Jump to content

Hvilken stigning i revolverløp ?


El Gringo

Recommended Posts

Har noen prosjekter på gang, foreløpig på planleggingsstadiet og trenger gode råd fra de som har erfaring og peiling.

Jeg sliter litt med å velge løp med gunstigst mulig stigning, så her er det bare å pøse på med hva og hvorfor.

 

Prosjekt #1: Spesialrevolver i 38 spl. Løpslengde rundt 80 mm. 105 grains Leekule i rundt 700 fps.

 

Prosjekt #2: Magnum 1-revolver i kal. 357 mag. Løpslengde rundt 8 tommer. Kulevekt 158-190 grains i hastigheter 1250 ned til 1050 fps.

 

Prosjekt #3: Magnum 2-revolver i kal. 44 mag. Løpslengde ca. 8 3/8 tomme. Kulevekt 240-300 grains i hastigheter 1200 ned til 950 fps.

Link to comment
Share on other sites

Prosjekt #1: Ikke knappere enn 1:14 med den korte kula.

Personlig ville jeg glemt det med vanlig stigning, og vurdert å få tak en stuss av et Lothar Walther 15-kantet polygonemne.

 

Prosjekt #2: Mellom 1:16 og 1:20

 

Prosjekt #3: 1:20 eller litt slakkere.

 

Litt avhengig av hvilken revolver det skal bygges på er det ikke så mye å vinne på en annen twist enn den som sitter der orginalt for prosjekt #2 & 3. Magnum revolvere er jo laget for mangnum patroner. Mere tyngde derimot, det har jeg stor forståelse for.

Link to comment
Share on other sites

Prosjekt #1: Ikke knappere enn 1:14 med den korte kula.

Personlig ville jeg glemt det med vanlig stigning, og vurdert å få tak en stuss av et Lothar Walther 15-kantet polygonemne.

 

Prosjekt #2: Mellom 1:16 og 1:20

 

Prosjekt #3: 1:20 eller litt slakkere.

 

Litt avhengig av hvilken revolver det skal bygges på er det ikke så mye å vinne på en annen twist enn den som sitter der orginalt for prosjekt #2 & 3. Magnum revolvere er jo laget for mangnum patroner. Mere tyngde derimot, det har jeg stor forståelse for.

Prosjekt #1:Har tilgang på en stump LW polygonløp med 14:1 stigning.

Vet ikke hvor mange kanter den har.

 

Prosjekt #2: Det diskvalifiserer vel igrunnen 1:14. Tips til hvor jeg skal få tak i et emne med rett stigning uten å måtte kjøpe en hel lengde hos Midway ?

 

Prosjekt #3: Har tilgang til et LW polygonløp med 20:1 stigning. Usikker på hvor mange kanter.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

I følge Brownells så er en stigning på 1:10 topp for silhouette og da burde det vel passe bra for magnum 1.

 

"sitat fra Brownells:

1-10 rate gives superb accuracy with 148 grain wadcutters and the heavier bullets needed to keep the .357 competitive in silhouette."

 

Du kan også kjøpe hos Brownells løp, men kun i hele lengder der også. Hvorfor vil du ikke kjøpe løp i hel lengde?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

I følge Brownells så er en stigning på 1:10 topp for silhouette og da burde det vel passe bra for magnum 1.

 

"sitat fra Brownells:

1-10 rate gives superb accuracy with 148 grain wadcutters and the heavier bullets needed to keep the .357 competitive in silhouette."

 

Du kan også kjøpe hos Brownells løp, men kun i hele lengder der også. Hvorfor vil du ikke kjøpe løp i hel lengde?

 

Om vi henter sitater fra Lothar Walter, Brownells (som ikke lager løp), Douglas, Clark osv. Blir vi sittende å klø oss i hue. Det siteres ofte til kulevekt, men man nevner ikke et ord om bæreflate eller hastighet.

1:10 er godt egnet for wadcuttere med litt ekstra fart, i .38 special. Det å sende en wadcutter avgåre i .357 hastighet blir noe helt annet, om det i det hele tatt kommer til å bli stabilt selv med så knapp stigning som 1:10. Ellers går wadcuttere aldeles ypperilg i både 1:12 og 1:14 ved normale hastigheter i .38 spl.

 

El Gringo ta ikke livet av tanken på å bruke LW polygon i 1:14 til Magnum I.

