Jump to content

vg helg, våpenlandet


B-T

Recommended Posts

@høggern

Har du noen faktisk konkretge eksempler på "uvennskap" mellom skyttere og forbund her på kammeret? jeg har begynt å lure litt på om den myten egentlig holdes i live av skyttere som tror på den, ikke fordi den er reel. Jeg opplever lite uvenskap mellom grener her inne.

Om jeg har noen konkrete eksempler?

Har en del opplevelser av at endel kammerater misliker DFS, det kommer feks til uttrykk i hvordan man omtaler DFS skyttere.

Men det er min subjektive opplevelse. Den kan jo være feil.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

NOU 2011:19 på side 24 oppgir at antall døde personer som står oppført i våpenregisteret med skytevåpen pr 24.11.2011 er 42 439, med i alt 70 353 våpen.

 

Da kan det hende det var det landsomfattende tallet jeg hadde i tankene. Uansett er det alt for mange, og i utgangspunktet helt unødvendig ettersom dette er våpen som man i utgangspunktet hadde kontroll på. For det er klart, at når våpen har ligget i et dødsbo i 10-20+ år er det som regel ikke lenger lett å finne dem igjen.

 

Etter min viten har rutinene blitt skjerpa nå, slik at sånt blir tatt tak i når dødsfall meldes. Men å ta igjen etterslepet er nok dessverre tilnærma umulig.

 

Og da hjelper det lite at det strammes inn på feil steder. Om en aktiv skytter har 3 eller 6 våpen, om han har 1 eller 5 våpen i samme kaliber, eller om han har fire ekstra piper til våpnene utgjør ingen stor forskjell, så lenge han er skikka til å ta vare på dem. Faren oppstår når man ikke lenger vet hvor våpnene er, og når de havner i ukyndige eller uærlige hender. Våpentyverier skjer fra tid til annen, og det er uheldig, men sammenligna med hvor mange ulovlige våpen det allerede finnes mener jeg bestemt at dette tallet blekner.

 

Jeg leste også om hvor mange våpen som forsvinner fra Forsvaret hvert år, og det er også et tilsynelatende ganske unødvendig høyt antall. I tillegg til at det er akkurat slike våpen man aller helst ikke vil ha på avveie.

Link to comment
Share on other sites

Skal vel sies at i statistikken om våpen forsvunnet fra Forsvaret så får man trolig også opp våpen som klønete førstereisgaster mister over rekka halvveis til Shetland, og lignende tildragelser. Jeg mener å ha sett et tall rundt 1200 savnede AG-3, men da regner jeg nesten med at en god del av disse ligger og ruster i ymse sjøer og fjorder, og kanhende en del av de tilhører avlidne HV-folk. Jeg tviler på at norske kriminelle har klart å huke tak i 1200 våpen uten at publikum hadde fått vite om det.

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke noe med det tallet (1200) ikke var justert for våpen som dukket opp igjen?

 

 

EDIT; de 1200og noen er alle som er forsvunnet; også de en vet er tapt i brann, overbord osv. De som er bortevekke er ca 900. Egentlig utrolig få med tanke på at 10-tusenvis har vært lagret i norske vedboder og klesskap!

Link to comment
Share on other sites

NOU 2011:19 på side 24 oppgir at antall døde personer som står oppført i våpenregisteret med skytevåpen pr 24.11.2011 er 42 439, med i alt 70 353 våpen.

 

Da kan det hende det var det landsomfattende tallet jeg hadde i tankene. Uansett er det alt for mange, og i utgangspunktet helt unødvendig ettersom dette er våpen som man i utgangspunktet hadde kontroll på. For det er klart, at når våpen har ligget i et dødsbo i 10-20+ år er det som regel ikke lenger lett å finne dem igjen.

 

Jeg leste også om hvor mange våpen som forsvinner fra Forsvaret hvert år, og det er også et tilsynelatende ganske unødvendig høyt antall. I tillegg til at det er akkurat slike våpen man aller helst ikke vil ha på avveie.

