Jump to content

Stort våpenbeslag, lovlige skyttere


Guest

Recommended Posts

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Samme tanke her. Spennende å se om nesten alt det der på bildet er ulovlige. Sånn 100% med synsebrillene på, så ser det ut som godt håndverk av Toll og Politi. Til og med kriminelle er meget kvalitetsbevisste :|

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Blant annet skal det være snakk om underfaktureringen av våpnene som lovlig ble tatt inn.

Dette kan vel tyde på at dette er folk med (tidligere) bransjetilknytning som har tråkket over. Er dessverre ikke første gang det skjer, er ingen grunn til at våpenbransjen skulle være bedre enn andre bransjer. Snusk skjer over alt.

 

Men dette setter jo ting litt i perspektiv når det gjelder regulering av registrerte våpen, hvor mange uregistrerte våpen har disse gutta solgt? Og hvor mange andre lurvete aktører finnes det i landet?

Link to comment
Share on other sites

... hvor mange uregistrerte våpen har disse gutta solgt? Og hvor mange andre lurvete aktører finnes det i landet?

 

Politiet har tidligere hevdet ( i interne analyser) at det er i miljøet rundt lovlige våpensamlere og lovlige skyttere at det "store" miljøet for ulovlige våpen og ammunisjon finnes /omsettes delvis tilflyter det kriminelle miljøet.

 

Av det jeg husker var det et meget stort beslag av våpen i og rundt miljøet til en børsemaker / militæreffekt forhandler som lå i Storgata i Oslo, samt omsettning av våpen " uten lovlige papir" rundt en våpenbutikk/ skytebane på Grunnerløkka i Oslo..Videre ett miljø med skyttere på Hedmark der beslaget også var stort. Sandnes/ Rogaland hadde vel også ett større beslag i lovlig miljø...

 

Saken i Drammen endte som "tolkning" av våpenloven vedr plombering...kunne fort blitt en stygg sak.

Link to comment
Share on other sites

Politiet har tidligere hevdet

De om det. Jeg sier ikke at de lyver, men jeg ser heller ikke på de som objektive og upartiske i slike saker. Det som er vel så interessant er hva de ikke går ut med av data (feks andel lovlige registrerte våpen involvert i lovbrudd).

 

Men OK, la oss si at dette stemmer. Hva betyr det nå egentlig? Jeg kan på en måte forstå det, for skyttere/samlere er jo over normalt interessert i våpen. Og når man har en såpass snever definisjon av "behov" som vi har er det kanskje ikke utenkelig at en del går lei av å følge reglene. Jeg har også plukket opp en økende følelse av at man ikke eier våpen blant våpeneiere, det er noe man har på lån så lenge det varer. Man trenger ikke å gjøre noe galt for å miste de, det holder at noen slenger dritt om deg eller at "noen" mener du ikke har behov for de. Det er problematisk for folk å akseptere, folk flest har en ganske sterk følelse for eiendomretten. Det er ikke heldig, men erfaringsmessig medfører jo streng regulering økte mørketall, et faktum folk flest velger å ignorere.

 

Jeg er pragmatisk anlagt, så for min del vil jeg heller ha 10 lovlige "skumle" halvautoer i omløp enn én ulovlig. At man kan gjøre såpass store beslag tyder på at en strengere regulering ikke nødvendigvis vil ha den effekten man ønsker, tvert i mot. Våpen er ikke forbruksmateriell, hvor lang tid har det ikke tatt å få våpen fra 2. verdenskrig ut av sirkulasjon?

Link to comment
Share on other sites

Nja, iflg teksten burde det være en del interesant å vise bilder av;

 

Politiet mener de står bak ulovlig innførsel av 35 ulike våpen. Det dreier seg om både håndvåpen (revolvere og pistoler) og halvautomatiske rifler. Ingen av disse er registrerte og flere av dem er i tillegg ulovlig å registrere i Norge, forklarer politiførstebetjent Espen Fronth-Andersen.

 

Det er 35 våpen på bildet, 1 av de er en halvauto salongrifle, ingen av de er "ulovlige å registrere".

