Jump to content

Anbefalte kikkertsikter til 22LR


TxH

Recommended Posts

Heisann kammervenner!

 

Er på utkikk etter nytt kikkertsikte til min CZ 452 Style i 22LR som skal brukes til alt fra kråker og skadedyr til plinking og kos. I den forbindelse ønsker jeg et OK kikkertsikte. Det er ingen bakdel om det har åpne tårn for kjapp justering av treffpunkt, relativt høy forstørring (ikke mindre enn 9) og at den ikke gjør et voldsomt innhogg i lommeboka.

 

Var mye å be om dette kanskje, men er nyskjerrig på hvilke erfaringer som dere sitter inne med om dette. :)

 

Alle forslag mottas med stoor takk!

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat satt på et nikon monarch 4-16x42 med parallakse på min sako finnfire varmint. 2600kr på cabelas i statene. Har studert ei stund og havnet på det forstørrelsesområdet, syns parallakse er nødvendig på salongen ettersom den brukes mye på 40-100 meter. Ikke store tårn på den, men avmerket skala og de kan nulles ut. Ok optisk. Ellers er meopta 4-16x44 et greit sikte til slikt, men det er tyngre og ruver mer.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du er på jakt etter min salongkikkert :mrgreen:

 

Tasco Varmint 10-40x40 med 1/8 dot. Her kan du virkelig zoome deg inn til de lange skuddene pluss den er ok til kortere skudd med 10x. Paralakse justerbar og den er stabil i klikkene pluss den endrer ikke treffpunktet ved justering av forstørrelse. Tror det var 1800kr jeg gå på midway for 4 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Hadde også tenkt noe i 4-16-duren, men litt usikker på retikkelvalg også. Hvordan er det å forholde seg til mil-dot i 22LR f.eks? Er det i det heletatt noe poeng med dette?

 

Når det kommer til den 10-40x40`en så er min umiddelbare reaksjon at 10ggr forstørring som minste på en 22LR er vel mye? Eller? Tenker på f.eks. et 30meters skudd med 10gangern blir vel synsfeltet relativt lite? Eller har du gode erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Vel den er som sakt kun ok til korte skuddhold. Fikk det aldri helt til å bli bra på så korte hold som 30meter pga alt ble så stort :mrgreen: Men fra 40m og utover syns jeg den var helt topp. Likte kikkerten masse og den ble brukt mye, men som med alt annet så får mann lyst på andre ting og den ble byttet i en 3-9x50 som passer bedre til jakt og plinking. Men setter på igjen tascoen så fort nye patroner skal testes der er den topp. Samt til å ligge på banen og prikke bitte små blinker på eks 50 meter. Fluer på skivene blir fort store på 50meter med full forstørring :roll:

Link to comment
Share on other sites

1: max 4x som minste forstørring ellers ryker kjappe jaktskud på kort hold (har skutt mye kråke på hold rundt 8-15m fra skjul, med 10x forstørrelse ser jeg som regel ikke noe før på nærmere 20-25m).

 

2: For bevegelig jakt bør siktet være lett for ikke å ødelegge balansen i rifla (salonggevær er som regel lette og smekkere våpen, så det skal lite til før alt blir feil), med lett menes max 450g Helst under 400g.

 

3: Helst SF justering om man har valget mellom SF og AO, men for jakt er sikte med Paralakse satt til 50m/y mest effektiv for normale og raske skudd ved oprtunistisk jakt på det som byr seg.

 

4: Til generell jakt har sikter i området 3/9, 4/10 x40 vist seg å fungere godt.

Link to comment
Share on other sites

*snip* Hvordan er det å forholde seg til mil-dot i 22LR f.eks? Er det i det heletatt noe poeng med dette?

*snip*

Om du holder deg på EN forstørrelse vil det funke om du har memorert holdene de forskjellige dotene vil gi deg, utover det blir det mye å huske på siden du ofte ikke vil ha tid til å regne på treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

*snip* Hvordan er det å forholde seg til mil-dot i 22LR f.eks? Er det i det heletatt noe poeng med dette?

*snip*

Om du holder deg på EN forstørrelse vil det funke om du har memorert holdene de forskjellige dotene vil gi deg, utover det blir det mye å huske på siden du ofte ikke vil ha tid til å regne på treffpunkt.

