Jump to content

Hvilken ladepresse?


hyenen

Recommended Posts

What to do..?

Begynner å få en del kalibre å lade til, og 2-3 ladninger pr kaliber. Vurderer å bytte ut min RCBS enkeltstasjons til noe mere effektivt. Men hvilken? Har dere noen gode tips og forslag?

 

Fortrinnsvis en stasjon som takler rifleammo i kaliber .223 og opp til 45/70 og .458. Og revolverammo 44 mag.

 

Takker for tips :)

Link to comment
Share on other sites

Har testet Lee Classic Turret og er veldig fornøyd. Med collet dier eller tilsvarende, produserer du fort en haug med skudd. Bruker denne til mange kaliber og løse turreter er rimelige og kan stå klare med ferdig instilte dier. Kjapt å skifte kaliber og ei stødig, rimelig presse.

Har tatt de inn selv fra:

https://www.titanreloading.com/

https://fsreloading.com/

Link to comment
Share on other sites

Denne Lee Classic Turret, funker den like greit på revolver-ammo?

Å hvor kjapt og smidig er det med diebytte?

 

Det som jeg tenker kanskje mest på, er at det virker som at man mister muligheten til å sammenligne kruttmengden i hylsene før man setter i kula. Er det bare jeg som har et overnervøst syn på dette, eller? Er litt i overkant glad i fingrene og øynene mine til å ha lyst til å ta noen unødvendige sjangser.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Denne Lee Classic Turret, funker den like greit på revolver-ammo?

Jepp.

 

Å hvor kjapt og smidig er det med diebytte?

Enkleste på markedet, du kjøper løse turreter til hvert kaliber, byttes med et håndgrep.

 

 

Det som jeg tenker kanskje mest på, er at det virker som at man mister muligheten til å sammenligne kruttmengden i hylsene før man setter i kula.

Det stemmer, men du kan inspisere hver patron mens du lader, så dobbeltladninger (største risikoen) er fremdeles mulig å unngå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på en Lee Loadmaster, men om jeg får mye feriepenger spørs det om det ikke blir en Hornady Lock'n'load progressiv presse

Har ikke prøvd Hornadys presse, men fra det jeg har sett er det en godt konstruert sak. Loadmaster er Lee på godt og vondt, du bør være litt "fiklete" av natur og ha et jevnt forbruk av ammo. De er langt billigere enn noen av konkurrentene, og har en del fiffige løsninger, men også en del ting som ikke fungerer så perfekt som man skulle ønske. Å kjøre ut en bøtte tre-fire ganger i året vil fort medføre at en må lære en del triks på nytt hver gang...

Link to comment
Share on other sites

Min første presse var en Loadmaster, har kun en ting å si om den.

Noe f....a dritt.

 

Tennhette mating krever i det minste tålmodighet, og i mitt tilfelle resulterte det hele i at jeg nå bruker høreapparat på det ene øret.

 

Det er sikkert en grei maskin før noen som er flink på at justere å fikkle. Bytta ut den mot en Dillon 650 som er noe av det enkleste jeg har vart borti når det kommer til at sette opp.

 

Har nå en 650 og to 550.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke noe dreven hjemmelader, men hoppet rett på hornady LNL AP. Har ikke tålmodighet til å lade større kvanta på enstasjons presse. Så da dro jeg til,Litt knot ble det jo i starten bla med indekseringen, men er fiklete av meg så det ble rettet på rimelig kjapt.(type 5 min) har ladet 30-06 og dem går ut av pipa på en gammel mauser så dem berører hverandre på skiva, så kvaliteten på det som pressa spytter ut er det ingenting å si på. Det er ymse hylser funnet på skytebanen, 168grn nosler cc og N-160. Fort og gæli, men bra kvalitet på banen.

Dyrere enn lee som er nevnt over her, men gud å deilig det er å lade på'n ! Er verdt di ekstra kronene. Kvart turn på hver die så har man byttet diene og er klar for nytt ! Eneste jeg ikke helt liker er å helpresse i den. Synes det blir for tungt og at jeg mister litt feelingen av hva som skjer i pressa på di andre stasjonene. Så derfor helpresser jeg det som trenger det i en enstasjons også necker jeg det som har vært igjennom børsa.

