Jump to content

Alternativ til whisperizer?


Guest Chiefen

Recommended Posts

  • Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vel, ikke akkurat med 'kammerhylse' og fil, men med tapetkniv, bor og fil har vel det meste vært prøvd og jeg syns store og gjerne dype hull gir best ekspansjon i kataloger, vev o.l.

 

Godt mulig at jeg er helt på jordet nå, men jeg vil tro at tynt gods rundt hullet i nesen har lettere for å bli deformert enn en massiv nese selv om den er butt..?

 

At en snubnose kan funke like godt nok på kråka skal jeg ikke kverulere på, det har jeg ikke prøvd :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte for en del år siden et slik verktøy av Paco Kelley ( Gunblast ) Med det kan jeg lage hullspiss, flatspiss og hydrashock eller såkalt BABY SCORP’N av kulene. Moro å eksperimentere med div kuler og se forskjell på ekspansjonen med de forskjellige kuletypene. Ved å bruke verktøyet for hullspiss på patroner som allerede har dette f.eks Eley Sub blir hullet vesentlig større i diameter og litt dypere. At det gir økt effekt i målet er jeg temmelig sikker på etter å ha skutt en haug kråker og skjærer med slike kuler. En hører også forskjell på lyden når kula treffer, litt mer bafffhh liksom..... :wink:

 

normal_DSC00158_%28Small%29.JPG

 

Paco's Acu'rizer Tool.

Link to comment
Share on other sites

se man det ja.. så ikke så avansert ut.. var om jeg skulle bestille meg et eksemplar.. og så produsere opp noen egne eksemplarer til venner og kjendte:)

 

Hvor kjøper man disse?

Og kan det ikke være fare for at ladningen kan gå av når man bruker slag til å lage hullet?

Link to comment
Share on other sites

Og kan det ikke være fare for at ladningen kan gå av når man bruker slag til å lage hullet?

 

Ja, det er en fare for at skuddet går av, laget meg en kopi av den det er bilde av over her, laget hullspisser som fikk kråkene til å skjelve, men hivde hele greia i skrotkkassen etter 3.gangen hvor patronen gikk av. Bruk i hvertfall skikklelige vernebriller.

Satser på at LongRanges patent er bedre, innbiller meg at det er mindre sjanse for at patronen går av ved jevnt press i en press enn ved et dunk med hammer.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kjøper man disse?

Og kan det ikke være fare for at ladningen kan gå av når man bruker slag til å lage hullet?

 

Du finner info om hvor du bestiller hvis du går inn på linken til Lipitor, se nederst på siden.

 

Jeg har modifisert mange hundre skudd med verktøyet og har ikke opplevd at skudd har gått av, har heller ikke sett noen utflatning av hylsebunnen eller andre skumle merker på denne. Har brukt en plasthammer til å slå med, her bør en nok være litt forsiktig og heller banke flere lette slag en å prøve å ta hele omformingen i en smell :wink:

Et hardt og plant underlag er også en forutsetning for at dette skal gå bra. Her har jeg brukt en hardved trekloss.

 

Uansett, som nevnt, vernebriller er nok lurt.

 

Et foto som viser forskjellen på kulene og ekspansjon.

normal_2bulacu.jpg

Lånt fra Leverguns.Com.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å lage noe lignende denne? http://www.eabco.com/holoptr.html

 

Den er jo veldig enkelt oppbygd.

Ei hylse som du setter over patronen.

Så fester du et avstandsstykke på en passende bor og bare borrer ivei.

Burde gå kjapt og trygt. Eneste problemet jeg ser med designet er å hindre patronen fra å rotere.

 

Noen som klarer å lage en slik? I såfall send meg en pm.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testa verktøyet litt mer og dette var rett og slett morro! :D

 

Med tanke på utformingen av hulltappene så holder det med 2stk.

Kan sende dere som får settene en liten "bruksanvisning" på PM om ønskelig.