 

Ikke om du har retikkelet i først fokusplan (FFP). Da er det alltid likt. Så er det bare å lage et avstandskort, laminere det og tape på kolben.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil og påstå at BSA Sweet er overraskande grei om ein tek prisen i betraktning. Eg merkar sjølvsagt at det er ein billeg sak. Spesielt om eg samanliknar med Zenithen på jaktrifla.

Eg vil uansett påstå at BSAen er eit greit kjøp. Han doggar ein del, men er heilt grei å sjå gjennom, og klikka verkar stabile.

Link to comment
Share on other sites

Har og sett litt på disse BSA-siktene, men hadde tenkt å legge litt mer penger i holdbar optikk. De er helt sikkert kurante, men har lest litt forskjellig om dugging ++ så hadde tenkt å gå ett hakk opp på prisstigen.

 

Når det kommer til dette mil-dot retikkelet så vil det jo selvfølgelig være ikke-medforstørrende retikkel det er prat om, hvis ikke blir jo avstandene helt i surr.

 

Virker til at jeg heller mye mot en 4-16x40 aktig kikkert. Men da er spørsmålet hvilken kikkert som kan være aktuell innenfor en akseptabel prisramme (les rundt 5000,-) Er som sagt ingen ulempe med åpne justerbare tårn.

 

Noen med erfaringer rundt Sightron og Vortex?

Link to comment
Share on other sites

Ellers har Jaktfall både Sightron SII Big Sky 4,5-14x44 SF med mildot til 4 508,- og Vortex Viper HS 4-16x50 SF med bdc til 4 999,-. Ganske interessante alternativer synes jeg. Sighronen har litt trangere synsfelt og er litt lengre, men noe lettere enn Vortexen. Uansett blir et sikte i denne størrelsesklassen nokså stort på ei smekker salongrifle.

 

Hadde selv en Sightron SII 4-16x42AO med mildot på salongrifla mi en stund. Ga ikke mer enn 3 000,- for den hos Jaktfall. Var veldig godt fornøyd med den (selv om jeg nok liker sidefokusjustering fremfor objektivjustering), og den er hakket under Big Sky (vet ikke forskjellen på de). Hadde samtidig en Nikon Monarch 5-20x44 SF BDC på .222'en min, og jeg syntes ikke Sightronen stod noe tilbake for Nikonen.

 

Nikon 4-16x42 SF til 2 600,- høres ut som mye for penga. Nokså trangt synsfelt trekker (1,9 - 7,7 meter)

 

Ellers er jeg veldig enig med Vingemutteren her.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Plukker opp denne tråden litt igjen, og er nå i tankeboksen på en ny salongkikkert. Er snakk om enten 22LR eller 17hmr og kriteriet er at kikkerten MÅ ha åpne tårn, ihvertfall høyde, men også gjerne side. Har sett litt på Leupolder med CDS, men disse er kun i høyde og synes de er latterlig overpriset på sånn som Jaktogfriluft osv. Er opptatt av at klikkene skal være repeterbare og at treffpunkt skal holde seg bra på forskjellige forstørrelser. Vet at Leupold har slitt litt med dette på noen modeller med ikke medforstørrende retikkel. Er det noen som har andre konkrete forslag til kikkertsikter med beksrevne kriterier? Prismessig ligger vi opptil 5000 vil jeg si.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har det bushnellsikte. Er fornøyd sålangt, og hadde kjøpt det igjen, men det er ikke perfekt. Setter opp en liten pros/cons til deg;-)

 

Pros:

Pris!!

Klart(Mer en ventet for prisen!)

God 22lr retikkel

Tydlige justeringsklikk

Relativt kort(283mm)

Veldig bra forstørrelsesområde(2-7x)

Bunnsolid følelse

 

Cons:

Tungt(spesielt baktungt)

Enorm Okular(90x45mm)

Tung justering av forstørrelse(kan bli bedre med tid?)

Har en gassplugg under som stikker ut 5mm og begrenser ringhøyden.

"MOA(liker metrisk best, men retikklen har ikke mils så da er det ikke noe problem)"

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg kjøpte herfra, og med en leupold vx-r 3-9x40 patrol på bestillingen sparte jeg mellom 3500-3800kr!!! Litt etter hva man regner som bushnellens pris her(2500-2800kr??) Med andre ord bushnellen var "gratis";-)

 

http://www.webyshops.com/brand/Bushnell ... 92732.html

 

 

Oppsummert er det bare okularens størrelse(og vekt) og det tunge zoomhjulet som jeg ikke liker. Hadde dette vært løst, hadde symetrien i siktet vært bedre og jeg hadde likt utseenet mer!! Da hadde også hele siktet hvert kortere og gått ned i TD-baggen påmontert. Men man kan ikke få alt til en så god pris, og de positive sidene veier godt opp!!

