Jump to content

Alternativ til whisperizer?


Guest Chiefen

Recommended Posts

  • Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da er prototypen klar:

 

Proto%7E0.jpg

 

Ikke verdens mest avanserte design, men nok til at jeg kan prøve ut effekten med forskjellig dybde og diameter på hulspissen. Dien har et brotsjet benz-kammer med 2 3mm hull for ventilering.

 

Forresten, er de noen med en hylseholder til 25ACP som kan teste om den vil fungere for 22LR? Hadde spart meg for mye arbeid.

Link to comment
Share on other sites

.....2 3mm hull for ventilering.

 

 

Er det ikke bedre med ett 5,0 - 5,7 mm hull? Er ikke det større sansynlighet for at gassen tar den veien om hullet er større? Om hulet plasseres rett over kruttladningen er jo messinen der som en burst disc. Jo større areal jo bedre? Noen kan sikkert regne ut hva som skal til.

 

En annen ting: Hvor stort kraft må til for å swage et hull i en standard kule?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bedre med ett 5,0 - 5,7 mm hull? Er ikke det større sansynlighet for at gassen tar den veien om hullet er større?

 

Det er nok riktig, grunnen til at jeg valgte 2 mindre hull var av praktiske årsaker. Dimensjoneringen aner jeg ikke hvordan jeg gjør, mulig jeg tar en test om jeg finner på en lur og trygg måte å gjøre det på.

 

En annen ting: Hvor stort kraft må til for å swage et hull i en standard kule?

 

Hvor lang er en fisk? Dette vil avhenge av diameter/konisitet på doren, sikkert mulig å måle med et lodd...

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang er en fisk?

 

Det jeg lurte på var om kula setter seg dypere i patronen, og om det finnes en max last du kan dra til med uten å klemme alt i stykker. Eller varierer dette fra patron til patron?

 

Sitter å funderer på en verktøyfjær på stempelet for å kunne sette en max last, uavhengig hvor hardt du drar i spaken.

Link to comment
Share on other sites

22LR bruker en hælbasekule, det skal derfor veldig mye til å presse den inn i hylsa. Grensen for hvor hardt en kan presse vil nok avhenge fra patron til patron, her må en bare prøve seg frem. Min 1. dor er spiss med 10° kon, ser ut til å gå greit å presse den 5mm inn.

Å begrense kraften tror jeg ikke gir jevnt resultat, du risikerer bare at hulspissene får variabel dybde.

 

Takk for sjekken, LongRange, da får jeg bare fyre opp benken og lage min egen.

 

 

PS: Jeg tar dessverre ikke i mot bestillinger på disse.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du brotsje konisk..?

Om du lager hullet/kammeret i hylsa sylindrisk og 25mm (minus utstikk for hylseholder) langt så får du godt hold i kula/hylsa og det begrenser ikke hva slags patroner du kan sette inn, om det på de korteste patronene gir en friflukt på 3-4mm så har det etter mitt syn ikke noe å si...gitt at hullet/kammeret er taight nok. Å ta høyde for at hele tuppen skal ha støtte vil begrense kammeret for særlig kuleformsvariasjon og jeg mener at så lenge det sylindriske partiet på kula har støtte i tillegg til mest mulig av hylsa så er det go knall.

Link to comment
Share on other sites

Å begrense kraften tror jeg ikke gir jevnt resultat, du risikerer bare at hulspissene får variabel dybde.
Jeg ser den. Funderte bare på om det kunne lages en som presset alle likt, uten å tenke....

 

Men som de sier: "Only a fool would choose a foolproof system"

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker tanken, selv om det blir å stryke dasspapir :wink:

 

I utgangspunktet bør man presse til fast lengde, det vil nok gi best resultat. En kraftbegrenser for å forhindre deformering av hylsa eller *bang* er en god idé, men da bør du også få en advarsel om at den har slått inn så du kan justere verktøyet.

 

LongRange: Sikter du til mitt valg av kammerbrotsj? Jeg tviler ikke på at en sylindrisk die vil fungere, men jeg har hverken bor som gir nødvendig finish eller sylindrisk brotsj. Jeg har derimot en 22 Benz-brotsj på lån, og da gir vel svaret seg selv? Dessuten er en slik brotsj et passe kompromiss på diameter, Benz er vel matchkammer for halvautoer, rait?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, tydelig at du har gjort hjemmeleksa di Leon :wink:

 

Har ikke kommet langt nok til å teste ammoen på banen, men den kamrer i det minste greit nok i min 10/22T som skal fores. Da vet jeg i det minste at benz kan bli for romslig for trange kammer, enda godt at jeg ikke skal lage disse for salg.

Link to comment
Share on other sites

Å, err'u der'a? Jeg hadde faktisk tenkt å låne en på jobb eller kjøpe for å slippe nederlaget med å spørre deg, men siden du tilbyr så får jeg vel si ja :mrgreen:

 

Ikke at jeg har gitt opp kammerbrotsjen helt, mulig den kan ha noen fordeler i børser med standard-kammer.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Mulig det er noe muffens med brotsjen min, for omformede kuler måler kun 5,72mm ((.2252"). Så æddabædda Morten, ser ikke ut til at jeg trenger den brotsjen din likevel :mrgreen:

 

Den største utfordringen ser ut til å bli profilen på kula, formingen gjør de ganske butte i nesen. Har gitt kammeret en forsiktig fas/polering, forhåpentligvis vil det hjelpe litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vel, da har jeg endelig fått testet litt, og det ble litt både-og. De store hulspissene åpnet seg helt perverst, men ville ikke mate i Rugeren (nei Morten, det var ikke diameteren som var problemet). Tuppen ble rett og slett for butt, så der må det litt forskning til. De som kun var presset med den tynne spissen fungerte veldig bra, presisjonen ble muligens noe bedre og matet perfekt.

