Jump to content

vg helg, våpenlandet


B-T

Recommended Posts

  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En av de tingene den absolutt ikke bør inneholde er ordet "annonse"

 

 

Som det var en som påpekte, en helside i Aftenposten koster 250 000. Har man slike penger til disposisjon kan de meget bedra anvendes på ren informasjon (= lobby-virsomhet), ikke bare overfor politikere, men også overfor media. (Lobbyisme = mitt mantra)

 

Dette er et tiltak som ikke begrenser noens "rett"* til å eie eller inneha våpen, når man ser på utgiftene til jakt og skyting er et godkjent våpenskap en liten investering med lite verditap. Resultatet er at man i stor grad reduserer sjansen for idiotiske ulykker

 

Si meg, er du kjent med våpenforskriften sånn som den var utformet før kravet om FG-godkjent våpenskap kom?

 

Jeg hører til de som anskaffet våpenskap lenge før påbudet kom, ikke bare på grunn av faren for vådeskudd og ulykker ved at uvedkommende fikk tilgang til våpnene, men også på grunn av et moment som ikke er nevnt her; Våpenskap gjør det vanskligere for kjeltringene å tilegne seg mine våpen.

 

Statistikken bekrefter at dette virker, i 1993 ble det stjålet 654 våpen, i 2002 var det sunket til 171 (www.regjeringen.no/pages/38002471/Kjetil_Jorgensen.pdf), etter 2003 er det ikke publisert statistikk på dette (men det året forsvant det 5 håndvåpen fra politiet, og bare 3 fra private :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

etter 2003 er det ikke publisert statistikk på dette

 

 

mener å ha sett noe ett eller to nyere enn det også.

KRIPOS publiserte ett lite hefte eller årsrapport hvor de inkluderte statistikk over stjålne våpen. Men plutselig sluttet de med det. Hvis jeg husker rett var det siste tallet ca 110-120 våpen, men det mener jeg inkluderte ca 30 fra politi/forsvaret. Og mente å huske det var fra 2004 eller 2005 men det er mulig jeg husker feil.

Link to comment
Share on other sites

Våpenskap gjør det vanskligere for kjeltringene å tilegne seg mine våpen.

 

Statistikken bekrefter at dette virker, i 1993 ble det stjålet 654 våpen, i 2002 var det sunket til 171

Kravet om våpenskap gjalt kun de som hadde enhåndsvåpen, eller 3-4+ våpen fra ca 2000. Alle med 1-3 tohandsvåpen trengte ikke våpenskap før 2010 ca.

Link to comment
Share on other sites

Eventuelt lese artikkelen her: http://imgur.com/a/E0Zyp

Og boikotte VG

Veldig bra.

Folk må også huske at hver gang man "klikker" på en avis sine websider, enten det er VG eller Dagbladet, så får de økonomisk støtte fra staten. Med andre ord, våre skattepenger. :wink:

Interessant, D.A. Kan du opplyse oss om korleis VG og Dagbladet får økonomisk støtte av staten ved at du eller eg klikker på ei av dei digitalt publiserte sakene deira? Her trur eg det er ukjente aspekt ved pressestøtteordninga som har gått meg og mange andre hus forbi...

Link to comment
Share on other sites

Våpenskap gjør det vanskligere for kjeltringene å tilegne seg mine våpen.

 

Statistikken bekrefter at dette virker, i 1993 ble det stjålet 654 våpen, i 2002 var det sunket til 171

Kravet om våpenskap gjalt kun de som hadde enhåndsvåpen, eller 3-4+ våpen fra ca 2000. Alle med 1-3 tohandsvåpen trengte ikke våpenskap før 2010 ca.

 

Riktig, krav om våpenskap kom fra 1.9.2000, gjaldt fra første våpen for enhåndsvåpen og halvautomater, og dersom man hadde "fler enn" 4 hagler/rifler, inkl uregistrerte hagler anskaffet før 1990 (og reg.pliktige luftvåpen, 10 Joule grensen), men du hadde jo krav om sikker oppbevaring før dette, enten fastlåst til vegg, våpenstativ etc, eller nedlåsing av en vital del. Kravet der kom vel med rundskriv G-126/92?

Link to comment
Share on other sites

Nettopp derfor er "antall stjålne våpen før og etter 2000" et noe dårlig grunnlag for å se på effekter av våpenskap påbudet.

