Jump to content

Ulvefamilie i Østmarka


SecretAgentMan

Recommended Posts

  • Replies 385
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Det virker som at det er flest by(Oslo)folk som er sterke forkjempere av å ha en kraftig ulvebestand i Norge. Ulven har tydeligvis skjønt dette nå.. Må jo være helt flott at et par kan yngle og etablere seg bynært... Eller kan det kanskje tenkes at ulvepipa kan få en annen lyd...?

Link to comment
Share on other sites

Uansett er det jo tydelig at såkalte lattedrikkende byfolk synes det er kjempekoselig med ulv, og massehysteriet som mange utenbys har spådd ikke slår til.

 

Forøvrig har jeg hørt at latte er helt ut nå, så man kan ikke bruke det som beskrivelse på urbane oslofolk lenger.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som at det er flest by(Oslo)folk som er sterke forkjempere av å ha en kraftig ulvebestand i Norge. Ulven har tydeligvis skjønt dette nå.. Må jo være helt flott at et par kan yngle og etablere seg bynært... Eller kan det kanskje tenkes at ulvepipa kan få en annen lyd...?

Visste du at de som sitter i Oslo og bestemmer ting er valgt inn fra hele landet?

 

Dere må slutte med det gigantiske mindreverdighetskomplekset ift. hovedstaden.

 

De eneste som "rammes", om man kan kalle det det, er de samme som ellers i landet, de som bedriver jakt med løshund.

Link to comment
Share on other sites

De eneste som "rammes", om man kan kalle det det, er de samme som ellers i landet, de som bedriver jakt med løshund.
Ja - vi får håpe du har rett i det.

 

Men skulle det bli tomt i matfatet til denne ulveflokken, får vi håpe den ikke forsyner seg på samme måte som ulver vanligvis gjør i slike situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg i utgangspunktet du har helt rett i, men dersom disse to ulvene skulle vise seg å være "kompatible", noe det vel ser ut til at de er, så kan det fort komme til å bli noen flere av de :wink: Bestandsutviklingen til ulv kan være ganske eksplosiv.

Link to comment
Share on other sites

Er endel hestehold i området. Sporadisk med sau. Vil tro at konflikten med ulv/hest kan bli et problem. De med "pelsdotter" som har den løs har som regel den rundt beina. Eller i umiddelbar nærhet. Konflikter med hund vil nok være jakthunder som loser.

Det er forøvrig fastslått at dette er revirhevdene ulv. Og en av hvert kjønn. Så det kommer mest sannsynlig valper til våren.

 

Kalv tatt av ulv nå i januar:

735011_10151196101372172_929086627_n.jpg

Bildet er tatt i Ski kommune. I området vi jakter elg.

Var ute å kikket etter spor for tre uker siden i samme i område.

 

Personlig er jeg lei at pjattet om at nå kommer Oslo folk til å miste pelsdottene, bare vent. De cafelattedrikkende....

"Nå kan de ha det så godt"...

Link to comment
Share on other sites

Mange Oslofolk med f.eks. settere som slippes løs i skauen på tur og kan streife ganske vidt sommer så vel som vinter (selv om det er enda mer typisk et Nordmarkfenomen). Disse må nok revurdere vanene sine om de går i Østmarka. Det var jo ei bikje som ble tatt av ulv i Østmarka for et snaut år siden (?). Husker ikke rasen, men eieren synes fortsatt det var greit med ulv.

Link to comment
Share on other sites

Mange Oslofolk med f.eks. settere som slippes løs i skauen på tur og kan streife ganske vidt sommer så vel som vinter (selv om det er enda mer typisk et Nordmarkfenomen). Disse må nok revurdere vanene sine om de går i Østmarka. Det var jo ei bikje som ble tatt av ulv i Østmarka for et snaut år siden (?). Husker ikke rasen, men eieren synes fortsatt det var greit med ulv.

 

Det var en NEG. Den ble tatt ca 500 meter fra bebyggelsen..

 

http://www.groruddalen.no/wendy-ble-drept-av-ulv-paa-lindeberg.5028848-77747.html

 

http://www.groruddalen.no/ingen-tilhenger-av-ulv-i-marka.5158095-160795.html

Link to comment
Share on other sites

Mange Oslofolk med f.eks. settere som slippes løs i skauen på tur og kan streife ganske vidt sommer så vel som vinter (selv om det er enda mer typisk et Nordmarkfenomen). Disse må nok revurdere vanene sine om de går i Østmarka. Det var jo ei bikje som ble tatt av ulv i Østmarka for et snaut år siden (?). Husker ikke rasen, men eieren synes fortsatt det var greit med ulv.