 

Fra venstre; Remington Thunderbolt (org uten hull), DFS (org uten hull) og tilslutt to stk Remington Yellow Jacket.

DSC_0445.jpg

 

Alle er presset på samme tapp ved å justere stikkdybde på tappen,

Yellow'en til høyre ble muligens litt i meste laget :oops:

DSC_0444.jpg

 

Imorgen blir det testing på epler og div! 8)

Link to comment
Share on other sites

@LongRange

 

Test gjerne kulene i våte aviser også, da får du mulighet til å legge ut bilder av fint ekspanderte kuler. :wink:

 

I mine tester av Thunderbolt virket denne til å ha hardere bly i kula en f.eks Eley og ekspanderte derfor dårlig. Testet på 30 meters avstand.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å lage noe lignende denne? http://www.eabco.com/holoptr.html

 

Den er jo veldig enkelt oppbygd.

Ei hylse som du setter over patronen.

Så fester du et avstandsstykke på en passende bor og bare borrer ivei.

Burde gå kjapt og trygt. Eneste problemet jeg ser med designet er å hindre patronen fra å rotere.

 

Noen som klarer å lage en slik? I såfall send meg en pm.

 

eg har ein slik. er veldig skummel å bruke... blir varmt når du borrer i blyet :o

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått testa litt i blaute aviser på 30 meter, neste blir presisjonstesting men det får vente til en dag tida strekker til.

Alle kulene er pressa på samme tappen under samme innstilling, "gullkulene" (Yellow & Golden) har litt for "sprøtt" bly til å bli pressa like mye som resten.

 

Fra venstre (glemte å ta med Rem Thunderbolt):

 

DFS Spesial, Rem Yellow Jacket, Geco Standard, CCI Standard, Rem Golden Bullet, RWS Subsonic & CCI Stinger.

123456.jpg

 

DSC_0447.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tar å legger ut en "bruksanvisning" her siden jeg fikk for øret at Mauser68 hadde gått løs med hammeren! :mrgreen:

 

Regner med de fleste har en enstasjonspresse av ett eller annet slag...

DSC_0454.jpg

 

Sett inn bunnstykket der du vanligvis setter hylseholderen.

DSC_0455.jpg

 

For å feste hulltappene så bruker dere et hvilket som helst diesett med uttagbar støtpinne.

DSC_0457.jpg

 

Ta ut den "vanlige" utstøterpinnen og sett inn den hulltappen du skal bruke.

DSC_0459.jpg

 

DSC_0460.jpg

 

Settdybden får dere bare prøve dere frem med, poenget er at alle hullene skal bli like.

DSC_0462.jpg

 

Vi kaller denne hylsa her for kammeret :D

DSC_0463.jpg

 

Ladd opp med den patrona du skal presse hull i.

DSC_0464.jpg

 

Sett kammeret ned på bunnstykket.

DSC_0465.jpg

 

Press til toppen av kammeret stopper mot dia og prøv dere frem med forskjellige settdybder,

for stort hull fører til mateproblem fra magasin til kammer (i børsa)...vertfall i CZ'n min.

DSC_0466.jpg

 

Spør viss det er noe, men bruk for all del ikke hammer...det er litt brutalt på ammo syns jeg! :roll::D

 

Til dere som enda venter....det er på vei :D

Link to comment
Share on other sites

Merkelige greier, kvar gong eg banker hammeren og skal lage hulspiss, så kjem det eit dumpt smell, og etterpå, så er patrona og kula for seg... :shock:

 

Kødder, fant ut av det der systemet, og det fungerer perfekt. Har sett dybden på eine verktøyet, sånn at eg får ein skikkelig røff hulspiss, og hvis eg skal lage mindre hull, så har eg laga til ei plate med hull i, som eg legg mellom, sånn at den ikkje får pressa skikkelig inn.. Funker som snus det der LongRange !! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hermegås? Bah!

