Jump to content

Hjem fra Limpopo/RSA


seawolf

Recommended Posts

Kom hjem i går kveld etter 7 dager med spennede plains game jakt i bushveldten langs Limpopoelven.

Det har vært svært tørt i flere måneder, noe både vegetasjonen og viltet bar tydelig preg av.

Tornebuskene sto grå og bladløse, tett som en vegg, og viltet var svært sky og stakk av for den minste lyd eller bevegelse.

 

Kuduene led mest da de er løvspisere, og det eneste løvet var det giftige på Shepeard treet.

Min PH hadde miste 24 av 70 Kudu på sin farm, og på noen av de største game farmene i distriktet var flere hundre kudu forgiftet / dødd av sult.

 

Graseterne hadde klart seg bra, men vi så masse warthog som bare var skinn og bein.

De venter på regn der nede nå og håper at mesteparten av viltet holder ut tre til fire uker til.

 

Nok om det, med dyktig PH og tracker går det fint an å jakte under slike forhold også, og jeg er svært godt fornøyd med utbyttet.

Ingen monster eller medaljekandidater, men helt greie trofeer tatt under "Fair Chase".

 

Fikk zebra, bushbuck, nyala, waterbuck, duiker, warthog og baboon.

Brukte Ruger M77 i 338 Winmag, ladet med 250 gr Woodleigh RN kuler.

Gjennomskyting på alt unntatt nyala og waterbuck da de ble tatt på + 150 m

Kikkertsikte gammel Leupold VariXIII 2,5-8x36.

Alt fungerte fint.

 

afrika2008101.jpg

 

Afrika2008018.jpg

 

Afrika2008119.jpg

 

Afrika2008060.jpg

 

Afrika2008067.jpg

 

Afrika2008131.jpg

 

Afrika2008085.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder :!: Ser väldigt roligt ut :!::D

Kanske det blir en tur på mig om ett par år.... :P

Vad gick turen på,allt i allt med alla avgifter,mat etc :?:

Som sagt,det ser jäkligt fint ut :!::)

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: grattis med supre trofeer særlig fin bushbuck!!hva skåra den 15,5 -16 tommer?fin warthog også og watherbuck!!reiser ned on ca 1 mnd nå så får vi se hva som venter!!skal jakte masse med bue denne gangen :mrgreen: ! blir limpopo og freestate !! skal bli godt å komme ned igjen!!
Link to comment
Share on other sites

Takker for hyggelig tilbakemelding :)

Er egentlig litt ambivalent i forholdt til å poste slike bilder, da det lett kan oppfattes som skrytegreier.

Men opplevelsene på en slik tur er så overveldende og så forskjellige fra jakt i Norge, at jeg gjerne deler noen inntrykk med dere.

 

Bushbucken er ca 15 tommer Donner, vinkelen på bildet lyver nok litt.

Nyalaen er ca 24,5, waterbucken 25+, og duikeren er 4.5".

Ingen rekorder eller medaljer, men det betyr ingenting.

 

Dette var smygjakt på sitt beste på alle sammen, untatt bavianen som ble skutt på en foringsplass for kudu.

En flokk lagde djevelskap for farmeren og jagde kuduene vekk og holdt et helsikes liv.

Skyt sa farmeren...skyt så mange du kan, men det ble kun denne ene, smarte djevler disse apene.

 

Limpopo River

Afrika2008006.jpg

 

River Lodge Camp

Afrika2008095.jpg

 

The Bushveldt

Afrika2008030.jpg

Link to comment
Share on other sites

Helt klart JA! :D

 

Og om jeg har lyst på en FA - som jeg nevnte i kveld - skal det ikke gå på bekostning av Afrikaturene :D .

 

Da blir det både og!

 

Om jeg måtte prioritere, ville jeg selvsagt vært så fornuftig at jeg har sett i våpenskapet - og funnet ut at jeg OVERHODET ikke har bruk for noe mer :D

 

Men - så vet du at jeg er jeg fornuftig også da :D

 

Tøysprat, tenker du - men det er fakta :evil:

 

Hva skal jeg med alle våpenene - som er mest egnet til jakt - hvis jeg ikke skal bruke de til jakt?

 

Mvh

 

Mr Snus Fornuftig

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...