1:14 er av mange regnet som "Den gyllene middelvei", og polygonpipene oppfører seg godt med det meste av mantel og belagte kuler. 105 grains kula i bly fungerer bra, men andre blykuler vet jeg ikke noe om.

 

Stigning i ei revolverpipe er morsomt og interessant, men antagelig noe oppskrytt. Vi har så utrolig mange andre faktorer å finpusse på for å oppnå topp presisjon. En bra kule med rett ladning bak vil antagelig gå ypperlig i det meste mellom 1:10 og 1:20.

Link to comment
Share on other sites

El Gringo ta ikke livet av tanken på å bruke LW polygon i 1:14 til Magnum I.

1:14 er av mange regnet som "Den gyllene middelvei", og polygonpipene oppfører seg godt med det meste av mantel og belagte kuler. 105 grains kula i bly fungerer bra, men andre blykuler vet jeg ikke noe om.

Skal nok ikke ta livet av verken det ene eller andre, men som det nevnes tidligere i tråden, er det en myriade av stigninger og minst like mange teorier om hva som egner seg best til det ene og det andre...

Mener forøvrig å ha lest et eller annet sted at rent presisjonsmessig lønner det seg å bruke den slakkeste stigningen som stabiliserer den aktuelle kula i den aktuelle hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har forsåvidt kommet frem til hvilke piper jeg skal bruke, men nå gjenstår å finne ut hvilken lengde/totalvekt man skal ha.

Når det gjelder spesialrevolveren er det gitt av maks størrelse og vekt, men for Mag 1 og 2 må jeg finne ut hvor lang pipa skal være og hvor tung hele greia skal bli til slutt.

Jeg regner med å ende opp en plass mellom 20 og 25 cm pipelengde og en totalvekt på rundt 1600 til 1700 gram.

Basisvåpnene har 6 og 6,5 toms pipe og vekta ligger på ca. 1250 gram for 357´en og 1400 gram for 44´en.

Jeg føler at selv 1400 gram blir litt i letteste laget, men det er klart at det også påvirkes av pipelengde (kraft x arm).

Det er greit med litt tyngde for å få et stødig våpen og motvirke følt rekyl, men greia skal jo holdes i ro og gjerne en god stund uten at man blir sliten.

Det blir en balansegang og jeg vil gjerne høre synspunkter og erfaringer med forskjellige lengder/vekter.

Fyr løs !

Link to comment
Share on other sites

Tja, man kan bli gal av å spekulere på dette :D

I forskningens øyemed, stupte jeg ned i våpenskapet for å måle og veie.

Smith mod 29 83/8" løp uten lug. Siktelinje 25,5cm. Vekt:1407g.

 

Ruger SuperRedhawk 454: 91/2"løp. Siktelinje 27,0cm. Vekt:1640g.

 

Smithen syns jeg at jeg holder relativt rolig, Supern er mere "nervøs" på kornet.

Om det er pga den økte vekten eller 1,5cm mere siktelinje er vanskelig å si.

Rugeren er nok i tyngste laget(men planen er å skyte mag2 NM med den neste år, litt morro må det jo og være :P )

Men ser ikke noe poeng i å øke løpslengde ut over 83/8", tjener garantert ikke noe på det skytemessig. Det er vertfall tregere å finne i gjenn framsiktet jo lengre løpet er. Lett at det blir mye visping.

Har skutt vanlig revolverfelt med begge, og Rugeren er betraktelig værre å flytte rundt.

Min rødvinskonklusjon på det "optimale" er akkurat NÅ rundt 8"løp og en vekt på ca 1500g.

Link to comment
Share on other sites

Tja, man kan bli gal av å spekulere på dette :D

I forskningens øyemed, stupte jeg ned i våpenskapet for å måle og veie.

Smith mod 29 83/8" løp uten lug. Siktelinje 25,5cm. Vekt:1407g.

 

Ruger SuperRedhawk 454: 91/2"løp. Siktelinje 27,0cm. Vekt:1640g.

 

Smithen syns jeg at jeg holder relativt rolig, Supern er mere "nervøs" på kornet.

Om det er pga den økte vekten eller 1,5cm mere siktelinje er vanskelig å si.