Anbefales på det sterkeste fra min side ! Igjen :P

Link to comment
Share on other sites

Loadmastern, har et par klare svakheter når det kommer til tennhetter.

 

Magasinet er av plast vinklet "perfekt" mot ansiktet.

 

tennhettene er ikke separert uten ligger på en type av sklie sånn at hvis en går av så får du en kjede reaksjon.

 

I mitt tilfelle var magasinet akkurat fylt på med 100 hetter.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig at det og kan skje på en dillon.

 

Men på Dillon 550 så mater den en og en tennhettw, på 650, ligger tennhettene separert i en type av rundt, "magasin".

Videre er tennhettene stabbet i et dobbelt rør, så hvis du er maksimalt uheldig så går eksplosjon rett opp, som et hagle skudd.

 

På Dillon primer du på upstroke, og det er da den eneste ting som blir gjort på loadmastern primer du på down stroke, på samme gang som du setter kuler osv, noe som resulterer i at du har mindre følelse.

 

Men det er helt klart at i mitt tilfelle så er det bruker feil. Det er ikke noe som eksploderer av seg sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg tenker kanskje mest på, er at det virker som at man mister muligheten til å sammenligne kruttmengden i hylsene før man setter i kula.

 

Eg har også ei Turret-presse, og ladar kun revolverammo på denne. Ein del av laderutina mi er å alltid kikke ned i hylsa når eg set i kula, då fangar ein lett opp evt avvik i kruttmengda. Eg brukar Lee sitt Auto-Disk kruttmål og har til dags dato ikkje opplevd noko krøll med dette, men tør likevel ikkje droppe den ekstra kontrollen.

 

Ser forøvrig at enkelte meiner at Lee er halvfabrikata som ein må ha doktorgrad i fikling for å kunne operere. Det stemmer dårleg med mine erfaringar. Den einaste modifiseringa eg har gjort er å teipe på ein liten pappbit for å guide dei brukte tennhettene ned i søppelbøtta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har satt av to hetter i min LM, ene gangen var soleklar brukerfeil (brukte mer makt når jeg kjente noe sperret i mot :oops: ), den andre gangen hadde en hette satt seg fast på utstøteren og blitt trukket tilbake inn i hylsa, kjente ingen uvanlig motstand før det smalt. Ingen av tilfellene satt av mer enn én enkelt hette (Federal). Hylsemateren har jo en plastsleide som gir noe separasjon, og plasten skal vel helst gi seg før en hette knuses. Jeg har selvfølgelig montert opp skjoldet til hettemagasinet, men det redder neppe hørselen hvis noe går galt.

 

Hettemateren på LM er klassisk Lee, genialt enkel og nesten pålitelig :evil: . Med stabil innfesting og litt erfaring fungerer hettematingen greit nok, men ikke mer enn det heller. Resten av pressa fungerer ganske så bra med litt strategisk smøring, men jeg tviler ikke på at en presse som koster dobbelt så mye er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest de siste postene om tennhetter osv som detonerer og hørsel som ryker...er det ingen som presser med hørselvern?

 

Eg har ikke begynt å presse egen ammo enda,men helt ærlig så hadde eg tenkt FØR eg las her om dette å bruke hørselvern med innebygget radio,i tillegg til vernebriller seff. når min ladekarriere en gang starter.

Link to comment
Share on other sites

Det med radio var kun for de som synes total stillhet hadde blitt kjedelig i lengda,dvs valgfritt.

Men eg er med på det du sier,alså å kunne lytte på pressa for å høre om ting glir lett på plass som de skal f.eks.

 

Sjøl om det ville sinke tempoet,og kansje blitt såpass monotont at en slurvet over tid,er det vel mulig å ta en visuell kontroll av komponentene før montering,samt etterpå for å se etter skader/feil under montering?

 

En sånn elektronisk hørselvern,hvilke typer finns av dette?

Link to comment
Share on other sites

Howard Leight Impact er det MANGE i US som bruker, ellers er jo Peltor sine forskjellige swattac, comtac og sporttac alternativer, eller MSA sine Sordin, eller Sordin SupremeProX, som er vanntette.