 

Så her har vi nok noen mil igjen før vi er i mål, men veien er jo halve målet...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Henter oppigjen denne litt da jeg har fått testa presisjonen på CCI Std vs pressa hulspiss i samme kula.

 

Min erfaring er at presisjonen heves en god del, hvertfall med denne partrona.

Beste 5-skudds samlinga jeg fikk til med std på 100 meter var på knappe 50 mm,

men med de hulpressa patronene er dette typiske samlinger. (Skudd nr 4 åpnet fra 21 mm til 30 mm og var min egen feil)

DSC01355.jpg

 

Fått laget deg hylseholder og testa litt Fulmen..?

Kommer til å lage meg en slik jeg og da det vil effektivisere pressinga betraktelig!

Link to comment
Share on other sites

Ja det er det vel liten tvil om...Med hylseholder for patrona så slipper man jo å trykke ut patrona for hver press...den står jo der klar foran snuten :)

Det intressante er om folk har testa presisjon før og etter pressing, CCI Std har hvertfall overraskende bra presisjon på i børsa mi (Cz 452)...med hull vel og merke! :D

Link to comment
Share on other sites

Nei, har ikke fått sett på noen holder enda. Har fumlet en del med vinkler og lengder på dorene, og er nå klar for litt seriøs testing på bane. Fant ut at jeg manglet skikkelig anlegg for slikt, så denne uka har gått med til å sy noen sandsekker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Satt her forleden og såg på vertøyet som LongRange er produsent av..

Hva mere kan vi bruke dettte til..?

Lage hulspiss i .223 kuler..?

Fant frem noen Winchester kuler med blyspiss som eg pr i dag bruker som sub ladning i .223.

Etter litt eksprimentering så var det jo ikke noen problem og lage hulspiss i dei.

Verktøyet som .22 patrona skal stå i var en kjempe fin styring for prosjektilet.

Hvor mye og hvilke av hulspiss verktøya som gir best effekt enda er på forsøkstadiet men verktøyet har tydligvis flere bruksområder.. :lol:

Problemet med sub i .223 har så langt vert for min del ingen ekspansjon i heletatt, men litt prøveskyting på dunker og flasker med vann viser så langt større utgangshull enn inngangshull. Dette testes det vider på.. :lol:

 

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Eg veit ikkje kva John kom fram til, men eg brukte samme verktøyet, og tok ut ei kråke i toppen på eit tre på under 20 meters hold, og kula kom ikkje ut igjen, det er første gongen på så kort hold at den ikkje har gjort.

 

Presisjonen med kuler som er laga til med dette verktøyet er også meget god, og stort sett akkurat det samme som orginal ammo, såg ikkje vesentlig endring i treffpunkt eller presisjon på dei kulene eg testa på skytebanen sist og når eg skaut innn kikkerten min på nytt sist. :)

Link to comment
Share on other sites

Gammelt tema, men jeg har endelig blåst støvet av dette prosjektet. Ny pressemontert versjon er designet, overdesignet og modellert til det absurde, nå gjenstår det bare å få ut noen arbeidstegninger så jeg kan begynne å lage spon. Denne har alt: flytende, fjærbelastet die, gassventilering og en redesignet hylseholder som hindrer lekkasje ved avfyring.

Link to comment
Share on other sites

Nice jobb Fulmen :)

 

Hylseholderen til .25 Acp kan ikke brukes, det er bare et par tiere hold i rimmen, noe som mest sannsynlig vil glippe.

 

Særdeles givende tråd ble dette her!! :D

 

Hvilket merke hylseholder prøvde du? Har lest litt rundt kulebytte på 22 magnum. Denne er noe breiere over ræva en LRen, nok til at den ikke går inn i enkelte fabrikat (Lee ofte nevnt), mens andre varierer mellom lot om de kan brukes (RCBS). Det kan fort være at noen av de trange kan brukes til LR da?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Fikk verktøyet fra D rock i dag. Hadde bare bestillt 4 stempel, men han hadde likegodt sendt med hele utvalget sitt av stempel, låseringer og en liten pussestang til greia :o 110$ med frakt :D (20 $ i verdi på pakken ;) )

Skal se om jeg får tid til å teste litt i helga å se om det endrer presisjonen noe merkbart :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei, jeg driver å maskinerer meg noen hullspiss dier, så skal jeg til å lage hylseholder til .22lr, men så har jeg ikke noe standard hylseholder å måle på her jeg er nå. Kan noen som har et skyvelære fort og gæli gi meg måla på en vanlig hylseholder?

Link to comment
Share on other sites

Totalhøyde hylseholder inkludert sokkel: 12,56mm

Avstand bunn til anleggsflate for hylsebunn: 9,40mm

Maks ytre diameter hylseholder: 20,59mm

Høyde på innsnevring: 3,5mm

Diameter på innsnevring, sokkel: 10,95mm

Høyde på sokkel: 3mm

Diameter på sokkel: 14,19mm

 

Håper dette hjelper

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

da er en Whisperizer MKII innkjøpt og de første få presset. Sammenlignet med de fleste fabrikkhullspissene, blir hullet her større, og kanten blir jevn og skarp. Testes ved leilighet :lol:

Pressing er litt fiklete, men går greit. I forhold til en die kan denne brukes "hvor som helst", og det er jo også en fordel..

 

Settet er pent laget. Om det er verdt prisen? Ja, trolig for meg. Du må avgjøre selv :winke1:

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...