Jump to content

Nytt forslag om "assault wapon ban" i USA.


seawolf

Recommended Posts

Ja da, jeg vet at vi ikke skal snakke om NRA, ei heller om amerikanske våpenlover sett i relasjon til norske forhold, men for enkelte kan dette kanskje være litt interessant lesning alikevel?

 

Sen. Dianne Feinstein vil nå i januar fremme nytt lovforslag om forbud av såkalte assault weapons og magasiner med kapasitet over 10 skudd.

De har litt å bryne seg på over dammen også ser det ut som.

 

http://www.nraila.org/legislation/feder ... ry-22.aspx" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå har jeg alldri sett behovet for såkalte Assoult weapon i sivilt eie, hverken her i landet eller i andre land forøvrig, i den grad sivilbefolkingen væpner seg med slike så er de i en krigssituasjon (les Syria)

Men det er nå bare meg det da, og mitt syn.

Vil stille noen spørsmål:

Hva skal vi med disse i sivilt eie?

er det noen Sivil konkuranseaktivitet med slike våpen?

Hvilke signaler sender vi ut til det øvrige samfunnet med et slikt våpeninnehav?

 

At noen tror at å forby en type våpen vil løse problemer som skolemassakre og Utøya lignende handlinger, tror de er på ville veier.

Idioter er idioter selv med ei nylonstrømpe, kanskje man også skal forby dette også

 

 

Sånn da er det åpent for hobbyjurister og andre...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg alldri sett behovet for såkalte Assoult weapon i sivilt eie, hverken her i landet eller i andre land forøvrig, i den grad sivilbefolkingen væpner seg med slike så er de i en krigssituasjon (les Syria)

Men det er nå bare meg det da, og mitt syn.

Vil stille noen spørsmål:

Hva skal vi med disse i sivilt eie?

er det noen Sivil konkuranseaktivitet med slike våpen?

Hvilke signaler sender vi ut til det øvrige samfunnet med et slikt våpeninnehav?

 

Sånn da er det åpent for hobbyjurister og andre...

 

"Assault weapons" er en propagandabetegnelse på alle sivile våpen som "ser skumle ut", først og fremst fordi de er laget i moderne materialer som aluminium og plast, isteden for "ufarlige" ting som støpejern og treverk, og malt svarte. Det er således ikke snakk om våpen noen militær- eller politiorganisasjon normalt bruker, men rent sivile jakt- og konkurransevåpen. Men siden fargen er den samme er det lett å starte ostehøveltaktikken med disse...

 

Praktisk rifle er da en sivil kokurranseform, det var europeisk mesterskap i dette i Norge i 2009

Link to comment
Share on other sites

Hva skal vi med disse i sivilt eie?

er det noen Sivil konkuranseaktivitet med slike våpen?

Våpen som rammes av ett eventuellt forbud, brukes til konkurranser, både i regi av NROF, NFPS og NSF

Hvilke signaler sender vi ut til det øvrige samfunnet med et slikt våpeninnehav?

I Norge.. at vi lever i ett fritt og liberalt land, hvor det meste er lov, så lenge det ikke er til sterk sjenanse eller fare for andre....

Link to comment
Share on other sites

Tråden blir nok en ny tråd der steile standpukt frontes :wink:

 

Men det vi kanskje bør tenke på er at også i USA gjør de seg sterke tanker rundt problematikken rundt denne type våpen.

 

Hva er det som gjør at mange faktisk mener at utseende på våpene utgjør en viktig faktor for farlighet :?: Finner man svaret på det vil argumentasjonen her hjemme bli bedre.

Link to comment
Share on other sites

Da danner nok jeg et godt gjennomsnitt av den Norske befolkning, i definisjon av slike våpen, Jeg har jaktvåpen i mitt eie full garderobe, men ingen som kan defineres som populistisk Assault, da tenker jeg AK47 M16 og den type look alike våpen, tror også majoriteten av det Norske folk også tenker i de samme linjene.

Hva er da problemet, jo informasjon.

At ei rifle med en litt stor kikkert, 2 fot og plaststokk er under def. Assault tror jeg ikke noe på.....Det er da i tilfelle et alibi.

Link to comment
Share on other sites

At ei rifle med en litt stor kikkert 2 fot og plaststokk er under def Assault tror jeg ikke noe på.....Det er da i tilfelle et alibi.

 

Enkeltløpede halger har fått denne merkelappen på dette grunnlaget, finner ikke artikkelen nå, men det var i California for noen år siden.

