Jump to content

Valg av "billig" jaktdress


Ørret

Recommended Posts

Går med innkjøp av ny jaktdress i tankene fortiden, men blir ikke klok på hva jeg skal velge.

Har søkt, men er like mange meninger som det er innlegg.

 

Har til nå (2 sesonger) brukt en "1000,- dress" kjøpt av XXL på tilbud til 199,- Så det meste blir vel en forbedring.

Problemet med dressen jeg har nå er at den ikke puster, og at innerforet har revnet.

Jeg ønsker er dress i 2000,- klassen men kan strekke meg noe oppover i pris.

Skal hovedsaklig brukes til støkkjakt på skogsfugl, men skal prøve meg på bukkejakt i august.

Derfor er det ønskelig med en litt tynnere, rimelig dress + et sett med Aclima ullundertøy.

Link to comment
Share on other sites

Har en dyr gore-tex dress også, men den jeg som regel bruker er en billig og enkel dress "Turmann" til 699 fra Magasinet (http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=4742), nettopp fordi den er lett, ikke for varm og puster veldig bra. Den er også litt vannavvisende. Ikke veldig sterk, men den har holdt overaskende bra. Er uansatt mest på jakt i tørrvær :)

Link to comment
Share on other sites

Elgfall er helt super.

Har brukt den i 2 sesonger nå både på støkkjakt på storfugl, posteringsjakt på elg og rådyr.

Har 5 andre jaktdresser(4 stk goretex) men det er som regel elgfall dressen som blir med på jakt. Meget lydsvak og blir bare bedre og bedre, tåler regn og yr meget godt.

Av alt jaktutstyr, våpen osv er nok den dressen på topp 3 av gode kjøp.

Lykke til med valg av dress.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Ser Bergans Langåsen er på tilbud. Hvilken ville dere valg av den og Veidemann Elgfall?

 

Det kommer helt ann på hva du skal bruke den til.

 

Elgfall er en tyngre varmere dress.Det følger med fleecefor til både bukse og jakke som man kan ta ut,men det er fortsatt en relativ tung og varm dress uten foret.

 

Postjakt=Elgfall

Bevegelig=Langåsen

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en tur på XXL. Prøvde Langåsen, men ble varm og klam rimelig kjapt. Passformen var heller ikke optimal. Fant så frem Fjellreven Deer Scout, og den satt som et skudd. God ventilasjon og også på tilbud til rett under 2000,- Dette er en dress uten membran, men den skal være vind- og vannavvisende. Skal visst settes inn med Grønlandsvoks etterhvert, men fikk beskjed at man kunne isteden bruke en 2pk Nikwax Tech wash/TX direct. Får håpe denne dressen duger. Jeg ble ihvertfall noen tusen kroner fattigere og er så langt fornøyd. Gleder meg til å teste den ute :)

 

Edit: Skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvordan pusteegenskapene til de billige membrandressene er ift. til de dyre da jeg aldri har klart å finne noe særlig data om det, men personlig hadde jeg mye heller kjøpt en dress som ikke var vanntett og supplert med regnponcho enn å gå i en billig membrandress som ikke puster i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut pinewood. Kjøpte dress for 1000 kr for 5 år siden, bruker den fortsatt. Tror det var på top secret på strømmen. Bruker den året rundt, sommer som vinter. Ekstra foring på kne og rumpe. Sist jeg sjekket hadde den gått opp litt i pris. Minuset er knappa som er hardplast, kniven min dunker litt inntil knappa og lager lyd, det er nok forbedret nå kanskje. Jeg skal lime på et lite tøystykkepå de.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD i sola på fjellet med en jeger.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk også hvilken løsning som er valgt ved anklene. Jeg kjøpte meg en kamofarget dress fra Magasinet, og ødela ut foret rundt anklene i løpet av det første året. Nå henger det bare i laser. Det er nok hempene på fjellskoene som ødelegger det.

Før denne buksa hadde jeg en Härkilabukse i 10 år uten dette problemet.

Link to comment
Share on other sites

http://www.abcfritid.no/produkt/jahtijakt-pro-air-tex2-set-2010" target="_blank

meget god, pluss at det følger masse ekstra plagg :)

Støtter denne! Har dette sette selv, og det fungerer utmerket. Brukt flere sesonger på rypefjellet og gjennom vier ig kratt uten et eneste rift... Noe som forundrer etter enkelte tilfeller av kvister den har hengt i.

Superfornøyd me den.

 

 

iPhone + tapatalk 2 = denne posten

Link to comment
Share on other sites

Går med innkjøp av ny jaktdress i tankene fortiden, men blir ikke klok på hva jeg skal velge.

Har søkt, men er like mange meninger som det er innlegg.

 

Har til nå (2 sesonger) brukt en "1000,- dress" kjøpt av XXL på tilbud til 199,- Så det meste blir vel en forbedring.

Problemet med dressen jeg har nå er at den ikke puster, og at innerforet har revnet.

Jeg ønsker er dress i 2000,- klassen men kan strekke meg noe oppover i pris.

Skal hovedsaklig brukes til støkkjakt på skogsfugl, men skal prøve meg på bukkejakt i august.

Derfor er det ønskelig med en litt tynnere, rimelig dress + et sett med Aclima ullundertøy.

 

 

Var innom XXl på Alnabru nå på mandag. Lette etter en lett dress til fuglejakt, samt til bukk og Skottland på sommerstid. Valget falt på en Chevalier Pointer-dress. Suveren, lett dress med god passform. Komplett dress 2990,-

Tror ikke den ligger på nett, men selger påsto det var favoritten til mange av fuglejegerne han kjente..

 

M

Link to comment
Share on other sites

Urk.

 

Beklager, skumleste bare tråden, så ikke at du hadde handlet. Du har fått en bra dress der som du vil få mye glede av.

 

Forøvrig ville jeg anbefalt deg å bruke nikwax impregneringen på andre plagg, og holde deg til Greenland voksen på fjellreven dressen.

 

Min mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...