 

Helt ærlig, jeg blir ikke overrasket om denne saken viser seg å være papir-rot. Men inntil videre får en vel vente og se hva som kommer fram etterhevrt.

Link to comment
Share on other sites

Noe snuskomsnask er det nok - det begynte med skatteunndragelse og endte med våpen og hasj, snakk om jackpot. Jeg lurer bare på hvorfor politiet finner det opportunt å sende bilder av "vanlige" våpen til pressen og ikke Draco og PS90 eller hva det nå er som er smuglet inn. Men, den som lever får se.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det står jo at det totale beslaget var 80 våpen. Men man skulle jo tro at politiet ikke var så amatørmessige at de blandet sammen de våpnene som var lovlig ervervet med de som angivelig var smuglet inn, før de tok bilde av noen av dem og sendte til pressen. Dessuten ville det vel være mer stas for politiet (og mer juicy for pressen) å kunne vise bilder av ulovlige våpen som var blitt stoppet før de nådde bestemmelsesstedet.

 

Det her blir jo bare spekulasjoner uansett. Hvis det som hevdes stemmer er det vel en av de mest omfattende våpenforbrytelsene i nyere tid, så jeg antar at vi får høre mer etterhvert. Hvis det bare er rot i papirene og i våpenregisteret så blir det vel tyst.

Link to comment
Share on other sites

Litt rart att en våpensamlere kan få kjøpe store mengder våpen uten egentlig å ha noe behov og da gjerne våpen vi "vanlige" brukere ikke får eie.

Synes det egenlig virker dumt, et våpen for samling som ikke kan brukes kan like gjerne være plombert.

 

Personlig kunne jeg ikke tenke meg å samle på ødelagte våpen, men så er det ingen som hindrer meg i å skyte med det jeg samler på heller.

Link to comment
Share on other sites

Politiet har tidligere hevdet ( i interne analyser) at det er i miljøet rundt lovlige våpensamlere og lovlige skyttere at det "store" miljøet for ulovlige våpen og ammunisjon finnes /omsettes delvis tilflyter det kriminelle miljøet.
Blant kjøperne av illegale våpen er for det første en stor gruppe våpeninteresserte. Det antas at våpensamlere med interesse for slike våpen har egne nettverk og innehar en stor andel av de illegale våpnene i Norge.
(Min uthevelse)

@grevlingen1: Ut fra måten du skriver på både i denne og andre tråder får jeg inntrykk av at du jobber innenfor politiet eller justisdepartementet (for min del er det ikke interessant akkurat hvor). Jeg lurer da påom du noen gang har sett noe underlagsmateriale for den siterte antagelsen. Rapporten det linkes til har jeg lest, og slik den er formulert er dette kun en løs antagelsesom kan være tatt ut av luften. Jeg sitter som styremedlem i et av NVS' lokallag og har utstrakt kontakt med andre lokallag og selskapets styre sentralt. Denne formuleringen i rapporten har entydig fremkalt den reaksjon over hele organisasjonen at det formidles et bilde av samlermiljøet som vi overhodet ikke kjenner oss igjen i. Jeg har selvfølgelig ikke noe grunnlag for å kategorisk avvise at godkjente samlere besitter uregistrerte våpen, men at dette skal være storstilt utveksling av ulovlige våpen og der skal eksistere nettverk rundt dette virker ganskevirkelighetsfjernt. Finnes der dokumentasjon på at dette er tilfelle vil jeg svært gjerne vite hvor dette finnes.

Link to comment
Share on other sites

Litt Off-T, men til opplysning:

 

Med dagens plomberingsregler kan man ikke en gang demontere våpen plombert etter gjeldende forskrift. Da har det ikke mye for seg å være våpensamler hvis man er interessert i det tekniske...

