Jump to content

dyno's svartkrutt...


Marvil

Recommended Posts

Heppsann!

Har prøvd å finne ut om det er mulig å bruke dyno's sprengkrutt til svartkruttladning. Ser korningen er fra 0,3- 2.0mm.

Har googlet meg rundt, men ikke blitt stort klokere. Har heller ikke funnet ut hvordan kornstørrelsen er på andre benevnelser på svartkrutt...

Noen her som har noen erfaring med bruk av sånt krutt?

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=s ... 4429,d.dmQ

Link to comment
Share on other sites

Da fant jeg det tilslutt, litt info om kornstørrelse og forskjellen. (nærmere enn jeg trodde...)

 

http://www.cfc.no/svartkrutt.html

 

Men jeg forstår ikke dette med søknad fra politiet om ervervelse for 3Kg svartkrutt og må søkes hver gang?

Holder det ikke med våpenkort for dette kruttet?

DSB skriver jo at det er samme regler for røyksvakt- og svartkrutt, og jeg har aldri behøvd annet enn å vise våpenkort for kjøp av røyksvakt...

 

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/Far ... r/Erverv1/

Link to comment
Share on other sites

Har spregningssertifikat og jobber med fjellspregning, så det er ikke problem med ervervelse av kruttet. Det jeg stusser på, er at DSB sidestiller svartkrutt med røyksvakt. Hvor er loven/reglen for at du spesfikt må søke ekstra på svartkrutt når røyksvakt bare er å handle over disk...?

Link to comment
Share on other sites

Dette kruttet selges som sprengstoff

Hva det selges som er egentlig irrelevant, svartkrutt er svartkrutt. Men om forhandlere av dette ikke kjenner til reglene for ammunisjon og lading så blir det fort et problem.

 

Ellers har TS et godt poeng, det er noen motsigelser i loven:

 

FOR 2002-06-26 nr 922: Forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff

§ 8-2. Tillatelse til erverv av eksplosiv vare

Den som innehar våpenkort eller kan dokumentere medlemskap i en godkjent skytter- eller samlerorganisasjon, kan i den hensikt å skulle lade egen ammunisjon, få tillatelse til erverv av inntil 3 kg svartkrutt og inntil 5 kg røyksvakt krutt. Slik tillatelse gis av politiet i det distrikt hvor søker har sin bostedsadresse.

 

FOR 2009-06-25 nr 904: Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften)

§ 51. Tilvirkning av ammunisjon

Det kreves ikke tillatelse til å tilvirke ammunisjon eller prosjektiler til eget lovlig bruk.

Komponenter for tilvirkning av ammunisjon kan erverves ved fremvisning av våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen ligger i klassifiseringen av kruttet. Røyksvakt krutt er klassifisert i fareklasse 1.1c og svartkrutt vart omklassifisert midt på 90 tallet til klasse 1.1d.

Det står enkelt og greit forklart i ADR bestemmelsene.

Kruttet som Dyno selger er ikke beregnet som ammunisjon til skytevåpen, men til sprengning i skiferbrudd.

 

Forøvrig så var det prøvd i munnladere på 90tallet, det sotet og kokset igjenn pipene noe jævlig, og kunne til nød brukes i grove musketter og hagler, men da måtte du ha en 20-30gr 3fg nederst i løpet for å få nogenlunde jevn tenning på det.

 

I en Flintlås muskett i 75cal så er vanlig ladning 2fg 70-85gr, for å oppnå samme resultat med Dyno sitt krutt så måtte du ha 30gr 3fg eller 30gr 4fg nederst i løpet for så å lade med 80-90 gr med Dyno krutt.

 

Å buke det i revolver eller patronvåpen er helt bortkastet.

Det HAR vert prøvd før, og det er grunnen til at det ikke brukes nå heller.

Og da var Dyno sitt krutt levert fra WANO, nå kommer det fra øst europa ett sted og det er enda dårligere enn det vi prøvde.

 

HUSK det er en grunn til at Sweitserkruttet er populært og det er fordi det gir god hastighet med lav kruttmengde, og det soter lite i pipene.

 

Dyno soter noe forferdelig, men det har liten betydning skiferbruddene.

Link to comment
Share on other sites

Røyksvakt krutt er klassifisert i fareklasse 1.1c og svartkrutt vart omklassifisert midt på 90 tallet til klasse 1.1d.

Det er jeg klar over, men forskriftene skiller ikke på disse to (annet enn mengde). Sprengstoff-forskriften sier at man kan få tillatelse av stedlig politi, våpenforskriften gir generell tillatelse. Slik jeg forstår det burde da også svartkrutt kunne kjøpes kun med fremvising av våpenkort.

 

At Dynos krutt ikke er tiltenkt våpen burde ikke ha noe å si så lenge det ikke er farlig i bruk. Men du har nok helt rett i at det finnes bedre krutt for formålet.

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke kjøpt krutt hos en sprengstoff forhanler med våpenkort, da dem ikke har bevilgning til å drive med handel av våpen og ammunisjon.

Skal du handle hos dem så må du ha tilatelse for å kjøpe krutt til spregningsarbeid, og slik tilatelse får du hos Politiet når du legger frem spregnings sertifikatet ditt.

Minste kvantum du får kjøpt er på 25 kg, så da sliter du nok med oppbevaringen pgså.

Dette vet jeg for jeg har prøvd og undersøkt, både hos Dyno og forhandler.