 

Hvis du ser etter så har jeg tatt ditt primitive "verktøy" og utviklet det ganske grundig. Basen vil få en skikkelig holder for kraven, og dorene blir utstyrt med en stopper så en enten kan bruke et justerbart stempel i pressa eller shimse opp og presse til det stopper. Dessuten har min et mye kulere navn, ved ettertanke har jeg valgt å døpe den om til Splættifikator ©

Link to comment
Share on other sites

Hehe...det var en viss "vennlig humor" bak utsagnet :roll::)

 

Jeg spurte tidlig da jeg fikk høre om et slikt verktøy om det var mulig å få sett noen bilder av denne whisperizeren, nei, det var "hemmeligstemplet"...

 

For min del så har jeg mer enn nok med dette "primitive" verktøyet til mitt bruk og jeg har lagt ut det jeg har gjort i tråden for at folk skal kunne dra nytte av det selv viss de har maskiner eller utstyr for å lage lignende...alt i god medlemsånd syns jeg selv, ingenting å holde tett til brystet. At du her utviklet dette videre er bare morsomt og det er kjekt å se at du kan dele det med andre! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror på å dele kunnskap, det er jo derfor vi er her. Så lenge jeg ikke ser noen reell forretningsmulighet har jeg ikke noe å tape og alt å tjene på dette, og selv der man kan tjene penger er det ofte ikke noen fare. De som vil gjøre det selv gjør det uansett, de fleste andre betaler gjerne for å få noen andre til å gjøre det for seg selv om de kunne gjort det selv. For selv om kunnskap er lett å formidle må man som regel også få litt praktisk erfaring som krever tid, innsats og penger.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig! :D

 

Forresten så fikk Thunderbolten meget merkbart forbedret presisjon på det holdet jeg testa på, 80 meter, og ekspansjonen var helt upåklagelig.

 

Anbefaler å handle inn Dfs Spesial (laget av Eley) til 30 øre stk (vertfall i de to lagene jeg handler), de har etter min mening minst like god presisjon som RWS Subsonic til over krona pr skudd på f.eks G-Sport.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken dimensjon kan man bruke på hullet som representerer "kammeret"?

Ø5,75 er det nærmeste jeg kommer, uten at jeg må bestille/lage spesialverktøy.

Og, det holder vel med en vanlig bor, å brotsje opp hullet virker litt "overkill"...

 

 

Hvorfor syns du det er overkill å brotsje? Boring blir neppe rett nok, og rundt nok..

Skulle jeg laget noen sånne, hadde det vært en selfølge med brotsjing.

 

Velger man riktig brotsj osv, trenger man heller ikke pusse.

Link to comment
Share on other sites

Lopez: Om man har en fres som passer ja.

 

 

Leon: La de bare sutre. Dette er ikke noen ny tanke, det finnes en del forskjellige løsninger der ute, og om man ikke klarer å pønske ut konstruksjonen på egenhånd klarer man neppe å lage noe som duger. Er forøvrig enig i at moro-faktoren er det viktigste her, samt utfordringen med å lage den selv.

Link to comment
Share on other sites

Eheheh, sutring..? Skal ikke mye til å bli oppfattet som sutrepave hører jeg :lol:

 

Det en viss forskjell å spørre om et par bilder ift å mase om målsatte isotegninger :wink:

 

Når blir vel dette OT, men jeg ser ikke helt hvordan det skal bli for "urundt" med boring gitt at det er gjort riktig...? tull og tøys...

Forbore med kjernediameteren til en 5.7mm bor og riktig mating/fart så blir dette mer en godt nok og et par minutt med smergel er heller ikke noe å grine av.

Hadde man skulle satt igang storproduksjon av dette greiene her så ville det helt klart blitt "investert" i en brotsj, men det ikke nødvendig i mitt tilfelle da det allerede fungerer utmerket.

 

Fulmen sin hylseholder var genial og det vil spare en for å måtte bruke utstøterpinnen, kanskje jeg må "stjele" underlaget hans! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det var jo lizzom tanken da :wink: Og hvis du lager dien større enn stempelet på pressa kan du tre en rørstuss på stempelet som fungerer som stopper. Da slipper en å trekke dia av med håndmakt om den setter seg litt.

