Jump to content

Langhold Bergen


jan.borge

Recommended Posts

Vi er 3 kompiser som skyter å trener mye på "langhold" her i Bergen. Det blir mest 300-400m pga mangel på gode skyteplasser.

Vi har også plasser på over 1000m men da er det litt kjøring.

 

Vi har nett gått til innkjøp av nye 338 lm rifler. Men skyter med det meste som smeller.

Var en tur på 300m banen idag for å skyte inn 338en. Samt teste noen nye ladninger i 6,5x55.

Berger 140grs vld bak 48grs med N-560 ga gode samlinger på 12mm å den lette hastighet av 835m/s

 

Håper det er noen i området Hordaland, Sogn som deler samme interesse å har lyst å utveksle erfaringer. Vi stiller!

 

Heng dere gjerne på her på kammeret dersom noen skulle ha lyst å blåse støv av børsa igjen :-)

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje prøvd langhold før(dvs. over 300m),men kunne godt tenke meg å prøvd det. Har en HV mauser med kikkert i .30-06 som sikkert vil kunne brukes til slikt :)

Skal lage meg en benk nå var planen,en som er lett å frakte med seg.

Kor ligger denne/desse banene då?

Link to comment
Share on other sites

Banene vi skyter på er storsett gårsbruk med grunneiers tillatelse. Der vi henger opp gonger på aktuelle hold.

 

Har også tilgang til skytebane opp til 350m. 5min fra der jeg bor. Der hadde jeg meg en tur tidligere i dag for å teste presisjonen i 338lm og 6,5x55 på 300m.

den nye 338en er bare en uke gammel å knapt innskutt, men den overrasket meg stort idag. 3skudd i 300m plata. Samlet i en snusboks med 300grs Lapua Scenar. bak 90grs med N-570. Så dette kan jo bare gå en vei :)

 

Hvis det er noen her inne som vet hvor vi få tak på hardox plater i Bergen så gi meg gjerne en lyd på dette!

 

Har fått mange gode tilbakemeldinger på mail de siste dagene av lesere her inne.

Skriv gjerne om tidligere erfaringer. Kaliber dere bruker å hvor dere trener :)

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på bølgen der TerjeN77. Er alltid gøy å komme på nye baner å føle litt forandring.

Har du mulighet for å sjekke opp i dette med banen i hyllestad? Er sikkert flere som er med å rydde der hvis det er dette det skulle stå på :)

 

Ja skal gjere det,eg kjenner lederen der ute og skal sjå om eg får snakka med han om dette. Hadde vært moro å fått til noke sånt her i nabolaget,har

ikkje vært ute på den skytebana endå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er bra Henning.. Må bare få riflen igjen fra doktoren :D

 

Vi har vert to turer på banen for å teste litt ladninger på 300m med div rifler.

Første turen fikk vi skutt 5skudd. Så kom det noen som skulle rigge banen til feltskyting dagen etter. Surt. Men slik er det!!

 

Prøvde igjen no i helge! Det endte med hjernerystelse å en tur på legevakten..

Ene skytteren sklei på isen å dunket bakhodet, når vi skulle henge opp blinker :oops:

Håper alt er bra med skytteren å at vi ser deg snart igjen :D

 

Er vist noe fra ovent som ikke liker det vi driver med :forvirra:

 

Men vi gir ikke opp :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg prøver meg igjen her.. Etter flere hendvendelser på hvor men kan få tak på Hardox stål i Bergens området.

Vi trenger å få laget litt stål fra 15x15 til 40x40 cm får å henge opp på div avstander. Noen som vet noe her??

 

Har fått laget noen stålplater på 15x15cm som er 10mm tykk, som vi har hengt opp på 300 og 350m Disse blir det hull i. Når man skyter på de med 338LM.. Vi trenger nok litt hardere stål!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei ja.

 

vi har bare fast tilgang på bane opp til 300m.

 

har gonger store å små fra 200 til 300m.

 

Lengre hold må planlegges. Ikke lett å få fast tilgang. Men man får gjort mye av grov jobben på 300m

 

Nå på høsten å vinterstid er det litt stille. der jakten blir pri.

 

Starter opp igjen til våren :)

 

hva er det dere skyter med da?

Send meg gjerne en pm med info.

 

Børge

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei.

 

Da er vi så smått igång igjen for sesongen.

 

Vi har nå bare tilgang fra 0 - 300m. Jobber med mulighet for lengre hold.

Skyting pågår på nedlagt skyttebana hvor jeg har godkjenning fra grunneier å bruke.

 

Tanken er å få til et løp der det blir skyting tirsdager fra 16.00 til 19.00 da jeg skyter dynamisk fra 19.00 til 22.00.

 

Det kreves litt dugnad frammover da vi må lage nye stativer til stål å papp.

 

Send meg en pm om dette er int.

 

Børge

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei!

 

Er dere i gang i år også? er det fremdeles langholdsaktivitet i Bergensområdet?

 

jeg ønsker også å variere/strekke holdene litt, men finner lite muligheter for dette på offisielle baner hvertfall.

 

skyter kun 6,5x55 foreløbig, men hvis fasilitetene kommer på plass, må dette gjerne revurderes..... 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ser at det er en stund siden det har vært noe aktivitet i denne tråden, men prøver allikevel.

 

Som nyinnflyttet vestlending (Bergen) er jeg på utkikk etter ett sted å skyte langhold. Har meldt meg inn i Bergen Jeger og Fisk og skyter på Kismul, men er ellers helt uten tilknytning og nettverk her i området så alle tips tas i mot med stor takk.

 

300 meter gir jo ikke de helt store utfordringene, men er så klart bedre enn bare 100 meter. Har syslet litt med dette i noen år og har vært bortskjemt med å bo 10 minutter unna bane med mulighet for å skyte 1100 meter.

Har en ny børse i 6,5x284 og det klør i fingrene etter å komme ut og smelle litt igjen.

Send gjerne PM dersom du har tips eller info om personer jeg kan kontakte.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg engasjert meg litt, og er interessert i å lodde stemningen.

Om alt går etter planen, så skal jeg inn i styret til Os Skyttarlag.

Tanken bak dette er for å få/skaffe tilgang til et fast sted for å skyte langt.

Det jeg har lyst til å vite er hvor mange som faktisk er interessert i å være med på dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...