 

1200 militære våpen er vel egentlig lite i forhold til 70 353 sivile våpen........

Link to comment
Share on other sites

Er nok riktig det som sies om 'forsvunnede' våpen fra forsvaret.

 

Vi hadde brann i lavo'n vår, og 4 våpen gikk der tapt..... Vi klarte til og med å 'miste' en firling....! (isen var vist ikke så trygg som vi trodde, gikk helt fint å kjøre på, men tålte ikke hammringa fra den gitt..... ) er noe usikker på om den gikk helt tapt, eller om de senere klarte å få den opp igjen...

 

(flott tropp vi var, ikke sant :o )

 

Så savnede våpen fra forsvaret er ikke nødvendigvis mulig å bruke, de kan rett å slett være for skadd i brann el.l. til at de kan identifiseres positivt som induviduelle våpen.... Blir heller meldt borte, enn skadd, når man ikke er 120% sikker er mitt inntrykk.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vart snakk om 1200 militære våpen/år så ville jeg ha reagert. Men dette er vel over veldig lang tid under den kalde krigen? Så det er jo så og si nesten ikke noen med tanke på hvor mange våpen og mennesker som vart innom forsvaret og i kontakt med våpen.

 

Uten å ha noe å "ta på" så kan man spørre seg hvor mange våpen som fortsatt ligger runt omkring i "stay behind" organisasjoner og lignende.

 

Men som det sies, at politiet ikke har følgt opp disse dødsbo våpnene viser klart at våpen hos lovlydige folk ikke er noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Vel, fakta (uten å spekulere) er at det er 70 000 våpen som er eiet av folk som er døde. Og det er 1200 militære våpen som blir sagt er "borte". Man trenger ikke engang ha batterier i kalkulatoren for å se hva det er mest av..... Å alikevel prøver enkelte å vri fokus over på de 1200 militære våpen og i tillegg snakke om stay behind lagre osv...

 

Jaja. Om noen utenforstående leser dette tenker de vel sitt ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Har du noen faktisk konkretge eksempler på "uvennskap" mellom skyttere og forbund her på kammeret?

Tror dem fleste som er i mot DFS'ere har opplevd å bli behandlet som annenrangs mennesker av disse. Har selv blanede erfaringer av møter med denne "arten". Alt i fra inkluderende og hyggelige, til folk som åpenbart har et sterkt markeringsbehov. Desverre må jeg vel si at jeg har møtt flest av sistnevnte.

 

Ellers tror jeg DFS er lite instillt på å bli assosiert med skytegrener som bruker Bushmaster, langholdsbørser med taktiske stokker, pistoler o.s.v. - Dem er safe slik dem står i dag - trenger ikke noen paraplyorganisasjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ellers tror jeg DFS er lite instillt på å bli assosiert med skytegrener som bruker Bushmaster, langholdsbørser med taktiske stokker, pistoler o.s.v. - Dem er safe slik dem står i dag - trenger ikke noen paraplyorganisasjon.

 

Sånn bortsett fra at DFS på direktesendt TV har klart sagt hva de mener om et halvautoforbud og sånn... Hvor er de forbundene som faktisk bare kan pakke sammen om vi får et forbud?

 

 

Ellers, om en stadig treffer på r*****ll-kan det muligens være en selv det er noe feil med?......

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok tro uten at jeg på langt nær kjenner alle, at de fleste DFS-skytterne i mitt område også er jegere.

Hvorvidt noen av dem jakter med selvladere vet jeg ikke, men ser ikke bort fra det.

 

NJFF-banen benyttes ikke rent sjeldent av oss pistolskyttere til praktisktrening, så der er det også et uformellt samarbeid.

Så intrykket mitt er at de fleste vet om hverandre og deres aktiviteter, mange overlapper og er både det ene og det andre.

