Jump to content

M03-Klubben !


flanged

Recommended Posts

Det finst mange trådar og postar om Mauser M03 her inne, men ingen klubb, berre den gode Mausertråden som i hoved sak tek for seg orginale krigsmausere og ombygde smykkar. Systemvåpenet M03 frå Mauser er i synet mitt det beste alternative til system når ein veljar boltmekanisme. Utvalet er stort, både i kalibervalg, skjefte og tilbehør.

 

Idéen bak denne tråden er å samle M03 folket i ein felles tråd, der vi kan skravle litt om våpenet, løysingar og røynsler og dessutan at andre og kan studere dette fantastiske innhaldet etterkvart som det blir servert ;-)

 

Sjølv har eg ein Extreme Trail høgast på ønskelisten i 2013 :-)

 

0099646_billedet_skla_gern_copy.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne M 03 klubben kom akkurat for seint for meg :trist: Byttet ut min M 03 like før jul (mot Blaser :?: )

Ville ha noe redusert vekt på børsa, min var i 6,5x55 med matchpipe så den kjentes på skuldra når den hang der flere dager i strekk. Har nok allerede tenkt tanken på ny med tid og stunder, likte den utrulig godt bortsett fra vekta når det ble mye gåing og bevegelig jakt.

Blir det ny så går jeg for grovere kaliber, fikk en klar oppfattning av at denne passer som grovbørse med tanke på mye stål/vekt.

"flanged" Extreme Trail har frista meg litt også, da kansje uten orange .......

Link to comment
Share on other sites

Vurderer sterkt en slik til neste Afrikatur, men har liten "hands on" kjennskap til denne.

Hvordan synes dere oppspenneren funger på denne? Synes den ser litt "liten"ut.Går det an å spenne opp tilnærmet lydløst, ikke minst spenne ned, er den tung når man er kald på fingrene, etc..

Hva ligger løpsprisene på?

Link to comment
Share on other sites

Mauser 03 er ei topp rifle, helt klart... Mauser har jo alltid vært bra, og de ser fortsatt ut som rifler :winke1:

 

Men ble Sako 75 på meg på tirsdag da.. Måtte lissom ha ei skikkelig boltrifle i tillegg til automaten da en kompis overtok min gamle 98 i fjor høst. Den har vært trofast siden slutten av 80 tallet, gjennom flere ombygginger, fra jaktfeltrifle i 6,5x55, via 30-06 og til 308 Normamagnum...

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg føler meg spesielt klok, men har jo en M03. Liker oppspenner systemet og at den har vanlig bolt som normale børser. Vekten i børsa syns jeg innbyr til stødigere skyting. 223 til jaktfelt, bever og annet smått, 9,3x62 hundefører elgjakt/rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en nulltre... ;-)

 

Den kjøpte jeg for et par år siden. en pakke med koffert, 2 løp(6,5&30-06) , montasje og demper. Bytta 3006-løpet i et 9,3-løp med åpne sikter og gjenget for demper (Hausken Superkompakt)

 

6,5 for småvilt opp til rådyr.

9,3 til alt det andre...

 

Bytta forleden ut trestokken med en xtreme-stokk med en grei kar ifra Sortland. Kjempefornøyd.

Men som de sier over her, den er tung. Men i grove kalibre er den helt genial.

 

Konkl: jættenøyd.... :D

Link to comment
Share on other sites

Fin børse, men! Ikke bare tung, lang ern å. Altfor lang for en på 173.
Det som ikke går i høyden, kan fint gå i bredden. Er selv i en alder der høyden går nedover, men det skal ikke få hindre meg når det gjelder lengden på børser.
Tregt sluttstykke og....
litt olje og fett å det glir som som ... bruk fantasien.

Det eneste problemet jeg ser er, hvilke kaliber blir det neste.

Link to comment
Share on other sites

No har eg oppklart dei spurnadene som kom andsynes min våpengarderobe og skriftform på PM. Ynskjer i framtida at folk spør meg der viss dei vippar mot paranoididet eller slit med noko anna ved meg !

 

No får vi heller halde oss til Topic og respektere kvarandre...

Link to comment
Share on other sites

No har M03 éit system der du kan skyte alt frå 222 til 404 Jeffery på same kassa, men berre ved skifte av sluttstykkehode. Skjønner godt at nokre meiner desse blir unaudsynt store, viss rev eller rådyr berre er det tiltenkte viltet, men skal ein skyte med f.eks big bore kaliber, så tenkjer eg både vekt og storleiken kjem betre til sin rett !

 

Alpine og Stalker modellane virkar litt "smalare" enn dei andre. Dei har òg den klassiske svineryggen på kolben, for dei som likar det.

Link to comment
Share on other sites

Men er ikke så veldig fan av det tyske pistolgrepet. Foretrekker det litt mer tilbakestrøkent...

