Jump to content

Hagleprat med en som ikke har peiling, men vil handle


Lindskog

Recommended Posts

Hei hei folkens.

 

Har blitt en del handling i det siste, og nå tenkte jeg egentlig at jeg skulle ordne meg ei hagle også mens jeg først var i gang. Jeg blir far i april, så jeg handler mens jeg fortsatt har litt penger på kontoen.

 

Saken er at hagler kan jeg veldig lite om. Jeg har skutt lerduer en 3-4 ganger, men det er egentlig det hele. Så når jeg nå skal titte på hagle trenger jeg litt gode tips.

 

Det jeg er ute etter er et godt bruksjern til både lerduer og feltbruk. Kalibermessig tenker jeg at 12 er greit, enten 12/76 eller 12/89 slik at man har litt valgmuligheter med ammoen. Når det gjelder mekanisme har jeg sansen for halvauto, men jeg skal ikke mene alt for mye om dette. Noe som gir dugandes presisjon med slugs (er rifla slugløp som kan byttes noe å ha?) og har grei mulighet for montering av en liten rødpunkt hadde vært flott. Jeg foretrekker i utgangspunktet syntetiske kolber (hvis de er av god kvalitet som f.eks. McMillan, ihvertfall på rifle), men er ikke militant mot treverk.

 

Jeg handler gjerne brukt, og pris bør helst ikke være mer enn 7-8 tusen. Jeg har tittet litt på Handelskammeret, men vet egentlig ikke helt hva jeg skal se etter enda.

 

Så var det dette med kolber da. Justerbare kolber er flott på rifle, men jeg har forstått at det er litt delte meninger om dette på hagle. Mulighet for småjusteringer ser jeg i utgangspunktet på som veldig positivt, da hele greia med haglekolber høres litt ut som svartemagi for meg når proffene snakker.

 

Sist, men ikke minst: Hvis jeg skal handle nytt, hvilke butikker i Østfold eller omegn er det som virkelig kan hagler, dvs. kan hjelpe meg å finne ei hagle som virkelig passer og om nødvendig tilpsse denne.

 

Det ble visst mye dette. All info mottas med takk. Er det noe åpenbart jeg har glemt å nevne så skrik ut. På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Ei Remington 11/87 kan være tingen :)

Til den får du også rifla slugløp, festet for siktemidler + masse annet utstyr, den er dessuten et arbeidsjern uten like.

Funker på jakt, både med slugs og som vanlig hagle, tåler også 1000`ner av skudd på leirduebanen.

Minuset med den, må være vekt.

Har ett bilde liggende på galleriet,(Slugshagle) litt ombygd nå pga. de nye reglene for hagle :cry:

P.s. skyting med slug i denne, er mere skyting med grov halvautorifle enn hagle. :D

Pusser mine våpen regelmessig etter bruk, men testes ut denne ved å skyte over 1000 skudd uten puss.

Ikke en feilfunksjon :P

Link to comment
Share on other sites

Du skriver mye om hvordan hagla skal være, men ikke så mye om hva du skal bruke den til? Høyfjellsjakt med engelsksetter og tweed, sjøfugljakt, villsvin med slugs, rådyr, hva?

 

Det enkle er ofte det beste (og kanskje kjedeligste), over under i 12/76, men det spørs jo hva du skal bruke den til da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev vel lerduer og feltbruk, men spesifiserte ikke type jakt nei. Har både rifle og kombi som duger til rådyr, så det er ikke prioritet med hagle. Jeg tenker vel diverse fuglejækler i skau og på fjell, dog uten tweed, og kanskje prøve litt sjøfugljakt etterhvert. Når jeg nevner at jeg liker tanken på utbyttbart slugløp og rødpunkt så er dette med villsvin i tankene. Ønsker meg et solid arbeidsjern som kan brukes til det meste.

 

Takk for mange gode tips så langt. Jeg har en viss ide om hvilke produsenter jeg skal titte etter, men spesifikke modeller der er jeg blank. Skal ta en titt på Remington 11/87 Lee1. Det blir nok også en tur innom Rygge Våpen birgerdammen.

