Jump to content

Ruger 10/22 takedown Heldempet


L.F

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Ble avtrekket bedre en det orginale?

Ja, det ble det. Rett og slett ett godt avtrekk.

Men om jeg skal sette fingeren på noe *kremt*, så er ikke tostegs avtrekket særlig bra. Det er for lett inn mot der trykkpuntet ligger (litt klønete forklart). Selve trykkpunktet er greit nok, tross alt jaktvåpen.

 

 

Blir det noe test ????????

Det er flere som har spurt meg det via PM. Derfor etterlyste jeg litt lengre opp i tråden noen som kunne ta en presisjonstest med min heldempede 10/22TD. Jeg har rett og slett ikke tid til å dra på skytebanen! Stikkord er oppussing av hus, jobb og unger..

Nå har en kar påtatt seg jobben å gi dere en presisjons test :clap: Vedkommende får selv tre ut i lyset.

Link to comment
Share on other sites

Den kunne godt hatt noen ekstra cm lengde ja. Hadde riktignok dobbel ullgenser under jakken, så det hjalp litt. Det positive er at kolben ikke var plagsomt lav, noe jeg var redd for. Kan og nevnes at jeg brukte 100 skudd på å stille inn kikkerten, kunne nok fint klart det på 10, men det hadde ikke vært like gøy :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sånn! Da var test gjennomført og resultater har kommet digitalt!

For å gjøre det enkelt, tar jeg det hele fra starten.

 

MorganKane spurte om det var noen som kunne teste hans nye rifle for han. Jeg var selvfølgelig ikke vond å be, så etter to dager på skytebanen er det på tide å dele mine resultater.

 

bag.jpg?w=640&h=359

Baggen som rifla kom i.

 

c3a5pen-bag.jpg?w=640&h=359

Egne rom til kolbe, løp og kikkert. Det heldempede løpet får fin plass nede i posen.

 

delt.jpg?w=640&h=359

Rifla delt.

 

hel.jpg?w=640&h=359

Rifla satt sammen.

 

Så var det bare å komme seg av sted til skytebanen!

 

skytebanen.jpg?w=640&h=359

Nydelig vær! Desverre sto solen midt imot, som ødela litt.

 

oppsett_1.jpg?w=640&h=359

Testoppsett dag 1.

 

Dette ble en nydelig dag. Vindstille og helt alene.

 

oppsett_2.jpg?w=640&h=359

Oppsett dag 2.

 

Nok en gang en nydelig dag. Litt mer folk på banen, men med skyfri himmel var det forventet.

 

Testresultater

 

All skyting ble foretatt på 50 meter. Det ble brukt en Chrony Gamma kronograf plassert ca 3 meter fra munning. Det ble skutt med støtte foran og bak. For hver nye patron som ble testet ble det først skudd 10 skudd på gong (gøy) så to 5 skudds samlinger. Noen gang 4+6 om jeg talte feil. På slutten av første dag sluttet printeren å virke, uten at jeg merket det, ellers er alle målinger gjort på et snitt av 10 skudd. Evt avvik fra det som allerede er nevnt blir forklart fortløpende. Alle hastigheter ble målt i meter per sekund [m/s]. Samlingene er målt senter-senter.

 

Top Shot

top-shot.jpg?w=640&h=359

Samling 1: 26 mm

 

Samling 2: 39 mm

 

Vo avg: 298

 

ES: 25

 

SD: 7,81

 

SK Match

sk-match.jpg?w=640&h=359

Denne ville ikke veksle, slik at manuell omladning måtte til etter hvert skudd.

 

Samling 1 (6 skudd): 23 mm

 

Samling 2 (3 skudd): 34 mm

 

Vo avg: 258

 

ES: 27

 

SD: 7,74

 

Lapua Polar

lapua-polar.jpg?w=640&h=359

lapua-polar_2.jpg?w=640&h=359

 

Samling 1 (4 skudd): 19 mm

 

Samling 2 (6 skudd): 52 mm

 

Samling 3 (6 skudd): 18 mm

 

Samling 4 (4 skudd): 22 mm

 

Vo avg: 326

 

ES: 14

 

SD: 3,74

 

Lapua Biathlon

lapua-biathlon.jpg?w=640&h=359

 

