Jump to content

Stort våpenbeslag, lovlige skyttere


Guest

Recommended Posts

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Problemet Norge har er illegale våpen!
MIn påstand er at skytevåpen, lovlige eller ei, ikke er noe problem i Norge.

Jeg henger meg på med min påstand, som er at våpen, lovlige eller ulovlige, er et stort problem når de brukes uvettig eller i ond hensikt. Men at problemet faktisk ikke er større enn at samfunnet er best tjent med å akseptere denne risikoen. Vi kan, som hr. Meyer sa, faktisk ikke forby ALT som er farlig. Da vil vi bli sittende fattige tilbake, og sannsynligvis få andre, kanskje større problemer, som takk.

Link to comment
Share on other sites

Denne saken viser at det finnes et marked utenom det legale, og det kommer ikke til å forsvinne om vi forbyr flere våpen. Tvert i mot er faren at dette markedet blir større .....klipp,klipp

 

Jeg klarer i farta ikke komme på en eneste etterspurt vare som har blitt forbudt, hvor det illegale markedet for nevnte vare IKKE har vokst. På den annen side blir det lettere å straffeforfølge de som kjøper/selger/bruker en slik vare.

 

Om det har noen effekt på hvor trygg man er i Norge? Tja... neppe i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Problemet Norge har er illegale våpen!

 

Problemet er personer som bruker, illegale eller legale våpen, til illegale handlinger. Og med våpen så mener jeg ikke bare de som går på krutt, men de som er lett tilgjengelige som kniver (kjøkkenkniven er vel mordvåpen #1 her på berget?) og andre ting man har for hånden.

 

Skal man se litt kynisk på illegale våpen, er det bedre at de som har fra før av lov til å inneha våpen har dem. De personene er jo skikket til å ha våpen allikevel. Man kan jo ikke bruke så mange på en gang, med mindre man tar på seg en haug av hylstere og ender opp som han purken i Hot Fuzz i utseende. Så man er ikke "farligere" pga antall våpen man har.

 

Der kommer man inn på enda en årsak til at det er en del illegale våpen i Norge, nemlig at man absolutt må skyte x-antall stevner, være rene romanforfatteren for jaktvåpen #7 osv osv for å kunne skaffe en til legalt. Hadde man hatt en "generell våpentillatelse" så tror jeg veldig mange våpen hadde blitt legale, eller i værste fall det ville vært svært få nye illegale (bortsett fra de som av åpenbare grunner ikke burde ha så mye som en morakniv) da jeg tror de som innehar illegale våpen hadde helst sett at de var legale. Og disse nåværende våpnene vil i 99,99999% av tilfellene ikke gjøre annet enn å samle støv hos en som kun vil ha de for å samle på dem.

 

Det er to veier (vel, tre veier om man tenker "ban them, ban them all!" som #3)

 

Behovsprøvd (slik som nå): Krever en viss aktivitet, gjerne høyt for folk som har et liv utenom skyting (utenkelig ja). Og du må nesten hoppe og kunne drite i kryss for å få noe ekstra som såvidt kan brukes i samme skytegren osv som man har våpen til. Bare tenk på alle lovlig uregistrerte hagler, som eierne ikke vil registrere pga de ikke ønsker å fylle opp jaktgarderoben sin (selv om de ikke skal det, står det i rundskriv til pod at de skal allikevel se på det som et jaktvåpen).

 

Generell våpentillatelse (min tanke hvordan det burde vært): Krever medlemskap og type 6mnd aktivitet i *insert forbund* eller jegerprøven. Åpner for at man kan kjøpe opptil en viss mengde (25våpen med mulighet for flere om man har alarm etc som det kreves nå om man har flere enn 25stk) i våpenklassene man har "lappen" på. Jaktvåpen: Klasse A. Håndvåpen: Klasse B. Praktisk rifle: Klasse C. Skytterlag (alà DFS): Klasse D. osv. Politiet ville jo tjene på dette ved at de ville hatt mye bedre kontroll på våpen i Norge kontra det som er nå.

Link to comment
Share on other sites

Sten gun episoden på aker brygge var vel et verditransport ran med en stor og meget kjent

person på perm fra soning som gjennomførte.

Økonomien hans strakk seg vel ikke lenger en til en gammel sten.

Det eneste utbyttet han fikk var et bad i fjorden og forlenget soning.

Link to comment
Share on other sites

Ah selvsagt, jeg bare regnet automatisk med at det var en av alfabetgjengene fordi ingen ble truffet.

