Jump to content

Kikkertsikte til langhold


samuelcolt

Recommended Posts

Har nettopp begynt med skyting på langt hold med rifle, og har godt verktøy (Sauer 200 og Sako TRG 22) men har ikke europeisk optikk. Kikkertsiktene jeg bruker har opp til henholdsvis 18 og 20 ganger forstørrelse, men er litt slitsomme i bruk fordi øyeavstanden må være helt rett. I praksis betyr det endel jobbing med å plassere hodet slik at jeg ser mål og trådkors tydelig.

 

Kikkertsiktene er i mellomskiktet/lavere mellomskiktet prismessig. Den ene er en Leuopold VXII, den andre en Nikon Monarch.

 

Spørsmålet er: Vil en S&B/Swaro/Zeiss gjøre livet lettere?

 

Europeisk optikk er kostbare greier, og jeg har valgt rimeligere sikter fordi jeg tenkte at jeg skyter kun under gode lysforhold og ikke trenger så dyr opptikk, men det er kanskje helt feil?

 

Mine kikkertsikter har klar og fin optikk, er langt fra noe skrot, men er vel heller ikke i klassen med europeisk opptikk. Når jeg sammenligner mine med f. eksempel Vortex og liknende, er de på høyde, så det er ikke klarheten i glasset jeg sliter med, men veldig følsom øyeavstand.

 

Har noen anbefalinger til alternativ optikk?

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Om man kan leve med ikke medforstørrende retikkel (her kommer det vel noen komentarer :P ) så kan NF NXS anbefales.

Har selv en slik 5.5-22x56 på min Sauer 200 nå og er meget fornøyd med opptikken.

Har prøvd PMII og opplever NF'n skarpere. men smaken er forskjellig. noen liker mora, noen liker dattra :-)

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke de dyrere siktene gir deg så mye mer av det du spør om. De har bedre bruksegenskaper til varierende skyting, og de er skarpere, har mer kontrast, og er lysere. Trolig har de litt større synsfelt.

Uansett merke og kvalitet så er det vanskeligere å sentrere øyet jo mer forstørrelse og jo mindre objektivdiameter.

 

Det du trenger er antakelig ikke ny kikkert men justerbar kolbekam så du kan la hodet ligge og hvile med øyet midt i utgangspupillen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...