 

Jeg kjenner meg med andre ord ikke igjen i denne skyttergravbeskrivelsen som dukker opp av og til.

Vel og merke, dette er på lokalt lagsnivå, hva som skjer i de indre gemakker aner jeg ikke, men ifølge Hassel snakker de sammen, og det må da være positivt?

 

Jeg er passitvt medlem i DFS da jeg benytter banen deres til trening og oppskyting til jakta. og det er bare hyggelige og hjelpsomme mennesker.

Jeg er ikke medlem i NJFF, jeg melde meg ut i pur forbannelse etter de arrogante uttalelser som kom i forbindelse med at flere medlemmer og lag ville ta opp igjen blysaken.

Jjeg vurderer NJFF igjen, men det beror mye på hvordan de jobber videre med å få godkjent bly til jakt i skog og fjell.

Link to comment
Share on other sites

Har du noen faktisk konkretge eksempler på "uvennskap" mellom skyttere og forbund her på kammeret? jeg har begynt å lure litt på om den myten egentlig holdes i live av skyttere som tror på den, ikke fordi den er reel. Jeg opplever lite uvenskap mellom grener her inne.

To eksempel her; viewtopic.php?f=8&t=81101&p=888084#p888084 og viewtopic.php?f=59&t=83872&p=888091#p888091

 

Begge virker på meg å være med grunnlag i sandkasseargumentet "URETTFERDIG-h*n få lov til noe jeg ikke får lov til!"

Link to comment
Share on other sites

Det intressante er vel hvor mange av disse påstått forsvunnene 70000 våpen rett og slett er levert inn til hittegodskontoret av arvingene ...

 

Svaret er enkelt, nemlig at ingen av disse er levert til hittegodskontoret. Når slike våpen blir levert inn til politiet blir de enten destruert, plombert eller registrert på en annen lovlig (og levende) eier og forsvinner dermed fra denne statistikken. Så de ca. 70.000 våpnene det er snakk om er de som fortsatt ikke er levert inn og som ligger rundt om i forskjellige dødsbo eller som er solgt videre uregistrert. Eller som er stjålet. Eller destruert eller plombert for egen regning uten å melde fra. Ingen vet. Noen av dem har sikkert rusta i filler også.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Ellers tror jeg DFS er lite instillt på å bli assosiert med skytegrener som bruker Bushmaster, langholdsbørser med taktiske stokker, pistoler o.s.v. - Dem er safe slik dem står i dag - trenger ikke noen paraplyorganisasjon.
Sånn bortsett fra at DFS på direktesendt TV har klart sagt hva de mener om et halvautoforbud og sånn... Hvor er de forbundene som faktisk bare kan pakke sammen om vi får et forbud?

Ellers, om en stadig treffer på r*****ll-kan det muligens være en selv det er noe feil med?....

 

For å ta det siste først - blir gjenerellt ansett som hyggelig og grei. Har også personlige venner som er DFS'ere. Mener og huske at det var en del tråder på SL om tema, så jeg har konkludert med ta jeg ikke er alene om denne oppfattningen. Nok om det.

 

Har du en link eller ref til der DFS går ut og støtter opp om NFPS sine skytegrener?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er helt sikkert noe "svinn" her. Men når våpen kommer inn fra amnesti eller fra gamle dødsbo gjøres det i hvert fall i mitt distrikt en god innsats for å finne ut om dette er våpen som er registrert og skal fjernes fra registeret. Selv om det ofte er en utfordring, nettopp pga. de faktorene du nevner. Vet man hvem våpnene har vært registrert på, eller man finner et serienummer så finner man dem som regel i registeret hvis de står der. Men flere gamle våpen har serienummer med bare fire siffer, og da finner man fort 5 våpen med samme nummer. Da blir det verre, i hvert fall når betegnelsen i det eldgamle våpenkortet er "salongrifle" uten merke eller modell.

