Jump to content

Skytestevne med Grove Safari-kalibere.


Kiwi

Recommended Posts

Har du lyst har du lov!! :D

 

Hadde vært utrolig moro å smelle av ei slik en en gang, men bør vel ha Aspirin innen rekkevidde da... :lol:

 

Kanskje vi skulle børste litt støv av tanken om et skytetreff for de med dobbeltrifler?? Nå går det fort til sommeren, og da er det jo fint å skyte slike i solsteiken? Dersom man legger opp til noe slikt nå, så er det muligheter for at folk kan planlegge litt også?

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg vi er tilbake iden gamle karusellen hvor man blir uenige om hva som skal være grunnlaget...?

Jeg er av den oppfatning at man må ha minimum to rifla piper i våpenet sitt for at det skal kalles en dobbeltrfile av en eller annen variant..

 

Skal man ha et treff for dobbeltrifler, så er det det men har, ellers kan man ha et helt åpent og vanlig kammertreff.

Da forsvant litt av poenget egentlig..?

 

For, da har vi jo Kammersmellen 2013! :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor lavt skal lista legges? 9,3x62 har jo felt sin del av Afrika-vilt... Eller må man opp på .375HH for å være "godkjent"? :-)

 

En liten kommentar.

9,3 kaliberet har siden introduksjonen vært mer brukt og har felt mer vilt enn andre mediumkalibere.

Jeg må smile litt av påstanden om at 375 skal være såååå stor i afrika. 375 har vært mye brukt, men kan ikke måle seg med 9,3.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes vi kun bør ha krav om at det skal være to permanente riflede løp i våpenet, og at det må knekkes for å lades.

 

Dvs. irrelevant om det er o/u eller s/s, 7x57R eller 600NE, så lenge det er to permanente løp.

Dvs. innstikkløp i en drilling bør ikke telle med.

 

Verre trenger man ikke gjøre det? :idea:

 

Et slikt treff er ingenting uten noen uhøytidlige skyteøvelser på dagtid, men en like uhøytidlig premieutdeling på kvelden med litt god mat og godt drikke attåt?

 

Klasser kan f.eks. være:

1. 8x57 og nedover

2. .375 og nedover

3. Alt over .375

 

Dersom det blir få deltakere i klasse 1 så kan de skyte sammen med klasse 2. Ei veldig lett dobbel i 7mm er ikke lettere å skyte med enn 9,3/.375 uansett siden de veier litt mer og blir mer stødige.

 

Tror noe slikt kunne blitt riktig moro! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan man ikke dele det i to klasser?

 

En klasse for feks Dobbelt rifler og en for alt annet som bolt og enkeltskudd?

Da vil man nok kunne få til noe for alle.

 

Og videre skal det være noen form for skytekonkurranse og ikke bare uformell skyting, bør man vel kanskje vurdere å dele disse i to basert på kaliber. En opp til men ikke inkludert .375 og en fra og med .375?

Link to comment
Share on other sites

Hva med å ha to klasser, 9,3 og oppover og alt annet under 9,3. Ikke skill på mekanismer eller våpentype.

 

Legg opp øvelsene så praktisk som mulig.

 

Så kan dere på kvelden evaluere resultater, kose dere, drekke og sløss om, etter resultatlista, hvilke våpen som egner seg best, når grovt blir for grovt til å være praktisk osv. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å havne i GGG, hva er vitsen med dobbeltrfiletreff dersom man skal tillate alle mulige rifletyper..?

 

Da får man heller kalle det Safaritreff og legge lista på .375 og tillate alt da? Det er jo litt i tidsånden å tillate "alt" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke noe stort i veien med begge deler, for tror ikke vi er så mange her inne som har dobbeltrifler....? Dersom man legger lista på .375+ så er jeg foreløpig ute selv... Mine grøvste våpen er pr i dag 9,3x62 og 9,3x74R...! Lol

Link to comment
Share on other sites

9,3 er ikke "grovt/big bore"!