Rugeren er nok i tyngste laget(men planen er å skyte mag2 NM med den neste år, litt morro må det jo og være :P )

Men ser ikke noe poeng i å øke løpslengde ut over 83/8", tjener garantert ikke noe på det skytemessig. Det er vertfall tregere å finne i gjenn framsiktet jo lengre løpet er. Lett at det blir mye visping.

Har skutt vanlig revolverfelt med begge, og Rugeren er betraktelig værre å flytte rundt.

Min rødvinskonklusjon på det "optimale" er akkurat NÅ rundt 8"løp og en vekt på ca 1500g.

Hmm...

Litt rødvins- (og juleøl) konklusjon her og... 8)

Det er igrunnen samme tankene jeg har gjort meg selv.

44´en med 6,5 toms pipe og full lug veier temmelig nøyaktig 1425 gram målt på digital kjøkkenvekt (kun det beste er godt nok).

Jeg skjøt et stevne med den i sommer og den føltes "grei", men det manglet liksom litt på "roen" i siktebildet.

Det er mulig at et par hundre gram ekstra i fronten hadde gjort susen, men noe mer enn det tror jeg ville blitt litt slitsomt for mine puselanker.

Veide for ordens skyld Walker-replikaen, men vekta ville ikke mer da den passerte 2 kilo med god margin. :shock:

Den virket uansett alt for tung til å holde rolig i det lange løp.

Forsøkte også å teipe fast et pipeemne på drøyt 400 gram frempå 44´en, men også det ble en smule framtungt med sine drøye 1800 gram.

Som nevnt blir det en balansegang mellom stødighet i nuet og i det lange løp.

Jeg innbiller meg at rundt 1600 gram ville være greit i mitt tilfelle.

Regner også med at løpslengden vil ligge rundt 8 3/8", men ingenting er spikret foreløpig.

Løpslengden vil også påvirke hastighet/faktor, noe som også vil spille inn.

Kommer uansett til å forsøke å få Mag 1 og 2-prosjektene til å bli dønn like både når det gjelder utseende og vekt slik at jeg kjenner meg igjen fra det ene til det andre.

Link to comment
Share on other sites

Inn i skapet i gjenn(det rette skapet ja, ikke det med tvilsomme legninger..)

Smith mod 27 med 6" løp. Vekt 1285gr. Løpet på denne Smithen er virkelig pingletynnt, det skriker etter en skikkelig loff foran tønna, og fra første øyeblikk var det meningen med et løpsskifte. Men så gikk orginalløpet så godt da, og husker jeg rett så har revolveren fyllt løypa

i mag1 3 ganger på Nm. Så løpet blir nok sittende. En stund til. Kanskje kortere jo bedre?

Nå hvisker Hr. Rødvin meg i øret at kanskje man skal benytte en 4" 586 i fremtiden.. :twisted:

Huh, nå bærer det helt galt avsted..........

Link to comment
Share on other sites

Inn i skapet i gjenn(det rette skapet ja, ikke det med tvilsomme legninger..)

Smith mod 27 med 6" løp. Vekt 1285gr. Løpet på denne Smithen er virkelig pingletynnt, det skriker etter en skikkelig loff foran tønna, og fra første øyeblikk var det meningen med et løpsskifte. Men så gikk orginalløpet så godt da, og husker jeg rett så har revolveren fyllt løypa

i mag1 3 ganger på Nm. Så løpet blir nok sittende. En stund til. Kanskje kortere jo bedre?

Nå hvisker Hr. Rødvin meg i øret at kanskje man skal benytte en 4" 586 i fremtiden.. :twisted:

Huh, nå bærer det helt galt avsted..........

4" i magnumfelt er definitivt å la det bære galt avsted, ja.

Hr. Rødvin er rar sånn, og kan forlede deg til å tråkke på forbudte stier...

Det er på grensen til masochisme, ja nesten småperverst, så det spørs hvilket skap man skal inn i da (hvisker hr. Bokkøl veldig lavt og smigrende inn i det venstre øret mitt)... 8)

Nå må det for ordens skyld nevnes at det ikke er noe som helst galt med våpnene som de er, men jeg hadde på forhånd bestemt meg for å få bygd noe etter egen smak.

Kanskje ikke fornuftig eller nødvendig, og det hadde kanskje gitt bedre resultater om jeg hadde brukt pengene på treningsammo, men det er jo trivelig å pønske ut noe eget, ikke sant ?