 

Synes vitterlig han sa på dagsrevyen at han hadde endret oppfatning om ulven...

Uansett så er det vel lite trolig at hovedstadsfolk er annerledes enn andre når bikkja deres blir drept? Tviler på at så mange synes det er greit.

Men for all del, jeg synes det er greit at andre får erfaringer med denne "elskelige" skapningen..... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Synes vitterlig han sa på dagsrevyen at han hadde endret oppfatning om ulven...

Ja han var rimelig klar på det punktet.

Men slik er det nok med de fleste som snakker så varmt om ulven, så lenge det ikke har noen betydning for dem selv er det helt greit med ulv. Men når en selv får smake virkningen, får som regel pipen en annen lyd. For min egen del er jeg mot importert rusisk/finsk ulv i norge- det er ingen truet art- og har historisk sett ingen ting her å gjøre. Men om vi på død og liv skal ha ynglende ulv i Norge, synes jeg faktisk at Oslo-marka er det eneste og mest egnede stedet. ( Langt i fra der jeg bor- og jakter) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

fra DN Roviltpårtalen:

 

Ulv

Region 4

 

Oslo, Akershus og Østfold

 

* Region 4 og 5 har felles mål om 3 årlige ungekull av ulv

 

er ikke region 4 og 5 i mål allerede med 3 årlige ungekull allerede da?

skulle tro at det ville være mulig å søke om felling, men har overhode ikke peiling så lurer på om noen veit noe om dette?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i det du skriver, men føler vi tar ulykka litt på forskudd.

Vil tro det skal være fult mulig å drive jakt med hund til tross for at vi har to ulv i hele østmarka, og den er stor :wink: vi bør se hvordan dette utvikler seg på sikt og håpe det ikke blir noe stort problem. ( er litt skeptisk thou :roll: )

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

De som ønsker å høste av naturen, bør ha respekt for naturen!

 

Ja for all del, men vi setter grenser for hvor mye predatorer vi vil ha og spesielt store rovdyr. Vi skyter rev for å øke bestanden av matvilt. Sett bort fra et strengt regime når det gjelder kvoter for fåtallige dyr som ulven er det egentlig noen moralsk forskjell på å skyte en ulv kontra en rev? Eller har ulven en hellig ukrenkelig status?

Dessuten har jeg aldri sagt at ulven skal utryddes på tross av problemene den skaper over alt der den slår seg til. Men jeg peker på at problemene med jakt med hund vil være de samme rundt hovedstaden som i Østerdalen. Å tro noe annet blir å stikke hodet i sanda! :?

Link to comment
Share on other sites

fra DN Roviltpårtalen:

Ulv: Region 4: Oslo, Akershus og Østfold.

* Region 4 og 5 har felles mål om 3 årlige ungekull av ulv

er ikke region 4 og 5 i mål allerede med 3 årlige ungekull allerede da?

skulle tro at det ville være mulig å søke om felling, men har overhode ikke peiling så lurer på om noen veit noe om dette?

Når bestandsmålet (3 årlige ynglinger) er nådd, skal "overskuddet" (utvandrende ungulv) tas ut ved lisensjakt.

Dersom bestandsmålet stadig blir overoppfylt, bør den logiske følgen være at DN vurderer hvilke av alfaparene som bør tas ut. Da står Koppang-flokken, som tidvis oppholder seg i "ikke-ulvesone", laglig til for fjerning.

 

Men jeg har kanskje ikke så veldig stor tro på at DN og MD gir tillatelse til å fjerne hele familiegrupper - .

Link to comment
Share on other sites

Rosendal var tidligere en stor ulvetilhenger, men etter at rovdyret tok Wendy har han skiftet standpunkt.

– Hvorfor har du blitt ulvemotstander?

– Fordi den tok min beste venn og slik fikk jeg kjenne ulveplagen på kroppen.

- eller som hun sa, damen på Løten som fikk bjørnen i hagen: "Jeg er jo EGENTLIG rovdyrtilhenger, MEN - ".

 

Uttrykket "den kjenner best hvor skoen trykker, som har den på", er visstnok fra Æsops fabler, dvs. ca. 2.500 år gammelt.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvorfor innlegget mitt ble fjernet, men vil ha meg frabedt å bli beskyldt for ikke å ha respekt for naturen... :?

 

Ellers så for tiden vise hvorvidt det oppstår reelle problemer. Såvidt jeg har forstått er det minimalt med beitedyr i områder og det er da forsåvidt et pluss.

Link to comment
Share on other sites

Vi har 6 rådyr i samme lille område som der ulvene tok elgen som Hansen la ut et bilde av hittil hvertfall..