Forøvrig var det mer aha da jeg googlet "maskinpistol" og "ran" her istad.

 

14. jan. 2004 – Tre menn væpnet med maskinpistol ranet en dagligvarebutikk på Kjelsås i Oslo tirsdag kveld

 

3. des. 2000 – Bevæpnet med det som kan ha vært en maskinpistol, samt pistol og kniv, ranet de tre ungdommene en kiosk på Vestli i Oslo

 

30. des. 2000 – Ingen kom til skade da to menn bevæpnet med maskinpistol ranet en kiosk på St. Hanshaugen i Oslo lørdag formiddag.

 

5. jan. 1999 – Oslo: En maskert mann utstyrt med maskinpistol ranet til seg anslagsvis 200.000 kroner fra Sparebanken NOR i morges på Holtet ved Ekeberg

 

Og David Toska hadde visst en MP5 under senga.....(kanskje han fikk den utlevert som tjenestevåpen av HV?)

 

Det var bare en side av maaaange treff. :|

Link to comment
Share on other sites

Skal man se litt kynisk på illegale våpen, er det bedre at de som har fra før av lov til å inneha våpen har dem. De personene er jo skikket til å ha våpen allikevel. Man kan jo ikke bruke så mange på en gang, med mindre man tar på seg en haug av hylstere og ender opp som han purken i Hot Fuzz i utseende. Så man er ikke "farligere" pga antall våpen man har.

 

Jeg skjønner hva du mener. Allikevel mener jeg at det forteller litt om hvilke holdninger disse våpeneierne har, hvis de anskaffer ulovlige våpen i tillegg til de lovlige. Du sier at de er skikka til å ha våpen ettersom de eier lovlige våpen, men jeg mener det motsatte, hvis de med viten og vilje ikke respekterer vilkårene for dette. Folk med slike holdninger til lover og regler bør ikke ha lov til å eie våpen i det hele tatt, og den retten mister de jo også hvis de blir tatt med ulovlige våpen. At man er generelt lovlydig bør være et absolutt minumum for å kunne eie våpen.

 

At man er misfornøyd med hvordan reglene er kan så være, men i et lovregulert samfunn kan man uansett ikke bare ta seg til rette fordi man er uenig.

 

Utover dette er jeg helt enig i at man kanskje burde justert litt på hvor mange våpen man kan eie, når man i utgangspunktet er ansett som skikka til å eie våpen. Problematikken her ligger jo i at man ønsker å begrense antallet våpen i privat eie noe, for jo flere våpen som finnes i private hjem, jo flere vil nødvendigvis havne på avveie ved innbrudd osv. Hvis de fleste pistolskyttere er begrensa til å eie 4 pistoler, vil det jo naturlig nok begrense seg hvor mange våpen som havner på avveie ved et ev. våpentyveri. Og for folk som ikke har interessen for det, og som ikke har forståelse for den ærlige gleden ved å eie våpen, så skjønner jeg jo at de stiller spørsmålet "hvor mange våpen trenger du egentlig, du som trener en gang i måneden og skyter ett stevne i året". Men som sagt, det eksakte antallet vil vel alltid bli gjenstand for diskusjon.

 

Det er vel heller ikke til å stikke under en stol at det bor en liten samler i oss alle. Jeg har i hvert fall store kvaler med å måtte kvitte meg med et våpen jeg har hatt lenge, selv om jeg kanskje ikke har brukt det på flere år, når jeg må rydde i skapet for å få lov til å kjøpe noe nytt. Hadde man satt tallet til 10 enhåndsvåpen for en skytter med moderat aktivitet kan man vel ikke nekte på at kanskje halvparten av disse ville blitt å regne som en ren våpensamling... Men hadde det vært veldig mye farligere enn om han hadde bare 4? Kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men det blir bare spekulasjoner. Det ubestridelige faktum er jo at han kjøpte ei på lovlig vis, sannsynligvis fordi det viste seg å være det letteste. Det er det ikke så lett å argumentere mot, dessverre.
Dette gjelder altså ABBs innkjøp av våpen. Han gjorde et forsøk på å kjøpe ulovlige våpen - og mislykkes. Men ingen har fundert særlig mye over HVORFOR ABB ikke fikk anskaffet seg våpen på denne måten.