 

 

EDIT: Stiller meg bak kommentaren fra Highpower. At samlervåpen sklir over til kriminelle skulle jeg likt å se dokumentasjon på. De samlerene jeg har møtt har slitt nok for å både få samlerlisens samt våpnene de ønsker å ha i samlingen. Ser ikke for meg at det skal være noe særlig lukrativt å overhende våpen til kriminelle...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer da på om du noen gang har sett noe underlagsmateriale for den siterte antagelsen. Denne formuleringen i rapporten har entydig fremkalt den reaksjon over hele organisasjonen at det formidles et bilde av samlermiljøet som vi overhodet ikke kjenner oss igjen i. Finnes der dokumentasjon på at dette er tilfelle vil jeg svært gjerne vite hvor dette finnes.

Dokumentér eller kutt ut synsinga ja!

Det er vel absolutt verdt å angripe regelrette feil i offentlige dokumenter? Jeg ble lettere sjokkert over at landets våpensamlere er organiserte kjeltringer!

 

Når det gjelder ULOVLIG importerte våpen stemmer dette selvsagt helt med uttalelsene som det ble referert til fra Sverige i et formiddagsprogram 'over there'.

Vi må nok innse at det smugles MYE våpen sammen med narko og andre ting over grensa.

At prisleiet er lavt er nok blitt en virkelighet i dag og tilgangen på illegale våpen er høyst reell!

Fordelen er kanskje at landets våpeneiere ikke utsettes for tyveriforsøk lenger! :D

Link to comment
Share on other sites

[...]At samlervåpen sklir over til kriminelle skulle jeg likt å se dokumentasjon på. De samlerene jeg har møtt har slitt nok for å både få samlerlisens samt våpnene de ønsker å ha i samlingen. Ser ikke for meg at det skal være noe særlig lukrativt å overhende våpen til kriminelle...

Er forhåpentlighvis ikke den veien det går heller, men motsatt: at våpensamlere kjøper/overtar uregistrerte/ulovlige greier. Hender faktisk at kriminelle også bryr seg om hvor våpen havner, derfor vil noen nok heller selge til en "skikkelig kar" enn til en tilfeldig bokstavgjeng eller profetens løpegutter eller arisk motstand eller annet tvilsomt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt spørsmål er hvilken relevans dette bør ha for det store flertallet som faktisk er lovlydige. Blir vi andre mindre lovlydige av noen få utskudd? Blir de registrerte våpnene farligere av at noen skyttere har ulovlige i tillegg? Hvilke våpen tror du de velger om de skal tjuvjakte eller true noen på livet? Hvilke våpen har størst sjans for å bli oppbevart så de kan forsvinne ved innbrudd?

 

Min mening er at dette bare viser begrensingene ved en hver form for regulering. Jo mer man strammer til jo mindre kontroll får man, tror noen at det blir mindre slike våpen i omløp ved et forbud mot halvautorifler?

Link to comment
Share on other sites

:D

Min mening er at dette bare viser begrensingene ved en hver form for regulering. Jo mer man strammer til jo mindre kontroll får man, tror noen at det blir mindre slike våpen i omløp ved et forbud mot halvautorifler?

Meget bra! Dette må vi forsøke å få fram i den pressa som skriver det motsatte!

Link to comment
Share on other sites

:D
Min mening er at dette bare viser begrensingene ved en hver form for regulering. Jo mer man strammer til jo mindre kontroll får man' date=' tror noen at det blir mindre slike våpen i omløp ved et forbud mot halvautorifler?[/quote']

Meget bra! Dette må vi forsøke å få fram i den pressa som skriver det motsatte!

 

Problemet er vel bare at det er veldig enkelt for motparten å trekke fram en enkelt, forholdsvis alvorlig hendelse der ei lovlig halvautorifle ble brukt, og si at det aldri ville ha skjedd på den måten hvis halvautorifler var forbudt i utgangspunktet...

Link to comment
Share on other sites

Den hendelsen kunne nok ha skjedd selv om tilgangen på lovlig rifle hadde vært umulig ja.

Ekstremister kan man aldri gardere seg mot, og denne gjerningspersonen hadde nok klart å skaffet seg det han ønsket illegalt, om det hadde vært eneste løsning.

Link to comment
Share on other sites

Litt rart att en våpensamlere kan få kjøpe store mengder våpen uten egentlig å ha noe behov og da gjerne våpen vi "vanlige" brukere ikke får eie.