Høres jo bra ut, så får du telle om igjen om et par år når en hel ulveflokk er etablert i område. Jeg er selv imot å etablere/avle på den finsk/russisk ulvestammen i Norge. Det fins på 10.000- vis av individer andre steder og de er ingen truet dyreart. Men skal en først ha dem her, må Oslomarka være det beste område. Osloborgere er vel gruppen med høyest prosentandel som er for ulv i norge. :wink:

greit å være i mot når det ikke plager meg.
Nettopp :?
Link to comment
Share on other sites

...må Oslomarka være det beste område...

 

 

Tja... Det er ulv i Sverige, mer enn i Norge, hvordan skal Oslomarka kunne huse en ulvestamme uten at områdene mellom der og svenskegrensa skal få trøkken?

 

Jeg ser stadig hevdet, både her inne og andre steder, at Oslofolka som vil ha ulven, gjerne kan få ha den, men dette henger ikke på greip biologisk. Skal Oslo ha ulv så må noen andre nødvendigvis få enda mer av den!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst til å vise til Mikkjel Fønhus, som har sagt mye klokt om hvordan vi ter oss med naturen...........

 

 

- Vi har ikke råd til å miste naturromantikken.(1937)

 

http://www.mikkjelfonhus.no/hjertesaker.html

 

Det er lenge siden nå, at Mikkjel Fønhus reiste inn til Oslo for å sende denne appellen til norsk ungdom. Om naturherligheter og naturfredning, som kåseriet het. Appellen ble sendt 7. mars 1937, den gangen da radioen ikke var blitt noe allemannseie ennå.

 

- Nei, la oss slutte med dette at villdyr bare skal ha lov til å eksistere hvis de ikke gjør noe som helst materiell skade.

- Noen ser skogens verdi bare i det antall kubikkmeter tømmer den kan prestere. Noen bedømmer et fossefalls verdi bare etter det antall hestekrefter som kan vinnes ut av det! Denne mentaliteten er, i all fall delvis, et utslag av den mekaniserte tidsalder vi lever i. teknikken, som etter min mening er blitt en forbannelse for oss, den har utrolig fort også begynt å mekanisere hele folkesjelen. Den blir stålkald beregning, den blir matematikk! Mennesket selv blir en slags maskin. Vi mekaniserer naturen. Vi bygger bilveier innover herlige, før urørte skogen og fjell. Vi dreper fort og sikkert noe av det beste landet har, nemlig den ville naturen. Ja, om en gjemmer seg bort i den mest bortgjemte krok av fjellet, kan en likevel ikke være trygg for å få en flyvemaskin ramlende over hodet på seg.

- Men hva vil ungdommen i Norge si den dagen da de ikke lenger kan finne den flekken i Norges fjell, fra Jæren til Varangerfjorden der de kan legge seg ned og se opp i himmelen uten å bli irritert av spetakkelet fra en eksplosjonsmotor?

- Nei, la oss stoppe før det er for sent. La oss jage bilene og flyvemaskinene vekk fra skogen og fjellet og la oss få bjønn tilbake i stedet!

- Til neste vinter vil jaktloven på ny komme opp i Stortinget og da vil det rimeligvis også bli spørsmål om å totalfrede bjønn. Da bør landets ungdomsorganisasjoner hjelpe til. Ungdomslagene bør sende inn resolusjoner. De skal fortelle stortingsmennene at den skaden bjønn gjør i Norge, den beløper seg årligårs neppe til en tiendepart av en stortingsmannsgasje. Og disse få hundre kronene for mulig drepte sauer, det har den norske stat råd til å betale. Den vil neppe gå fallitt for det. Sverige har råd til det! Der en bjønn fredet, der er riktig mye bjønn. Og staten betaler de få sauene den tar. Hvorfor skal vi her i landet sette et mindreverdighetsstempel på oss?

- Livet er ikke bare teknikk og sosialøkonomi. Det er også noe som heter romantikk og som noe menneske ikke kan være foruten i en eller annen form. Skogen og fjellet er et oppkomme av romantikk som vi ikke tankeløst skal tilsmusse og tørre ut. Og bamsen som rugger der inne, helten i så mange norske eventyr og sagn, den er som symbolet på denne romantikken.

- Vi har ikke råd til å miste naturromantikken. Vi har mindre råd enn noen gang før, fordi maskinene gjør oss fattige. Vi har ikke råd til å miste dette som Welhaven følte, da han en gang fulgte noen skogskarer inn i de dunkle skogene i bjønnetraktene i Ådalen. Den gangen han skrev disse vakre linjene:

- - Jeg kom til skjulte kilder og tjern, der elgen tørsten slikke. Men fuglesangen lød enda fjern som et nynn mellom vindens sukke. Tirilill- Tove, langt, langt borti skove.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...