Jump to content

M03-Klubben !


flanged

Recommended Posts

Takkar for svar anngåande høyde på skinne, akkurat det eg var ute etter.

 

Er heilt enig at skinne ser best ut, men kanskje litt mindre utvalg på bruktmarkedet. Skal sjå om eg klarar å få tak i:-)

 

Takk for bilde og gode tips Revjeger. Skal prøve å få til noko liknande, evt ein av desse "strømpene" ein trer over kolben. Nyttar vanligvis riflesekk så eg treng noko som heng på plass sjølv med litt herjing ut av sekken.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg har en M03 med kunstoff stokk. Der berørte pipa stokken under skudd og det førte til at første skuddet gikk noen cm ut. Teorien min er at på første skuddet er pipa kald og berørte ikke stokken, de neste var pipa varmere og beveget seg mer og berørte stokken - jeg hadde skutt inn etter den siste situasjonen. Litt sandpapir løste problemet.

 

Mvh,

Hallgeir

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei,

 

Eg har ein mauser m03 trail i 9,3x62 som eg kjøpte på XXL før jul. Denne skal også ha mulighet for å låse magasin.

 

Under skyting så opplever eg at magasinet ofte dett ut, om eg vrir om til låst magasin så er det ingen skilnad. Magasinet dett ut om eg ristar lett i det.

 

Er det nokon som har hatt samme problemet og som har ein easy fix? Hadde fortrukket å la være å sende inn børsa då dette heilt sikkert vil ta tid. Vil ikkje gå på jakt med dette og riskiere at magasinet ligg igjen i lyngen.

 

Kva vei skal knappen under vriast for at det skal være låst? Peike i lengeretninga av våpenet?

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et dumt spm, men er du sikker på at magasinet er helt i lås?

Magsafe fungere slik at når den er låst får du ikke til å trykke inn knappen.

Sjekk at du klarer å trykke inn knappen før du setter i magasinet.

 

Knappen vris med klokka for å låse

Når knappen står i lengde retning, er den åpen og når den er på tvers skal den være låst

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det nokon som har annbefaling anngåande løpslengde på 6,5x55 for mauser M03 med tanke på balanse osv?

 

Løpet skal bli brukt til mengdetrening og til jaktfelt. Kjem til å montere dempar.

 

I dag har eg eit 9,3x62 løp som er på 47cm (M03 trail). Børsa virker egentlig fin med så kort løp og kanskje er det ein fordel å ha samme oppsett som til jakt?

 

Eller bør ein ha litt lengre løp på ei "trenings" børse i 6,5x55?

 

Vurderer kjøpe eit løp frå Norma direkte, kostar rundt 7,700kr. Er det tips til andre plassar ein kan kjøpe standard løp billeg om ein også skal ha gjenget og kappet + lyddemper?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Etter 2 veker med Extreme PH i cal. 308w, må eg sei meg svært nøgd! Stokk, grepsflater og avtrekk er nydeleg. Vekt på 3,5 kilo. Oppspenner fungerer supert, hadde lest mykje før eg kjøpte om ulike erfaringar. Lydløs og lett i bruk.

 

Godt nøgd med investeringa.

Link to comment
Share on other sites

Vil helst ha bare 1 sluttstykkehode.

Både til børsa og hylseholder til pressa.

Så minste blir jo da 22-250, men de har vel 1/14 i løpstigning?

Så da er jo tunge kuler utelukket.

 

Men jeg har 6xc og 6.5x55 i andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Vil helst ha bare 1 sluttstykkehode.

Både til børsa og hylseholder til pressa.

Så minste blir jo da 22-250, men de har vel 1/14 i løpstigning?

Så da er jo tunge kuler utelukket.

 

Men jeg har 6xc og 6.5x55 i andre våpen.

 

Råda mitt: Sel dei "andre våpna" og bruk pengane på ei M03 pipa i 6,5 og ei i 22-250 Rem !! Eventuelt overskot bør brukast på optikk og montasjar til M03'n... Det er jo det som er sjølve oppskrifta med systemvåpen. Fleire piper over same låskasse, ikkje ei pipe i 30.06 og andre våpen ved sida av. :mrgreen:

 

Mvh :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Ny pipe ankommet.. Gikk for det uanlige kaliberet 6.5x55

Ikke akkurat uvanlig.. Men et flott kaliber som kan brukes til akkurat det samme som 30-06 som jeg hadde fra før.

Men 6.5x55 er praktisk.. Skyter DFS så tilgang på billige ladekomponenter er god, det var en av grunnene.

Pluss at jeg kan bruke magasinet jeg har fra før (ca 1500,- spart)

 

Men nå vil jeg bytte ut 30-06 pipa med en pipe i 8x57 eller aller helst 9.3x62

Åpene sikter hadde vært moro, men blir vel neppe brukt så mye på jakt ?