 

At det er et alibi har du helt rett i; ostehøveltaktikk...

Link to comment
Share on other sites

Ja hvor denne saksbehandleren i DN har vært når denne skrev dette kan bare fantasien sette.

Det er etter min mening å dra den litt langt.

En anne sak er at dette er produktet av Utøya, og som kom opp i dagen svært kort tid etter tragedien, før folk klarte å tenke klart igjen.

Forhåpentligvis vil ett slikt forslag dø pga usakligheten i forslaget,

POD innførte jo reg forbud av 1/2 auto rifler, det må vel også sies å være en handling i affekt.

Når jeg tenker Assoultvåpen så er det kopier eller lookalike våpen av Militære autovåpen enten magasinkapasitet er 2 eller 20 skudd.

Etter mitt syn er det et kvantesprang fra dette til normale jakt/konkuransevåpen...

Link to comment
Share on other sites

Nå var hensikten min kun å vise at også i "våpenlandet USA" er det sterke diskusjoner og nye lovforslag på gang når det gjelder bla halvauto våpen.

Å sidestille dette med diskusjonene vi har her i Norge har liten hensikt, da alle vet at lovverket som regulerer privat våpeierskap er vidt forskjellig.

Imidlertid viser det at i etterkant av skytetragedier vil en unektelig få denne type reaksjoner på politisk nivå, uansett land.

 

(Jeg regner med at IPSC i USA også vil bli berørt av et slikt forbud, noe som lett kan gi konsekvenser for praktisk skyting også her i landet...kanskje?)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva er "normale" konkurransevåpen?

 

Når jeg tenker Assoultvåpen så er det kopier eller lookalike våpen av Militære autovåpen enten magasinkapasitet er 2 eller 20 skudd.

Etter mitt syn er det et kvantesprang fra dette til normale jakt/konkuransevåpen...

 

Problemet er at det er ikke noen objektivt økt "farlighet" ved disse våpenen som gjøre at det bør forbys i seg selv, i.f.t. andre halvautovåpen, f.eks. de som brukes i OL-grener.

Link to comment
Share on other sites

Nå var hensikten min kun å vise at også i "våpenlandet USA" er det sterke diskusjoner og nye lovforslag på gang når det gjelder bla halvauto våpen.

Å sidestille dette med diskusjonene vi har her i Norge har liten hensikt, da alle vet at lovverket som regulerer privat våpeierskap er vidt forskjellig.

 

Den sidestillingen gjøres allerede, av mediene, og her kommer ikke denne forskjellen alltid spesiellt godt frem. Har lest ledere hvor det høre ut som skyttermiljøet i Norge

er en liten klikk som ønsker militærevåpen til selvforsvar.

 

Det er derfor av økende viktighet å få frem, overfor ikke-våpeneiere, at det i Norge er snakk om jakt- og konkurranse

og at skyting vel er den sommer-OL gren Norge har gjort det best i gjennom tidene.

Link to comment
Share on other sites

En anne sak er at dette er produktet av Utøya, og som kom opp i dagen svært kort tid etter tragedien, før folk klarte å tenke klart igjen.

 

Har folk byrja å tenke klart igjen?

Eg vil på ingen måte forsvare bruk av våpen når dei er brukt til å drepe folk. Men uansett kvar i verden den vestlige verden nokon vert drept med våpen så starter rabalderet på nytt i media og blant ein del av våre politikara. Våpen må forbys, det må bli strengare våpenlover osv.

 

Som jeger og våpeneigar så tykkjer eg det er synd når slikt vert fokusert på i media. I Norge har me eit lovverk som er strengt nok, og som allerede setter store begrensningar i kva den einskilde kan eige av våpen og våpentyper.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på de får igjennom et nasjonalt assault weapons ban i statene, da NRA på ingen måte vil legge seg på latsiden. De har også grunnloven på sin side som forteller at å eie våpen er en menneskerett og det er lov å forsvare seg selv, begge deler er jo tabu i Norge selvsagt :roll:

 

Om noen uker så er alt tilbake til business as usual og prisen på AR15 har sunket tilbake til før panikksalget startet.

 

Man ser jo også at de få statene som har et assault weapons ban, er de med mest kriminalitet. De styres også av venstrevridde democats, somregel de med størst anstrengte forhold til våpen.