Link to comment
Share on other sites

Har du en link eller ref til der DFS går ut og støtter opp om NFPS sine skytegrener?

Hvorfor skal de-eller andre- støtte NFPS spesiellt?

På direktesending fra siste LS ble en i ledelsen i DFS intervjuet og sa klart og tydelig at DFS er i mot et forbud mot halvautovåpen da det vil bety slutten på en stor del av skyttersporten i Norge. Intervjuet ble visst flere ganger. Sjekk NRK nett-TV.

Altså-DFS som overhodet ikke berøres av et slikt forslag sier kategorisk nei. Samme har den andre fæle ulven-NJFF, gjort, NSF har sagt det samme på NRK. Derimot er det helt still fra det forbundet som bare kan legge ned om forbudet kommer...

 

Men ja-forbundene er ALTFOR dårlig til å tydliggjøre sine standpunkt, feks på hjemmedsidene sine. NJFF er unntaket her.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Har du en link eller ref til der DFS går ut og støtter opp om NFPS sine skytegrener?
Hvorfor skal de-eller andre- støtte NFPS spesiellt?

 

Beklager - skulle være et f.eks der.

 

Takker for info skal sjekke opp saken på nett-tv selv.

Link to comment
Share on other sites

Det intressante er vel hvor mange av disse påstått forsvunnene 70000 våpen rett og slett er levert inn til hittegodskontoret av arvingene ...

 

Svaret er enkelt, nemlig at ingen av disse er levert til hittegodskontoret. Når slike våpen blir levert inn til politiet blir de enten destruert, plombert eller registrert på en annen lovlig (og levende) eier og forsvinner dermed fra denne statistikken. Så de ca. 70.000 våpnene det er snakk om er de som fortsatt ikke er levert inn og som ligger rundt om i forskjellige dødsbo eller som er solgt videre uregistrert. Eller som er stjålet. Eller destruert eller plombert for egen regning uten å melde fra. Ingen vet. Noen av dem har sikkert rusta i filler også.

 

Det er (ihvertfall i Oslo) politiets hittegodskontor som er korrekt adressat hvis du har et våpen du ønsker destruert.

Link to comment
Share on other sites

Vel, fakta (uten å spekulere) er at det er 70 000 våpen som er eiet av folk som er døde. Og det er 1200 militære våpen som blir sagt er "borte". Man trenger ikke engang ha batterier i kalkulatoren for å se hva det er mest av..... Å alikevel prøver enkelte å vri fokus over på de 1200 militære våpen og i tillegg snakke om stay behind lagre osv...

 

Jaja. Om noen utenforstående leser dette tenker de vel sitt ;)

 

Det er oppgitt i NOU 2011:19 at det er 1235 (eller noe sånt) AG3 som savnes. I tillegg savnes et antall MP5 og Glock slik at totaltallet er ca 2000 våpen. Jeg vet ikke om dette også omfatter våpen som er gått tapt under slike omstendigheter at det er grunn til å tro at de ikke er falt i urettmessige hender, men vi vet at en del stjålne AG3 dukket opp i hendene til IRA-folk i Nord-Irland.

 

Nokas-gjengen hadde en AG3, det var den som ble brukt til å drepe politimannen, men jeg har ikke sett noe sted hvor denne kom i fra.

 

Enig i at dette, sett i forhold til ca 1,3 millioner legale norske skytevåpen, pluss et antall uregistrerte men lovlige hagler, ikke er et urovekkende stort tall. På den annen side, dette gir absolutt grunn til bekymring dersom de savnede militære våpnene befinner seg på "urette" hender. Vi snakker tross alt om automatvåpen (AG3 og MP5) med forødende ildkraft, mens hva som eventuelt blir borte fra private i høyden er en og annen halvautomatisk rifle og håndvåpen. Til og med Politiets MP5 har ikke helauto-funksjon, "bare" halvauto.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...