Samling 1: 29 mm

 

Samling 2: 12 mm

 

Vo avg: 313

 

ES: 21

 

SD: NaN

 

Maxac

maxac.jpg?w=640&h=359

 

Samling 1 (6 skudd): 45 mm

 

Samling 2 (4 skudd): 31 mm

 

Vo avg: NaN (overlyd)

 

ES: NaN

 

SD: NaN

 

CCI Std

cci-std.jpg?w=640&h=359

 

Samling 1: 39 mm

 

Samling 2: 44 mm

 

Vo avg: NaN

 

ES: NaN

 

SD: NaN

 

Fiocchi Biathlon

fiocci-biathlon.jpg?w=640&h=359

 

Samling 1: 36 mm

 

Samling 2: Utenfor skiven, neppe noe å skrive hjem om. Var skuffet over denne.

 

Vo avg: NaN

 

ES: NaN

 

SD: NaN

 

Tunderbolt

tunderbolt.jpg?w=640&h=359

 

Samling 1 (4 skudd): 39 mm

 

Samling 2 (6 skudd): 47 mm

 

Vo avg: 338

 

ES: 24

 

SD: 9,32

 

CCI Stinger

 

Traff ikke blinken, aner ikke hvor de ble av. Fikk masse dritt kastet i ansiktet mitt under omladning.

 

Vo avg: 421

 

ES: 10

 

SD: 5,65

 

Konklusjon:

 

Samlingene vil jeg si at ble litt som forventet desverre. Stokken er bitteliten og passer meg rimelig elendig. Dette førte til masse dårlige rekylopptak. De 10 testskuddene som ble gjort før hver serie tilsvarte rimelig godt med samlingene som ble registrert. Noen ganger er det store forskjeller på de to samlingene, dette skyldes trolig vind som var meget ujevn og nevnte stokkutforming som førte til ujevnt skytestillng. Man må selvfølgelig ta med skytter som feilkilde. Jeg testet derfor min egen rifle og fikk på det jevne samlinger på 10-15 mm. Det positive er at riflen er utrolig morsom, og jeg tror den har stort potensiale etterhvert som den får flere skudd igjennom løpet samt en skytter som passer til stokken.

Stående skyting på gong på 50 meter var utrolig gøy, og flere av de på banen ville prøve. Som en konklusjon i konklusjonen må jeg inrømme at jeg fikk litt lyst på en! Ok, ikke litt lyst.. Veldig lyst!

 

Jeg vet at jeg har glemte enkelte ting som eg skulle ha skrevet, men bare spør om det er noe dere lurer på :)

 

En liten film ble det også. Litt lengre enn den forrige. Fikk desverre ikke filmet så mye som jeg ønsket.

Link to comment
Share on other sites

Likte hurtigmontasjene du har her, synd jeg ikke viste at det fins noe slikt før jeg kjøpte meg en annen type hurtigmontasje for noen dager siden :evil:

Hva heter disse? eventuelt en link hvor man kan få kjøpt disse vist du har?

 

Edit. Fant dem selv tror jeg, de er vist utsolgt for lave ringer.

 

Leapers UTG

 

http://www.opticsplanet.com/leapers-utg-max-strength-le-grade-quick-detach-picatinny-riflescope-rings.html

Link to comment
Share on other sites

Du var kanskje på skytebanen? I såfall hadde det vært mulig å høre en svak rasling av ubrukte QR ringer i den ene lommen på bag'en. Kjøpte det først av gammel vane.. Vet ikke hvor holdbare Leapers UTG er, men de er i allefall veldig enkle å ta på og rimelige.

 

Takker så mye for testen Ranger! Kjempebra at du tok den grusomme jobben å skyte ute i sola, mens jeg satt krokbøyd over tastaturet ;)

 

Gikk dessverre som forventet ja. Men jeg ser muligheten for å treffe ei rype/and med riktig ammunisjon.

Har levert bestilling og papirer på ett løp til. Så i framtiden ligger det nok an til test mellom heldempet og vanlig. Håper jeg får tatt den testen selv, noe annet ville vært litt ..trist ;)

 

 

Edit; veldig store variasjoner mellom ammunisjonstypene ser jeg, den er kilen i kosten..