Link to comment
Share on other sites

Er tilbøyelig til å være enig med siste taler ang star. Bruksjern som fungerer. Men hvis du vil ha halvauto har jeg god erfaring med benelli. Jeg har en super 90 med trestokk, men de har jo også versjoner i syntetkolber. Disse er rekyldrevet, og krever derfor noe mindre pussing enn gassopererte halvautoer. Fruen har en franchi predator, og jeg må si det også er en hagle jeg liker. Den er overraskende god å skyte med, og systemet er mye det samme som i benellien. Denne har syntstokk og er en en del billigere enn benellien. om benelli er verdt prisforskjellen er jeg jaggu ikke sikker på... Hvordan det er med slugløp, kikkertmontasjer etc til disse er jeg usikker på. har et inntrykk av at slikt er mer vanlig til amerikanske våpen, men dette vet jeg for lite om.

 

Uavhengig av dette er det viktig at du finner deg en hagle du liker og som du skyter godt med. Prøv flere hvis du har mulighet, og gå for den du liker best selv. :) Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi får ta en skikkelig hagledag oppe på Eivindsæther Ken. Jeg har vært der oppe ved et par anledninger, men da har det bare blitt å låne hva enn som er ledig og skyte noen serier. Trenger nok å teste litt forskjellig ja, pluss faktisk notere meg hva de heter.

 

Sist jeg var og skjøt lerduer fikk jeg låne hagla til en som var ca. en halv meter lavere enn meg. Tror aldri jeg har skutt så dårlig noen gang jeg, så det er ikke tvil om at dette med tilpasning har noe for seg.

 

Tror jeg skal titte litt mer grundig på Franchi egentlig, de hadde en del modeller som ikke var så halvgærne i pris.

Link to comment
Share on other sites

Har fundert litt på noe av det samme selv, med følgende kriterier:

 

  • halvautomatisk, rekyldrevet
  • Løse choker til forskjellige typer jakt
  • Vekt
  • Økonomi
  • Ekstra riflet slugpipe

 

Vekta mener jeg ikke bør bli for høy, da jeg tenker at hagla skal bæres mer enn den skal skytes. Forhold som stokkmateriale/utførelse og magasinkapasitet er midre viktig. Det finnes jo uansett haugevis av ekstrautstyr til de fleste modeller.

 

"Taktisk" utstyr og utforming kan være tøft å se på, men jeg tenker at hagla i første omgang bør duge som jaktvåpen. Disse to kan sikkert kombineres til en viss grad.

 

Tanken på å skyte store tunge slugs med relativt god presisjon på moderate hold (med en halvauto) innrømmer jeg glatt at er svært fristende.

Hvorfor? Jeg er sannelig ikke sikker. Det kan i hvertfall ikke forsvares med at det er svært anvendelig (kun rådyr, jerv, gaupe og villsvin dette kan brukes på i norge(?)), ei heller er særlig økonomisk da en slugpipe fort koster flere tusen, og ammo gjerne 30 kroner og oppover pr. stykk.

 

I statene har de jo massevis av utstyr beregnet på "Home defence" og til zombieangrep, men jeg ville ikke brukt dette som grunnlag på søknaden.

Nå er det vel mer sannsynlig at det kommer et uventa angrep av stillestående, råtten frukt. Slike angrep bør slåes tilbake så fort som mulig. Det er vel moroskyting det kalles. Dyr moro.

 

Jeg vil nok råde deg (og meg) til å først bestemme deg for hagle først, for så å ta slugpipe og ekstrautsyr etterhvert. Om du søker litt på nett (på engelsk) finner du massevis av info. Bruken av slugs og -piper er nok mer utbredt "over there", og tilgang og forhandlere her til lands er nok ikke all verden. Har sett at midway fører en del piper. Så også winge på et tidspunkt hadde slugspipe til mossberg 935.

 

Kan jo nevne at det finnes egne slugshagler (f.eks savage 212/220) som i bunn og grunn er ei ei boltrifle som avfyrer haglpatroner. Dette blir dog litt på sidelinjen i denne tråden.

