Jump to content

Hva med oss hjemmeladere nå?


Vaquero

Recommended Posts

Hva med hjemmeladerne nå?

Direktoratet for samfunnsberedskap og sikkerhet har fått 45 mill. og 15-19 nye byråkrater som skal saumfare samfunnet for ting man kan lage bomber av. Det står i dagens papirutgave i VG, ingen privatpersoner skal få kjøpt midler man kan lage en bombe av. Nå er ikke kruttet vårt det best egnede til dette formålet, men blir hysteriet stort nok kan det hende de slår til mot hjemmelading. Se bare hvordan der gikk med svartkruttskytterne. Når disse byråkratene skal levere mest mulig "fy-fy" ting inn for forbud blir jeg bekymret.

Link to comment
Share on other sites

Nei byråkrater blir det aldri nok av. Jeg begynner nå å bli forbanna lei av alt av forbud fra alle disse papirflytterne som må ha noe å gjøre. Men jeg er nesten sluttet å bli forbauset (blir bare forbanna) når nye forslag blir lagt ned (sikkert pent innpakket i silke med ei knyttet sløyfe rundt) på bordet. Jeg skal ikke begynne å fyre meg opp på forhånd over et kruttforbud, men det begynner automatisk å ryke fra toppen bare ved tanken. Man har snart ikke lov til noe. Når det er kommet forslag om sparedusjpåbud, ja da lurer man på hvor grensa egentlig går og hvilke nye forbud som vil komme. Snart har man overvåkningskamera i husene med folk som sitter og følger med på om man bader for tidlig etter man har spist, det er nemlig fali' det! (Det siste er skrevet med litt ironi) :roll:

 

Uansett er dette hysteriet helt vanvittig! Bomber kan lages med damp. Skal det da forbys å koke vann? Jeg bare spør..

Link to comment
Share on other sites

Alle forbudene som er foreslått er helt på jordet..

Tror alle og enhver som er tilknyttet ett forbund må skrive mailer/brev for å få vite hva de gjør i forhold til jegere og skyttere sine interesser!

Pump ut eposter til NSF ,DSF ,NJFF osv osv!

Legg press på de som skal arbeide for vår sak!!

Link to comment
Share on other sites

Robinson har et poeng:

Det er klart, det finnes mye snusk å forby: bensin - propan -+++ mye mer. Jeg er uansett litt bekymret for at skyttere og jegere er en lett bytte for forordningsfundamentalister. Husk vi lever i den verste forbudstiden etter den tyske okupasjonen. Thor Heyerdal kom hjem som helt etter Kontiki, i dag ville han trolig blitt tatt inn til forhør. Det er dette regime vi lever under, tross alt.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert i en overgang Graakall, men på sikt er det best at hjemmelading blir forbudt da det kan hindre lagring av store mengder farlig materiale i private hjem. Fabrikkammo kan man jo gebyrlegge.

Link to comment
Share on other sites

Det betyr vel at skyttere og jegere som har legitimt behov for komponenter og ammo får handle som før?

 

 

Så lenge det er lov å eie og bruke jakt og sportsvåpen har mann ett legitimt behov for ladekomponter. Men jeg vil tro det kommer fler regler, reguleringer og sertifiseringer (Samt politikontroller) å forholde seg til...

 

Men for oss som ikke har noe å skjule, er jo ikke det noe problem :D

 

Edit: for å pressisere: Jeg er enig med EM. Dette rammer nok ikke oss i første omgang

Link to comment
Share on other sites

Får beklage at eg er so syndig at eg prøva å sjå lyst på ting og tang... (Men so er eg byråkrat då, og dermed sikkert med i ein stor konspirasjon og er ute etter å lure dokke)

 

Men der er ein fordel her. Dei skal tilsette fagfolk som skal jobbe med dette. Altso folk som i alle fall etter planen skal ha peiling på det dei driver med. Og då slepper vi kanskje idiotiske forbud som ikkje har nokon effekt eller hensikt?

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen hadde lest seg opp på temaet ville de skjønt at dette gjelder en del råstoff (prekursorer) til sprengstoff som til nå ikke har vært godt regulert (klorater, salpetersyre etc). Det eneste folket her inne har å frykte er regulering av hydrogenperoksid over 12%.

