Jump to content

Ukjent svingmontasje på drilling.


slb

Recommended Posts

  • 1 month later...

Takk takk. Er godt fornøyd med drillingen til nå. Nokså lett og smidig, 2,95 kg med 65 cm piper. Stål i baskylen og er av typen Kersten-lås. Vanlig sikring (haglesikring) på kolbehalsen med en liten omsjalter ved siden av topleveren.

 

Kaliberet er 16/70 16/70 5,6x50R Mag, samt ei K+S innstikkspipe i 8x57 IRS. Montasjebasen synes ikke når en sikter, den er lavere enn siktelinja. Det eneste minuset er at montasjen er "one of a kind". 2,5-10x48 blir litt drøyt pga. størrelsen og synsfeltet. En 1,1-4x24 eller 1,5-6x42 er på trappene.

 

Fin børse til småvilt og storvilt.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Det eneste minuset er at montasjen er "one of a kind". 2,5-10x48 blir litt drøyt pga. størrelsen og synsfeltet. En 1,1-4x24 eller 1,5-6x42 er på trappene.
Som skrevet over, er det ingen heksekunst å få laget én til.

 

En 1,5-6x42 med skinne, passer sansynlighvis ikke i den gamle montasjen uten at den blir modifisert. Den har nok kortere mellomrør, enn det gamle siktet. Det ser ut på bildet at montasjen dekker hele mellomrøret.

 

En annen ting er at Victory siktene har 1 cm kortere øyevstand, slik at, om øyeavstanden er passe i dag, bør siktet monteres lengre frem.

 

Velger du en Varipoint 1,1-4x24 mede skinne, er ikke lengden på mellomrøret noe problem, men disse har både lengre øyeavstand og lengre okular, så en slik går nok heller ikke rett på. Zeiss classic med rett rør, passer kanske, den har 80mm øyeavstand. Ellers får du også Docter og Mepota sikter med Zeiss-skinne.

Link to comment
Share on other sites

Hm, der gav du meg noe å tenke på. En Victory 1,5-6x42 har nok kortere mellomrør, men syns Victory HT i samme utførelse ser nokså lang og slank ut. Må nok frem med skyvelæret og en runde på internett for å finne måltegninger av de ulike kandidatene.

 

En ZM 1,25-4x24 kan være en god arvtager eller en Classic M, men disse går det lengre i mellom på bruktmarkedet. Skyter meget sjeldent over 100m, tror jeg skal klare meg med maks 4 ggr forstørrelse. Hadde to sikter på den gamle drillingen, men over tid ble kun det ene brukt. Satser på kun et sikte. Docter og Meopta er sikkert gode sikter, men når en er blitt vant med Zeiss...

Link to comment
Share on other sites

På egun.de finner du slike stadig vekk:

http://www.egun.de/market/item.php?id=4262813

 

Ikke er det noe papirarbeid med import heller, det bare å by, og få siktet sendt poste restante Stømstad Postcenter....

 

Jeg har alltid vært fasinert av Bockdrillinger. Denne er den første jeg har sett med to hagleløp, de fleste er med ett hagleløp og to forskjellige rifleløp. Din har jo en praktisk bruk, men jeg sliter med å overbevise meg selv om at en "vanlig" bockdrilling, med ett storviltkaliber og ett småviltkaliber i tillegg til hagle er noe å bruke til jakt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset.

 

Bockdrillinger er nesten bestandig fine, men jeg er enig i at bruken kan bli begrenset. Tenkte egentlig på å kjøpe ei ordentlig hagle, men når denne drillingen bød seg kunne jeg ikke dy meg. Kan ikke klage på presisjonen heller. Ligger på rundt 30mm.

 

En 1,25-4x24 er greiere å ha med i sekken/lomma enn en større kikkert, da jeg helst jakter uten sikte.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Amatør, har du kjøpt den av slb?

Hva ble konklusjonen?

Bockdrilling er jo det særeste av alle Tyske våpen, derfor kanskje ett av de mest interesante :wink:

Vil tro att det går greit å sende børsa til Vågsland, dersom du ønsker ett annet sikte på den.

På en drilling er det greit med moderat forstørrelse på kikkerten (mener jeg).

Bytta til en 1,25-4x24 Swaro på min (Med CDi retikkel), er meget godt fornøyd med den.

Bockdrilling er jo det mest outrerte utrykket for Tysk ønske om ett våpen til all jakt.

 

De har stil :D

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Amatør, har du kjøpt den av slb?

Hva ble konklusjonen?

Bockdrilling er jo det særeste av alle Tyske våpen, derfor kanskje ett av de mest interesante :wink:

Vil tro att det går greit å sende børsa til Vågsland, dersom du ønsker ett annet sikte på den.

På en drilling er det greit med moderat forstørrelse på kikkerten (mener jeg).

Bytta til en 1,25-4x24 Swaro på min (Med CDi retikkel), er meget godt fornøyd med den.

Bockdrilling er jo det mest outrerte utrykket for Tysk ønske om ett våpen til all jakt.

 

De har stil :D

 

Mvh.

Griffon

 

 

Hei Griffon,

 

Denne er ikke til salgs.

 

Jeg har to sikter til denne. Et Zeiss ZM 1,1-4x24 og en ZM 2,5-10x48. En montasje der jeg bytter sikte etter årstid eller hva jeg skal jakte. Fungerer upåklagelig.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...