Man kan derimot om noen år se på om det statistisk var en effekt på feks selvmord og tyveri av våpen i tiden før og etter etter innføringen av påbudet om at alle våpeneierer må ha våpenskap som kom for noen få år siden.

Link to comment
Share on other sites

Eventuelt lese artikkelen her: http://imgur.com/a/E0Zyp

Og boikotte VG

Veldig bra.

Folk må også huske at hver gang man "klikker" på en avis sine websider, enten det er VG eller Dagbladet, så får de økonomisk støtte fra staten. Med andre ord, våre skattepenger. :wink:

Interessant, D.A. Kan du opplyse oss om korleis VG og Dagbladet får økonomisk støtte av staten ved at du eller eg klikker på ei av dei digitalt publiserte sakene deira? Her trur eg det er ukjente aspekt ved pressestøtteordninga som har gått meg og mange andre hus forbi...

 

Var det ikke slik å forstå at rene nettaviser ikke få støtte, men at aviser som har hovedinntektskilde fra papiraviser får såkalt klikkstøtte? Om det ikke er korrekt, må jeg legge meg flat.

Link to comment
Share on other sites

Politiet kan starte med å sjekke:

1. Våpenregister opp i mot folkeregistret. Luke ut alle døde våpeneier.

2. Våpenregister opp i mot medlemsregistret til skytterforbundene. Luke ut våpeneiere som ikke er medlem av noe forbund.

 

Dette er to veldig fornuftige ting. Problemet er bare at det er enormt ressurskrevende. Bare i mitt distrikt er det etter det jeg vet nesten 50.000 våpen som er registrert på døde eiere. Dette er både pistoler, revolvere, automatrifler, jaktrifler og maskinpistoler som finnes i forskjellige dødsbo, og som aldri er levert inn.

 

Å skulle finne igjen og hente alle disse våpnene vil kreve mange årsverk. Årsverk som politiet ikke har, og som det ikke finnes vilje til å bevilge ressurser til.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man vet jo at i sosialist land som Noreg, så har man ikke automatiske systemer som sier "pling, nå er Ola Nordmann død, dere må hente våpnene." Tenk om vi hadde så enkle systemer, da ville vi jo mistet en hel haug av statsansatte!

-sarcasm off-

Politiets mangel på oppfølging og håndheving er ekstremt dårlig.. Dette skyldes mest sannsynlig dårlig internkontroller (det fikk jo ALLE se etter 22 juli.) og liten interesse for å utvikle automatiserte systemer.

Link to comment
Share on other sites

Vel, poenget er jo ikke helt ugyldig, på en eller annen måte har forvaltningens manglende vilje til å gjøre jobben sin blitt vår "skyld". Det snakkes om sentralt register og gebyrer for det, men har vi ikke allerede betalt? At de har tatt for lite til å gjøre jobben eller ikke brukt pengene som de skulle er vel ikke noe vi kan noe for?

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen klager på "våpennasjonen" Norge og retter det mot skytterne har de jo missforstått noe.. Det er da politiet som godkjenner våpensøknadene våre. I det siste kan det virke som det de har blitt litt strengere. Hørte om en som ikke fikk godkjent søknad på en "open" pistol til praktisk, ettersom han hadde en CZ shadow han "lovlig" kunne bruke.. Teit, ja. Men etter POD sitt rundskriv så kan man vel ikke erverve fler våpen hvis man allerede har en som "lovlig" kan benyttes i det programmet.. Så skal de legge skylden over på oss at politiet ikke har fulgt retningslinjene sine? Hell yeah!!!

 

Som det blir nevnt: Ikke mer innskrenkinger og lover nå. Hva med å bare håndheve de vi har... Fra de statlige organene sin side..

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noen automatikk i at man skal få godkjent et våpen i et forbund. Aktivitet er et strengere krav en egnethet til forskjellige programmer. Mest sannsynlig vil problemet løse seg med en fornuftig dialog.

 

Ellers er en tetter følging av gjeldende regelverk en bedre løsning.

Link to comment
Share on other sites

Politiet kan starte med å sjekke:

1. Våpenregister opp i mot folkeregistret. Luke ut alle døde våpeneier. -

- Problemet er bare at det er enormt ressurskrevende. Bare i mitt distrikt er det etter det jeg vet nesten 50.000 våpen som er registrert på døde eiere. (Kuttet ned på sitatet. Jegermeistern.)

50.000????? Seriøst?

