Jump to content

Tunge FMJ kuler i .224 kaliber?


YnStee

Recommended Posts

Noen som vet hva som er å oppdrive av FMJ kuler i nevnte kaliber, tyngre enn 55 grain? Har ei Sako Vixen i 222 som jeg lurer på skifte løp på til neste rypesesong, da det med 1:14" snurr begrenser seg mtp kuler og vindavdrift for formålet.......Kaliberet blir mest sannsynlig det samme, men pipe i 1:9 snurr burde ikke være dumt.

 

Løp i 223 er ikke aktuelt.

 

 

Y

Link to comment
Share on other sites

Har du noen erfaring med hvordan f.eks 69gr Scenar oppfører seg på rypa? tenker på hvordan brystfiletene vil bli seendes ut......

 

Sender i dag ut 55 grains Lapua S382 i ca 820 m/s (tatt fritt fra hukommelsen) og den gjør jobben meget meget bra, men ønsker å kunne bruke hakket tyngre kuler, kanskje opp mot, eller rundt 70 grain, pga vindavdrift.

 

 

Håper på flere gode svar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke testet sjøl, men ser på Robsoft.nu at det er en god del som bruker Scenar nettopp til toppjakt i diverse kalibre. Noen bruker også ei skje og knakker forsiktig rundt hullspisses for å få denne mindre. Hold i alle fall hastigheten nede...

Link to comment
Share on other sites

Okay, prøver å finne ut litt på robsoft nå. Banke sammen tuppen litt burde funke, brodern skaut rev med norma rekrutt i 6,5, den oppførte seg omtrent som helmantel, selv om det var kuler der tuppen var klippet av litt for å få større hull.

 

Angående fart, så er det i mine øyne finfint med 800-830 i utgangsfart på fuggeln, så det blir ikke full fres uansett :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...