Desssuten var det noe med avgifter angående bruk til næring kontra privat bruk til skyting.

Dyno ville IKKE selge krutt til dem som skulle bruke det i skytevåpen!

Svartkrutt er klasifisert som sprengstoff (D) og ikke som røyksvakt krutt ©

Link to comment
Share on other sites

Det var en norgesrekord i 18 lødig militær kammerlader som stod i noen år som var skutt med Dyno sitt sprengkrutt, så helt umulig var det ikke den gangen. Mener ladningen var på 100grs. (Dette var på 2000 tallet). Jeg kjøpte for noen år siden 5kg sprengkrutt fra Dyno, den gangen var grensen 5kg, ikke 3 som nå. Dette fungerte bra i grove musketter uten finere krutt i bunn. Presiserer at det nå er snakk om grove hull i musketter og kammerladere. Finere kalibere blir nok mer problematisk. Når det gjelder kjøp av svartkrutt generelt, så er det faktisk noe uklart det det refereres til lengre oppe, siden vi faktisk må vise frem en godkjent søknad fra politiet for å kjøpe sportssvartkrutt også, f.eks sveitser. Her burde det jo strengt tatt holdt med våpenkort siden dette kruttet er beregnet til denne bruken.

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker for tilbakemeldinger. Da virker ting klarere.

Egentlig ingen lovverk som forlanger egen politisøknad på ervervelse av 3Kg svartkrutt om man innehar våpenkort, men Dyno forhandler ikke med privatpersoner i småkvanta (noe jeg forstår veldig godt...) Kruttet er da likevel for dårlig kvalitet til mitt bruk forstår jeg.

 

Christiania Fyrverkeri Compagnie "selger ikke krutt uten kjøpetilatelse fra politiet" står det på hjemmesiden deres.

Da regner jeg med at det er for dem som skal bruke kruttet til andre ting en hjemmeladning med godkjent våpenkort, og det var meg som tolket feil og firkantet?

 

Uansett, bestiller noen kilo med det "svarte gullet som ryker og lukter" :-)

Takk igjen!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hallo.

Jeg har skutt flere tusen skudd med min Colt Walker med Dyno svartkrutt og det fungerer meget bra , til samenligning har jeg prøvd pyrodex og det er noe finere granulert og soter akkurat like mye , kan trygt anbefale Dyno kruttet eller Orica som det heter nå , dette får du til en 5 del av prisen samenlignet med Hodgon pyrodex , det fåes i 25 kg. kasser og da har du en stund ... Politiet har ingenting med dette og gjøre du må søke DSB og da får du kjøpe 3 kg . men du kjenner kansje noen som driver med fjellarbeid som kan skaffe en kasse og lagre det overskytende for deg... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Interessant, Veidinn!

Du har muligens vist en som er lik den plakaten før men kan ikke huske den engelske påskriften. Ser hånskrevet ut?

Enten forhandler utenlands eller utsalg i en norsk havneby med engelsktalende kunder?

African powder ser ut til å være den generelle betegnelsen på kanonkrutt. Takk for at du deler sånne krutt- og gullkorn :-)

Link to comment
Share on other sites

Politiet har ingenting med dette og gjøre du må søke DSB og da får du kjøpe 3 kg . men du kjenner kansje noen som driver med fjellarbeid som kan skaffe en kasse og lagre det overskytende for deg... :mrgreen:

 

Dette må du utdype!

 

Sist jeg kjøpte svartkrutt som nå faktisk er et par tre år siden var prosessen at jeg først måtte ha en oppbevaringstillatelse fra brannsjefen. Når den var på plass kan jeg søke politiet om 5kg pr gang. Dette mener jeg er endret til 3kg nå. At politiet ikke har noe med dette å gjøre høres ganske urimelig ut om det ikke er en endring i praksisen jeg ikke har fanget opp.

Link to comment
Share on other sites

Dyno/Orica selge to typer svartkrutt; sprengkrutt og minerkrutt.

Minerkrutt er tildels svart grovt (1,6-7mm kornstørrelse) og ikke grafittbehandlet; dette brenner voldsommere og mer skittent enn grafittbehandlet krutt.

Sprengkruttet har korn 0,3-2,0mm, er grafittbehandlet og brenner som "vanlig" svartkrutt. Noe som ikke er så rart siden det er akkurat samme kruttet som Wano-bare "usortert".

 

Begge sortene kommer i plastposer a 2,5kg, 10 poser i en kasse.

Link to comment
Share on other sites

Politiet har ingenting med dette og gjøre du må søke DSB og da får du kjøpe 3 kg . men du kjenner kansje noen som driver med fjellarbeid som kan skaffe en kasse og lagre det overskytende for deg... :mrgreen:

 

Dette må du utdype!

 

Sist jeg kjøpte svartkrutt som nå faktisk er et par tre år siden var prosessen at jeg først måtte ha en oppbevaringstillatelse fra brannsjefen. Når den var på plass kan jeg søke politiet om 5kg pr gang. Dette mener jeg er endret til 3kg nå. At politiet ikke har noe med dette å gjøre høres ganske urimelig ut om det ikke er en endring i praksisen jeg ikke har fanget opp.

 

Jeg var innom politiet for en drøy måned siden og fikk tillatelse til kjøp av 3 kg svartkrutt, 3 kg var maks. Fikk et utfylt skjema for Kjøp av eksplosiv vare.

Så politiet har noe de skal ha sagt ja, om det ikke praktiseres forskjellig rundt om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...