 

Joda...

men hva er hensikten med å forby f.eks. klorater? Kan meget enkelt lages i ei bøtte med et par elektroder og en batterilader, må begynne å forby veisalt også da :roll:

 

En prekursor til svartkrutt og diverse andre ting som smeller er jo nitrogenholdig jord eller naturgjødsel. Prosessen med å lage salpeter av slikt er velkjent og enkel. Skal de forby bæsj? Kan fint lage sprengstoff av hønsemøkk...

Link to comment
Share on other sites

Kan fint lage sprengstoff av hønsemøkk.

Har du prøvd? Jeg prøvde nylig å lage lut fra aske, det gikk men var et sabla arbeide for veldig lite lut. Så joda, man kan lage klorater eller nitrater selv, men det vil gjøre bombeproduksjon 10-100ggr mer krevende enn om man kan kjøpe en sekk med ferdig vare. Det er også verdt å merke seg at ingen stoffer blir forbudt her, det settes kun begrensinger på konsentrasjon som er hensiktsmessig for bombeproduksjon og lite brukt av private.

 

Ser man på hovedgruppen er det ikke vanlige kjemikalier det er snakk om:

Hydrogenperoksid > 12 % w/w

Nitrometan > 30 % w/w

Salpetersyre > 3 % w/w

Kaliumklorat > 40 % w/w

Kaliumperklorat > 40 % w/w

Natriumklorat > 40 % w/w

Natriumperklorat > 40 % w/w

 

Jeg kan på sparket ikke se at noen vanlige interesser vil bli rammet av dette, men har du noen eksempler så må du gjerne belære meg litt.

 

For den andre gruppen er det vel kun kontroll av større kvanta som er av interesse. Her finnes det stoffer som er i vanlig bruk, men ikke i noe privatpersoner trenger i store kvanta:

Heksamin

Svovelsyre

Aceton

Kaliumnitrat

Natriumnitrat

Kalsiumnitrat

Ammoniumkalsiumnitrat

Ammoniumnitrat (≥ 16 % w/w nitrogen fra

ammoniumnitrat)

 

Jeg er som sagt ikke glad i masse unyttige regler, men jeg ser heller ikke at dette har noe som helst å si for vanlige folk.

Link to comment
Share on other sites

Men der er ein fordel her. Dei skal tilsette fagfolk som skal jobbe med dette. Altso folk som i alle fall etter planen skal ha peiling på det dei driver med. Og då slepper vi kanskje idiotiske forbud som ikkje har nokon effekt eller hensikt?

Kan du komme med eksempler der dette har skjedd tidligere?

Tilgi min pessimisme, men tilsetningene i staten er vel etter samme prinsipp som i forsvaret, er du utdannet kokk så blir du plassert i saniteten og er du mekanikker så blir du kokk...

Har vel enda til gode å treffe en statsansatt som har like god "greie" på fakta rundt saken det gjelder, som prosedyrene han/hun må(!) følge for at du som bruker ikke skal få "varen" levert effektivt...

 

"Dei skal tilsette fagfolk som skal jobbe med dette." Ja, det er lov å håpe, men ikke forvent dere noe... Eller vent, fagfolk behøver ikke å bety "vårt" fag, men byråkratifaget... :?

Link to comment
Share on other sites

Får beklage at eg er so syndig at eg prøva å sjå lyst på ting og tang... (Men so er eg byråkrat då, og dermed sikkert med i ein stor konspirasjon og er ute etter å lure dokke)

 

Men der er ein fordel her. Dei skal tilsette fagfolk som skal jobbe med dette. Altso folk som i alle fall etter planen skal ha peiling på det dei driver med. Og då slepper vi kanskje idiotiske forbud som ikkje har nokon effekt eller hensikt?

 

Fagfolk med de "riktige" holdninger og meninger.. sett det mange ganger før.

Link to comment
Share on other sites

Ser det ble refert til hvordan det gikk med svartkruttskytterne i starten av tråden. Det ble for noen år siden nye retningslinjer for kjøp og oppbevaring av svartkrutt for private husholdninger. Meg bekjent er status nå følgende:

 

Søk brannvesenet om oppbevaringstillatelse. Når denne er ok, så søker du om kjøpstillatelse hos politiet. Disse søknadene er kostnadsfrie. Jeg mener en kan få innvilget for 3 kg pr søknad. Når du først har fått oppbevaringstillatelse så kan denne legges ved søknad til politiet gang på gang. Dette betyr i praksis at for oss som ikke bor i blokk så er det i dag fremdeles helt greit å få kjøpt svartkrutt, men jeg tror det er noe mer problematisk i blokkbebyggelse. Det var en test av en spesiell oppbevaringsboks en periode, jeg er ikke kjent med hva resultatet ble av den testen. Der var tanken at en slik boks skulle kunne benyttes i blokkbebyggelse, uten fare for detonasjon.