 

Det mest fornufige valget er nok antageligvis å kjøpe deg en brukt O/U av et kurant merke. Selv kjøpte jeg ei oppskrapa Lanber i kaliber 12, som hadde gjort unna et par tusen skudd, til 1500 kroner. Denne er relativt kort og tung (syns jeg), men passa meg ganske bra, og jeg traff* de aller fleste leirduene. Mulighetene til å prøve våpnet, og skyte med det før du handler er jo gull verdt!

 

Om dette er svar på det du spør om, vet jeg ikke. Bare noen tanker jeg har gjort meg rundt emnet! :)

*Traff. Ikke "treffer". Øving gjør mester er det vel noe som heter :)

Link to comment
Share on other sites

starhagle, takk for link. Enda mer motivasjon til å ta turen til Rygge i helga.

 

poliq, mye tanker jeg er enig i der. Egen slughagle er ikke interessant, det blir for snevert i bruken. Utbyttbart slugløp (rifla selvsagt, hvis ikke er det vel bare ekstra løp?) derimot hadde økt bruksområde til hagla. Jeg tenker hovedsaklig på villsvin, men tanken på råtten frukt har slått meg. :winke1: Trenger ikke bli for dyrt hvis man støper egne. Slugløp til noen tusen blir også mye billigere enn for eksempel å kjøpe en grov Browning BAR til villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Slår et slag for en Remington 870 jeg da. Selvsagt ikke halvauto men dog.

 

+

Robust og driftsikkert. Tåler det meste.

Ikke så alt for kostbar.

Enkelt å bytte løp. Tar bare noen sekunder.

Masse deler man kan kjøpe hvis det er av interesse.

Høy morofaktor.

 

-

Skrangler og riser over alt, og man blir automatisk en villmann når man holder en i hendene.

 

 

En bekjent har en Benelli halvauto. Han er veldig fornøyd. Topp kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Star.

 

Så sparer du til en skikkelig hagle på sikt.

 

rart med disse star baikalhaglene... på 80tallet så leste jeg engang at 70% av haglene i norge var baikal. mange bruker baikal til grov jobber som sjøfuggeljakt etc. den er med overalt og den er ofte med på det som man kvier seg å ta finbørsa med på. mange inkl meg selv har sagt at baikal ikke lenger er så forsegjort som før, men uansett så smeller dei uten funksjons problemer. det slår meg at baikal alltid blir omtalt som ei begynnerhagle men egentlig er den et realt bruks jern som holder livet ut med litt vedlikehold. har selv hatt ei beretta 1/2auto st390-mye problemer med veksling av lette skudd selvom den skulle spise alt pga gass ventil. når den var ny så var det mye spon etter prod som egentl ikke beretta skulle ha..dessuten var den veldig fremtung og med bare en trangboring om gangen ble det ofte litt hodebry å velge "dagens choke" . så ble det baikal o/u som var stygg men den bare virka uansett ammo og vær, samt at man hadde 2 trangboringer med på jakt noe som var praktisk. ble deretter fristet av et meget godt tilbud fra jaktdepotet av en winchester supreme.det var det lett å se og å kjenne kvalitets følelsen. når jeg smurte winchesteren ble jeg virkelig imponert over poleringen og tilpasningene inni låsekassa. problemet var at den ikke ble med på jakt... derimot ble suhl 127 førstevalget selvom winchesteren såg mange ganger finere ut både innv og utvendig.

mye handler om feelingen og det er ikke lett og forklare den.

