Jump to content

Stort våpenbeslag, lovlige skyttere


Guest

Recommended Posts

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei..

 

Det er vel slik at man faktisk kan ha våpen i garderobeskapet dersom en ""VITAL"" del er innelåst i eit godkjent skap.

Alle er vel klar over hvilke deler som er vital på eit våpen.

 

Og vi som er aktive skyttere DFS og skiskyttere bruker mye skytesimulator for å trene heime.. Og det må nå ikke bli slik at det ikke er lov.

 

Det samme er det om man vil sjekke om Rifla og sikte er i orden og man spør grunneiger om man kan sette opp en blink der Reve åte ligger for å bekrefte at våpen er innskutt rett på den avstanden. Selvfølgelig så ligger Åte på en egnet plass med sikker bakgrunn og god oversikt i sideterenget.

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

For om det finnes relle eksempeler fra virkeligheten på at noen har fått tilbakekallt våpenkortet fordi våpenet ikke var innlåst mens det ble pusset ville det sikkert vært noe som hadde gjort seg godt i rettsalen...

Det finnes mange réelle eksempler på dette, og jeg vet at endel av disse sakene har vært kjørt rettslig. Gjett 3 ganger hvem som vant samtlige! Jeg skal gi deg en liten ledetråd. Det begynner på P!

 

Hei! Jeg regner med at det er med denne saken som med alle de andre sakene der du påstår at politi/myndigheter oppfører seg tvilsomt: Du har ingen kilder/bevis. Kan du være så snill å legge ved dette (ved feks domfellelse finnes det vel en rettsprotokoll som er offentlig?). Siden dette er ørtende gang jeg eller andre ber deg om dette gidder jeg ikke å late som om jeg er høflig, bare få det gjort eller hold kjeft.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at han har fått beskjed fra moderatorene om at han ikke får lov å legge ut denne infoen, er det der en veldig billig hersketeknikk fra deg, som igrunnen sier ganske mye om hva slags person du er.

 

//Svein

 

Så det finnes mange rettskraftige eksempler på dette som 20mm cannon ikke har lov til å henvise til? Jeg spør ikke om en sak som ikke er avgjort, 20mm cannon henviser spesifikt til saker som er avgjort, og det er disse jeg er nysgjerrig på. Fint om du kan fortelle meg hvilken person jeg er basert på en forespørsel om kilder på en ubegrunnet påstand.

Link to comment
Share on other sites

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=876384#p876384

 

Åpen PM!

Til moderatorsjef, moderatorkorps, styreleder og styret i NOJS.

 

Søknad!

 

Jeg 20mm cannon søker herved om å få lov til å legge ut alle dokument, referater, lydopptak, video-opptak, bilder og alt som måtte være relevant for saken jeg referer til, under fullt navn på alle som man kjenner navnet på, som har på en eller annen måte vært involvert i saken.

Saken og dokumentasjonen er meget omfattende, og inneholder en masse dokumenter som er unntatt offentlighet, og det vil utvilsomt måtte brukes en del tid på å få satt dette sammen i kronologisk rekkefølge.

 

Dette vil garantert være i strid med eksisterende forumreglement, men jeg søker herved om unntak i denne saken, og kan også ha et innhold som kan være i strid med offentlighetsloven!

 

Jeg imøteser deres svar, og svaret vil bli akseptert uten ytterligere diskusjon fra denne side.

 

Mvh

20mm cannon

 

Edit: har også endel presseoppslag ang. noen av de impliserte. Gjengivelse av dette kan være i strid med Åndsverkloven!

 

 

Søknad ble sendt styret. Styret sa nei.

Link to comment
Share on other sites

Denne "søknaden" gjaldt vel noe helt annet enn rettskraftige dommer?

 

Når en dom er rettskraftig, så er den per definisjon offentlig om enn i anonymisert utgave. Jeg kan ikke se at der skal være noen juridiske eller moralske grunner til å ikke legge ut rettskraftige, anonymiserte dommer hvis disse er direkte relevante til temaet her.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt, er det en rettskraftig dom må det vel være lov å linke til offentlige saksdokument. Jeg har en mistanke om at disse sakene inneholder noe mer enn puss av børse, men jeg skulle gjerne vite fremfor å tro. Hvis rettskraftig dom sier at en ikke kan ta våpen ut av skapet for puss vil jo det i praksis forby alt våpenhold med mindre man setter hjul på skapet og transporterer det til og fra banen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Synd dere ødlegger denne tråden med vås.