Link to comment
Share on other sites

Bestilte meg sikte for tre ukers tid siden selv. Ramler vel nedi postkassa om ikke lenge, fra Ebay. Det er en diger Simmons Predator Quest 4,5-18x44 til den nette sum av ca 1 450,- ferdig fraktet. Kanskje det kommer på litt moms/tollbehandling her og da. Neppe det råeste innen optikk, men en får da se!

 

Blir kanskje diger på den lille Rem 597'en til frøkna, men tyngden var ikke all verden i grunn. 483 gram. Har vurdert endel sikter, men endte på denne, ikke minst på grunn av høy maksforstørring og på grunn av at det er sidefokusjustering. Liker ikke helt siktene hvor man må vri på objektivet, og diameteren på objektivet blir større, slik at man gjerne må opp et hakk på ringhøyden. Det er enklere med tårn på siden, synes jeg. Ulempen med dette siktet er at det er rimelig trangt synsfelt. I tillegg er det ikke åpne tårn. Men det skal nå bare brukes til plinking på opptil 70 - 100 meter bare, og ikke skal børsa på jakt heller.

 

Selv om optikken er heller tvilsom, er den neppe noe verre å skyte med enn 70-talls Bushnell Scopechief'en med fast 2,5x som sitter på i dag.

 

http://www.simmonsoptics.com/riflescopes/Predator_Quest.cfm

 

product_riflescope_554518_zpsa0568b12.jpg

 

I utgangspunktet skulle jeg kjøpe en Hawke Varmint SF i 4-16x44, men Simmonsen var litt billigere...

Link to comment
Share on other sites

Riktig, takk for info!

 

Jaa, dette med optikk er et sensitivt tema for mange. OG, jeg tviler ikke på at de gamle vet best! Men nå har det seg slik at jeg liker ting jeg får billig. Kanskje funker det, kanskje ikke. Denne Bushnellen anser jeg som en fin og "seriøs" kikkert til sitt bruk. Jeg bruker pr. idag en BSA Sweet 22, som er mer enn god nok for mitt bruk. Men, siden jeg også har .17HMR løp til min 455, så har jeg lyst på 2.

 

Igår bestillte jeg 2 20mm skinner fra Ebay, kanskje funker de godt nok, kanskje er det bare å kaste de, det får man se. Kjøpte også hurtigmontasjer for kikkertsikte. Kjøpte også en Sweet 17 til 350kr, ferdig fraktet. Denne har jeg ikke andre planer for enn å ta turretn med .17hmr kulebanekomp. å putte på BSA`en jeg har fra før, da de er helt like i justeringene osv. Skal selvsagt prøve det, men har 0 forventning til det.

 

Så da får man se hvordan dette går, skal avgi rapport når jeg kommer så langt.

 

Vil også skyte inn at jeg bruker dette utstyret kun til blink/plink. Gamle BSA`en min er stabil og fin, og det er den som er tiltenkt jakt med .17HMR.

Link to comment
Share on other sites

Har Meopta Meostar R1 4-16x44 på min salong. Liker det så godt at jeg har bestilt et maken til min andre rifle. Fikk det for 6.900.-

 

Dette har jeg nå brukt i snart et år på mye prikkskyting. Har utvendige tårn og mildot. Funker veldig godt. Har prøvd andre, japanske og amerikanske kikkerter, men de blir for slitsomme i bruk på den måten at det er vanskelig å finne siktebildet på høy forstørrelse. Er vel det de i US kaller "sweet spot", som er større på europeisk optikk? Vet ikke. Er ikke ekspert, men har funnet noe som funker bra til fornuftig pris. Lang garanti også på disse mener jeg.

 

Gadd ikke prøve og feile lenger, så gikk på kikkertsikte i denne prisklassen. Pay once, cry once:-)

Link to comment
Share on other sites

Må si at jeg klør meg i nesen, ørene og ræva i rekkefølge over innleggene i denne tråden :winke1:

Hvorfor vil noen ha moa på justeringen og mil retiklet? Det klinger ikke godt i noen av de tre kroppsdelene nevnt over..