sitter nå med en baikal i gjen... denne gangen er det en kombi. ikke værdens fineste børse hverken innv eller utvendig men nok en gang- den smeller og går godt-og av en eller annen merkelig grunn så gir den meg en god og trygg feeling. baikal`n er uten tvil en god børse,og ikke en nybegynnerbørse i mine øyne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en tur på Rygge våpen i dag og fått tittet og kjent på en del hagler. Franchi Predator virker som ei grei hagle det, og det gjør også Benelli Comfort og M2. Men jeg fant en Beretta 686 Silver Pigeon I der inne, og dæven for et fint våpen det var. Høyere prisklasse enn jeg hadde tenkt og ikke halvauto, men den satt som et skudd. Tror jeg må gå noen runder med meg selv nå før jeg bestemmer meg, for dette kan fort bli dyrt. Rart hvordan man setter seg en makspris når man begynner å titte, og så før man vet ordet av det er den doblet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vet hva du vil ha så anbefaler jeg å kjøpe en billig og funksjonabel tordenstokk først, som du tilpasser med skumgummi/biter av liggeunderlag og annet ræl og duct tape. Etterhvert som du skyter mer, og lærer enda mer, vil du opparbeide kunnskap og preferanser nok til å kunne zoome deg inn på ei hagle som du kan ha i mange, mange år. Jan Arne på Rygge våpen vil hjelpe deg med dette. Han er en fantastisk børsemaker som kan tilpasse våpenet ditt. Når det er sagt så kan jeg jo personlig anbefale Beretta Pidgeon ja ;)

 

 

Sendt fra min AN/PRC-77

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen hagler de siste 20årene, riktignok aldri dyre hagler, den eneste som ikke har forsvunnet ut herfra er Starhagla, den er fra begynnelsen av 1990tallet, den har til dags dato ikke sviktet. Greit bruksvåpen, men har du råd så vurder den Silver Piegion hagla, men et annet ord er tilpassning av hagle, det er vel så viktig at den er tilpasset deg! Tenk litt over det!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har ikke bestemt meg enda.

 

Dette med tilpasning av hagle har jeg tenkt en del på, litt derfor jeg falt sånn for Silver Pigeon faktisk. Den satt nesten helt perfekt, og den lille høvlinga som måtte gjøres for å få kolben lav nok skulle Jon Arne på Rygge våpen ta seg av. Har sett noe av det han har gjort, virker som han er rett så kapabel i sløyd. :mrgreen:

 

Det med tilpasning er noe av det som frister med halvautoene også. Muligheten for å justere med forskjellige shims er jo også bra, og da kan man eksperimentere litt mer selv. De halvautoene jeg har kjent på så langt (Franchi Predator, Benelli M2 og Comfort) har alle vært litt kort, men det kan jo også fikses på. M2'en var nok den beste av de tre.

 

Ideelt sett så vil jeg handle brukt, men da må man jo også ha tålmodighet nok til å vente. Ikke lett det der.

 

Browning Maxus ser jo svært bra ut, men der har jeg ikke sett noen brukte enda, og da er det jo det med pris igjen. En ting som taler veldig for sånt som Maxus eller Winchester SX3 for min del er at de ikke er produsert i Italia. Jeg hører jo at folk sier de lager gode hagler, men etter å ha jobbet en del med italienere så klarer jeg ikke helt å stole på italiensk håndverk. :mrgreen:

 

Mye mulig at løsningen blir å bare kjøpe ei skikkelig billig hagle nå til å begynne med, slik at jeg får kommet i gang med hagleskytinga. Så kan jeg heller bytte etterhvert når jeg er sikrere på hva jeg egentlig vil ha (eller tror jeg er sikrere i det minste).

Link to comment
Share on other sites

Går lett god for maxusen. Iløpet av få strakser var over halvparten av halvautoene på banen maxuser.

Har ikke hørt om noen som har problemer bortsett fra enkelte typer leirdueammo som ikke veksler helt. Full rengjøring tar en halv straks, selv uten kompetanse om halvautomatiske våpen.

Rekylen med tunge 12/89-ladninger i maxusen føles som en 24-grams ladning i o/u'rn, munningsvippen er ikkeeksisterende og oppfølgingskudd kan komme fort og gæli.

Link to comment
Share on other sites

Takk, det vet jeg. Har kontaktet de angående noen jeg lurte på, men de var brått solgt allerede. Tydeligvis noen andre som også syntes de var billige og bra. Men ja, jeg følger absolutt med på hva ABCfritid legger ut. Bare så synd at det blir litt langt å kjøre.