Dessuten har julenissen funnet ut at jeg har vært snill gutt i år, så da så !

Link to comment
Share on other sites

Fru Rødvin has left the building...

Helt fornuftig og kjedelig så duger feks en standard 686 6" både til revolverfelt og magnumfelt, med topp resultater.

Men vi er vel i varierende grad våpeninteressert i tillegg til selve skytingen, noen mere enn andre, og det gir jo grobunn til spekulasjoner og modifikasjoner. Det i seg selv er prestasjonsfremmende. Interesse øker som regel aktiviteten, og av aktivitet blir man jo bedre.

Helt klart at man legger mere energi i et prosjekt som man har tenkt ut selv. Så Bokkøl

er ikke så dumt det heller :D

Vi er heldigvis forskjellige, derfor er det morro å myse på forskjellige "optimale"prosjekter når man farter rundt på stevner.

Customisering er ikke nødvendig, men MORRO. Og uten morrofaktoren tror jeg at jeg hadde funnet meg en annen hobby.( har forresten begynnt å tenke på et prosjekt med kulelager både her og der, noe jeg fnøs foraktelig av for noen år siden, matchrevolver av en .22 er de svevende planer) Beklager El.G, dette var off topic så det holdt.

Link to comment
Share on other sites

Fru Rødvin has left the building...

Helt fornuftig og kjedelig så duger feks en standard 686 6" både til revolverfelt og magnumfelt, med topp resultater.

Men vi er vel i varierende grad våpeninteressert i tillegg til selve skytingen, noen mere enn andre, og det gir jo grobunn til spekulasjoner og modifikasjoner. Det i seg selv er prestasjonsfremmende. Interesse øker som regel aktiviteten, og av aktivitet blir man jo bedre.

Helt klart at man legger mere energi i et prosjekt som man har tenkt ut selv. Så Bokkøl

er ikke så dumt det heller :D

Vi er heldigvis forskjellige, derfor er det morro å myse på forskjellige "optimale"prosjekter når man farter rundt på stevner.

Customisering er ikke nødvendig, men MORRO. Og uten morrofaktoren tror jeg at jeg hadde funnet meg en annen hobby.( har forresten begynnt å tenke på et prosjekt med kulelager både her og der, noe jeg fnøs foraktelig av for noen år siden, matchrevolver av en .22 er de svevende planer) Beklager El.G, dette var off topic så det holdt.

Joda, det var litt off-topic, men etter at du så godt beskrev hvor fornuftig det er å være ufornuftig, føler jeg meg så mye mer normal... :D

 

Jeg har lest meg litt opp på emnet den siste tiden, og det kan se ut som om benchrestfolket gjerne benytter den slappeste stigningen som stabiliserer kula sikkert for å oppnå maksimal presisjon (arrester meg om jeg tar feil her), så å bruke krappere twist enn strengt tatt nødvendig er kanskje ikke veien til det optimale, men det trygge ?

Det er nok tryggere å bruke krappere twist enn nødvendig enn det motsatte, der resultatet blir katastrofalt forverret, men jeg innbiller meg at det ikke er nødvendig med krappere twist enn 1:14 for å stabilisere nær sagt alt i lave hastigheter, og at 1:18 stabiliserer alt i litt høyere hastigheter.

Jeg tok en telefon til P.I. Jacobsen i går, og han brukte 1:18 i alt han bygde i 38/357, både spesialrevolvere med slappe 105-grainere og magnumfeltrevolvere med tunge kuler i høy hastighet og resultatet var fantastisk presisjon i alle tilfeller, så det kan jo tyde på at 1:18 faktisk er nok til selv veldig lave hastigheter så lenge kula er relativt kort og lett.

Nå skal det for ordens skyld legges til at jeg kommer til å bruke 1:14 i spesialrevolveren, av den enkle grunn at det "føles" trygt og er kjent som en gyllen middelvei til det meste av hastigheter og kulevekter, men jeg kommer mest sannsynlig til å gå for 1:18 i 357-prosjektet og 1:20 i 44-prosjektet.

Jeg innbiller meg at Lothar Walther ikke har valgt de stigningene helt tilfeldig.

Her er forresten litt interessant info om kulestabilisering:

http://www.nennstiel-ruprecht.de/bullfly/index.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...