Ranger; din hadde vel mindre variasjoner? Gikk Lapua Biathlon godt i din?

 

Forresten, anbefaler alle å titte på hjortefall.com og lese om stokken på Rangers rifle! Heftige greier..

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg kom på som jeg hadde glemt å skrevet. Underveis på fredagsskytingen så merket jeg at skinna var blitt løs. Hvilke samlinger som har blitt skutt med dette vet jeg desverre ikke, men den var fin når jeg monterte på torsdag. Tror skruene kunne trengt litt loctite :wink:

 

Fugl skal den nok fungere glimrende på. Skøt litt på 100 også, og det meste gikk innenfor minute-of-rype.

 

Når det kommet nytt løp, så kan jeg jo teste det. Men det er ikke fordi jeg vil, det er kun fordi jeg er slik en hyggelig kar :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jaggu dukket det opp en tynn rektangulær pakke fra Våpen Søilen.

 

Jeg er ikke bransjetilknyttet på noe vis, så tillater meg å gi litt skryt til Søilen. Som kjent plundrete å bestille noe våpenrelatert fra USA de siste årene, det å begi seg ut på å følge opp en såppas liten bestilling uten å vite når og om de får varen -fortjener litt ros.

 

Så nå har jeg også vanlig løp TD'en og må følgelig spise hatten min.

Hvordan presisjonen er kontra heldempet løp, vil tiden vise. Men håper den er bedre.. Ble ikke videre imponert over presisjonen heldempet.

20131014_190328.jpg

Har to demper valg som dere kan se på bildet over. Kan bruke det korte røret -som da ligger akkurat på minste lovlige lengde. Eller ett som er noe lengre med noen ekstra baffler. Blir litt mindre smell med den lengste, men presisjonen er den samme. Er såppas lite forskjell i lyd, at jeg foretrekker den korteste. Litt av poenget med å beholde den ubehaglige korte orginalstokken, er at den skal være liten og hendig.

 

Rifla blir 256g tyngre med orginal løpet og noe lengre, noe som merkes godt når man veiver litt rundt med den.

20131014_190600.jpg

20131014_190833.jpg

20131014_190955.jpg

 

 

Noen kronograferte skudd (skutt med Maxac, forøvrig elendige skudd med stor variasjon i hastighet):

[table][tr]

[th]Uten dempet løp[/th]

[th]Med langt dempet løp[/th]

[th]Med kort dempet løp[/th]

[/tr]

[tr]

[td]319,4[/td]

[td]312,2[/td]

[td]315,4[/td]

[/tr]

[tr]

[td]302,4[/td]

[td]316,2[/td]

[td]313,2[/td]

[/tr]

[tr]

[td]283,2[/td]

[td]298,6[/td]

[td]316,8[/td]

[/tr]

[tr]

[td]311,7[/td]

[td]297,9[/td]

[td]292,6[/td]

[/tr]

[tr]

[td]329,3[/td]

[td]291,8[/td]

[td]311,7[/td]

[/tr]

[tr]

[td]304,6[/td]

[td]308,8[/td]

[td]286,5[/td]

[/tr]

[tr]

[td]313,4[/td]

[td]315,2[/td]

[td]322,1[/td]

[/tr]

[tr]

[td]314,4[/td]

[td]318,8[/td]

[td]301,8[/td]

[/tr]

[tr]

[td]311,7[/td]

[td]324,6[/td]

[td]296,6[/td]

[/tr]

[tr]

[td]324,5[/td]

[td]314,1[/td]

[td]290,2[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Gj. snitt 311,45[/td]

[td]Gj. snitt 309,82[/td]

[td]Gj. snitt 304,69[/td]

[/tr][/table]

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sikker på at de andre skuddene gikk i hullet og ikke plystret forbi skiva? ;)

 

Top Shot ble testet litt lengre opp i tråden av Ranger44.

Samme ammunisjon har jeg skutt gjennom ikke-heldempet løp, fikk bare liten forbedring i samlingen sammenlignet med hans.