 

Jeg TROR grunnen til at han mislykkes, var at "selgerne" ble mistenksomme. ABB hadde jo ingen "referanser" fra kriminelle miljøer, og framsto heller ikke som særlig "hardbarket" kriminell (det var jo nettopp grunnen til hans "suksess"). Min antakelse er at de som hadde ulovlige våpen til salgs, anså denne fyren som såpass uvanlig, kanskje også som en politiprovokatør, at de ikke hadde interesse av å bli involvert i noen handel. Man så forresten det samme i Orderud-saken - de dømte (jeg sier ikke at det var de som sto bak drapet!) klarte å skaffe seg en .22 LR-pistol, etter å ha kjørt halve landet! Folk med høyere "rating" i de kriminelle miljøene, ville nok hatt mindre problemer.

Det jeg fikk med meg av ABB saken var at han var redd for å bli oppdaget ved kjøp av illegalt våpen i utland og spesielt ved grenseovergangene,

det hadde ikke vært noe problem for han hvis han hadde turt.

Derfor valgte han å ervere våpen lovlig for han var livredd for å vekke misstanke, her snakker vi om en gal mann som faktisk også tenker klart.

Hadde vi hatt forbud mot halvauto rifler og håndvåpen, hadde han glatt tatt den risikoen ved anskaffelse av illegale våpen.Et forbud stopper ikke en som har bestemt seg, det forhindrer bare lovlydige å bedrive hobbyen sin.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vi hatt forbud mot halvauto rifler og håndvåpen, hadde han glatt tatt den risikoen ved anskaffelse av illegale våpen.

Nettopp. Det ville riktignok medført større risiko for å bli avslørt, men med tanke på hvor kalkulert han var gjennom det hele vill han trolig klart det også. Kanskje han hadde ventet til han fant en kilde her til lands og massakren hadde skjedd et år senere? Det er for mange variabler til å si at dette hadde endret på noe, vi var (og er) vid åpne for et slikt angrep.

Link to comment
Share on other sites

Skal man se litt kynisk på illegale våpen, er det bedre at de som har fra før av lov til å inneha våpen har dem. De personene er jo skikket til å ha våpen allikevel. Man kan jo ikke bruke så mange på en gang, med mindre man tar på seg en haug av hylstere og ender opp som han purken i Hot Fuzz i utseende. Så man er ikke "farligere" pga antall våpen man har.

 

Jeg skjønner hva du mener. Allikevel mener jeg at det forteller litt om hvilke holdninger disse våpeneierne har, hvis de anskaffer ulovlige våpen i tillegg til de lovlige. Du sier at de er skikka til å ha våpen ettersom de eier lovlige våpen, men jeg mener det motsatte, hvis de med viten og vilje ikke respekterer vilkårene for dette. Folk med slike holdninger til lover og regler bør ikke ha lov til å eie våpen i det hele tatt, og den retten mister de jo også hvis de blir tatt med ulovlige våpen. At man er generelt lovlydig bør være et absolutt minumum for å kunne eie våpen.

 

At man er misfornøyd med hvordan reglene er kan så være, men i et lovregulert samfunn kan man uansett ikke bare ta seg til rette fordi man er uenig.

 

Utover dette er jeg helt enig i at man kanskje burde justert litt på hvor mange våpen man kan eie, når man i utgangspunktet er ansett som skikka til å eie våpen. Problematikken her ligger jo i at man ønsker å begrense antallet våpen i privat eie noe, for jo flere våpen som finnes i private hjem, jo flere vil nødvendigvis havne på avveie ved innbrudd osv. Hvis de fleste pistolskyttere er begrensa til å eie 4 pistoler, vil det jo naturlig nok begrense seg hvor mange våpen som havner på avveie ved et ev. våpentyveri. Og for folk som ikke har interessen for det, og som ikke har forståelse for den ærlige gleden ved å eie våpen, så skjønner jeg jo at de stiller spørsmålet "hvor mange våpen trenger du egentlig, du som trener en gang i måneden og skyter ett stevne i året". Men som sagt, det eksakte antallet vil vel alltid bli gjenstand for diskusjon.

 

Det er vel heller ikke til å stikke under en stol at det bor en liten samler i oss alle. Jeg har i hvert fall store kvaler med å måtte kvitte meg med et våpen jeg har hatt lenge, selv om jeg kanskje ikke har brukt det på flere år, når jeg må rydde i skapet for å få lov til å kjøpe noe nytt. Hadde man satt tallet til 10 enhåndsvåpen for en skytter med moderat aktivitet kan man vel ikke nekte på at kanskje halvparten av disse ville blitt å regne som en ren våpensamling... Men hadde det vært veldig mye farligere enn om han hadde bare 4? Kanskje.

