Jump to content

Nytt forslag om "assault wapon ban" i USA.


seawolf

Recommended Posts

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

At NYS innfører en slik lovgivning er noe jeg har ventet på i 10 år. Den politiske tyngden i staten ligger i NYC, og der har man hatt våpenlover som får de fleste europeiske land til å virke liberale siden syttitallet.

 

Det som er trist med dette er blant annet at staten har hatt et veldig godt miljø innen NRA High-Power Rifle, som i stor grad tilsvarer DFS. Uten AR-15 plattformen som inngangsbillett blir det dårlig med rekrutteringen i fremtiden.

 

Angående "fornuft" ble disse lovene råkjørt så til de grader gjennom systemet at man glemte å unnta politiet. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Rifler blir brukt i hele 2,55% av alle drap der borte og 3,76% av alle drap begått med skytevåpen.

 

Tror du skal regne litt til, i.f. siden du linker til er det 67,78% drap med skytevåpen

 

Les innlegget til chiefen en gang til.. Han skriver ingenting om antallet drap begått med skytevåpen generelt, kun rifle.

Link to comment
Share on other sites

Les en gang til du:-)

 

Av (i 2011) 8573 drap med skytevåpen er rifle brukt i 323 tilfeller. Det blir 3,76%. Av alle drap er rifle brukt 2,55% av tilfellen (i 2011).

 

Om en bruker none minutter og blar litt i FBIs statistikk så skjønner en fort at det bilde en har av amerikansk kriminalitet fra norske/europeiske media er rimelig feil..

Link to comment
Share on other sites

Det er mange "hot heads" i USA, som har en helt annen holdning til skytevåpen enn jeg mener vi har i scandinavia. På facebook er det en side som heter "Hunting"(tror jeg det var). Var inne her og ble ganske overrasket når jeg så hva amerikanere skrev rundt dette emnet, og Obama. Jakt med m16 o.l. er ganske vanlig, og etikken i jakt er ikke like fremtredende der borte(les sikker jakt og human jakt). Jeg var atpåtil så "dum" å kommentere noen tråder, og fikk klart beskjed om at jeg kunne holde kjeft :lol:

 

Egentlig er det bare å se våpenprogrammene på discovery for å se problemet. Disse er laget for et amerikansk publikum, og våpen blir fremstilt som noe "tøft", og jo større eksplosjoner o.l. jo bedre. Slike holdninger har nok endel normenn også, men heldigvis vokser de fleste av seg dette i tanårene.

Beklager hvis noen her inne føler seg truffet av den siste kommentaren :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Star Spangled Splosions'n Shit, yo... Å bruke ar15 til jakt slik amerikansk våpenkultur er, ser jeg på som uproblematisk. Jeg skulle ønske det var slik her også at det var kosher for hvermannsen at man brukte våpen uten trestokk på jakt. Det ville gjort ting litt enklere.

Jeg skulle også ønske at det var større takhøyde for å diskutere og drive med "morroskyting" som man gjerne ser på youtube.

 

Men god etikk rundt jakt er det bra at vi har. Man tar tross alt et liv.

 

Edit: Man bruker såklart ikke m16 til jakt, man bruker ar15...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

M16 er det nok ikke så mye jakt med der borte. AR-15 derimot brukes nok. Og jeg ser heller ikke problemet med det. Jeg har AR som går godt under tommen på 100 meter. Og jeg vil tørre å påstå at en god skytter kan plassere skuddet bedre med en sliten AK fra tykkeste Mogadishu enn mang en elgjeger som blåser støvet av Tikkaen før han/hun tar de tredve treningspatronene.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke presisjonen i disse våpena jeg er bekymret for, men der jeg jakter treffer jeg ofte på folk, som er skreptiske nok til en kamuflert mann med gevær. Hvis jeg i tillegg hadde hatt et våpen som gjorde at jeg så ut som en av nokasbanden, hadde det nok blitt oppstandelse på jæren :lol:

 

Har sett endel filmer på nett der disse våpnene er i bruk, og det slår meg at det ikke er presisjonen i våpnene som er fremtredende :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Men seriøst Thor, jeg sa ikke "alle", jeg sa mange. Det jeg snakker om er kulturen, og den oppfatter jeg som noe "annerledes" enn den man finner her hjemme. Det mener jeg kommer av at man i mange stater kan anskaffe seg våpen uten noe opplæring, bakgrunnsjekk osv. I motsetning til mange amerikanere mener ikke jeg at det er en menneskerett å eie våpen, og synes at Obama har startet et viktig arbeid.

