Jump to content

Alternativ til whisperizer?


Guest Chiefen

Recommended Posts

  • Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Meget flott verktøy du har laget Erlend Meyer..!!! Men tenker det samme som deg, for mye arbeid i forhold til en pris folk er villig til å betale. Tipper kroner 990,- er en pris folk kunne svelge, men det er for lite for at man gidder å lage i hopetall i manuell dreiebenk.

 

En annen ting er jo at man skal skyte noen kråker med hjemmehullet før man tjener inn prisen på et slikt verktøy. Jeg har laget min egen kulehuller men kjøper fremdeles Win sub fordi den gir fantastisk presisjon i salongen min :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må vel innrømme at man lett glemmer motivasjonen og tidsforbruket når man er ferdig med et prosjekt, målet var vel å ta ting så langt som overhodet mulig, ikke fordi det var nødvendig men fordi det ikke var det :mrgreen:

 

Nei, å lage de for salg lå langt nede på lista når jeg designet den, og jeg lurer på hvordan jeg skal kunne lage de til en salgbar pris uten å drive med ren veldedighet.

Link to comment
Share on other sites

Erlend: Du sier det vel egentlig selv da. Om motiavasjonen skulle endre seg til å tilby noe på markedet får du plukke vekk noen av de "ikke nødvendig" funksjonene, kjøre en testproduksjon med stoppeklokke og vurdere selv..

 

Det er ingen tvil om at det lar seg gjøre å lage mer fancy utgaver enn Whisperizer. Men tilgangen fra norske produsenter kan ikke sies å være særlig høy. Mulig å importere naturligvis, men jeg syns det er greit å benytte lokal produksjon hvor mulig. Og for de av oss som holder på med andre ting enn maskinering og metallarbeid er det veldig kjekt å kunne kjøpe oss løsninger. Siden du foreløpig ikke vil lage for salg er min verdivurdering av din løsning enkel. 0kr.

Den er ikke tilgjengelig, og dermed ikke noe å bruke tankekraft på.

MVH

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Hvilke ikke-nødvendige funksjoner?

Pressemontering for å kunne produsere litt volum. Husk at det går med en god del ammo til testing og innskyting, de simple blir veldig fort langdryge i bruk.

Flytende die gir mindre belastning på kule og krymp.

Gassventilering mtp sikkerhet.

Og til slutt mikrometerjustering så en kan finne tilbake til den innstillingen som fungerer best.

 

Nei, må nok heller tenke smartere mtp design og maskinering.

Link to comment
Share on other sites

Fikk gjort en liten funksjonsfest idag, i min trofaste Legobørse (10/22) for anledningen med ny Fajenstokk og ny lav tofot. Treffpunktet er naturligvis "et stykke bortenfor" hva som har vært vanlig i Choatestokken, men funksjonen, mating og utkast fungerte upåklagelig (CCI Subsonic med omtrent dobbelt så stor hullspiss som originalt). Effekten i en søkkvåt 1,5'X3' var upåklagelig, og at treffpunktet har flyttet seg rundt 5 cm til høyre og 20cm opp tillegger jeg ny stokk som måtte åpnes noe for å få plass til Alms Alkymi. Slapp opp for skytelys og skytefred (mye folk i marka) før jeg fikk gjort det helt store ut av det, men lovende så langt. Har vært litt skeptisk på matepålitelighet i halvauto med "musehull" i kuletuten...

 

so far, so good..

 

So what?..

Link to comment
Share on other sites

Gammelt tema, men jeg har endelig blåst støvet av dette prosjektet. Ny pressemontert versjon er designet, overdesignet og modellert til det absurde, nå gjenstår det bare å få ut noen arbeidstegninger så jeg kan begynne å lage spon. Denne har alt: flytende, fjærbelastet die, gassventilering og en redesignet hylseholder som hindrer lekkasje ved avfyring.

Har du regnet på prisnivå?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har testet å konvertere bane amo (t.d CCI std) til hulspiss, og så testet presisjon i Match pistoler som t.d. Hammerli og Pardini?

 

Skal ha meg en W MKII til jakt bruk nå (synes den var rimelig), men undres på om der er noe å hente (om kula mater etter konvertering) i presisjon med hulspiss på 25m/50m hold. (I så fall må Fulmen få sving på sin presse monterte utgave :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Denne tråden setter de små grå i sving! :mrgreen:

 

Driver å kludrer med sketchup nå, slenger ut bilde når det er presentabelt... :P

 

Jeg har ikke noe ladutstyr eller den slags, igrunn ikke peiling på så mye heller siden jeg er helt fersk på kuler og krutt... men driver å tegner en modell der det blir presse inkludert! :) Så blir ikke noe bæljing med hammer for å få hull i kula her i gården :P

 

Edit: Data er bortkastet tid når tegninga er i hue -> verkstedet neste :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...