Fint om man skal ligge og banke på standplass, men om man skal jakte litt mer dynamisk og bære rifla i trail posisjon osv er jeg større fan av et mer horisontalt grep...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke du har vært inne på det klokeste valget ennå, hva med en sauer 202 take down, tar calibrer fra 6,5x55 til 458 lott og er uansett hvordan du vrir og vrenger på det det beste løpssiftesystemet og har tilgang til grad 11 stokk.Den er også slankere og smekkrere å har vekten til å håndtere grove calibrer, å holde en 202 er noe helt annet en å holde en kano av en m03 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke du har vært inne på det klokeste valget ennå, hva med en sauer 202 take down, tar calibrer fra 6,5x55 til 458 lott og er uansett hvordan du vrir og vrenger på det det beste løpssiftesystemet og har tilgang til grad 11 stokk.Den er også slankere og smekkrere å har vekten til å håndtere grove calibrer, å holde en 202 er noe helt annet en å holde en kano av en m03 :lol:

 

25-06 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det regnar eg med t-trim, alt som inneheld orda custom kostar ein del ekstra. Håpte eg skulle få sett og eventuelt halde ein på Villmarksmessa i fjor, men fann di verre ingen. Kva for eit kaliber var denne børsa kamret for ?

 

Eit lite oversyn over modellar og kaliberutvalg på M03;

 

http://www.mauser.com/fileadmin/Editor/ ... 012_EN.pdf

Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke noe M03 menneske, men jeg har holdt i og skutt med M03. fornøyd med den men jeg kommer til å ha et annet våpen 99% sikkert.

men en ting jeg vet er at M03 er kvalitet

og jeg må innrømme det, jeg sikler litt på M03 hadde den bare vært rettrekker så

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tråden er ryddet.

Den observante leser vil legge merke til at tråden har gått fra å være tre sider til èn.

Humor er greit, en hel haug med off-topic og flåkjeft er ikke greit.

 

Ingen PM er sendt, dere ser sjøl hva som er fjernet.

Reaksjoner tas på PM eller direkte til moderatorsjefen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ble tidlig jul i år gitt, fått nytt kikkertsikte til 9.3x62'n nå,Trijcon accupoint 1-4x24.. har Trijicon fra før, og er super fornøyd med dem ! anbefales på det sterkeste,så nå er jeg eier av 2 Trijiconer :thumbup:

 

litt bilder, stille på denne tråden :cry:

 

 

mrehdj.jpg

 

2m4b1a8.jpg

 

2dcbzbq.jpg

 

Får vi prøve ny kikkerten på skyterbana i morgen....

Link to comment
Share on other sites

Som nicket mitt sier har jeg em M03 og er blitt mer og mer gla i den. Noen spurte om den kunne spennes opp og ned uten lyd, det er ikke noe problem. Har brukt min endel på åtejakt på villsvin, ikke skremt noe gris på bakgrunn av den.

Jeg har 8x68s og 6,5x55, tyngden er god når '68s pipa sitter i. Den er tung, men ikke noe problem med god reim.

 

Er det noen som vet hva montasjer til den koster i USA?

Link to comment
Share on other sites

Vet om en side fra USA der man får kjøpt montasje, koster 565 $ ca 3220..er vel billigere enn å kjøpe i Norge, dårlig med utstyr å få kjøpt til m03, syntes jeg ! Selv om man har det man trenger !

 

Syntes sikringen er ordentlig fin, er bare en øvelse sak. Bruker 6.5x55 til rev og rådyr, og 'lyd' av sikringen har aldri vært noe problem, er som blaser sikringenen øvelse sak !

 

Enig,mauser m03 ! å skyte med 8x68 og 9.3x62 i m03 er er vel ganske likt, børsa er tung! Er som å skyte med en 30-06,syntes jeg ! Mange som syntes den er tung å det er den virkelig, men syntes ikke det har noe å si for meg,prøvde en tikka t3 her om dagen,den syntes jeg blir for lett,kunne tenkt meg å prøvd tikka t3 i 9.3x62, sparker vel som en hest...hadde ikke valgt m03 om jeg skulle jakte rein, og går mye i Fjellet !

Link to comment
Share on other sites

Skal en tur over til USA til høsten, kanskje jeg kan se på å handle en montasje der. Jaktet elg i Trøndelag tidligere, til de innerste postene måtte vi gå et par timer, men det gikk uten problemer. Til høyfjellet og rensdyr ville jeg nok valgt en annen børse, men foreløbig(desverre) har det ikke blitt noe av det. Har bygget meg en M98 med rødpunkt som veier lite, brukes når jeg går med bikja på elg. Grunnen er ikke vekta, men at jeg ikke vil ødlegge den fine kolben... :oops:

Link to comment
Share on other sites

...Africa PH er listet med sin vekt i magnum kaliber, Extreme i standard eller mini kaliber ! Siden M03 har fått en del kritikk fra testbrukere mht vekt og størrelse, så "kan" det være at vekten er senktet så langt ned som mulig akkurat med dette i bakhodet på Extreme...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei alle kammerater!

 

Jeg har skrevet ett innlegg om det tidligere, men finner det ikke igjenn.

 

Saken er den at jeg har en mauser 03 med repeter-problemer. Ved hurtig repetering spenner den seg ikke opp. Hva som kan være årsaken har jeg ingen formening om?

 

Det uroer meg litt at dette problemet har jeg også hatt på den forige m03'n min, samt at flere m03 jeg har vært litt streng med i butikk har hatt samme problem.. Seneste tilfelle var på vilmarksmessa på elverum, der brodern prøvde 3 stk m03 og alle 3 spente ikke ved hurtig og bestemt nok repetering :shock:

 

Det virker for meg som at denne rifla har en svakhet på dette punktet, i og med at jeg har vært i kontakt med så mange rifler med samme problem.

 

Veldig trist for ei eller så god rifle! Ville vært interressant om noen andre har erfaring eller meninger om dette. Mener å ha lest her inne et sted at noen hadde samme problem..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...