 

jeg kan til nød ta med .375 under grovt.

 

men grovt burde vel heller vært fra .400? :lol:

Støtter den. Etter god gammel engelsk safari-terminologi ble selv .375 omtalt som "medium-bore".

 

Grovt begynte vel på .416" /.404" (.423") omtrent.

 

Hvis 9,3 regnes som grovt har det i det fall gått inflasjon i begrepet safari-grovt.

9,3 er grovt i forhold til 6,5 x 55, ja, men (nei, ikke den der nå igjen... :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Dersom det ikke er stemning for å ta med medium bore som 9,3 og 375 har jeg personlig ikke problem med det, men hvor mange 400 bore og oppover er det egentlig ute i markedet. Jeg kan se for meg at antallet kan være noe begrenset. Imidlertid er det opp til dere hvordan dere vil ha det. Dess flere det blir dess mer sosialt blir det.

Link to comment
Share on other sites

Blir forvirra jeg .375 er visst mellomkaliber? Normale kuler går ifra 4,5mm til ca 9-10mm, og de ekstreme oppi 15-17mm. Og da blir for meg 9,3 og storebror .375 i den store klassen. Til sammenlikning har du småmotorer i bybiler med 50-100hk, normale biler med 100-220hk, spreke familiebiler/sportsbiler med 250-350hk. Man har også skikkelig spreke biler med 350 til 7-800hk og til slutt ekstreme biler med 1200+

Poenget mitt er at i Norge så må man vel se på 9,3 og .375 som "store" kaliber, hvis man ikke er ute etter ett treff med de 500 i Norge som har .400+ hvorav muligens (gjetter) 30-50 er medlemmer på kammeret.

JustMy2cents

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Foreslår at man lager et form for "jaktfeltstevne" der vi har realistiske "safarisituasjoner"?

 

Vi kan lage situasjoner der man avgir skudd med relativt god tid, men også situasjoner som krever hurtigskyting inkludert omlading og skudd mot flere skiver på samme stage.

 

Vi bør også dele opp i f.eks. fire klasser: bolt og dobbel, over eller til og med .375. Da tror jeg vi kan få til en noenlunde rettferdig løsning?

 

Det bør være åpent for at folk kan skyte flere klasser om man vil det.

 

Da kan vi jo også på kvelden diskutere litt rundt hva som er "best".... :lol:

 

Spørsmålet nå er om vi kan få samlet noen som er interessert i å være med å arrangere dette, og hvor det går an å avholde det?

 

Vi bør også ta stilling til dette med overnatting og matservering - her kan det være greit å legge opp til noe makelig som heller koster litt først som sist? Er nok lettere å få til noe da? Noen med erfaring fra arrangering av jaktfelt bør være med, i forhold til hvor lang tid ting tar osv..

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi skulle børste litt støv av tanken om et skytetreff for de med dobbeltrifler??

 

Det hadde vært morro, jeg stiller gjerne på noe slikt med 9,3x74r :D

 

Angående boltrifler bør de i så fall ha egen klasse, selv om jeg grøsser litt av tanken på en eventuell Tikka T3 stainless i 9,3x62 med KKC & dorull :shock:

 

Om det er nok dobbeltrifle/rifledrilling folk til noe slikt er det kanskje det beste?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom det ikke er stemning for å ta med medium bore som 9,3 og 375 har jeg personlig ikke problem med det, men hvor mange 400 bore og oppover er det egentlig ute i markedet.

Eller hvor mange dobbeltrifler i kaliber fra .375 og oppover er det?

Hva med oss stusselige som kun har boltrifler i grov-grovt da? Får ikke være med i det gode selskap. :(

Blir forvirra jeg .375 er visst mellomkaliber?

Fra gammel engelsk safarikultur var inndelingen slik at .375" var mediumbore! Tror nok det henger igjen av den kulturen ennå der nede. Men .375" ble regnet som god medisin på de store kattene, ingen tvil om det.