 

At du ikke er enig, er helt iorden. At jeg er rar, kanskje :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det mener jeg kommer av at man i mange stater kan anskaffe seg våpen uten noe opplæring, bakgrunnsjekk osv.

 

Mener du seriøst at f.eks. den norske jegerprøven kvalifiserer som opplæring i våpenbehandling? De sikkerhetskursene jeg har gjennomgått innen NSF var heller ikke mye bedre.

 

Det andre argumentet ditt er feil med noen få unntak. Alle som kjøper våpen gjennom en autorisert forhandler går enten gjennom en bakgrunnssjekk under selve salget eller er klarert av myndighetene på forhånd - uansett hvilken stat man bor i.

Link to comment
Share on other sites

Hva er "klarert av myndighetene"? Dokumentarer a la moore, der man noen plasser får våpen f.eks når man åpner ny bankkonto, er det bare tull?

Og ja, mener at jegerkurset er mye bedre enn ingenting. At dette burde vært enda bedre, er jeg enig i.

Link to comment
Share on other sites

Hva er "klarert av myndighetene"? Dokumentarer a la moore, der man noen plasser får våpen f.eks når man åpner ny bankkonto, er det bare tull?

Og ja, mener at jegerkurset er mye bedre enn ingenting. At dette burde vært enda bedre, er jeg enig i.

Det stemmer at noen steder så kan/kunne man få et våpen. Det som kommer frem i "dokumentaren" til Moore er dog ikke helt riktig. Det stemmer ikke at du fikk våpenet levert over disk i banken. De ble utdelt via forhandler, men Moore presset på for å få det utlevert i banken. Mon tro hvorfor??

Jeg spør meg; er det en dokumentar når man har en agenda?

Link to comment
Share on other sites

@Kuli

Trekker du frem Michael Moore som kilde? Jeg trodde de fleste hadde fått med seg at produktene hans knappest kan kalles dokumentarfilmer.

 

Klarert av myndighetene betyr, for privatpersoner, at man enten er autorisert våpenhandler eller har blitt klarert til å bære skjult våpen av stat eller føderale myndigheter. De bakgrunnssjekkene vi går gjennom for dette er langt mer stringente enn et hva et norsk våpenkontor presterer.

 

Den aktuelle scenen i Bowling for Columbine var forøvrig klippet slik at det ikke gikk frem at de som åpnet konti fikk et gavekort de kunne bruke til å kjøpe ei rifle - etter full NICS bakgrunnssjekk.

 

At våpenopplæringen man tilegner seg under jegerprøvekurset er mye bedre enn ingenting er tøys. Det var det i alle fall for 20 år siden.

Link to comment
Share on other sites

At tv serier blir laga for show, forstår jeg også. Sier ikke at det alle amerikanere er gale våpenfantaster, men det er likevel mange av dem. Ta et titalls søk på youtube f.eks søk hunting o.l. Her er det "vanlige" mennesker som legger ut jaktfilmer av seg selv. Legg merke til hvor mange av disse filmene som inneholder slepphendt våpensikkerhet, dårlige holdninger, inhuman jaktutøvelse o.l. Søk deretter på jakt, og se om andelen raringer(for å bruke ditt utrykk) er like høy??

 

På forum som her og facebook vil det alltid komme ekstreme uttalelser, men det slo meg at de var i flertall på tidligere nevnte facebookside. Utsagn som "over my dead body", "pull it out of my cold, dead fingers" i tillegg til uttaleser om å sette presidenten i fengsel for å ha brutt grunnloven, synes jeg er "hot heads" uttalelser, som sier noe om en kulturforskjeller :winke1:

 

Nå skal dere få fortsette å diskutere på denne tråden i fred, jeg trekker meg ut, god kveld. Håper ikke at jeg har provosert for mye, det var i såfall ikke meningen.

Link to comment
Share on other sites

Grei konklusjon, uten å ta høyde for at det finnes no slikt som 60 ganger flere potensielle YouTube postere fra USA vs. Norge og det faktum at en nordmann kan miste våpen og bli utsatt for diverse andre uhumskheter fra myndighetene hvis man blir identifisert i en bajasvideo av denne typen.

 

Angående å komme brautende inn på et amerikansk forum og kjøre i vei uten å bry seg om kulturforskjeller, er det nok lurest å se det i samme kontekst som det som skjer på dette forumet når en eller annen dyreverner slenger med leppa om jakt eller fangst.

Link to comment
Share on other sites

Er typisk norsk å mene at den kulturen man har i andre land er mindreverdig i forhold til vår egen, og at alle andre land burde vært som vårt, for dette er jo høykulturens og moralens høyborg.