Jeg blir litt iritert, ikke bare litt heller når en som kaller seg skytter, jeger eller våpeniterisert er så selvransakende som du fremstår her (mistenker en liten byrokrat) som skal på død og liv finne på noe jævlig smart :evil:

Best å ha maks 4 håndvåpen tilfelle innbrudd veldig dumt hvis en har eks 10 stykk da, sjerp deg a er det mulig.

Og hvis en har 10 håndvåpen så er halvparten bare sammling, bare innrøm det du har ikke en eneste pistol og ikke har du interesse for det heller og dette er bare tull å ha, men jeg skal fortelle deg at når jeg er på feltstevne med pistol og revolver så har jeg 8 noen ganger 9 starter med 8-9 forskellige våpen og jeg har håndvåpen til mye annet i forskellige forbund, din interesse for håndvåpen gjenspeiler seg i flåsete innlegg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg fikk med meg av ABB saken var at han var redd for å bli oppdaget ved kjøp av illegalt våpen i utland og spesielt ved grenseovergangene,

det hadde ikke vært noe problem for han hvis han hadde turt.

Derfor valgte han å ervere våpen lovlig for han var livredd for å vekke misstanke, her snakker vi om en gal mann som faktisk også tenker klart.

 

Han prøvde, og klarte ikke. Men det stemmer at det ikke var noe poeng i det heller, da han i motsetning til de fleste andre kriminelle, ikke hadde noe reellt rulleblad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen ordentlig statistikk å vise til, men av de uregistrerte eller på annen måte ulovlige våpen jeg personlig har beslaglagt så var de fleste funnet hos registrerte våpeneiere. Flere av våpnene var registrert på andre men ikke meldt stjålet, kjøpt uten omregistrering fra folk som enten ikke brydde seg eller ikke skjønte at de måtte gjøre litt papirarbeid i forbindelse med salget. Også funnet en god del våpen som "ble tatt hånd om" av våpenkyndige naboer og bekjente etter dødsfall, og så aldri omregistrert på ny eier. I tillegg en og annen raritet fra før krigen, aldri registrert da våpenloven kom på sekstitallet.

 

Utrolig nok så er nesten halvparten av de uregistrerte våpnene jeg har beslaglagt mer eller mindre slitne banekrager. En av banekragene -som aldri var ført inn i våpenregisteret- hadde relativt ny Bredvold-stokk og var flittig brukt i DFS-sammenheng til langt innpå 80-tallet. Blir det aldri kontrollert våpenkort på DFS-stevner?

 

Dersom min erfaring er representativ for situasjonen i resten av landet, så kan det absolutt være grunn til å¨si at det er mange ulovlige våpen i og omkring etablerte skyttermiljøer. Dette er nok ikke et stort samfunnsproblem så lenge de ikke kommer enda mer på avveie, men det virkelige problemet oppstår når noe uregistrert blir stjålet eller avhendet ved sykdom eller dødsfall. Jeg kjenner til tilfeller hvor folk ikke har turt å melde våpen stjålet, fordi de ikke hadde våpnene lovlig selv.

 

Forøvrig vil en nok kunne si at folk som med vitende og vilje besitter ulovlig uregistrerte skytevåpen pr.definisjon ikke er skikket til å inneha skytevåpen. Når slike forhold blir avdekket er det derfor rutine at alle registrerte våpen også inndras.

 

Når det er sagt: de aller fleste våpeneiere er ordentlige folk, akkurat som de aller fleste av befolkningen forøvrig er det. Men å tro på at alle våpneiere skal være lovlydige og ha absolutt alt på stell er desverre som å tro på julenissen. Noen få råtne epler finnes det overalt.

Link to comment
Share on other sites

Blir det aldri kontrollert våpenkort på DFS-stevner?
Er det noen fra politiet / våpenkontoret som kan svare Vargen her? :P Hvor ofte er politiet på stevner og kontrollerer våpenkort? :lol:

Når det gjelder kontroll på NSF-stevner må jeg innrømme at jeg ALDRI har sett tjenestemenn fra politi / våpenkontor som har møtt opp på stevner for å sjekke (terminfestede stevner, KM, DM eller NM)!

