Jump to content

Kikkertsikte i prisklassen 7-8000kr.


NRB89

Recommended Posts

Hei! Driver å kikker på kikkertsikte til min sauer 200 som kommer i nærmeste fremtid.

Til å begynne med har jeg ikke planer om å bruke mer en 8000kr. Det må være forstørrelse opp mot x 25.

 

I denne prisklassen har jeg da sett litt på vortex viper PST 6-24x50 FFP. Ser en kan velge mellom ulike retikkel-valg: MOA eller MRAD. Noen som kan si litt om forskjellen på disse?

 

Kom gjerne med andre tips til gode kikkertsikter i denne prisklassen (også brukte) :D

Link to comment
Share on other sites

I denne prisklassen har jeg da sett litt på vortex viper PST 6-24x50 FFP. Ser en kan velge mellom ulike retikkel-valg: MOA eller MRAD. Noen som kan si litt om forskjellen på disse?

 

Jeg har det siktet med mrad og FFP. Ikke vurder noe annet enn mrad og FFP til den bruken jeg tror er aktuell for deg. Jeg vet det er mange som sier det samme, og mange er sikkert lei av å få den meldinga. Poenget er at det er samsvar mellom rattene og det du ser i retikkelet, uansett avstand, uansett forstørrelse.

 

Jeg har det Vortex-siktet du nevner rifla mi, og neste gang vi er på banen samtidig, kan du ta en titt i det, og få en grundigere forklaring på hvorfor mrad og FFP er så fortreffelig som det er.

 

Det var vel Poacher som sa noe slikt som "Hvorfor gå opp den løypa ved å gjøre samme feil som meg, i stedet for å høre på de som har lært dette the hard way?" Det er sant.

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte Vortexen som du har sett på.

 

bestilte den frå Jaktfall. fekk kikkerten til forrige helg og var kjempe fornøgd den anbefala eg på det starkaste som

ein ypperlig kikkert til den prisen.

 

 

ellers har Sightron og Bushnell kikkerta som er i same pris klassen.

 

 

http://jaktfall.no/produkt/vortex-optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-viper-pst/viper-pst-6-24x50-ffp-ebr-1-mrad-reticle

Link to comment
Share on other sites

Eg og har kommet fram til at eg skal kjøpe vortex viper pst 6-24*50 til rifla då eg heiv leupolden over på " langhold" salongen. Men kan nåken av dåke som har ein slik kikkert måle totale ytterdiameteren på lysopningen?? Greit å vete om eg kan bruke den gamle montasjen før eg bestille siktet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt :mrgreen:

 

Ser etter en kikkert å sette på varmintrifla mi og har ikke den største erfaringa med optikk :forvirra:

 

Har sett litt på Vortex og ser den får mye skryt her.

Noen som har erfaring med Vortex Viper 6.5-20x50?

Noe forskjell på optikken på den og Viper PST?

Med tanke på at den skal brukes på jakt er det verdt å bruke 2k mer på en PST?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...