 

Ellers kan jeg informere om at disse 45 mill ekstra som DSB har fått er midler de aldri ba om. Når de først har fått dem må de jo rett og slett bruke de opp, hva er da bedre enn å ansette flere byråkrater? :mrgreen: Jeg elsker de rødgrønne!! (Ironi!!)

Link to comment
Share on other sites

Det er da enklere enn på lenge å handle og oppbevare svartkrutt;

 

"Den som innehar våpenkort eller kan dokumentere medlemskap i en godkjent skytter- eller

samlerorganisasjon, kan i den hensikt å skulle lade egen ammunisjon, få tillatelse til erverv av inntil 3 kg

svartkrutt og inntil 5 kg røyksvakt krutt. Slik tillatelse gis av politiet i det distrikt hvor søker har sin

bostedsadresse."

 

 

Uten særskilt tillatelse kan det likevel oppbevares:

Inntil 5 kg røksvakt krutt

Inntil 5 kg eksplosiv vare oppladet som ammunisjon

5 kg pyroteknisk vare. I perioden 27.- 31. desember tillates oppbevart inntil 10 kg pyroteknisk vare

Inntil 3 kg svartkrutt fordelt i separate enheter på én kilo. Svartkrutt skal ikke oppbevares i boenhet.

 

 

Ellers tror jeg en skal sjekke hva som faktisk skal reguleres før en hisser seg opp og skriker til om byråkrater og hjemmeladingens endelikt.....

Link to comment
Share on other sites

Finns det noen som ville sette en tusenlapp på at det ikke kommer flere restriksjoner som berører lovlydige konkurranseskyttere og jegere?

 

Si meg, kjenner du ikke igjen "mer åpenhet og mer demokrati" når du ser det??? :wink::wink:

 

Jo, dessverre. Erik Braathen snakket mye om dette i gamle Våpen/Våpenjournalen. Dette var før alle disse fæle attentatene, men han forutså utviklingen allikevel.

 

Det er bare et tidsspørsmål før hjemmelading er en saga blott, ingen trenger da det så da kan det kan likegodt forbys.

Link to comment
Share on other sites

Er dette tråden hvor vi finner på hypotetiske forbud, for deretter å hisse oss opp over hvor dumme de er?

Da syns jeg det er kjipt at bensin og dieselbiler forbys, for jeg har ikke lyst på elbil enda :( (Med mindre noen sponser meg med en Tesla da, da er det greit.)

Link to comment
Share on other sites

 

Nitrometan > 30 % w/w

 

Jeg kan på sparket ikke se at noen vanlige interesser vil bli rammet av dette, men har du noen eksempler så må du gjerne belære meg litt.

 

 

Det er noen ivrige modellflyentusiaster som blander drivstoff selv, for å holde kostnadene nede. Litt parallell til hjemmelading, i så måte. Den ferdige drivstoffblandingen kan ha alt fra null til godt over 20% nitrometan, alt etter hvilken motor man skal bruke den i. Med mindre den 30% salgsløsningen består kun av nitrometan og metanol (som er hovedbestanddelen i drivstoffet), så blir det vanskelig å blande brukbar "fuel". Og neppe økonomisk.

 

Litt heftige motorer skal gjerne ha høy nitroprosent for å fungere skikkelig, jeg har selv brukt drivstoff med 22% et par ganger. Siden drivstoffet også skal inneholde en god slump olje, kan det bli vanskelig å oppnå såpass høyt nitroinnhold med utgangspunkt i en 30% løsning- med mindre, som sagt, at løsningen i utgangspunktet er 30% nitrometan og 70% metanol.

