken brukes?

Hvor kan dette skaffes andre steder en på nettet?

 

Tror jeg skal klare å lodde dette utifra bildene du har lagt ut.

Er ikke noe ekspert men har et lite Reodor Felgen gen...

 

Korporal

 

Brukte en standard 2n3009 NPN.

Bryteren er denne: http://www.ebay.com/itm/5-x-Vertical-Slide-Solder-Lug-0-5A-Slide-Switch-1P2T-/250566273858?

Vibramotoren er fra en gammel nokia telefon. Du kan sikkert bruke nesten hvilken som helst, bare den ikke drar for mye strøm og ikke krever noe annet enn ei DC spenning på 3-5 volt. Bestilte noen billige vibramotore til iphone og disse funket ikke da de må ha et modulert signal.

Jacken bryter koblingen til høytaleren når denne brukes: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=251152135167

 

Jeg har også laget en med en DC jack som kobler bort batteriene når denne brukes, og som har en 3.3V DC regulator slik at en kan bruke en hvilken som helst strømforsyning så lenge den leverer ca 4-20 volt. Men mottakeren bruker så lite strøm at jeg har ikke orket å gjøre annet en å teste det på en. Vanlige AAA batterier varer i måndesvis :)

Link to comment
Share on other sites

Hei da fungere alt bortsett fra transistoren. Vet ikke hvorfor den ikke fungerer. Jeg bestillte noen forskjellige typer NPN transistorer fra ELFA som er både mindre å større en den du har brukt. De virker ikke noen av de heller.... Elfa har ikke "2N3009 NPN" Er det viktig å ha akkurat den eller er det litt slingringsmånn på valg av transistor? Det som skjer er at når jeg setter bryteren på "vibberator" høres fortsatt lyden veldig, veldig svakt. Tror faktisk ikke det kommer fra høytaleren... Hve gjør jeg galt. Mener å ha koblet det akkurat slik som du har gort! Nå har jeg bare kobler viberatoren sammen med høytaleren slik at begge er med, men jeg vil gjerne få det til å virke riktig :)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hei,

 

veldig bra modifikasjon av revevarsleren "Revejeger 1", slikt liker jeg:)

Fikk samme revevarsler selv i går, laget en litt enklere modifikasjon da jeg ikke hadde ett pottmeter liggende. Laget bare en bryter på høytaleren. Så da kan jeg slå av høytaleren når rev er på åte eller bruke den i stillemodus med at bare lysdiode blinker.

 

Men hvordan deaktiverte du lysdioden på senderen?

Jeg kuttet først bare ledningen til lysdioden, men etterpå så det ikke ut til at bevegelsessensoren fungerte ordentlig. Når jeg loddet ledningen tilbake fungerte alt igjen men misstenker at reven blir redd når han ser lysdioden blinker.....

 

Så håper du kan hjelpe meg med det, for det finnes jo ikke billigere revevarsler enn dette:)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar Revejeger1:)

 

Det var bare å kortslutte lysdioden som du sa, etterpå fungerte den like bra uten at reven skal bli skremt av en lysende lysdiode.

Ellers så laget jeg et dreneringshull på undersiden samt limte igjen hele boksen og nederst på antennen, så da satser jeg den tåler alt slags vær.

 

Vet ikke om jeg bare skal ha den hvit eller om det hadde vært lurt å malt den i noen annen farge (kamo) for at reven ikke skal bli misstenkelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Heisann!

Da har jeg også vært ute og svingt med loddebolten..

Utgangspunktet er samme "varsler" som Revejeger og en 3-4,5 volt vibrator-motor (:o) fra ebay.

 

Moddingen er mye den samme som Revejegers'. Jeg har 1k pot til volumkontroll, men på vibratoren har jeg valgt en litt annen løsning. I stedet for å bruke høyttalerutgangen, bruker jeg en PNP-transistor som trigges av at spenningen inn på lysdioden synker (BC558 med 390 ohm motstand på basis). Vibrasjon kan slås av og på med bryteren på siden, lyd ved å sette volumen ned til "min".

 

 

normal_Av1.jpg

Bilde1: Det ferdige produktet

 

normal_Av2.jpg

Bilde2: Innvendig

 

normal_Av3.jpg

Bilde3: Sensor med værhus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...