 

Det er vel litt typisk av absolutt alle å mene, uavhengig av hvor de er fra. Men USA er stort, og det er nok mange steder med nesten-norske forhold. Det er bare så fryktelig lett å skjære alle over en kam når man ser trailer trash eller sørstatsetterlevninger fra svunnen tid.

Link to comment
Share on other sites

For hjortejakt med hodeskudd pga blodslått kjøtt skjer ikke i Norge?

Veiving med våpen skjer aldri på skytebanene i Norge?

Jakt"ulykker" skjer heller aldri, der en skyter kompisen etter å ha skutt en hjort med gjennomskyting?

Eller hva med når en far skyter sønnen sin med hagle, for sønnen "ikke var der han skulle"?

 

Det er myr rart som skjer i USA, men mye rart i Norge også. Er vel like mange våpeneiere i USA som det finnes våpen i Norge, omtrent. Konsentrerer en seg med å se pp vettuge folk på youtube, så blir ikke bildet så skeivt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel litt typisk av absolutt alle å mene, uavhengig av hvor de er fra. Men USA er stort, og det er nok mange steder med nesten-norske forhold. Det er bare så fryktelig lett å skjære alle over en kam når man ser trailer trash eller sørstatsetterlevninger fra svunnen tid.

 

Det er absolutt ikkje noko som får meg til å forlata ein fest kjappare enn når fire-fem pratmakarar skal byrja å fortelja alle og einkvar om Kva USA Eigentleg Er.

 

Forresten, for dei som er ute etter ein amerikansk skyttar som er oppegåande og sindig, her er ein knallbra YouTube-kanal: http://www.youtube.com/user/hickok45

Link to comment
Share on other sites

Nei,

Og det er et problem (for vår side) at vi vrir diskusjonen den veien. For det er vi sompåstar at våre motparter mener slikt. Ikke de... Og ved å bygge opp argumentasjonen vår basert på at motparten er dum og mangler innsikt fordi vi har definert at de mener idiotiske ting, så har vi ikke en gang forberedt oss til den saken som vil bli diskutert.

 

For all del, det er mye dumskap (genuin sådan) også på den andre siden, men siden vi er det absolutte mindretall er det vi som må forholde oss til fakta og saksopplysning på en pinlig nøyaktig måte.

Link to comment
Share on other sites

Javisst, men for offeret er det nok likegyldig om man blir drept med et lovlig eller et ulovlig våpen. Drapsraten påvirkes etter det jeg kjenner til nemlig ikke av forbud/ikke forbud.

 

Ellers er det også sånn at ting forsvinner ikke selv om man forbyr dem. Jeg setter glatt en månedslønn på at det er et dugelig antall kampsportutøvere rundt om i landet som pr. definisjon er kriminelle, ettersom de har "karatepinner" (og vet hvordan de skal brukes, i motsetning til fjortisgjengene som i sin tid utløste ønsket om et forbud). Det er ikke urimelig å anta at noe tilsvarende vil bli tilfelle dersom våpen/våpentype XYZ skulle forbys. Hva har man oppnådd da, bortsett fra å bruke masse penger?

Link to comment
Share on other sites

Nå er du inne på det essensielle Bjorktork! (forøvrig har kampsport utøvere lov til å ha karaktepinner (Tonfas, sticks, nunchucks, kubotan osv)

 

Og det er neppe noen på den andre siden som tror vi vil hindre drap med å forby våpen. Diskusjonen står om hvor tilgjengelig de er. Det tragiske faktum er at 22/7 massakren ble utført med et legalt ervervet skyte våpen. Og det jeg menr å tro er motåartens utgangspukt er at forbud, vil gjøpre våpen vanskeligere tilgjengelig. Spørsmålet vil bli på bekostning av hva, og med hvilken reel effekt.

Link to comment
Share on other sites

De kan i særlige tilfeller søke om dispensasjon fra forbudet hos sin stedlige politimester, Hassel - min erfaring er at slike søknader blir avvist av ymse grunner. Likevel er det flust med "karatepinner" i Norges land. Utgjør det et problem? Nei. Selv om det kanskje ikke er verdens beste eksempel, da innretningene er mest egnet til å skade brukeren selv ved ukyndig håndtering :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i de siste innleggene til både Hassel og bjortork. Det kommer helt sikkert til å skje lovbrudd med lovlige våpen igjen, og igjen selv om i normalt svært lite omfang. Det må vi leve med, eller ikke. Det er dette som er det store samfunnsspørsmålet fremover. Og det spørsmålet går langt utover dette med type privat våpeneierskap eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...