Jump to content

Sauer 200 STR


NRB89

Recommended Posts

Hei! Et kjapt spørsmål :D

Skal levere inn våpensøknad på rifle (sauer 200STR). Jeg skal ha i 6,5x55 men så lurte jeg på om jeg skulle slenge inn en ekstra søknad på et løp.

Det tenkte jeg hovedsakelig skulle gå til storvilt. Spørsmålet er da, hvilket løp/kaliber går i 200 str uten å måtte tilpasse noe særlig. Tenker for eks 308 og 30.06 :D

 

(Holder det å kun skrive hvilket kaliber en skal ha på rifla, eller må en presisere merke, løpslengde osv?) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Om du handler fra butikk så skal det gå helt fint å skrive kun "Rifle, repeter, jakt, 6,5x55" og "Våpendel, pipe, jakt, .308Win".

 

Skal kjøpe orginal sauer 200 str fra DFS. De går vel under som "butikk"?

Pipe-dimensjoner er vel ikke så viktig å skrive?

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet er det kun i 6.5x55, 308Win/7.62x51 og i 6mm Norma BR man får kjøpt ferdig tilpassede løp til Sauer 200STR. Ingen vits i å skrive pipedimensjoner. Ingen vits i å bestille løp fra Landrø, det får du her i byen - på minuttet.

 

Man kan "pode" nær sagt hva man vil på låsestykket til et utskutt 200STR løp - bare en har samme hylsehodediameter. Prisen på en slik jobb er omlag som et løpsbytte ei ei vanlig rifle.

Man kan og bruke et Sauer 202 løp, her er det en minimal børsemakerjobb som må til - en dreier av noen tidels mm av brystningen så det går langt nok inn - om jeg husker rett. slike løp koster omlag 6000,-, i motsetning til 200STR løpene som koster 3500,-

Du trenger ikke kjøpe begge løpene på en gang, løp til 200STR kjøper du på Sauer servicestasjon, det er som å kjøpe melk bare litt dyrere, og søknaden om ekstra løp er halv pris, og underskrevet på 5 minutter - om du har "behov"...

 

Jeg vet ikke om du er medlem i skytterlaget - men jeg tipper du er det. Og da skal det gå greit å få igjennom søknaden på 200STRen til "trening og konkurranse" - om du får bekreftet at du har vært på trening og skyter "aktivt". Vil tro samme argumentasjon fungerer med medlemsskap i SBSK.

 

Bruker du jakt som grunnlag så bør du iallefall påregne en time (:lol: ) til å høre om hvor lite egnet 200STR er på jakt og hvor lite han tror det er jakte du skal - for så mest sannsynlig bli sendt hjem for komme tilbake med bekreftelse fra Skytterlag/Benkeskytterklubb på aktivitet i klubben... Men det kan, og bør vel trengt tatt gå uten? Gjør det ikke det så må du vise deg så mye på trening av vi husker hvem du er :wink:

 

Skytterkontoret er ekspeditte, og de sender rifla fort som fy når du bestiller - rekker du ikke å skaffe deg montasjer så er det helt sikkert noen i klubben som kan låne deg noen. Og hjelpe deg å montere dem om det trengs.

Husk å bestille mirageband og pussestokkinnfører/boreguide samtidig. Og gjerne pussestang, proppadapter og VFG propper, det er litt mer puss med 6.5 enn 17RF, og propper er et enklere regime en lapper og boresnaker og tull og tøys - skal du skyte på ordentlig med 6.5x55 så må du ha pussesaker.

Ammo får du kjøpt på J&F i Arendal, Norma Golden Target, eller Norma Diamond Line Felt, det er ingen vits i å kjøpe mindre enn 500 skudd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar:)

Jeg er medlem i Kristiansand Skytterlag ja + SBSK.

Må jeg bare spørre om bekreftelse av de/dere om at jeg skyter aktivt? Jeg skal jo bruke rifla mest til trening, men også til litt jakt. Hvis jeg da oppfører på søknaden at jeg bruksområdet er aktiv skyting/medlem skytterlag, har jeg da lov til å bruke riflen på jakt?

Link to comment
Share on other sites

Må jeg bare spørre om bekreftelse av de/dere om at jeg skyter aktivt? Jeg skal jo bruke rifla mest til trening, men også til litt jakt. Hvis jeg da oppfører på søknaden at jeg bruksområdet er aktiv skyting/medlem skytterlag, har jeg da lov til å bruke riflen på jakt?