Link to comment
Share on other sites

Både VG og Dagbladet får store summar i indirekte pressestøtte via momsfritaket. For VG sin del meiner eg å huske at det er snakk om eit par hundre millionar - årleg.

 

Det som er sikkert er at nettavisene finansieres av reklame. Og reklame prisene avgjøres av opplag, eller for en nettavis så blir det "treff". Så hver gang noen klikker på avisene øker vi " opplaget" deres og reklameinntektene.

Link to comment
Share on other sites

J

Politiets mangel på oppfølging og håndheving er ekstremt dårlig.. Dette skyldes mest sannsynlig dårlig internkontroller (det fikk jo ALLE se etter 22 juli.) og liten interesse for å utvikle automatiserte systemer.

 

 

Nei, det skyldes ikke "dårlig internkontroll", men at politiet har ansett misbruk av lovlige og registerte våpen som så lite at det ikke har vært påkrevet med noen utstrakt kontroll :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det skyldes dårlig internkontroll, årsaken til at det ikke er gjort særlig innsats til å holde våpenregisteret oppdatert er (kanskje) at dette ikke er noen "prioritert oppgave". Men å ha registre som ikke er oppdatert, inneholder stadig fler feil og det ikke finnes noen plan for hvordan man skal få på stell igjen er veldig nærme selve definisjonen på "dårlig internkontroll".

Link to comment
Share on other sites

Da misforsto du meg Hassel. Jeg mente aldri det var feil av politiet, ikke kjenner jeg dybden i den saken heller. Det eneste jeg mente er at ihvertfall byen jeg kommer fra, så har det blitt ny konsulent og han er meget flink til å følge POD sine rundskriv, noe den gamle kanskje ikke var. Så poenget mitt var at politiet har nok vært veldig dårlige til å holde tilbake en del søknader til de som kanskje ikke skulle hatt så mange våpen som de har.

 

De har vel vært missfornøyd med de meste av systemer og registre en god stund.. Bare synd at i politikkens verden tar det meget lang tid å utrede. Et 100% feilfritt system som er bygd på innbygger registre med kobling til alle statlige etater som NAV, sykehuset osv, er absolutt ikke vanskelig å lage.

 

Istmus: Vet ikke om du la merke til hva som kom fram etter 22 juli? mtp hvordan politiet ikke hadde rutiner på noe som helst. Ikke vet de oversikt over hvor mange båter eller biler de har på diverse steder heller.. Her snakker vi dårlig til ingen internkontroll xD

 

Kilder: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10090149

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-j ... d=10059622

http://www.pf.no/id/23177

http://www.pf.no/id/22227.0

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil fremdeles ikke kalle det dårlig internkontroll, men manglende prioritering. Politiet har uttalt at de ikke har prioritert kontroll bl.a av våpeninnehav fordi det ikke har vært store problemer med det legale innehavet av våpen.

 

Føring av våpenregisteret ligger jo til forvaltningsavdelingene i politiet, altså den "sivile" delen, og den bryr vel ikke politidelen seg så veldig mye om. "Alle" synes nå å være enige om at vi trenger et oppdatert og pålitelig våpenregister, det er jo fremmet som forslag i NOU 2011:19, de har til og med anslått at det skal koste 20 mill. kroner å få dette på plass. Baksiden av medaljen er at det sannsynligvis vil medføre en avgift på våpeneie slik at det er vi som må betale for dette. (Og så blir det helt sikkert veldig mye dyrere enn det som er antydet. Vi har vel friskt i minne det nye nødkommunikasjonssystemet :roll:

 

Ellers kommer du inn på den gode gamle; Den "nye" mannen på våpenkontoret som leser POD's rundskriv som om dette er bibelen. Jeg har påpekt før, at det er politimesteren som etter loven er gitt myndigheten i våpensaker, det er bare noen få saker der myndigheten er lagt til POD. Jeg antar at POD ser seg om "overordnet" politimesterene og derfor må produsere rundskriv for å visr hvor vikige de er og at politimesteren må bare ikke "komme her og komme her" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nordmenn er fornuftige. Vi er et fornuftig folkeslag.

Hvor mange episoder har det vært med lovlige skytevåpen i Norge i etterkrigstiden.?

En og annen deprimert kar som tar selvmord, en og annen jaktulykke, et par drap..

Så i 2011 skyter behring breivik 69 ungdommer med lovlig ervervede skytevåpen, og dermed bør alle halvautomatiske våpen forbys.