 

Men synes 6.5 pipa virket noe tyngre enn 30-06 pipa, klart hullet i midten er mindre, men den har faktisk litt tykkere diameter også. Tilfeldig ? Eller har Mauser endret på løpsprofilen, eller er det forskjellig profil på forskjellige kaliber ? Eller er kvalitetskontrollen slapp? Gjør ingenting egentlig.. 30-06 sugerøret blir jo unødig varmt etter alt for få skudd :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

 

Er blitt litt over middels M03 entusiast. Etter eg fekk lov til å prøve å holde m03'en t ein kamerat bestemte eg meg for at det er den eg ville ha. Venta lenge og kom over ein i 30-06 med fluta løp og sikter (tatt av pga demper) grade 5 stokk og den heiter Norwegian limited edt. nr 21 of 30. Satte på ein schmidt and bender zenith m/ lys.

 

Må bare sei at eg er veldig fornøgd me børsja, den samler fantastisk godt og har alt eg krever av ei børsje. Bruka mykje tid på å trene med børsja i heile sommer og høst.

 

Eg vi ikkje kalle det et problem, men... Liker ikkje å få riper i stokken, har sett på synchro xt stokken til sauer, mulighet for at den kommer til Mausern tru? Evt. nokken som har erfaring med trail stokken?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ladestige i dag med 6.5x55 løpet

123gr scenar og N19

 

For første gang har jeg ikke klart å få de gode samlingene med denne kulen

Håper det er dagsformen min som gjorde utslaget.

Men fikk gode samlinger med 30-06 løpet som går helt vanvittig godt.

 

Tar utgangspunkt i de beste samlingene og testet litt videre.

 

Hvilke kuler bruker dere som har 6.5x55 i mauseren?

Noen som vet snurren på pipa?

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt mere på samlingene nå som jeg skal velge hvilke ladninger som skal testes videre på.

Typisk er at 3 skudd sitter helt tette også 2 fluer.

Så det er absolutt potensiale der. Og sjansen for at skytteren har skyld i fluene er veldig stor :)

Hadde små blinker (dfs 15m skive) å skyte på, så det er litt slitsomt å sentrere midt i en liten blink med 12x forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lenge siden det har vært noe "røring" her i klubben.

Tenkte å spørre dere med greie på Mauser M03 om en sak.

 

Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg i lang tid har hatt lyst på system rifle. Har vurdert Sauer 202, 404, Rössler, Heym, S&L, Merkel Helix, Blaser R93 og R8 - i tillegg til Mauser M03.

Jeg har kommet til at Mauser M03 er det jeg mest sannsynlig kommer til å lande på.

 

Mulig jeg tenker feil, men uansett tenker jeg at ei system rifle bør ha justerbar kolbekam. Årsaken er at man bytter løp, kaliber, kikkert og andre siktemidler på ei slik børse. Da er det greit at øyet havner på rett plass når kinnet treffer kolben.

Det virker ikke som at produsenter og mange andre tenker slik. Det meste som tilbys av slike børser har ikke justerbar kolbe. Er det jeg som er rar? Ikke svar på det. Det er ikke spørsmålet mitt.

 

Fikk nylig et tilbud på Mauser M03 Extreme fra en forhandler. Alternativet med justerbar kolbekam hadde en leveringstid på 4-6 mnd! Virker nesten som de starter helt på scratch for å produsere ei slik børse (leteboring etter olje osv.)!

 

Så til spørsmålet:

Er det noen som har forslag til et godt stokk alternativ til Mauser M03 med justerbar kolbekam? Originalt eller annet, bare ikke prisen blir for drøy.

Link to comment
Share on other sites

Rart at det er så lang ventetid. Er jo flere år siden de lanserte justerbart kinnstykke på Extreme. Men smør deg med tolmodighet, den er verdt det :-) Har en slik med en haug med løp, kjekkeste børsa jeg har hatt.

 

Høres lovende ut. Er det lov å spørre hvilke kaliber du har løp i?

Har du kickstop?

Link to comment
Share on other sites

Har kalix på min M03, modda den litt så jeg slapp det utvendige justeringsrattet. Har bare et hull til en unbrakoskru.

Ang det med forskjellige kikkerter, løp osv så er det ikke noe problem. Forskjellig kikkert i lik montasje gir akkurat samme senter i kikkerten. Lav montasje eller "lav" kan brukes til kikkert med 56mm objektiv. Men skinnemontasje er jo det peneste og mest "riktige" på et systemvåpen etter min mening.

 

Havesyken river og sliter etter nytt løp igjen. Et .224 løp hadde vært moro.

 

Hadde GRS stokk på mausern en tur på skytebanen, så var det tilbake til den originale. Den ble for klumpete etter min smak.

Hadde jeg i dag skulle kjøpt nytt våpen hadde ikke valget blitt like lett som da jeg kjøpte M03. Sauer 404 er virkelig et flott våpen! Jeg har forøvrig ikke noe negativt å komme med ang M03, oppspenneren liker jeg mye bedre enn Sauer og Blaser sin. Montasje og løp er 100% repeterbart. Et helt topp våpen!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...