Antageligvis er hovedgrunnen FORTSATT at det nok ikke her kjeltringene møtes!

var de fleste funnet hos registrerte våpeneiere
Greit nok med synsingen din siden du ikke kan vise til statistikk eller vise til spesifikke saker. Selvsagt finnes det blant registrerte våpeneiere snille / dumme / uvitende folk og også kjeltringer!

Og en polititjenestemann på oppdrag oppsøker vel som oftest folk som er på kant med lover og regler, og kan fort finne våpen både her og der.

Det betyr nødvendigvis ikke at det er blant registrerte våpeneiere at PROBLEMER oppstår oftest.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det Vargen refererer til av egne opplevelser tilsier at regelverket ikke er funksjonelt når gamlefar går bort og ingen av arvingene vet hvordan skytterkragen, hagla, elgvelteren og etterlatenskapene fra krigen skal håndteres.

 

Løsningen på dette er enkel: Permanent amnesti for å levere inn eller omsette gamle våpen uansett hvor sent mormor eller barnebarn måtte oppdage at det ikke var bra at disse våpenene sto i kleskottet og samlet støv.

 

 

Jeg tenker som våpeninteressert noen tanker rundt alle de våpen som har gått i sjøen nettopp pga. usikkerhet og frykt rundt håndhevingen av regelverket når det kommer til arvede våpen. Det er nok ikke få Colt 1911, Stenguns og annet av historisk interesse som har gått den veien.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så er dette neppe noe stort samfunnsproblem fordi disse våpnene meget sjelden blir brukt uvettig. Likevel blir det nok slik, at hvis man fører grundig statistikk så vil man antakelig finne at det er fler ulovlige våpen hos registrerte våpeneiere enn hos farlige kriminelle. Dette følger av den enkle observasjonen at det er mange ganger flere våpeneiere enn bokstavgjengmedlemmer her i landet, så selv om prosentandelen våpeneiere med svin på skogen er meget lav blir det totale antallet ganske høyt.

 

Forøvrig publiserte vel Kripos den offisielle drapsstatistikken her forleden. Der ser man hvor lite problemer vi egentlig har med skytevåpen her i landet; hvis jeg husker rett var det kun registrert tre drap begått med skytevåpen i fjor. Dette er selvsagt tre for mye, men basert på slike tall er det helt idiotisk å hevde at våpentettheten i seg selv utgjør noen reell trussel for samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så er dette neppe noe stort samfunnsproblem fordi disse våpnene meget sjelden blir brukt uvettig. Likevel blir det nok slik, at hvis man fører grundig statistikk så vil man antakelig finne at det er fler ulovlige våpen hos registrerte våpeneiere enn hos farlige kriminelle. Dette følger av den enkle observasjonen at det er mange ganger flere våpeneiere enn bokstavgjengmedlemmer her i landet, så selv om prosentandelen våpeneiere med svin på skogen er meget lav blir det totale antallet ganske høyt.

.

 

Jeg syntes du her kommer med så grove beskyldninger mot Norges seriøse konkuranse skyttere, at enten bør du avkrefte dette, eller komme med dokumentasjon på dine påstander :!:

 

Fikk litt vondt i ørene, så satte ned skriftstørrelsen og tok vekk ett par utropstegn. MorganKane

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så er dette neppe noe stort samfunnsproblem fordi disse våpnene meget sjelden blir brukt uvettig. Likevel blir det nok slik, at hvis man fører grundig statistikk så vil man antakelig finne at det er fler ulovlige våpen hos registrerte våpeneiere enn hos farlige kriminelle. Dette følger av den enkle observasjonen at det er mange ganger flere våpeneiere enn bokstavgjengmedlemmer her i landet, så selv om prosentandelen våpeneiere med svin på skogen er meget lav blir det totale antallet ganske høyt.

.

 

Jeg syntes du her kommer med så grove beskyldninger mot Norges seriøse konkuranse skyttere, at enten bør du avkrefte dette, eller komme med dokumentasjon på dine påstander :!:

 

Dette er jo faktisk vargens oppfattelse, basert på personlig erfaring med temaet.

 

Det enste som finnes offentlig enkelt tilgjengelig indformasjon, b.la på regjeringens hjemmeside, bekrefter det han sier- og uansett hva du måtte mene om saken er dette det offentlige norges oppfatning.

 

Dette baserer de på det de har av tilgjengelig informasjon, b.la fra Kripos' statestikker over våpenbeslag og av uavhengig forskning som f.eks prosjekt Bullit (som er untatt offentighet).