 

Har en BSA sweet 22 som jeg hater pga unøyaktigheten i klikkene..

Til dens forsvar må det sies at den er billig og ikke har et støyete retikel.

Med et enkelt trådkors så må man merke tårnet med meter.Knotete men det går..

 

SF, FFP, mil/mil, lav vekt, nesten gratis og pitteliten justerbar rød dot i senter er det jeg ønsker meg :lol:

 

Jeg fatter ikke engang hva kikkertprodusentene tenker når de presterer å bruke noe annet en metrisk..

At amerikanske produsenter gjør det er nesten forståelig, men at europeiske gjør det er totalt ubegripelig.

 

At kombinasjonen moa justering og mil retikel eksisterer i det hele tatt kan ikke være annet enn mangel på yrkesstolthet!

Link to comment
Share on other sites

At MIL retikkel og MOA justering eksisterer, er fordi noen tror det er helt ok å bruke opp de gamle justeringstårnene de allerede har produsert, på nytt glass. Eneste grunnen til at dette er på markedet, er fordi kundene flest er dumme som stuter og kjøper det.

 

Samme med stadiamerket retikkel (BDC og mildot, f.eks.) i annet enn fremre fokalplan. Dette selger fordi kjøperen rett og slett ikke forstår poenget med slike retikler, og vil ha det som rein kosmetikk. Du vil aldri noensinne klare stoppe den justerbare forstørrelsen på noe nøyaktig, annet enn i endene av skalaen, så "jammen, det stemmer på 10x" på noe som går fra 4x til 16x forstørrelse blir et rimelig håpløst argument. På slike kikkerter ender du opp med å allikevel måtte justere på tårnene for å kompensere for avstand, og du får unøyaktige avstandsbedømmelser. Dermed kunne du likegjerne hatt et tysk nummer fire eller lignende.

 

Mvh

 

Gretten Gubbe halvveis ned i første kaffekopp.

Link to comment
Share on other sites

Nikon har noen modeller beregnet for .22 LR. T22 (2-7x32) modellene, 2 stk, er med utvendige justeringsratt. En modell har BDC retikkel tilpasset .22 LR, den andre leveres med to avstandsmerkede høyderatt. Ett for standard og ett for høyhastighetspatroner. Parallaksefri på 50yds. Koster ca 180 $ I flg Nikon sine sider, men de kan nok fås noe rimeligere.

 

Vet ikke om noen forhandler som tar disse inn til landet så da gjelder det vel å finne en "over there" som er villig til å sende slike skumle saker hit.

 

Er enig med de som synes at salongrifla fortjener noe bedre enn den aller billigste raskoptikken, men utfordringen ser ut til å være å finne sikter med noenlunde grei kvalitet, ønskede egenskaper og egnet størrelse og vekt til ei smekker salongrifle. Kanskje er overnevnte modeller noe å se på?

Link to comment
Share on other sites

Mye penger på optikk til salongen? Joda, men det er nå engang den som blir mest brukt av mine. Men ser personlig også enormt store fordeler med å ha identisk optikk på både salongen som 6,5.55-rifla. Å ha en kikkert en kjenner godt, er for meg viktig. Må si at den Meopta jeg har og som jeg anbefalte, er en stor og forholdsvis tung sak. Bruker den på en 200 STR i 22, så der stemmer det, men er rifla liten og lett, blir det kanskje for mye. Når jeg engang får råd, skal jeg ha en 200 STR med samme opptikk. To identiske rifler med identisk optikk tenker jeg må være optimalt:-)

 

Legger til et spørsmål ang. 200 STR: Spuhr ser snadder ut, men de koster. Finnes det rimeligere alternativer som er gode? Ser noen selger montasjer/skinner produsert her på berget. Kan de anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein Breitler Premium 2,5-10X50 som eg har brukt på hjortejakt ett år som eg vil selge no. Var usikker når eg kjøpte den, men er svært fornøyd med optikken i den! Då eg jaktar mest i skogen skal eg selge den til fordel for ett sikte i størrelsen 1,5-6X42 eller noko lignande. Gje meg ei melding om noken har lyst på det! Kosta meg 1999,- nytt på winge våpen, so vil ha over 1000lappen for det vertfall :)

Link til siktet: http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=3196

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir denne BDC som er beregnet for 36gr kule med 40gr tro?
Må si at jeg klør meg i nesen, ørene og ræva i rekkefølge over innleggene i denne tråden :winke1:

Hvorfor vil noen ha moa på justeringen og mil retiklet? Det klinger ikke godt i noen av de tre kroppsdelene nevnt over..