Det er meg bekjent ingenting som hindrer å legge ut linker til rettskraftige dommer, og som det allerede har blitt kommentert, har ikke dette noe med den søknaden om publisering som 20mm kanon skrev tidligere. Det gjelder en helt annen sak.

Videre

Da bør moderator redegjøre for hvorfor demokratiske prinsipper som ytringsfrihet og rettsikkerhet ikke gjelder på Kammeret.

Det trenger egentlig ikke mod's redegjøre for. Kammeret eies av en privat organisasjon, og plikter på ingen måte å la noen som helst skrive noe her. Om man ønsker å slette ting som er skrevet står man fritt til det. Yttringsfrihet handler om at man ikke skal kunne straffes for sine meninger og yttringer av det offentlige. Ikke om at man har rett til å skrive hva man vil i f.eks en avis eller på et nettforum. Der er det opp til redaktøren av avgjøre hva som skal publiseres... (Nå kom jeg på noe helt annet... kanskje man burde ha en redaktør for kammeret...)

Link to comment
Share on other sites

De fleste personer med slike interesser er ikke spesielt farlige for andre enn seg selv, de har som regel bare en teknisk interesse for ting som smeller. Jeg vet fordi jeg hadde mange av de samme interessene når jeg var ung. Problemet er at det ikke finnes noen lovlig måte å "utfolde seg" på, og ikke alle bryr seg stort om "du får ikke lov". Til en hver tid finnes det en håndfull amatører i landet som pusler med hjemmelaget fyrverkeri og sprengstoff, en del av de er svært kompetente og kan lage fyrverkeri som overgår det en får kjøpt til nyttårsaften. Desverre er det også en del som er mer opptatt av å sprenge postkassa til naboen som ødelegger for de få med genuin interesse og respekt for sikkerhet og annen manns eiendom.

 

Våpen er litt anderledes siden det finnes lovlige utløp, og de fleste velger den ruten. Men det er også de som synes maskinpistoler er hysterisk morsomt uten at de er spesielt farlige av den grunn. Isolert sett er ikke det nødvendigvis et problem, men uregistrerte våpen kan omsettes uten kontroll og man risikerer derfor at de ender opp hos folk som ikke burde ha lov til å eie sløve kniver.

 

Uansett er slikt ulovlig, uten at det fjerner problemet. Å nekte meg å eie en halvauto rifle eller 50% hydrogenperoxid påvirker ikke de som ikke bryr seg om å følge loven. Og det er ikke fysisk mulig å hindre tilgangen til alle farlige kjemikalier eller våpen. Selv om man forbyr plomberte våpen vil de enorme mengdene som allerede er i omløp ikke forsvinne på magisk vis, og nye våpen (skarpe eller plomberte) vil alltid komme inn over grensa. I en verden hvor så å si alle land har et totalforbud mot harde narkotiske stoffer er tilgangen like god som noengang før, hvor naiv må en være om en tror at man kan gjøre det bedre når det kommer til våpen?

Link to comment
Share on other sites

Vil føye til at når man fjerner lovlige utløpsformer for menneskers behov og lyster, vil markede for ulovlig substanser/våpen etc. øke, og det betydelig.

 

Man trenger ikke gå lenger enn til England for å se hvor ille de ble etter håndvåpenforbudet, da det begynte å rulle container laster med illegale våpen over grensa nesten med engang forbudet var effektivt. (Og nå var kundene i stor grad ungdom i gjenger).

 

Menneske er nå engang slik sammenskrudd, at vi kan tåle mange begrensninger, men når begrensningene går så langt at det som betyr noe for den enkelte inndras. Ja da melder mange seg rett og slett "litt ut" av samfunnet, og skaper sin egen virkelighet. Kort sagt så oppstår det ett marked med andre regler og en annen virkelighet enn den som er beskrevet i Norges lover.

 

Jeg er ikke ett sekund i tvil om at lovlig kontrollert tilgang på det meste er å foretrekke fremfor forbud og totalt anarki.

Link to comment
Share on other sites

Ventet egentlig på at du skulle spre litt mere insinuasjoner når du er så godt i gang.

 

Dette er et flott eksempel på at ingen politistat hjelper på. Her er det sønnen i huset og en av de nærmeste som heltemodig og korrekt avverger og varsler.