 

Jeg skal teste Howard Leight Impact, koster 3-400kr på Ehavna, ferdig i kassa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

Låner denne tråden i stedet for å opprette en ny.

Spørsmålet mitt er like dumt og sikkert irriterende som som diskusjonen om hviken rifle som er best.

På forhånd ber jeg om forlatelse, og foreslår du stopper du å lese videre.

 

Om du likevel ikke har noe bedre å gjøre, så lurer jeg på hvilken Ladepresse du vil anbefale meg?

Etter å ha lest ladeboken opp og ned, og fått en praktisk leksjon av Svein Andre (takk til han), så har jeg bestemt meg for å invistere i en ladepresse.

 

- Bruken min er så langt forbeholdt rifle kaliber 6,5x55, men vil med tiden invistere i 9,3x62. (ikke pistol/revolver ennå)

- Jeg skyter ikke i noen konkuranse gren, men har tilgang til privat skytebane. Dermed går det minst 1500skudd i året. (før jeg begynner å lade).

- Legger gjerne litt penger i pressen, og forventer den skal holde en god stund. (men sløser ikke med penger)

- Forventer at reservedeler og ekstrautstyr skal være lett å få tak i. (det vil vel balle på seg med meg også)

- Tenker å halspresse hylsene, og kaste dem når de blir utslitt.

 

Så langt har jeg sett på enkelstasjonspresser, men turretpressene ser også spennede ut.

Har fått inntrykk at RCBS pressene er hakket over på kvalitest-stigen, men vet ikke helt hvorfor jeg tror det.

Er jeg helt på jordet, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Hehe jeg har sett meg ut nettopp disse to produsentene, men har problemer med å bestemme meg. :lol:

 

http://www.abcfritid.no/produkt/hornady ... lassic-kit

 

http://xxl.no/Root/Jakt-og-fiske/Jakt/Ladeutstyr-og-våpenpuss/Hjemmelading/RCBS-Rock-Chucker-Supreme-kit/p/9001829_2_Style

 

Hva skiller de i grunn ?

Er det ett fett, eller er noen av de bedre. evt hva er det bedre på ?

 

Sånn jeg ser saken så er fordelene ved Hornady, så har den elektronisk vekt, og kruttdrypper.

RCBS har jeg bare inntrykk av at den er bedre bygget. stemmer dette?

RCBS pakken er også billigere.

Dier må jo jeg unasett kjøpe ekstra sammen med krutt/tennhetter og kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Lyman T-Mag og må si jeg er veldig godt fornøyd med den. Jaktdepoet har denne til en fornuftig pris, og kjører kampanjer fra tid til annen. Lyman sine presser er vel like så gode om Hornady og RCBS?

Denne har du plass for 3 kalibre i samtidig, eller du kan ha 2 kalibre, kuledrager og en plass ledig for andre kalibre.

 

Men skulle jeg kjøpt ny i dag hadde jeg helt klart gått for en Redding T-7 Turret

Med 7 stasjoner har du stort sett det du trenger, og de 7 stasjonene er grunnen til at jeg ville gått for den, ja, også er vel Redding hakket over i kvalitet (uten at en har særlig bruk for det?).

 

Ellers er jo begge de to du har sett på gode presser. Smak og behag hva du velger...

 

Edit: rettet skriveleifer....

Link to comment
Share on other sites

Har fått min Lee Classic Cast enstasjons ladepresse idag. Gleder meg til å få satt den opp og prøvd den. Den synes å være en solid presse men jeg er helt fersk hva gjelder hjemmelading så hvis noen har noen gode råd om eller erfaring med denne pressen så er jeg veldig lydhør ;-). Tenkte å bruke den til 6,5x55 og 3006.

 

Fant samtidig en fin videosnutt om denne pressen som viser montering og setup på en tydelig måte.

 

Link to comment
Share on other sites

Heller mere og mere mot en RCBS Rockchucker presse.

Jeg kom over en youtube video der en påsto at man kunne få turret til denne pressen som ekstrautstyr.

Er det noen som kan bekrefte dette, eller har jeg misforstått.