Link to comment
Share on other sites

Interarms har alltid brukbare tilbud. Selv om disse halvautoene ligger over nevnte budsjett, så er det våpen du har så lenge du tar vare på de. http://www.interarms.no/spesial.htm" target="_blank" target="_blank

De har også fine tilbud på o/u-hagler

 

 

Nye våpen - Auto og pumpehagler Lagersjefens Vinter-rydde-salg. Dette er gunstige priser- begrenset antall!

 

Benelli Super Vinci autohagle kal 12/89 hurtig å demontere, sort

15700

 

Franchi Fast Pro Black kal 12/76

9990

 

Nyhet! Beretta A400 Xplor Unico Light 12/76 66cm pipe vekt 2,85kg veil 16590,- 1 stk utstillingsvåpen

12500

 

Benelli Super Black Eagle II Comfortec og crio choker 12/89 black veil 25910

17500

 

Beretta A400 Xplor Unico 12/89 66cm 3,0 kg

13500

 

Benelli M2 Field Comfort stokk 60cm pipe veil 20940

13800

 

Benelli Comfort veil 21020 60cm pipe

14500

Link to comment
Share on other sites

det du bør tenke på med en maxus er at sikringen ligger bak avtrekkerbøylen. jeg jaktet i mange år med en browning B80 som hadde sikkringen framfor avtrekkeren og syntes det var helt topp. når jeg skulle ha ny hagle tenkte jeg maxus måtte være bra, men slo meg ikke til ro med at de hadde flyttet sikkringen bak avtrekkeren. derfor endte jeg opp med å kjøpe beretta A400 i stedet for med 66cm løp. ei lita nett hagle som svelger alt av ammo og har hærlig rekyl. ikke noe fasit, men det funker for meg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Du mener slik som på de fleste (alle?) OU hagler? Det funker også brillefint. Det er sikringen foran avtrekket jeg var skeptisk til, synes det høres rart ut rett og slett. Slik som dette:

 

img_1026.jpg_thumbnail0.jpg

 

Det ser ikke bra ut i hele tatt for min del. Men smaken er jo tross alt som baken - rævva! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå snuser jeg litt på en Browning Gold 12/76 halv-auto hagle som jeg kan få forholdsvis rimelig, og som blir veldig mye billigere enn en ny Maxus.

 

Er det noen her som har erfaring med denne? Jeg har lest mye positivt om den, men jeg lurer fælt på om den går med moderne lerdueammo? Vil den veksle? Nåværende eier har ikke skutt lerduer på mange, mange år, så jeg tror ikke han har prøvd stål i den i det hele tatt. Er moderne stålammo til lerduer letter eller vanskeligere å få til å veksle enn de gamle med bly? Eller blir det mye av det samme?

 

Er det sannsynlig at en Gold fra 2000/2001 er godkjent for stål?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Flere på banen som har denne og jeg har ikke sett at noen har problemer med vekslingen. ... lerduve-ammo i stål kontra bly,..broblemet er den lave vekten på 24gram,.. og 24gram er nå like mye/lite enten det er stål eller bly.- Dette var aldrig et problem når skuddene hadde 28grams laddninger.

Ja Browning Gold er godkjent for stål og er et kvalitetsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Og da har jeg handlet hagle, eller ihvertfall reservert en til søknaden er klar. Føler meg ganske fornuftig i dag egentlig - det ble ikke halvauto, og det ble ikke dyrt. Det ble en billig o/u på tilbud hos XXL, en Hermanos Century Classic 12/76. Om den er brukandes eller ikke vil jo tiden vise, men det så grei ut, hadde grei vekt og balanse og satt som et skudd. Tanken er da å begynne med ei billig hagle og se hvor mye den blir brukt, og så heller kjøpe noe dyrere senere hvis jeg vokser fra den. Siden skyteprioriteringen om dagen går pistol-rifle-hagle så er det greit å se hvor mye det blir brukt før man handler alt for dyrt.

 

Takk til alle som har bidratt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...