Link to comment
Share on other sites

Redigerte overflødig sitat. Stykkjunkeren

 

Utfordringen er at det er en eskalerende trend ( både i saker for tingrett, lagmannsrett og i saker som den jeg la link på) der våpeneiere med våpenkort er i søkelyset for adferd som ikke er forenelig med våpenkort etter våpenloven.

 

Slik jeg ser det glipper det med oppfølging om våpen i "varselsaker" der rus, psykiatri eller skremmende / plagsom adferd ved samlivsforhold er ett faktum ( varslet).

 

Terskelen for å fjerne våpen midlertidig (permanent?) av politiet må bli lavere , samt at man må få Tingretten til å ta stilling til beslaget senest etter 4 uker der våpeneieren nekter beslag.

Link to comment
Share on other sites

Terskelen for å fjerne våpen midlertidig (permanent?) av politiet må bli lavere
Lavere??? Mener du at det skal pakkes inn i gullpapir og leveres på stasjonen med ei kake med ei naken dame inni da eller? Dagens regelverk gir allerede politiet myndighet til å rævpule våpeneiere så mye de måtte ønske.
Link to comment
Share on other sites

Utfordringen er at det er en eskalerende trend ( både i saker for tingrett, lagmannsrett og i saker som den jeg la link på) der våpeneiere med våpenkort er i søkelyset for adferd som ikke er forenelig med våpenkort etter våpenloven.

Kan du dokumentere at faktisk er snakk om fleire hendingar enn før? Eller er det fordi reglane er endra slik at det i statistikken (viss den finst) tilsynelatande ser ut som at det skjer oftare enn før?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange våpeneiere av lovlige våpen finnes det i Norge (50000 +?) Om man ser på lovlige våpeneiere som gruppe, er det vel ikke tvil om at det forekommer betydelig mindre episoder med vold etc. enn i tilsvarende gruppe av ikke våpeneiere.

 

Ellers kan man jo lure på hvor mange eiere av ulovlige våpen det anslås at det finnes i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Kan like godt levere inn våpene med en gang tydeligvis, når til og med skyttere vil ha strengere våpen regler er det håpløst!

Slikt som det ligger ann nå kan man i enkelte fylker miste våpena ved og feks (vært på jule bord og stopper for og pisse i hjørne, eller ramler inn på en annes egendom i fylla ol. Da er man ikke sikket lengere til og ha våpen??

Litt alkohol så er det slutt, eller trening med luft gevær inne er også nok tydelig vis i følge en artikkel her fra Bergen!!

 

Tydeligvis i framtiden kommer det til og bli forbud mot mye rart, alkohol og våpen er helt sikkert to av dem!!

Link to comment
Share on other sites

Du kan ta deg en god og lang swissrull på at de to tingene i Norge som besørger flest utgifter i helsevesen og flest dødsfall, nemlig bilkjøring og alkohol, ALDRI blir forbudt. Det er det eneste som majoriteten av folket har som felles interesse. Kanskje sammen med fotball. Alt annet, som bare gir marginale gevinster, står mye lengre frem i køen fordi man kan sable det ned uten politiske konsekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Redigerte overflødig sitat. Stykkjunkeren

 

Utfordringen er at det er en eskalerende trend ( både i saker for tingrett, lagmannsrett og i saker som den jeg la link på) der våpeneiere med våpenkort er i søkelyset for adferd som ikke er forenelig med våpenkort etter våpenloven.

 

Slik jeg ser det glipper det med oppfølging om våpen i "varselsaker" der rus, psykiatri eller skremmende / plagsom adferd ved samlivsforhold er ett faktum ( varslet).

 

 

 

Kan du du gi noen bakgrunnsinfo (linker feks) til tall som underbygger det du hevder? Eller er det din egen synsing?

Link to comment
Share on other sites

Den oppgitte adressen så ubebodd ut, og politifolkene gikk derfor til nabohuset. Der sto døra åpen, og politifolkene gikk inn for å se etter mannen de ville snakke med. Det første de fikk se var imidlertid tre våpen.

 

Det er vel noe om at døra sto åpen og de bare kunne gå rett inn...

Link to comment
Share on other sites

Døra står åpen midt i vinteren :roll: Bra at tullingen som oppbevarer våpen på denne måten blir tatt, men at døra sto åpen trur jeg ikke noe på. Her har nok noen snuset i vinduene eller kjendt om døra vår låst..

Alternativt at politiet faktisk har gått inn i feil hus.. Det skurrer liksom på samme måte som at Tollen fersker store beslag i "rutinekontroller" ved grensa.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det står ingen ting om eieren er hjemme eller ei, men hvis eieren er i gangen da??

sammen med børsene sine??