Vi vet alle som følger med at etterretningstjenestene og politiet STRØK på denne "fagprøven" og viste seg meget inkompetente i jobbene sine. Men ingen retter skyts denne veien fordi politiet og pst er urørlige. Fokuset skal rettes mot de potensielt 500000 massedrapsmennene og kvinnene i landet.

Ødelegg sporten, mistenkeliggjør alle med våpen som hobby.

 

Hvorfor er ikke fokuset heller på en gjennomgående oppdatering av politiet og tilhørende tjenester her i landet? Generell overvåking av ekstremister og denslags, slik det bør være.

 

I 2011 ble 160-170 drept på veiene i Norge. I 2000 ble 341 mennesker drept i trafikken. (Tilfeldig statistikk)

Forbyr vi biler?

Ja til automobilforbud!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sammenligningen med biler "halter", og det har mange påpekt her på Kammeret tidligere.

Biler er "nødvendige" og da tolererer vi en smule "Collateral damage". Et par tre Breiviker, pytt - pytt, det er overkommelig når det skyldes bilen. Derimot, våpen er ikke "nødvendig", og så er vi et mindretall av noen suspekte og halvgærne fusentaster, som klamrer oss fast ved disse fæle sorte automatvåpnene med store magasiner, altså, vekk med våpen :evil:

 

Det som er vår oppgave er ikke å messe om alt det andre som er farlig og medfører dødsfall, det er å påpeke og få hamret inn hvor ubetydelig faren med lovlige og registrerte våpen er for det som blir fremhevet som "Samfunnets behov for sikkerhet".

 

For å hente et lite sitat fra Smørekoppens visebok (studentersamfunnet ved NTNU): Tobakk er farligt, och sprit er farligt, og flickor er visst inte hälsosamma dom heller :lol:

Link to comment
Share on other sites

Enig tirpitz, Nordmenn er også et sindig folkeslag, kansje er det det beste landet å være myndighetsperson i også. tirpitz skrev: Hvorfor er ikke fokuset heller på en gjennomgående oppdatering av politiet og tilhørende tjenester her i landet? Generell overvåking av ekstremister og denslags, slik det bør være. Svaret på dette er politisk slett arbeid, mangel på mot- minste motstands vei, og fordi de kan da det ikke finns en tung nok motvekt til noe annet. En løsning på det du beskriver vil kreve masse penger, hardt abeid, og det trengs noe tid før resultatene viser seg. Ikke mye "sexy" for en periodepopulist med andre ord. Eksisterende forbund kan sikkert bremse, men ikke stoppe denne utviklingen fordi de ikke har nok makt.

Link to comment
Share on other sites

Den som lever for se.
Dette er en helt normal og vanlig holdning blant brukerne her på kammeret som i samfunnet ellers.

Minner meg om holdningene til landets matvareforråd på kjøttsiden (Sauer og griser for eksempel..)

De som lever av de for også se.. De andre ender garantert opp i ferskvare eller frysedisk før de spises..

Kanskje hvis EN gris gjorde noe for alle de (oss) andre? :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig tirpitz, Nordmenn er også et sindig folkeslag, kansje er det det beste landet å være myndighetsperson i også. tirpitz skrev: Hvorfor er ikke fokuset heller på en gjennomgående oppdatering av politiet og tilhørende tjenester her i landet? Generell overvåking av ekstremister og denslags, slik det bør være. Svaret på dette er politisk slett arbeid, mangel på mot- minste motstands vei, og fordi de kan da det ikke finns en tung nok motvekt til noe annet. En løsning på det du beskriver vil kreve masse penger, hardt abeid, og det trengs noe tid før resultatene viser seg. Ikke mye "sexy" for en periodepopulist med andre ord. Eksisterende forbund kan sikkert bremse, men ikke stoppe denne utviklingen fordi de ikke har nok makt.

 

Og nettop derfor må vi samle de eksisterende forbundene under en paraplyorganisasjon som representerer oss som våpeneiere. Da blir det en organisasjon som representerer så mange at det blir en stemme som er betraktelig større enn stemmene til hvert enkelt forbund. Om det er noe historien har vist er det at det lønner seg å forene seg..