Synes det egenlig virker dumt, et våpen for samling som ikke kan brukes kan like gjerne være plombert.

Personlig kunne jeg ikke tenke meg å samle på ødelagte våpen, men så er det ingen som hindrer meg i å skyte med det jeg samler på heller.
Med dagens plomberingsregler kan man ikke en gang demontere våpen plombert etter gjeldende forskrift. Da har det ikke mye for seg å være våpensamler hvis man er interessert i det tekniske...
Jeg synes politiet driver med udokumentert mistenkeliggjøring av våpensamlere - som andre skriver, har de dokumentasjon for disse antakelsene, må den offentliggjøres. I motsatt fall bør man holde kjeft!

 

Jeg har lite greie på våpensamling (i motsetning til mange dedikerte våpensamlere her inne), men fra spede forsøk på frimerkesamling for over 50 år siden, vet jeg at et frimerke som mangler en tagg, er verdiløst som samleobjekt. Slik sett kan kanskje uvitende folk som meg og politiet TRO at samlere vil kjøpe funksjonelle våpen på det ulovlige markedet - men hva skulle være hensikten? Gleden ved samling er vel å kunne vise fram remediene, og sammenligne med andre sine gjenstander - og det kan man neppe, hvis gjenstanden framstår slik at den neppe kan være tilegnet på ærlig vis. Etterforskning av kunsttyverier har vist at sjøl ikke de mest styrtrike oljesjeikene har noen interesse av å ha "Mona Lisa" eller "Skrik" i et avlåst velv under kjelleren, der de ikke en gang kan slippe (noen av) konen(-e) inn. Internasjonale kunstkriminelle bruker derfor heller evt. stjålne kunstverk som byttemiddel, eller som "utpressingsobjekt" i forhold til museer etc.

Link to comment
Share on other sites

Det var det letteste ja, men med all sannsynlighet ikke den eneste løsningen.

 

Helt klart ikke. Men da blir jo neste skritt i argumentasjonsrekka at de norske våpenlovene gjør det lett for terrorister å skaffe seg farlige halvautomatvåpen, helt lovlig. Og vi ønsker jo å gjøre det så vanskelig som mulig for slike folk...

Link to comment
Share on other sites

:roll:

dersom halvautorifler var forbudt

 

Hvilken tråd er det DU leser i da? Problemet Norge har er illegale våpen!

Fint at svenske myndigheter innrømmer dette problemet åpent på tv.

Hvis vi får et halvautoforbud medfører det antageligvis bare en høyere pris for våpnene som smugles og en større fortjeneste for smuglerene!

Mao flere UREGISTRERTE våpen blant kriminelles hender.. :?

Link to comment
Share on other sites

:roll:
dersom halvautorifler var forbudt

 

Hvilken tråd er det DU leser i da? Problemet Norge har er illegale våpen!

Fint at svenske myndigheter innrømmer dette problemet åpent på tv.

Hvis vi får et halvautoforbud medfører det antageligvis bare en høyere pris for våpnene som smugles og en større fortjeneste for smuglerene!

Mao flere UREGISTRERTE våpen blant kriminelles hender.. :?

 

Dette er en påstand. Og antakelser, som du selv sier. At hendelsen jeg refererer til ikke ville skjedd på samme måte hvis halvautorifler var forbudt er et faktum. Det er dessverre vanskelig å bekjempe faktum med påstander og antakelser...

Link to comment
Share on other sites

Joda, men det blir bare spekulasjoner. Det ubestridelige faktum er jo at han kjøpte ei på lovlig vis, sannsynligvis fordi det viste seg å være det letteste. Det er det ikke så lett å argumentere mot, dessverre.
Dette gjelder altså ABBs innkjøp av våpen. Han gjorde et forsøk på å kjøpe ulovlige våpen - og mislykkes. Men ingen har fundert særlig mye over HVORFOR ABB ikke fikk anskaffet seg våpen på denne måten.