 

Sikker oppbevaring er vel at ikke uvedkommende skal få tak på våpena..

med visse krav..

 

Har ikke jeg lov til og sitte i stua med riflene mine i stua??

Link to comment
Share on other sites

Det tragiske her, er måten man tolker all inngripen i absolutt værste mening, basert på mangelfull informasjon og løse fakta...

Det mionner meg litt om den klassiske sytinga over fartsbøter, hvor man slenger den ene uduglighets påstanden etter den adnre etter politi, politikkere og samfunn, for å så klage over at man ikke gjør noe med de kriminelle...

 

Vi klager og syter over at det er uretttferdig at lovverket strammes inn, for det hadde jo holdt om vi faktisk fulgte opp de lovene vie har. Men når det skjer, ja da er det overgep, missbruk og fandens oldemor...

 

*sukk*

Link to comment
Share on other sites

20mm cannon, godt å sjå at det er fleire som finn sannhetar i vinskvetten sine songar. Dei har alltid ein som passar til ein gitt situasjon.

 

Men meir OT: det er utrulig mykje synsing i denne tråden. Kan me ikkje alle bli enig i at hovedproblemet er media. Det er vel knapt ein einaste sak som er vorte framstilt utan stor mangel på opplysningar. Når media ikkje veit kordan lovgivinga er, blir det lite nyansert og mange vesentlige opplysningar blir unnlatt artiklane. Og derav begynner folk og synse. Ein av dei plassane det er viktigast og driva opplysing om våpenhold, lovgiving og interesse, er nettopp media. Slik at neste gang det er ein slik artikkel, så er alle vesentlige opplysningar av forholdet godt opplyst og korrekt framstilt.

Det er stor forskjell på åpen dør, og uløst dør. Det er og vesentlig om eigar var heime. Hadde han våpenskap i huset? Var ammunisjon oppbevart separat frå våpen? Var vital del på våpen?

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen kritiserer media i saker der såkalte lovlige våpeneiere blir anmeldt for forhold knyttet mot våpenloven. Årsaken til det media skriver er ofte at politiet i en tidlig etterforskning av mange grunner ikke kan belyse sakene ut over at NN er anmeldt for forholdet og at evt noe er tatt i beslag både av det som kan betegnes som ulovlige våpen og om registrerte våpen. De ulovlige våpnene kan også være av type som ikke er "vanlige" våpen eksempelvis gassvåpen, elektrosjokkvåpen,batonger, pepperspray osv...

 

Ønsker den enkelte detaljer rundt disse sakene er dommer i slike saker tilgjengelige fra den lokale tingrett eller i noen tilfeller på lovdata.

 

Sakene med våpenkort jeg har satt meg inn i viser ingen tegn til overgrep fra politiets side, det viser ofte våpeneiere som åpenbart ikke følger intensjonene i våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

Den oppfattningen har ikke jeg fått, Det er ikke generalisert og ikke lagt skyld på alle. Derimot er det eksempler på at det også går galt med lovlige våpeneiere, som faktisk er det våpenloven er tiltenkt å regulere. Kriminelle følger jo som kjent ikke lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Det tragiske her, er måten man tolker all inngripen i absolutt værste mening

 

Der må jeg si meg enig. Vi vet lite om hendelsen, og det kan være helt legitimt slik det skjedde. Tenk dere at politiet er på jakt etter en person og unnlater å sjekke nabobygget hvor døra står på vidt gap, hvem tror dere hadde fått skylden om personen var farlig og skadet noen etterpå fordi han gjemte seg der? Tipper det hadde kommet ganske krass kritikk av politiet da. Og om døra står på vidt gap, børsene ligger strødd og eieren ikke er å se vil det klart kunne regnes som mangelfull oppbevaring.

 

Om døra derimot kun var ulåst, eieren i full gang med storpuss og bare var ute i gangen for å hente en ny flaske med solvent vil reaksjonen være overdrevet, men vi kjenner som sagt ikke til detaljene her.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg jo at hjembyen din ofte ønskes å betegnes som et eget land 8)

Men det er ikke derfor jeg har hatt lyst til å flytte dit...

 

Det er vel ingen her som ikke tror at politiet av og til tabber seg ut, av og til er inkompetente og av og til gjør grove forsømmelser. Men det er ikke slik at det alltid er slik heller...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...