 

Neste må vel bli et ombygginsett for Loadmasteren :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Når blir vel dette OT, men jeg ser ikke helt hvordan det skal bli for "urundt" med boring gitt at det er gjort riktig...? tull og tøys...

Forbore med kjernediameteren til en 5.7mm bor og riktig mating/fart så blir dette mer en godt nok og et par minutt med smergel er heller ikke noe å grine av.

Hadde man skulle satt igang storproduksjon av dette greiene her så ville det helt klart blitt "investert" i en brotsj, men det ikke nødvendig i mitt tilfelle da det allerede fungerer utmerket.

 

 

Enig at det er litt OT :!: Men mener du virkelig at et boret hull er like nøyaktig (sylinderisitet, dimensjon og retthet) som et som er brotsjet?

 

Hvordan bor er det du bruker?

 

Om du skal lage 10 eller 500 stk, ville jeg kjøpt en brotsj uansett. Da vil du få en jevnere kvalitet… bare et tips :wink:

Link to comment
Share on other sites

@Lopez

 

Vet ikke hvordan, eller hvorfor, du tolker det til at jeg mener at brotsj ikke er mer nøyaktig, men dette er langt fra noe

høyteknologisk produkt og poenget mitt var/er at det blir absolutt godt nok med boring når man forborer med riktig bor.

Uten forboring av kjernediameter så vil "finish" boren wobble såpass mye at den

lager hullet både større enn bordiameter og ofte litt trekantet...som selvfølgelig ikke er bra.

 

Boren jeg brukte/bruker er en Sandvik korthullsbor i HM, ja hardmetall! og det er tilfeldig at jeg hadde det liggende,

ellers hadde jeg brukt en vanlig Hss bor som hadde gjort samme nytta i dette tilfellet.

 

Klart, viss du skal lage ventilhus der sleide/hull har 0.00X toleranser så er det ikke andre alternativer enn brotsj (eller for den del enda mer nøyaktige verktøy)

 

Skal man begynne med slik flisespikkekommentarer så vil jeg si at hammermetoden er den mest primitive jeg har sett og virker ikke særlig sikkerhetsmessig eller teknologisk uttenkt.

Link to comment
Share on other sites

Veeeel, hva som er godt nok kan man jo lett teste ut. Om LongRanges løsning gir like god (eller bedre) presisjon som den umodifiserte ammoen spiller det liten rolle hvordan den er laget. Men at en brotsj er å foretrekke både er det ingen tvil om, skal man lage mer enn et par stykker ville jeg klart gått for en brotsj.

 

 

El Gringo: Jeg tror man bør ha full støtte på patronen før man presser kula.

Link to comment
Share on other sites

Full støtte får man jo dersom man lager seg en die som patronen passer inn i.

Altså ikke bare en ring nederst, men en sylinder med patrondiameteren der man kan justere spissen/verktøyet opp og ned etter egen smak.

Jeg ser for meg en die laget helt fra scratch eller en pistoldie der man lodder/limer inn en sylinder med rett innvendig diameter.

Patronen får riktignok ikke støtte helt ned når spissen treffer kulenesa, men de få millimetrene har kanskje ikke så mye å si...?

Link to comment
Share on other sites

...hvilket jeg presiserte i siste setning... :wink:

Spørsmålet blir om de ca. 3 millimetrene manglende støtte vil kunne forårsake deformering av hylsa ?

Støtten vil være minst mens belastningen er minst og øke etterhvert som belatningen økes helt til hullet er ferdig og støtten er fullstendig.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...tenke, tenke...

Kanskje et flytende kammer vil være tingen ?

Om kammeret er en fjærbelastet sylinder inne i dia, vil kammeret kunne omslutte hylsa helt før fjæra komprimeres og kula treffer spissen.

Fjæra presser m.a.o sylinderen ned og komprimeres først når hylseholderen treffer sylinderen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...