 

Jeg TROR grunnen til at han mislykkes, var at "selgerne" ble mistenksomme. ABB hadde jo ingen "referanser" fra kriminelle miljøer, og framsto heller ikke som særlig "hardbarket" kriminell (det var jo nettopp grunnen til hans "suksess"). Min antakelse er at de som hadde ulovlige våpen til salgs, anså denne fyren som såpass uvanlig, kanskje også som en politiprovokatør, at de ikke hadde interesse av å bli involvert i noen handel. Man så forresten det samme i Orderud-saken - de dømte (jeg sier ikke at det var de som sto bak drapet!) klarte å skaffe seg en .22 LR-pistol, etter å ha kjørt halve landet! Folk med høyere "rating" i de kriminelle miljøene, ville nok hatt mindre problemer.

Link to comment
Share on other sites

At hendelsen jeg refererer til ikke ville skjedd på samme måte hvis halvautorifler var forbudt er et faktum

Nei, det eneste faktum er at det skjedde som det skjedde, alt annet er spekulasjoner. Ville han fått tak i et egnet våpen på svartebørsen? Det kan ingen si med noen grad av sikkerhet, selv om enkelte liker å tro at de vet alt.

 

ABB var en ekstremist, det han gjorde var en ekstrem handling. Vi kan ikke basere alle lover og regler på slike folk, da må vi forby alt. Kunstgjødsel, diesel, sementblandere, varebiler, skal vi forby alt som ble misbrukt i den saken?

 

Denne saken viser at det finnes et marked utenom det legale, og det kommer ikke til å forsvinne om vi forbyr flere våpen. Tvert i mot er faren at dette markedet blir større, som igjen betyr lettere tilgang for alle de som aldri burde få tilgang på slikt. Det tror jeg ingen er tjent med, annet enn de som tjener penger på slik handel.

Link to comment
Share on other sites

At hendelsen jeg refererer til ikke ville skjedd på samme måte hvis halvautorifler var forbudt er et faktum

Nei, det eneste faktum er at det skjedde som det skjedde, alt annet er spekulasjoner.

 

Nettopp. Og at handlingen kunne blitt gjennomført på samme måte, altså med et lovlig ervervet våpen, dersom et slik våpen ikke lovlig kunne erverves, er vel i seg selv en umulighet? Om han kunne skaffet tilsvarende våpen ulovlig - DET er spekulasjoner, og det holder ikke som argument. Dessverre.

 

Men at man skal forby alt som er potensielt farlig er jeg, på lik linje som deg, også uenig i.

 

Det eneste argumentet som i mine øyne holder mål, er at vi rett og slett må være villige til å akseptere en viss risiko for at slike potensielt farlige ting misbrukes. Men jeg ser jo at det i manges øyne ikke er noe godt argument, når det gjelder svært farlige ting som folk flest ikke ser noe behov for.

 

Jeg er også enig i at det er en FARE for at det illegale markedet vokser ved et forbud, men dette er også bare spekulasjoner og antakelser. Vi må nesten bite i det sure eplet og forholde oss til faktum; at det faktisk var et lovlig ervervet våpen som ble brukt. Igjen, dessverre. Hadde høyere makter villet det slik at det var et ulovlig ervervet våpen som ble brukt, så ville hendelsen ha talt vår sak. Tilfeldigheter? Ja, kanskje, men fortsatt et uomtvistelig faktum.

Link to comment
Share on other sites

Når man skal ta utfordringer på strak arm og kun etter hukommelsen blir resultatet gjerne litt magert, men....

 

For noen år siden hadde medlemmer av alfabetgjengene et "oppgjør" på Aker Brygge der en av de -kulturelle- skjøt rundt seg med en gammel Sten-Gun.

Under NOKAS ranet ble det benyttet både AG3 og en AK47.

 

Det kom ikke frem i de påfølgende rettsoppgjør om noen av disse våpnene var registrert og lovlig erhvervet, men det er overveiende sannsynlig at de IKKE var det.

 

Altså kan man si at den lovlige tilgangen til legale halvautomatiske våpen utelukkende gavner de terroristene som IKKE vil ha et helautomatisk våpen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...