 

Hva vi som skyttere måtte mene om saken er helt og totalt knekkende likegyldig med mindre vi kan dokumentere at de kildene regjeringen, Jusdep og POD støtter seg på tar feil.

 

Så kan man mene hva man vil om hvorvidt dette er ett sikkerhetsproblem eller ikke, det er selvfølgelig lov til å diskutere, men skal man bli tatt seriøst av myndighetene må man faktisk legge deres premisser til grunn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes du her kommer med så grove beskyldninger mot Norges seriøse konkuranse skyttere, at enten bør du avkrefte dette, eller komme med dokumentasjon på dine påstander

 

Jeg kan ikke se at han sier noenting om seriøse konkurranseskyttere. Derimot sier han om våpeneiere. Det kan være så mangt, alt fra konkurranseskyttere til jegere og til folk somhar arvet våpen f.eks.

I tillegg sier han ingenting konkret, men antar. På bakgrunn av hans profesjon og erfaring. Det synes jeg er helt ok, og ingenting å fly i været for.

Hva med hagler anskaffet før 1990 f.eks? Skulle ikke disse etterregistreres? (nå er jeg litt på tynn is her).Men jeg vet om flere lovlydige jegere som har slike, uten at dette har blitt gjort f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i alefall ingen problemer med å ta vargens innspill som legitimt og troverdig.

Bruk hodet mine medbrukere her på kammeret! :)

 

En statistikk forteller bare sannheten. Sannheten på SIN måte. Tenk bare på utarbeidete statistikker fra Statens veivesen:

 

Omtrent 100% av bilistene som kjørte for fort i 2012 gjorde dette med et motorkjøretøy!

 

Vargen's innspill er nok meget troverdig.

Link to comment
Share on other sites

Som Origo sier, jeg har ikke nevnt seriøse konkurranseskyttere. Det jeg sier er at en viss prosentandel av befolkningen har en lettvint holdning til rett og galt- og når en så stor andel av befolkningen er registrerte våpeneiere så blir det absurd å hevde at ingen av dem bryter loven. Våpeneiere er som folk flest, hverken mer eller mindre. Et lite fåtall av befolkningen har ulovlige våpen. Noen av disse har også lovlige våpen.

 

Videre synes det rimelig å anta at folk som vokser opp i skyttermiljø har større sjangs for å arve en uregistrert krag enn folk som ikke har våpeneiende slektninger...

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger resonnementet til Vargen men har noen innsigelser. Jeg kunne godt tenkt meg å diskutert konseptet rett og galt i en moderne stat som Norge satt opp mot personlig frihet og politisk/forvaltningens beslutningsprosess med ham over en duggfrisk en. Det kunne ført rett inn i en fri diskusjon med filosofiske betraktninger rundt den moralske nødvendigheten av sivil ulydighet.

 

Rett og galt er sjeldent sort/hvitt og har ikke noen direkte logisk kobling til den store røde boken som heter Norges Lover. Erstatt "lettvint holdning til rett og galt" med "lettvint holdning til Norges Lover" jeg er enig i at utsagnet kan stå rent logisk.

Dog er slutningen dratt til slutt om at skyttere har mer anledning til å arve uregistrerte våpen og dermed mer sannsynlig har ulovlige våpen i skapet veldig tynn etter min mening. Skyttere har mer å tape og er bedre orientert om lovverket enn barnebarnet som ikke er skytter, ikke er jeger og heller ikke våpeninteressert.

Link to comment
Share on other sites

Løsningen på dette er enkel: Permanent amnesti for å levere inn eller omsette gamle våpen uansett hvor sent mormor eller barnebarn måtte oppdage at det ikke var bra at disse våpenene sto i kleskottet og samlet støv.

 

I praksis er det allerede et slikt permanent amnesti, årsaken til de store "Nå er det amnesti" aksjonene er vel for å få folk til å våkne opp og faktisk rydde opp istedenfor å utsette.

Link to comment
Share on other sites

Prthhh, det ikke- våpeninteresserte barnebarnet er nettopp et eksempel på noen som er rundt et skyttermiljø uten å være direkte del av det. Det er nok ikke få våpen som har endt opp i klørne til slike, bare spør ditt lokale våpenkontor hvor mange våpen som er "forsvunnet" fra dødsbo.

Link to comment
Share on other sites

...skytter, jeger eller våpeniterisert er så selvransakende...