(Noe som forsåvidt også kan skyldes at jeg er myyye bedre til å skyte enn Ranger)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

http://www.boydsgunstocks.com/product.h ... 9&cat=1214

 

Sikler litt på en slik, og 1300,- ink frakt og mva er vel ingen upris heller. Da gjenstår bare nytt sinte, ettersom timney avtrekk kom på i høst. Og for et avtrekk altså!! Natt og dag måtte faktisk skyte inn på nytt, da samlingene blei bedre men ikke der de var tenkt. Tydeligvis mer stabilt med punktlig avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en slik på en marlin rifle, komfortabel å skyte men ser litt funky ut etter min mening.

 

Vist du sjekker denne:

http://www.boydsgunstocks.com/product.h ... 0&cat=1215" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Den har samme dimensjoner som standard løp men er merket som .920. Har lest litt rundt på nett og det spekuleres i at Boyds har gjort en feil da de har lagt inn de nye takedown stokkene på sia. Som de fleste vet så er det vel ikke noe 920 løp tilgjengelig for takedown(?) enda. Merkelig da at Boyds skulle produsere alle stokkene bortsett fra evolution stokkene til dette løpet.

 

Uansett jeg skal bestille denne stokken til min takedown for å teste ganske snart.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, det går greit med siktet også (sett ut i fra presisjonspotensialet i børsa). Har ikke merket noe treffpunktforskjell.

 

Men derimot er det "himmel og hav" av treffpunktforskjell mellom heldempet pipe og orginalpipa. Er vel 10-15cm skrått opp til den ene siden på 50m.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da venter eg spent på forsending fra boyds. Bestilt ein ss evolution stokk til takedown, så får me sjå på forsending, toll mva og alt om det er gjort riktig. Etter mine kalkulasjonar kjem det på rundt 1200,- ferdig momsa. Spent på leveringstid, om den kjem før påske.

Link to comment
Share on other sites

Men derimot er det "himmel og hav" av treffpunktforskjell mellom heldempet pipe og orginalpipa. Er vel 10-15cm skrått opp til den ene siden på 50m.

 

Når sant skal sies.. og det bør det vel, selv om det er småflaut.

Så har jeg ikke vært smart nok til å stramme justeringenskruen etter hvilken pipe som står i. Når jeg har sammenlignet heldempet kontra orginal pipe, skjøt jeg med alt for løs orginalpipe.

 

Som en liten test, festet jeg en laser (Ruger Lasermax) og bøyde forskjeftet sideveis mens jeg tittet gjennom kikkerten. Er ikke skruen strammet skikkelig til, så kan man flytte treffpunktet overaskende mye i forhold til låskassen. Treffpunktet forflytter seg også skrått opp til høyre om skruen er løs.

 

 

-filker man med strammeskruen, endrer man treffpunkt. I mitt tilfelle skrått opp mot høyre dersom den er for løs.

-strammeskruen må være skikkelig strammet til. Mye større spredning dersom den er løs.

-det tar overaskende lang tid før jeg innser innlysende ting

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Du verden for en tilfeldighet! Akkurat satt den sammen etter en puss som burde vært tatt for lenge siden, så sitter nå med den på bordet forran meg.

 

De tre løpene, heldempet og ett vanlig har akkurat lik spredning. En spredning som går ned betraktelig når det er så tight at den såvidt går sammen. Men treffpunktet mellom løpene er veldig ulikt.. og de samler ikke akkurat kjempebra. Ja, dette er vel ting jeg har nevnt tidligere.. Men inntrykket har ikke endret seg etter noen hundre skudd.

 

Forresten, oppdaget nå nettopp at 10 skudds magasinet ikke "spente opp" patronene, etter rens og sammenskruing fant jeg ut at umbraco skruen må være litt løs. Kan det stemme?

 

Lasermax greia har jeg ikke fått testet, vært for lyst de gangene jeg har vært på skytebanen.. flaut er det også;) Dessuten gikk den tom for strøm helt av seg selv, trolig p.g.a at bryteren blir klemt inn i futuralet. Batteriet er av det absurde slaget man uansett ikke finner i den lokale butikken. Så legger min lit til Leupold.

Men var interessant å se hvor mye man faktisk kan bøye prikken bort fra siktet som sitter på låskassen ved å "bøye" på løpet, tydelig ting henger ikke sammen like godt som man skulle ønske.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...