9,3 kaliberet er definitivt med i "farlig vilt" klassen.. :lol:

Jada, duger til mye den, men kanskje ikke til det aller største viltet i Afrika?

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst har du lov!! :D

 

Hadde vært utrolig moro å smelle av ei slik en en gang, men bør vel ha Aspirin innen rekkevidde da... :lol:

 

Kanskje vi skulle børste litt støv av tanken om et skytetreff for de med dobbeltrifler?? Nå går det fort til sommeren, og da er det jo fint å skyte slike i solsteiken? Dersom man legger opp til noe slikt nå, så er det muligheter for at folk kan planlegge litt også?

 

Knakande god ide @Kiwi :thumbup:

 

Sjølv meiner eg Grove-Safari kaliber byrjar på .450 i dobbelrifler/enkelskuddsrifler og minimum .400 i bolt/rettrekker mekanisme ! Hadde vore skikkeleg moro om bolt/rettrekker folket òg skaut med opne sikter slik det var ein gong. Safari klede/kostyme og grillings høyrer kanskje med ?

Link to comment
Share on other sites

9,3 er lovlig til farlig vilt og faktisk mer enn godt nok til sikker felling av absolutt ALT av afrikansk vilt. De som påstår annet ber jeg skaffe seg erfaring.

 

Skal man kun ha ”true big bores” så starter de vel helst med 450+

 

Jeg var på god vei med å arrangere et liknende treff for noen få år siden, og vil på grunnlag av dette gi et lite råd. La de som eventuelt gidder å ta på seg denne jobben få bestemme hvem de ønsker som deltagere (les kalibere).

Det er fort gjort å gi fan når det blir uenighet og tomprat før det i det hele tatt er bestemt noe som helst.

Hvis de som vil ta denne jobben bestemmer at boltrifler er ok så er jeg fornøyd. Jeg er glad for at noen i det hele tatt gidder å ta dette på seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden jeg har en god del erfaring med å arangere jaktfeltstevner så er det et par ting jeg har lyst til å si. Det er veldig sjelden et problem at det kommer for mange! Derfor er mitt råd at en ikke fokuserer på å skulle begrense antall deltakere, men heller oppfordre til at folk med interessen for dette dukker opp. Det er SVÆRT mange med interesse for safari som ikke har noe grovt i skapet. Løsningen er såre enkel, en oppretter bare flere klasser. 2 boltrifleklasser, der skillet er ved f.eks 375H&H siden dette vel er den minste patronen du lovlig kan felle alle B5 med i hele Afrika. 3 DR klasser, der en f.eks kan ha en grense ved over/under 9,3x74 og over/under 450NE. På denne måten kan en faktisk få med litt folk, slik at en kan få økonomien til å henge på greit, samtidig som det blir mer sosialt.

Link to comment
Share on other sites

Et evt. stevne burde være åpent for alle, men m premiering kun for doblinger og boltrifler fra 9,3 og opp, med åpne sikter.

Hvis noen vil skyte øvelser utenfor konkurranse m Tikka i 6,5 og 56mm kikkert så burde de få lov til å betale deltakeravgift for det... :-)

Kunne hatt 4 skudd pr øvelse for å likestille brekk med bolt.

Noen øvelser på tid med poengreduksjon for tid utover norm, f eks 2-3 sek per skudd på hurtigøvelsene. Bonus per sekund under norm hvis man også skyter fullt hus.

Kunne i tillegg vektet sluttsummen i forhold til kaliber, f eks Taylor delt på våpenvekt, for å verdsette de som behersker tungt skyts. 70% av maks med en .577 vil gjerne være en større prestasjon enn 100% med en 9,3 med jaktmatch ammo. Kunne da hatt en premiering på ordinære poeng og en "Top Gun" på poeng x Taylor-faktor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...