 

 

Jeg viste ikke at det var forbudt for skyttere, jegere og våpeniteresserte å være "selvransakende", som du kaller det :shock:

Skal du sittere meg så får du gjøre det som jeg skrev jeffery, jeg sier ikke det er forbudt å være selvransakende men jeg skrev SÅ selvransakende.

Det fleskebacon mener videre i innlegget her er at eks jeg burde valgt bort magnum 1 og 2 revolvere og spesial pistol og revolver så jeg ikke hadde hatt så mange våpen tilfelle innbrudd. Flåsette og paranoide utsangn, blir som å si, har du en BMW M5 i garagen? det burde du ikke, blir den stjålet blir den garantert brukt som fluktbil i et ran.

Link to comment
Share on other sites

Løsningen på dette er enkel: Permanent amnesti for å levere inn eller omsette gamle våpen uansett hvor sent mormor eller barnebarn måtte oppdage at det ikke var bra at disse våpenene sto i kleskottet og samlet støv.

 

I praksis er det allerede et slikt permanent amnesti, årsaken til de store "Nå er det amnesti" aksjonene er vel for å få folk til å våkne opp og faktisk rydde opp istedenfor å utsette.

 

 

Helt blodferske forsøk fra en kjenning på å rydde opp i et dødsbo viser tvert om; hos 2 våpenkontor var det null interesse for å bidra til å få disse våpene inn i registeret med rett informasjon. Løsningen ble noen kutt med vinkelsliper og en dyp fjord-og et våpenregister med permanent feil.

 

 

Men-jeg lurer seriøst på hva som skjer i den saken tråden omhandler? Finnes det noen sak eller var det bare storm i vannglass?

Link to comment
Share on other sites

OK ? Er det et stående amnesti ? som ikke medfører konsekvenser for den som leverer ?

 

Bare som et OT , så har jeg en i fjern familie som venter på neste amnesti...

 

Om målet er å bli kvitt våpnene på en god måte, så er det bare å ringe inn at man har kommet over noe gammelt på et loft, da har jeg aldri hørt om noen som har fått problemer. Har man ingen semi-plausibel unnskyldning, så er det bedre å bare være ærlig.

 

Skulle det være ønskelig å få de registrert på seg selv, så finnes det mange eksempler på at dette går smertefritt, men møter man feil person kan det noen ganger være vanskelig.

 

Som hovedregel vil politiet ønske å løse opp i slikt på en ok måte, selv om man selvsagt kan møte folk med dårlige dager overalt.

Link to comment
Share on other sites

Blir det aldri kontrollert våpenkort på DFS-stevner?
Er det noen fra politiet / våpenkontoret som kan svare Vargen her? :P Hvor ofte er politiet på stevner og kontrollerer våpenkort? :lol:

Når det gjelder kontroll på NSF-stevner må jeg innrømme at jeg ALDRI har sett tjenestemenn fra politi / våpenkontor som har møtt opp på stevner for å sjekke (terminfestede stevner, KM, DM eller NM)!

Antageligvis er hovedgrunnen FORTSATT at det nok ikke her kjeltringene møtes!

var de fleste funnet hos registrerte våpeneiere
Greit nok med synsingen din siden du ikke kan vise til statistikk eller vise til spesifikke saker. Selvsagt finnes det blant registrerte våpeneiere snille / dumme / uvitende folk og også kjeltringer!

Og en polititjenestemann på oppdrag oppsøker vel som oftest folk som er på kant med lover og regler, og kan fort finne våpen både her og der.

Det betyr nødvendigvis ikke at det er blant registrerte våpeneiere at PROBLEMER oppstår oftest.. :wink:

Helt enig, men de ganske mange tilfeller jeg har fått med meg at det faktisk er polititjenestemenn som i slike saker har hatt MANGE svin på skogen.Men når vi først er inne på det så er det vel ganske harmløst at en DFS skytter har en uregistrert krag en at Hells Angels har pistoler pumpehagler og en eller flere AKer P40r eller MP5.

Kansje det også er på tide å kontrolere enkelte moskeer snart også.

Link to comment
Share on other sites

Ad "permanent amnesti":

Problemet med dette er at POD i sin uendelige visdom-eller mangel på sådan- har skrevet noe om temaet i det famøse rundskrivet (eller var det forskriften? husker ikke helt). Noen saksbehandlere føler seg bundet av rundskrivet, andre bruker hodet.