 

SF, FFP, mil/mil, lav vekt, nesten gratis og pitteliten justerbar rød dot i senter er det jeg ønsker meg :lol:

@ Ormlår: Funker sikkert helt rævva og det ligger trygt og godt et eller annet sted. Bare glem slike BDC ratt da det skal godt gjøres at ammoen salongen din liker stemmer med fabrikkmerket BDC ratt. Klikktabell er det eneste som duger. Innskutt på 30 meter med sub ammo så er det sånn ca....2 moa opp til 50 meter ,75 meter er 6 moa opp og 100 meter er 11 moa opp. Man lager bare en klikktabell som kan skrives direkte på tårnet.

 

@ nof: Jeg vil i hvert fall ikke ha moa justering, og i hvert fall ikke moa justering og retikkel mil gradert. Det viktigste er ikke om kikkerten er mil eller moa, det viktige er at ratt og retikkel er gradert likt. Kikkerten jeg viste til over har moa ratt og det er 2 moa mellom hver strek i retikkel. Det er helt fint å bruke uten noen form for hoderegning. Spotter jeg egne skudd som går to streker til høyre, ja, da stiller jeg 4 moa venstre og er spot on.

Jeg vil også ha SF, FFP og mil-mil på salongen men er lei av å leite. Jeg vil IKKE ha 30 mm rør, og jeg vil ikke ha gedigne ratt. Salongen min skal være liten og lett og hvis du vet om en kikkert med 1" rør, mil-mil, FFP og sidefocus så skrik ut. Jeg vil ha..!!!! Jeg tok til takke med den Redfield kikkerten i påvente av at det skal dukke opp det jeg ønsker meg. Kikkerten er billig og funker helt udmerket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har en formening om det passer med en Zeiss Conquest HD5 3-15x42 på ruger 10/22? hovedtanken er jo at denne blir å flytte opp på storviltbørsen når den kommer i hus.

 

tenker da på paralaksejustering og slikte ting, leste at det går an å justere den ned i 50m. det blir jo mest plinking med rifla, noe jakt også selvsagt. vekt er ikke noe jeg har tatt med i vurderingen ettersom børsa skal primært brukt til plinking og kråker

Link to comment
Share on other sites

Jeg har såvidt brukt mitt på min blaser 22lr ihvertfall. Funker greit det. Parallellakse er jo ned til 50m (og ikke lavere), men det er jo ingen krise om parallelakse ikke går HELT ned til det holdet du skal skyte på (for meg ihvertfall). Justerbare tårn er jo ihvertfall en klar fordel til 22lr.

 

TIl syvende og sist avhenger det vel av hva hvilket hold du skal skyte mest på?

Link to comment
Share on other sites

Monterte nettop en Leupold VXR 3-9 Patrol

http://www.leupold.com/tactical/scopes/ ... 40mm-30mm/

 

med mildot retikkel og cm klikk i tårnet.Denne har ca 150 klikk elevasjon fra bunn til topp.Den mangler zerostopp så jeg måtte improvisere når jeg valgte montage.Brukte en skinne montage for 11mm spor (BRNO) og satte på tikka optilock med plast hylser der jeg eleverte bakre feste med skiver.Nå er kikkerten i bunn og innskutt på 50m.Kan klikke 150cm opp derfra.Monterte dette i går og har ikke laga noen klikktabell enda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har såvidt brukt mitt på min blaser 22lr ihvertfall. Funker greit det. Parallellakse er jo ned til 50m (og ikke lavere), men det er jo ingen krise om parallelakse ikke går HELT ned til det holdet du skal skyte på (for meg ihvertfall). Justerbare tårn er jo ihvertfall en klar fordel til 22lr.

 

TIl syvende og sist avhenger det vel av hva hvilket hold du skal skyte mest på?

 

 

nå er jeg jo litt usikker på hvilke hold rype befinner seg mest på, men på plinking vil jeg si alt fra 30-150m hvordan opplever du å skyte på 30m med den? Blir det helt uutholdelig eller går det greit ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...