Under de forutsetningene har du lov til å bruke den på jakt. Det har vært påstått anderledes her på Kammeret, men du har lov til å jakte med ei rifle som er erhvervet til "trening og konkurranse" - sålenge den fyller kravene til våpen som skal benyttes til jakt. Du har selvsagt også lov til konkurrere/trene med et våpen erhvervet til jakt. Klarer noen her på Kammeret å få deg i tvil om dette så anbefaler jeg at du spør en av de som som betjener våpenkontoret når du leverer søknaden. Eller på skytebanen...

 

Både SBSK og Kristiansand Skytterlag har, i forståelse med våpenkontoret, et slags system for hvorvidt en skriver en bekreftelse på aktivitet. Det som trumfer alt er jo stevneresultater, det er iallefall bekreftelse på aktivitet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dessverre ikke. http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/List/Puss-og-vedlikehold/11/1

Der finner du det du trenger. Særlig anbefaler jeg Tipton-pussestokken, den lengste av dem, den er kompatibel med alt av amerikansk pussestash uten overgang, slik du evt. må med den gamle PH-stokken alle hadde før.

 

Anbefaler:

Pussestokk 110cm Tipton

Pussestokkinnfører Sauer

Kammerbørste Sauer

Pussepropper VFG 6.5mm, evt. 7.5mm, de kommer gjennom med makt.. begynn med 6.5 kanskje

Pusseproppadapter VFG

Bronsebørster 6.5mm

 

Etterhvert vil du trenge en kobbersolvent, så kjøp gjerne Tipton sin der også, Truly Remarkalble blablabla... den virker den og, ad olje så har jeg blitt lut lei av diverse dyre våpenoljer med div dyre flasker. Jeg bruker Biltema Motorolje, Aceton og White Spirit 1/3 av hver til alt som ikke skal løse opp kobber - Saueren mantler normalt ikke veldig så det kommer en langt med, poenget med løpspuss er å skure ut karbonbelegg.

Til smøring setter man de delene som skal smøres (låseklakkenes låseflater, sluttstykkekroppen og spennflaten/spennstykket på tennstemplet) inn med fett - det følger et eget fett med rifla - men vanlig lagerfett virker fint (SKF lagerfett f.eks.)

 

Lader du selv? Til langholdsskyting vil jeg anbefale at en går med 9g Scenar eller 8.4g Norma om en skal kjøpe ammo, her på Sørlandet er det vel kun 8.4g Norma i form av Golden Target eller Diamond Line som er enkel å få kjøpt.

Om du lader så vil 9.1g (140gr) A-max fungere minst like bra - men der får du ikke kjøpeammo.

De fleste er enige om at Norma og Lapua hylser er The Shit, og de kommer uansett fra ammoen du kjøper - er liten vits å kjøpe hylser i 6.5x55 når ammo koster det samme :roll: , Lapua nok noe mer holdbare enn Norma - det spiller liten rolle.

Krutt er vel N15, N19 og N550, NC96M og N570 som er mest i bruk? Man kan bruke mange krutt i 6.5x55 men N15 er iallefall aldri feil, ikke N19 heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et S&L 308W løp med jakt pipeprofil koster 5K ferdig tilpasset 200'en fra J&F. De bruker bare noen minutter på den jobben og er vel egentlig noe du kan ringe til de å bestille, hoppe i bilen og ha alt klart til du kommer fram hvis de ikke har mye å gjøre da. Har et slikt løp selv og man kommer under 5kg med optikk og feste dersom pipa blir kappet litt. Min er blitt kappet og gjenget på 50cm. Totalvekt uten tofot et 4950 gram med GRS skjefte. 200'en blir nok aldri noe lettvekter men bevares for et skytejern det er :D

IMAG0309.jpg

Link to comment
Share on other sites

Et S&L 308W løp med jakt pipeprofil koster 5K ferdig tilpasset 200'en fra J&F. De bruker bare noen minutter på den jobben og er vel egentlig noe du kan ringe til de å bestille, hoppe i bilen og ha alt klart til du kommer fram hvis de ikke har mye å gjøre da. Har et slikt løp selv og man kommer under 5kg med optikk og feste dersom pipa blir kappet litt. Min er blitt kappet og gjenget på 50cm. Totalvekt uten tofot et 4950 gram med GRS skjefte. 200'en blir nok aldri noe lettvekter men bevares for et skytejern det er :D

IMAG0309.jpg

 

Flott våpen du hadde der:)!!

Jeg prøver å finne ut hvilken montasje/ringer jeg skal ha til min fremtidige 200 str.

Må vel ha minst 20 moa tilt for å strekke seg til 1000 meter ++.... Ser ut som SPUHR montasje du har (30 moa tillit?)

Ha sett på disse, men syntes prisen var litt høy :shock: ..