 

Forøvrig har jeg også laget lut av aske, syntes ikke det var så mye jobb. Tok riktignok en del tid å koke det ned til mettet løsning eller tørt stoff, men så veldig mye jobb var det da ikke? Dessuten hopper man i tradisjonell salpeterfremstilling elegant bukk over fremstilling og raffinering av lut, man bare siler gjødselgørra gjennom et lag aske. Ja, det er mye jobb å lage salpeter på den måten- men jaggu hadde ABB en del jobb med sin bombe også. Og i eldre tider drev man jo salpeterfremstilling fra gjødsel i industriell skala, med enkle midler og minimalt av kunnskap. Gikk det an å lage nok krutt til napoleonskrigen med gjødsel som råvare, så går det vel an for en dedikert idiot å lage seg en bombe i dag også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske fra en historietime at det gikk ut befaling fra keiseren i København at man skulle samle opp all urin i kar, for å fremstille netopp salpeter til en av disse krigene de drev med. Tipper det er noen mengder som skal til, og du blir vel sett bra rart på om du kommer ut til en bonde og ber om å få fylle opp tankbilen din med frau :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

i eldre tider drev man jo salpeterfremstilling fra gjødsel i industriell skala

Det er riktig, men det var på en tid hvor arbeidskraft kostet noe mindre. ABB hadde vel mer enn nok med å blande bomba, og endte vel opp med en mindre ladning enn opprinnelig planlagt. Jeg er enig i at dette ikke gjør ting umulig, og det er heller ikke vært målet. Men det vil kunne vanskeliggjøre ting en god del og dermed eliminere alle andre enn de mest målrettede, og akkurat det ser jeg ikke på som en ulempe.

Når det gjelder NM ser jeg at det kan bli en utfordring for noen, selv om jeg ikke trodde man brukte over 30% til RC og at dette var tilgjengelig som ferdig vare. Mulig det er et punkt man burde protestert på, sammen med salpetersyre. 3% blir for svakt for feks effektiv etsing av aluminium før eloksering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg gidder å hisse meg opp enda. Skal de stoppe alt det kan lages bomber av må de stenge dieselpumpene før de tar kruttet. Relax and enjoy the ride...

Og forby salg av sukker til privatpersoner, forby landbruket å bruke nitratbaserte gjødningsprodukter, og forby......osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
Hvis noen hadde lest seg opp på temaet ville de skjønt at dette gjelder en del råstoff (prekursorer) til sprengstoff som til nå ikke har vært godt regulert (klorater, salpetersyre etc). Det eneste folket her inne har å frykte er regulering av hydrogenperoksid over 12%.

Altså lå lenge det ikke angår deg så er et forbud greit?

Det er derfor det går som det går. "Så lenge det ikke angår meg så er det greit" Driter i andres behov så lenge jeg for sitte i kjelleren å lade. Men du skal se plutselig så gjelder det deg også.

Det er mange som bruker nitromethane for eksempel som nevnt i tråden. Det er forsåvidt uinteressant om det er en eller 1000. Det for jævelig at det skal være forbud mot så utroilig mye.

Link to comment
Share on other sites

Altså lå lenge det ikke angår deg så er et forbud greit?

Ærlig talt, kan du ikke lese hva jeg skrev? Faktum er at jeg trolig rammes mer enn de fleste av disse reglene siden jeg tusker med ekstremt mye rart av kjemi og overflatebehandling. Men jeg ser også behovet for regulering av slike stoffer, i gale hender kan de gjøre mye skade.

Link to comment
Share on other sites

Joda, spesielt fordi så mye av reguleringen er rent byråkratisk piss. Akkurat disse reglene er ganske spiselige sånn sett, det er utvilsomt stoffer med stort potensiale for bombetilvirkning, begrenset nytteverdi for folk flest (med unntak av peroksyd og nitrometan) og det er ikke snakk om noe totalt omsetningsforbud. Joda, jeg er også fullstendig klar over at alt dette kan omgås om en vet hva en driver med, men det i praksis såpass arbeidskrevende at kun et fåtall vil ha resurser til å lage store mengder eksplosiver.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
På 8.1.2013 den 22.12, Varj skrev:

 

Da syns jeg det er kjipt at bensin og dieselbiler forbys, for jeg har ikke lyst på elbil enda :( (Med mindre noen sponser meg med en Tesla da, da er det greit.)

Hadde et tilfelle igår hvor det kunne tyde på at sjåfør var blitt sponset med en Tesla. Mens vi stod ved pumpene på lokal bensinstasjon kom en Tesla og stoppet på andre siden av pumpen hvor vi stod. Det tok noen minutter før sjåfør forstod at han ikke fikk  fylle flytende drivstoff på bilen. 

Edited by zeissoem2
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...