Jeg har ikke behov for dette, men behovet kan jo forandre seg med tiden.

Hvilket annet tilbehør finnes det ?

Link to comment
Share on other sites

RCBS 2000:

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/390452" target="_blank

 

Dersom du ikke har rockchucker fra før, lønner det seg ikke å kjøpe først den og så piggyback kitet. Det blir dyrt, 7-8000.....Noe av årsaken er at du må ha RCBS kruttmål også. Piggyback er beregnet på dem som allerede har hele Rockchucker settet og vil oppgradere.

Link to comment
Share on other sites

Ny dag og nye spørsmål.

 

Jeg har et snekkerbord som jeg skal feste RCBS pressen min i.

MEN jeg var så naiv at jeg trodde bolter og muttere var inkl i settet.

Desverre tok jeg feil, så jeg må kjøpe noen i morgen.

 

Spørsmålet er da hvilken dimmensjon er det dere anbefaler ?

Har dere noen gode råd for hvordan jeg bør sette pressen opp for å få best mulig resultat?

Setter pris på alle tips/triks.

Link to comment
Share on other sites

Bruk så grove bolter som går og så lange at de går gjennom bordplata. Husker ikke om jeg har 10 eller 12 mm. (gidder ikke å se etter nå....) Bruk store stoppskiver både under bordplata og mellom bolthode og presse. Jeg syns det er greiest å ha pressa på høyre side og kruttmålet på venstre. Tror det er best hvis du er høyrehendt. Ha dem så langt ifra hverandre at du kan jobbe imellom. Kruttvekt og trimmer foran deg, litt inne på bordet, slik at det er plass til hylsebrett og smørepad nærmest deg. Slik er i hvert fall oppsettet mitt.

:D

Link to comment
Share on other sites

Husk på en benk med full støtte i front, hvis ikke vil den vippe nesten uansett. Borrer du inn et ekstra skruehull bak står den minst like stødig med 5mm treskruer, og kjøper du Lee Classic Cast får du dette ferdig og en jevnt over en bedre presse til lavere pris.

 

Edit: Så at du allerede har kjøpt presse, så da er valget gjort. En 3. skrue bak er min anbefaling, det gjør pressa mye stødigere

Link to comment
Share on other sites

Å bolte den fast skal jeg nok få til, er vel ikke noen stor kunst.

Har sett at enkelte har noe plank under pressen, sikkert for å løfte den litt opp fra bordet.

Dette tror jeg er en god ide, da en bedre arbeidhøyde.

Siden min furtebu blir brukt til mye annet rart, så hadde det vært flott at utstyret mitt var litt mobilt.

Tenker da på muligheten for å lage meg en "pedestal" som jeg setter pressen på.

Denne vil da være tung, men mulig å ta ned fra benken og sette et annet sted.

 

Noe sånn som dette hadde vært mitt i blinken.

http://precisionrifle.files.wordpress.c ... -stand.jpg" target="_blank" target="_blank

Tenker å lage noe lignede for kruttdispenseren også, men da i mindre skala.

Har sett ferdigeløsninger for kruttdispenseren, men når jeg først er i gang, så bygger jeg en sånn også.

Vekten setter jeg på en hylle over pressen, sånn den kommer i øyehøyde.

Hylebrettet og smørreputa ligger på benken til venstre for pressen.

 

Hva synest dere om Pedestal løsningen (har noen blylodd jeg kan montere i bunn) ?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bygget meg Pedestal.

Nå skal sant sies at jeg ikke er verdens mest handy man, men alle fingrene er i behold og løsningen virker bra.

Eneste jeg kan sette fingeren på, er at pedestalen løftes ca 5mm når jeg løfter ladearmen under tennhettefjerning.

Dette løste jeg ved å legge inn 2kg bly under bunnplaten.

Legg merke til "listen" jeg la inn, for å hindre at pedestalen tipper fremover ved stor påkjenning. (ved diesettet)

Platene er festet med aluvinkler, som holder hele konstruksjonen stiv.

La også inn en ekstra treplate under ladepressen, for å gi ekstra styrke.

 

 

 

normal_bilde1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...