Ca 4500 kr. Finnes det andre bra alternativer til en billigere penge? Det må være montasje som går på uten å måtte bore opp kassa på nytt:)

Link to comment
Share on other sites

Takk for det. Jeg har 6mil tilt(MOA sier meg ingenting uten at jeg må begynne å finregne på det). Montasjer er fra Spuhr ja. Finnes masse alternativ, et kan jo være å kjøpe en picatinny skinne slik at du kan sette på hva som helst. Jeg er utrolig fornøyd med Spuhr festet og den innebygde libellen og den enkle måten å montere kikkertsiktet på slik at alt blir helt rett er sabla kjekt. Spuhr festet er optimalt til 56mm lysåpning. Da har du akkurat passelig med avstand mellom kikkerthus og pipe. Jeg har en Zeiss 2,5-10x50 og den er strengt tatt unødvendig høyt montert slik at jeg må sette kinnstøtten helt på topp. Andre som har prøvd børsa mi er ikke enig og må ha kinnstøtten bare noen få trinn opp, så det er nok fra person til person hvordan det stiller seg. Uansett hadde en 5-6mm lavere montasje vært helt perfekt for meg. Ellers er passform og konstruksjon helt rå. Spuhr har virkelig laget et dønn solid produkt her som helt sikkert overlever et dusin kriger uten at festet er tungt.

2750,- svenske pluss frakt og moms blir da ikke 4500,-? Tror den kom på 3600 ferdig levert på døra. Mitt regnestykke visste at skinne og gode ringer ikke var veldig mye billigere.

Link to comment
Share on other sites

Det må være montasje som går på uten å måtte bore opp kassa på nytt

Hvvorfor det? Børsemaker bruker noen minutter på å bore og gjenge to huller i kassa, som er like de to som er der fra før (litt forskjellig etter serienr.) og det er ingen som legger merke til dem om du skrur av skinna senere.

 

Jeg og mange andre bruker US Optics sin skinne, (kjøpte mine fra KH Precision) - den har 20moa (ca 6mil) tilt, og er etter mitt syn den mest elegante og den letteste av de tilgjengelige. Her er 4 skruer ned i kassa, og ingen på sidene. Den blir da også lavere enn de som spennes fast, samt at den ikke sklir - et problem med mange av de mere "hjemmesnekrede" variantene.

 

Her er en sånn under.. Ringene her er Ken Farrell stålringer - kjøp aluringene, de er mer enn solide nok, og mye lettere.

IMG_6704.jpg

 

Spuhr er topp greier - jeg bruker ikke Spuhrmounten fordi jeg driver og bytter kikkerter mellom riflene mine - alle riflene har picatinnyskinne, og alle kikkertene passer på alle riflene og kan monteres med liten treffpunktendring (eller ingen) på sekunder.

 

Skal du på LH-skyting på lørdag? Later til at ikke en jævel skal på 100m i byen. Kommer du opp der kan jo studere hva folk bruker av kit - det er gjerne langt mere informativt enn å få 1000 mer eller mindre informerte meninger på forumet. Du kan sikkert også teste noen av børsene som er på plass.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vil bore i kassa og bruker 30mm kikkert er en "rimelig", 1790.-, skinnevariant orginal Valmet/Tikka/FinnClassic 412Optilock kikkertmontasje i stål montert bak frem. Ofte benyttet i jaktfeltmiljø. Jeg har også brukt den på STR og montasjen er helt pålitelig på min Valmet 412 dobbellrifle i 9,3x74r med ganske tung kikkert. Det er også enkelt å lage passende tilt på denne montasjen siden ringene har kunststofforinger som ikke setter merke eller lager spenn i kikkerten hvis man shimser eller sliper av litt på den ene ringen. 34mm ringene har dessverre ikke kunsstofforinger.

 

Sauer lager nå også 60cm/19mm piper i 30-06, 270 og 7x64 som lett tilpasses STR hvis man vil ha "hel ved" og ikke muffe.

 

11355.jpg

Link to comment
Share on other sites

Må vel ha minst 20 moa tilt for å strekke seg til 1000 meter ++.... Ser ut som SPUHR montasje du har (30 moa tillit?)

Ha sett på disse, men syntes prisen var litt høy ..

Ca 4500 kr. Finnes det andre bra alternativer til en billigere penge? Det må være montasje som går på uten å måtte bore opp kassa på nytt:)

 

Neida, neida, pittelitt over 3000 hjemme på døra. Like billig det som picatinny og ringer.

