Jump to content

Hvor mange avtrekkere foretrekker dere på hagle?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Hvor mange avtrekkere foretrekker dere på ei hagle? 1 eller 2? Jeg synes det er best med 2 avtrekkere, for da har jeg bedre kontroll over skuddene. Jeg fikk en gang låne en hagle på jakt med kun 1 avtrekker, og fingeren flyttet seg automatisk bakover til den andre avtrekkeren i andre skuddet, men der var det jo ingen avtrekker :oops: Med 2 avtrekkere kan man også fyre av 2 skudd samtidig. Og har man kun 1 avtrekker har det hendt at andre skuddet har gått av rett etter første skuddet pga. at fingeren har blitt presset i mot avtrekkeren av rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil enig med Finnlight her :D

 

Jeg har hatt 2 avtrekkere på hagle før. Det var en eldre Star Baikal. God hagle og svikta aldri, men den ble solgt til fordel for en Lanber med enkel avtrekker. Denne var uten løpsvelger og med faste choker, så den måtte også bøte med livet etter et par sesonger. Nå har jeg en Lanber med enkel avtrekker, løpsvelger, og utskiftbare choker. Dette er den beste kombinasjonen på ei allround hagle :D

Kunne ikke tenke meg ei hagle med 2 avtrekkere, og det er null fordel å kunne skyte 2 skudd samtidig.

 

Men på kombi er 2 å foretrekke. På min har jeg fremre avtrekker med snellert til rifleløpet.

Link to comment
Share on other sites

Blir jo snakk om en vanesak dette da. Personlig er jeg ikke i tvil om at en hagle skal ha 1stk avtrekker. Spesielt om man f.eks skyter litt sporting og skeet. Skal flytte fingra fort mellom to avtrekkere for å gjøre det bra på doublen på midten .. Kombi våpen skal selvfølgelig ha to avtrekkere.

 

Men to skudd samtidig????? Hva skjer?

Link to comment
Share on other sites

Pre dobbel avtrekker (DT): Kjappeste og sikreste løpsvelgeren som finnes

Pre enkel avtrekker (ST): Bedre plass til pekefingeren inni avtrekkerbøylen under seinhøst- og vinterjakta når man går med hansker eller vanter på hendene

 

Med faste choker og ST kan man dessuten sjonglere litt med hva slags ammo man putter i hvilket løp samt løpsvelgeren og på den måten dekke omtrent alle "trangboringsgrader" uten å drasse med seg chokenøkkelen til fjells. Førøvrig er det etter min mening kun en vanesak. Jeg har alltid hatt ST på hagla, så på første skuddsjans med drillingen sto jeg og dro som f... i avtrekkeren uten at oppfølgingsskuddet gikk. Jeg husket på å bytte avtrekker etter at fuglen hadde vinklet av og forsvunnet bak ei furu :oops::evil: Nå går det automatisk uansett hvilket våpen jeg tar med ut i skauen. Trening...

Link to comment
Share on other sites

En avtrekker sier jeg. Men dette handler KUN om vaner. Alle vil helst ha det de er vant med, og det alle er vant med er nesten alltid det de startet hagleskytter-karrieren med. Det er både naturlig og logisk :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D Hverken det ene eller det andre er best, det er ihvertfall min mening 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en avtrekker på hagla og løpsvelger. Bruker åpen choke i nederste og halv choke øverst. Ved å bruke trangtskytende hevishot i øverste kan jeg skyte på langt hold. Og med vismut i nederste har jeg god spredning på nært hold. Fleksibelt våpen, men systemet har sine svakheter:

Skulle sett den reven som ble skutt på 15 meters hold med feil løp. Jeg hadde glemt å stille om løpsvelgeren (siste gang det skjer). Den ble fyllt med hevishot fra øverste løpet, var helt perforert.

 

På kombien har jeg to avtrekkere, hagle foran og rifle bak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...