Link to comment
Share on other sites

@ Vargen. Jess, vedkomne venter på neste amnesti med følgende begrunnelse: Hvis lensmann blir sur, kanskje han beslaglegger mine lovlige våpen også..

 

Ikke rart folk er skeptiske til diverse lover og regler, bare se på på alle mer eller mindre oppkonstruerte "lovtolkninger" som florerer her på Kammeret :evil:

 

Bare som et ad notam: dette våpenet kommer aldri til å havne i feil hender.

Link to comment
Share on other sites

[...]Som hovedregel vil politiet ønske å løse opp i slikt på en ok måte, selv om man selvsagt kan møte folk med dårlige dager overalt.

Og nettop det er vel problemet, så lenge svaret fra politiet er "det går nok helst greit, men vi vil forbeholde oss retten til å lage ett he*vte om vi føler for det" så skal du vel lete lenge etter en klarere oppfordning til å stappe eventuelle funn ned i myra eller bak panelet på loftet...

Link to comment
Share on other sites

Og samtidig er det slik, at hvis man kaster det på sjøen så har man ingen mulighet til å bevise at våpenet er borte. Hvis noen da mener å ha skjellig grunn til mistanke om at du har gjemt våpenet et sted, og de ikke tror på forklaringen om at det ligger på havets bunn, så risikerer du ransaking på alle tenkelige og utenkelige steder.

 

Nå skal jeg ikke oppfordre til ulovligheter, men hvis man er en liten smule kreativ så må det gå an å sørge for at en bit av låskassa med serienummer havner hos våpenkontoret uten at det kan spores tilbake til en bestemt person. Da slipper man i alle fall at det iverksettes aksjoner for å finne våpenet...

Link to comment
Share on other sites

Så lenge børsa er uregistrert er det vel bare å lempe den over muren på politiparkeringa? Så får bombegruppa øvd seg litt også :lol:

 

ÅffTåpic:

Og menn er innvolvert i nesten 50% av skillsmissene...
Jeg ville da tro at tallet var så godt som hundre, så lenge man også teller de mannfolka som involverer seg minst mulig i egen skilsmisse. Det er vel våre feminine enkeltkjønnsektepar som nå vil dra denne statistikken ned...
Link to comment
Share on other sites

Skal du sittere meg så får du gjøre det som jeg skrev jeffery, jeg sier ikke det er forbudt å være selvransakende men jeg skrev SÅ selvransakende...

 

 

"Så" er da vitterlig med i sitatet det.

 

Poenget mitt var vel egentlig at jeg oppfatter fleskebacon sitt innlegg som lang mer nyansert enn du tydeligvis gjør.

Det er egentlig ett generelt problem her synes jeg. I de fleste debatter, enten det gjelder rovdyr, lovgiving, eller skyteavstander på jakt, eller omtrent hva som helst egentlig, så er det alltid en haug som leser alt som fanden leser bibelen. Er det antydninger til nyanser, forsøk på å sette ting i perspektiv, , eller forsøk på å stille noen potensielt ubehagelige spørsmål, så er hundre og ett ute. Det er forbausende mange her inne som lever i en svart-hvit verden. Nyanser er noe dritt og er du ikke med 100% oss så er du mot oss :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Vargen skal være forsiktig med slike "oppskrifter" på lovbrudd hvis du skal ha noen form for troverdighet i en slik setting som denne.

 

Jeg vet ikke mer enn andre om denne saken i Sarpsborg, men slik jeg ser det er ikke jeg vant til at politiet "finner på" slike saker og går ut med det helt uten videre. Så jeg tenker at noe galt må det være hos de pågrepne.

 

Hva som blir utfaller er jo spennende, men det vet vi ikke før etter en evt rettssak om et år eller så.

 

Det som imidlertid er skikkelig trasig er at dette kan kaste skygger på alle oss som bare ønsker og drive med sporten og hobbyen vår i fred, og som bare ønsker og bli gode i dette. Jeg tenker at enkelte foreldre vil være skeptiske til å la poden begynne i en sport nå rett etter dette, og det må vi som ønsker flere skyttere og jegere ta på alvor. Vi følger reglene, men med en del av innleggene jeg ser her, så tenker jeg at det fort kan være flere blant oss som har "urent mel i våpenskapet".

 

Jeg tror vi alle har en fordel av å avvente sakens og tingenes utvikling, før vi gjør oss til dommere over både de pågrepne eller politiet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...