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg i motsetning til mange andre gjort noe i denne saken. Jeg har sendt brev til AP, Høyre, FRP og Venstre. Min mail til Venstre med svar ligger ute på forumet. Jeg har også kontaktet mine forbund Nsf og Nrof, men vet du hva? Det er svært begrenset hva en gubb, eller for densaks skyld 20 gubbs klarer å utrette når de store aktørene uteblir. Jeg har vært en forkjemper for en paraplyorganisasjon i flere år, men har noen her prøvd å ta det opp med de store forbundene? Det har jeg og svare jeg fikk var at det var helt uaktuelt. Det er ikke vilje til forandring.

Link to comment
Share on other sites

gjort noe

Det er BRA! Mener nå iallefall jeg! Som nevnt er det mange gode resurser her på kammeret MEN vi må få samlet resursene, bli enige om en felles strategi og jobbe for å få ting til å skje!

Jeg ser at vår krets (Oppland Skytterkrets, NSF) skal ha kretsting om en måned.

Hvordan kan JEG gjøre noe for å prøve å påvirke forbundet gjennom dette tinget eller eventuelt mer direkte?

 

Det burde kunne være mulig å få til et krav vi alle kan rette mot våre forskjellige organisasjoner og forbund.

istmus har opprettet EN tråd om dette og vi har mange andre tråder og brukere som diskuterer en sak som vi faktisk alle er enige om.

Jeg er en av de som trenger et uangripelig argument for å kreve at våre representanter løfter på bakenden og får ting til å skje. Jeg kan riktignok fortsette å skrive dumme innlegg i mange tråder her men det skjer ingenting av den grunn! Jeg vil også GJØRE noe og være sikker på at jeg hjelper alle våpeneierene i Norge! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja Snapabel, enig, det må vi, men som sagt over kan det bli vanskelig. Fint at noen gjør noe, men for enkeltindivider å maile politikere er helt bortkastet etter min mening da de for enkelt sagt driter i vinkel i det enkeltindivider mener i en sånn sak. Å starte en ny organisasjon utenfor de eksisterende er ikke lett, det vil kreve mye markedsføring, og arbeid. Man bør nok ha en plattform som passer ikke for eksisterende forbund, men alle jegere/skyttere i landet for å ha noen mening, altså treffe disse utenom forbundene.

Link to comment
Share on other sites

En positiv effekt all tørrpraten her kan resultere i er faktisk en god forståelse for hva alle normale våpeneiere mener om forbud eller reduksjoner i forbindelse med våpen.

Jeg håper at forumet leses av iallefall noen i det øvre sjikt i det politiske Norge som ikke har kunnskaper om våpen og som lærer litt fakta her! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at vår krets (Oppland Skytterkrets, NSF) skal ha kretsting om en måned.

Hvordan kan JEG gjøre noe for å prøve å påvirke forbundet gjennom dette tinget eller eventuelt mer direkte?

Det er den riktige veien å gå - be innad i organisasjonen omm et samarbeid.

 

Det hejelper lite at en lite midretall av litt mindre en 5% av Norske våpen eiere, krangler seg frem til løsninger på kammeret.no.

 

Som envt tidligere er det ikke slik at de store og tunge organisasjonene foreløpig ønsker seg et samarbeid somj er mer formelt en det som foreligger.

Link to comment
Share on other sites

Det kan hjelpe å begynne i det små. For eksempel ved at noen fra praktiskklubben i Trondheim tar kontakt med Hovin Skytterlag og spør om de kan komme ned på Hovin Samfunnshus nå til helgen. Skytterlaget arrangerer våpen og utstyrskveld fredag, der man har en glitrende mulighet både til å eksponere sporten og å vise at man ikke er farlig selv om børsa er svart. Kanskje kan da også DFS-folk bli nysgjerrige, og da har vi det kanskje rullende. Håper jeg.

 

(Og så har jeg en skjult agenda fordi jeg er nysgjerrig på praktisk selv)

Link to comment
Share on other sites

@høggern

Har du noen faktisk konkretge eksempler på "uvennskap" mellom skyttere og forbund her på kammeret? jeg har begynt å lure litt på om den myten egentlig holdes i live av skyttere som tror på den, ikke fordi den er reel. Jeg opplever lite uvenskap mellom grener her inne.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg i motsetning til mange andre gjort noe i denne saken. Jeg har sendt brev til AP, Høyre, FRP og Venstre.

 

Jeg har tatt med meg både en, to og tre nye skyttere på banen nylig, samt passet på å slå av en prat med naboer som ser meg valse forbi med skytebagger. Så får du vurdere effekten av det kontra å sende brev til folk som får betalt for å late som om de bryr seg om brevene de får.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...