Jump to content

God all-round kule i .222 remington


Linduvarri

Recommended Posts

Hei, tek gjerne i mot tips til ei god universalkule i .222 remington. Har tenkt å bruka ei kule til alt, det vil stort sett seia rev, rådyr og hare. Våpenet er ein kombi- aner ikkje kva riflestigninga er.

 

Alternativa eg har tenkt på, er:

 

- Norma 62 grains "rådyr"

- Norma 55 grains Oryx (som eg har prøvd og som går godt i børsa på blink og rådyr)

- Lapua SP 55 grains

 

Det er litt forskjell i pris på desse, men alt i alt betyr ikkje det så mykje. 100 patroner varer ei stund, og til trening (evnt rype) brukar eg ferdigkjøpt heilmantel.

Tek som alltid mot tips og råd frå folk som har prøvd .222'en på jakt.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Har skutt verken rådyr eller mindre matvilt med .222'en min, men har Lapua 55 sp til "hårmatvilt" da jeg har hørt denne er god. Er vel omtrent umulig å få tak i i butikk, så den bør vel lades selv.

 

Til mindre matvilt, som hare og fugl, bruker jeg helmantel, Sako Speedhead 50 grs. Blyspiss på småtteriet kan bli stygt, jfr tråder på Robsoft.nu.

 

Om dette er rett medisin, aner jeg ikke, da jeg fremdeles venter på et hint av jaktlykke så jeg får sett hvordan ting virker...

 

Lader for øvrig Lapuaen til ca 850 m/s og helmantelen til ca 800 m/s.

 

Til det som ikke skal spises, som feks rev, er hva som helst med blyspiss eller hulspiss tingen. Selv bruker jeg i dag Vmax 40 grs. Disse er ladet til ca 1 000 m/s. Har ikke skutt rev med denne enda.

 

Noen super allroundkule til alt er vanskelig å finne, da .222 er nokså sint og sender i vei kula i ganske høy hastighet. Men nå finnes det vel knapt allroundkuler i andre kalibere heller. Er sjelden å finne varmint, fugle- og hårviltkalibere i èn kule.

 

Så sats på en blyspisspatron og en helmantelpatron om du ikke lader selv. Norma Oryx og Norma jaktmatch er jo tilgjengelig i de fleste butikker. Dyrt, men sikkert bra. Kombi er jo heller ikke ei børse man mengdeskyter med, så det trenger ikke velte statsbudsjettet å kjøpe noen pakker i året.

 

Edit: Riflestigninen er mest sannsynlig 1:14. Det er det vanligste i .222.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt flere rådyr og rev med både Oryx og Lapua 55 SP, alt dette er veldigt bra, små høl

 

for fugl har jeg dårlig erfaring med helmantel i høy hastighet, mye søl med å lade selv kan du senke ladningen ned til et nivå på feks 790 m/s som er veldigt bra på fugl, nå er det ikke kritisk med hel/hull spiss lenger.

 

I denne videoen kan Dere se ei due skutt med .222 avstand ca 100 meter og jeg bruker ei 40 grs varmintkule i i 790 m/s med supert resultat.

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet tidligere så er det viktig å holde hastigheten nede på fjærmatvilt.

 

Ang de tyngre SP-kulene så kan det gå helt fint sjøl i 1:14. Mener jeg testa Norma-kula i kombien min og at dette gikk bra. De er gjerne en del kortere enn tilsvarende BT-kuler med plastspiss og slikt.

 

I min Vixen går Norma 55grs helmantel veldig bra. Nosler Ballistic Tip funker da det er mildt og jeg ligger opp mot max-ladning. Så får termostaten kryper under frysepunktet blir den ustabil og lager nøkkelhull rundt omkring på hele skiva.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 years later...

Eg bestillte 55 gr sierra gameking i dag # 1365 har berre Vv 120 krutt. Går detta eller bør eg ha ett treigere? Eg har ikkje ladeboka for hånda akkurat no. Forslag til startladning? Bestillte kula pga svært god erfaring med tilsvarande kule i 6,5x55. Tenkte gås i fyrste omgang. Muligens og rådyr. Takknemlig for hjelp, ps ladar sierra matcking 52 grain med samma kruttet, Vv 120 19,4 gr. Kaliber er sjølvsagt 222 remington.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde brukt data for 55gr Lapua Soft Point fordi den kula står i appen til VV, men jeg kan ikke anbefale det på et åpent forum da jeg ikke kjenner til hvor mye forskjell det er på de to kulene.
Appen sier forøvrig 18,4 - 19,6gr med 120-krutt bak 55gr Lapua Soft Point. Hastighet 858 - 913 m/s i 58cm pipe.
Du kan øke utgangshastighet med ca 40 m/s ved å bruke N135. Ikke noe jeg hadde brukt energi på.
For kaliberet raske krutt er vel kjent for å gi god presisjon, men det kan tenkes å være en myte eller kun av akademisk interesse. Jeg finner tilstrekkelig presisjon i stort sett alt jeg lader så har ikke forsket nok til å si enten eller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte også samme kule 55 grains Sierra GK. 

Lader denne med 17,8 grs N-120 som i min Tikka kombi da "spaserer" ut i 846 m/s. 

Har ikke fått testet kulen på noe vilt enda, men ønsker ikke å lade hardere da tanken er at den skal fungere også på skogsfugl uten for mye ødelagt kjøtt.

Hylsene er Lapua Match. Presisjonen er ypperlig, som alltid og med de fleste kuler i dette kaliberet. 

Link to comment
Share on other sites

På 14.1.2013 den 11.00, ko-stens skrev:

Har skutt verken rådyr eller mindre matvilt med .222'en min, men har Lapua 55 sp til "hårmatvilt" da jeg har hørt denne er god. Er vel omtrent umulig å få tak i i butikk, så den bør vel lades selv.

 

 

Landrø har👍 bruker denne kula i min vixen, og i tillegg til utmerket presisjon går også lapua fmj helt likt. Ikke så stiv pris som norma heller. Jeg kommer ikke til å teste mer 222 ammo

Edited by HotShot
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...