Jump to content

grevlingjakt


Guest mart

Recommended Posts

De siste tre åra har vi vandret rundt på innherred og leita etter revehi, og vi har funnet flust av hi men ingen rev.

Etter hvert har det begynt å dukke opp grevling i disse hiene og tanken på grave opp en av dem har meldt seg.

Så fra å leite etter revehi har vi gått over til å leite etter grevlinghi som det er mulig å grave opp, og vi har funnet 3, blitt tipset om ett og leiter stadig etter flere.

Vi bestemmer oss for å starte sesongen med et hi hvor det tidligere har vært rev. Hiet ligger fint til i åkerkanten, det er en del vegetasjon rundt og like innafor skogranda er det en lang kanal med en halv til en meter vannstand. Ettersom det er trøska kjører vi et lite stykke før vi må ta bena fatt, litt hopping fram og tilbake over kanalen må til men det er ikke så altfor strabasiøst.

Fremme ved hiet oppdager vi en åpning vi ikke har sett tidligere og loke viser tydelig at her vil han inn. Nina, min samboer og grevlingjaktlagets hundefører, slipper loke inn i hiet, etter 5 sekunder er det full los tilsynelatende et par meter under oss.

Vi har med oss kun hagler og catlikefox og jeg posterer på hver vår inngang i tilfelle det er en rev vi har kommet over. I mens prøver Nina å lokalisere losen.

Nina mener at dette må være grevling, og etter å ha lagt egne ører mot bakken er vi enige alle tre. Vi hører tydelig grynting og at det slår i veggene når grevlingen kaster seg rundt. Her må graves!

Siden jeg uten tvil har best kondisjon av oss tre tar jeg på meg å løpe tilbake til bilene for å hente spader og catlikefox`s kjære .22lr, rosalie.

Loke har i mellomtiden holdt grevlingen på akkurat samme plass, og jeg begynner og grave ganske umiddelbart. Men det skal ikke mer enn et spadetak til før jeg er inne i hiet. Den feite matjorda har dempet losen såpass at det har hørtes ut som om den var flere meter under bakken mens det faktisk dreier seg om 40cm.

Jeg har imidlertid bommet på losen, noe som resulterer i at loke bryter og kommer krypende ut av hullet for å se hva som skjer. CatLikeFox bestemmer seg for at det er lurt å undersøke hiet med bare hendene og roter rundt en god stund før han kommer på at ”faen, d e jo en grevling nerri der”.

Etter litt om og men finner loke på ny grevlingen og losen starter igjen. Vi venter ett lite 5min før vi bestemmer oss for å prøve igjen. Denne gangen treffer vi perfekt midt imellom hund og grevling.

Jeg sperrer inne grevlingen med spaden mens CLF rydder unna all jorda som har falt ned i tunnelen, Nina kobler hunden i mens. Etter å ha ryddet unna tilstrekkelig slipper vi hunden og det er artig å se på hvordan han jobber. Han blir nok litt overmodig av å ha oss så nært innpå seg igjen og han får seg en på kjeften, men han gir seg ikke for det.

Vi ser imidlertid ikke grevlingen godt nok til å få skutt, så vi må grave mer. Nina røsker unna Loke, CLF står parat med rifla mens jeg graver videre i tunnelens lengderetning.

Grevlingen kommer etter hvert til syne, men han ligger med siden til. Etter å ha pirket litt i ham med hagla, snur han seg slik at CLF får skutt.

Vi får opp grevlingen og etter å ha forsikret seg om den virkelig er død ragger Loke som best han kan.

 

Loke_grevling_2.jpg

Link to comment
Share on other sites

skal prøve og få til det parsonterrier.

blir muligens en tur på søndag, hvis tida strekker til.

når det gjelder loke så er han 17mnd, så det er vel hverken for sent eller tidlig at vi felte noe for ham.

 

hvor og hva jakter du?

Link to comment
Share on other sites

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

§ 35. Avliving av fanget vilt

 

Ved tilsyn med fangstredskap som fanger viltet levende, plikter brukeren straks å avlive innfanget vilt. Avlivingen skal skje sikkerhetsmessig forsvarlig og på en slik måte at viltet ikke utsettes for unødig lidelse.

 

For avliving av gaupe, jerv, rødrev, grevling og villmink som er fanget i bås eller fangstbur kan salongrifle, revolver eller pistol i kaliber 22 LR nyttes.

Vet ikke om grevling/rev som er i hi regnes som fanget. Men det er ihvertfall tillatt å bruke .22 LR til avlivning...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 1 year later...

Drar frem denne tråden igjen siden det er mye grevling i områdene rundt her jeg bor. Jeg kunne tenkt meg å prøve grevlingjakt, men har null erfaring og ingen disponibel hund til denne jakta. Lurer derfor på et par ting som kanskje noen kan hjelpe meg med ?

 

a) Åtejakt,- er det en mulighet, og hvilket åte brukes ?

b) Hvilken tid på døgnet er grevlingen mest aktiv ?

c) Sanser ,- hvilke sanser er godt utviklet og bør tas spesielt hensyn til ?

d) Fungerer V-max kuler,- kan jeg bruke 17hmr eller lignende ?

e) Kikkertsikte til slik jakt ?

f) Luktestoff, kan det brukes ?

 

Mvh Ripp :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...