Link to comment
Share on other sites

Ja det lurer jeg også på. Er jo ikke noe voodoo å bore og gjenge i kassa? Mye god tysk Krupp stål der å gjenge i men det er jo klart at det er jo mye lettere å bare klemme en skinne fast i kassa, særlig hvis man må sende bort riggen for å få jobben gjort.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har 3 eller 4 dyktige børsemakere rett i nærheten, og bore/gjengejobben er så enkel at den er for "hvemsomhelst", sålenge en har en benkeboremaskin av noen kvalitet, og selv har et begrep om bruk av den, og om toleranser. Jeg hadde iallefall glatt gjort det selv om jeg hadde en bedre benkeboremaskin enn den Biltemagreia jeg har.

Stålet er sikkert både tysk og Krupp, men det er igrunn nokså bløtt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Utrykte meg nok litt feil. Det spiller ingen rolle om jeg må bore opp nye hull i kassa :) jeg tenkte bare å slippe mist mulig jobb og kostnader :winke1: Er jo ikke sikkert det blir dyrere heller.

 

M67:

Jo jeg stiller til LH til lørdag! Så kan jeg titte litt rundt ;)

 

Jeg tenkte egentlig på US optics picatinny 20 MOA tilt, og tok kontakt med KH Precision for å høre om de hadde den. Fikk beskjed om at produsenten hadde slutte å lage denne, så de fikk ikke den inn igjen. Det var da de sa at de kunne tilby SPUHR montasje med 30 moa tilt til ca. 4500 kr :?

 

Hvor mye ville det evt kostet med US optics picatinny 20 MOA + ringer og evt. børsemakerjobb?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye ville det evt kostet med US optics picatinny 20 MOA + ringer og evt. børsemakerjobb?

Skinna kostet vel 1650,- da jeg kjøpte den, men om den ikke fins lenger så er det jo uinteressant. Ringene jeg har er 12-1500,-, men de er dyre ringer, det fins andre - og så kosta vel børsemakerjobben en 100-lapp eller noe. Det er snakk om å bore to hull, og gjenge de opp.

 

Det som er å si her mellom alle alternativene - Spuhr er ikke feil. Faktisk er det vel det mest fornuftige... iallefall mest effektive, og mest "tacticoole", og mest solid, og faktisk enklest...

Spuhr lager vel og skinne og ringer, han lager iallefall mer enn Ideal-mounten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Spuhr lager ikke andre fester til STR men han lager separate ringer for picatinny skinner men det er i allefall dyrt. Ringene koster det samme som komplett isms feste. Hadde vært fint om han også lagde kun skinne.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hei! bruker anledningen til å spørre erfarne sauer folk:)!

Er det viktig å ha en momentnøkkel til saueren med tanke på tilstraming av pipe/stokk? hvilke type skruer/umbrako er det? og er det 3,4,5mm??

 

ser det er mange momentnøkkler ute på markedet. alt fra 400,- på biltema til 2000,- på skytterlinken. noen anbefalinger?

 

driver å bestiller pusseutstyr fra skytterlinken nå og så da denne: http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/" target="_blank ... -B/2002161 .

 

en ting til slutt. har endelig fått godkjent søknad og har levert bestilling til DFS. så det stod på bestillingsskjemaet at det medfølger et mirrage-bånd. følger det da med festeanordning til dette?

 

N

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

flott... jobber du i morra? mulig jeg stikker innom en tur i 5-6 tiden.

 

sitter å bestiller litt pusseutstyr og momentnøkkel fra skytterlinken nå. tar en nøkkel som går fra 3-15 nm.

så på sphur montasjen at de anbefalte mellom 1.9-2.9 nm på ringene, alt etter produsentens anbefalinger. vet du hva vortex har på ringene sine? kan ikke finne det på nett...

Link to comment
Share on other sites

Har du tips til en god og ikke altfor dyr nøkkel? Hvilke momenter må til på saueren?

4,5NM på skjefteskruene og 7NM på de tre pipeboltene bruker jeg.

Jeg kjøpte en Tengtools 3-15NM momentnøkkel men etter det jeg husker, så var ikke den veldig billig(2K elns). Den på skytterlinken var vel billigere og så helt grei ut.

Tips til bruk av momentnøkkel:

Still den til et par Nm og dra til en eller annen bolt du finner på et eller annet ubetydelig til den løser ut. Gjør det 10-12 ganger før du tar den i bruk. Jeg gjør det hver gang jeg skal bruke nøkkelen. Ikke vri håndleddet når du drar til boltene med momentnøkkelen. Da er det lett for at det er håndkraften i seg selv som løser ut momentnøkkelen. Jeg bruker bare et par fingrer i bakkant helt i enden av krepet og svinger den mot meg til den slår ut.

Ja jeg bruker momentnøkkel i jobben på små fillebolter lik det som blir brukt på Saueren så jeg er litt nazi på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...