Link to comment
Share on other sites

En digresjon, som snart slettes av moderatorene: et eventuelt slikt ban i Sverige ville nok hatt liten betydning for d´herrer som var på ferde i gatene der i går. Et gevær av slik type lå igjen ved siden av en av d´herrer som fikk en tung dag på "jobben" i går. Der var det også sivilt bevæpnet politi med i bataljen...

Link to comment
Share on other sites

Dette kan ramme alle halvautovåpen uansett om det er hagle, rifle eller pistol, sålenge de enten har faste magasin som tar over 10 skudd, eller om de kan ta løse magasin over 10 skudd. Så alle håndvåpen er potensielt mulig å forby med dettw forslaget.

 

Kom ikke her og si at dette IKKE kommer til å berøre resten av verden, når de skal forby produksjon av magasiner over 10sk også. All konkurranseaktivitet vil bli rammet over tid, for ikke å snakke om tilgjengeligheten og pris på våpen og våpendeler.

 

Nevnte jeg alle de som mest sannsynlig kommer til å bli arbeidsløse av børsemakere og våpenbutikker?

Link to comment
Share on other sites

Tviler på de får igjennom et nasjonalt assault weapons ban i statene, da NRA på ingen måte vil legge seg på latsiden. De har også grunnloven på sin side som forteller at å eie våpen er en menneskerett og det er lov å forsvare seg selv, begge deler er jo tabu i Norge selvsagt :roll:

 

Om noen uker så er alt tilbake til business as usual og prisen på AR15 har sunket tilbake til før panikksalget startet.

 

Man ser jo også at de få statene som har et assault weapons ban, er de med mest kriminalitet. De styres også av venstrevridde democats, somregel de med størst anstrengte forhold til våpen.

 

Vi har den samme loven i Norge, forsåvidt, mtp forsvare seg med samme kraft som blir utøvet. Men man får nok mer trøbbel her om en angriper dør som følge av ditt forsvar.

 

En annen ting er at det står våpen i grunnloven, ikke skytevåpen. En kniv er også et våpen..

Link to comment
Share on other sites

Loven som gikk ut i 2004 var egentlig en stor vits. I hele perioden var det null problem å få tak i magasiner med 20 til 100 skudds kapasitet lovlig såvel som modifiserte versjoner av de innenlandsproduserte halvautoene. Så lenge de manglet foldekolbe, bajonettfeste og gjenget løp var det grei skuring. Var man villig til å betale et premium fikk man tak i våpen med overnevnte "onde" spesifikasjoner også. Jeg har selv kjøpt en stor mengde slike våpen og magasiner i den perioden. Prisnivået endret seg heller ikke mye når loven gikk ut i 2004.

Link to comment
Share on other sites

...: et eventuelt slikt ban i Sverige ville nok hatt liten betydning for d´herrer som var på ferde i gatene der i går. Et gevær av slik type lå igjen ved siden av en av d´herrer som fikk en tung dag på "jobben" i går. .....

 

Hørte på radio og TV at AK'n konsekvent ble omtalt som "halvautomat", men en AK47 er da så vidt jeg vet en HELautomat??

 

Nå passer det sikkert ikke inn i agendaen til dagens kaffelattedrikkende journalister å skille mellom hel og halv auto. Og det når selvsagt ikke opp til NRK vesenet som snakket om "automatrevolver" for noen år siden! Men det er likefullt trist å se den omtrentlighet dagens mediemennesker har i forhold til det å formidle nyheter så saklig korrekt som mulig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er personlig overbevist om at hvis vi skal få en bredere aksept for diverse skytegrener i Norge og greie å slå beina unna fordomsfulle og feilaktige reportasjer i media, så må det mer åpenhet til. ( Det er fortvilende, men media formidler ikke nyheter lenger, men mer partsinnlegg for å fremme et spesielt syn).

 

Jeg har foreslått det før også at alle skytterorganisasjoner burde som et minimum adoptere og arrangere en skytingens dag slik som DFS. Hit bør også lokalpolitikere og lokal presse bli invitert for å få et reelt innblikk i hva vi driver med.

 

Da kunne for eks NFPS demonstrere og forklare hvorfor deres våpentyper er best egnet til denne aktiviteten. Videre kunne det gjøres et poeng av at kun sivil bekledning er lovelig for å vise at NFPS distanserer seg fra alt militært og paramilitært svermeri.

De kunne også få mulighet til å fortelle om sikkerhetskurs og beinhard håndheving av sikker våpenbehandling under trening og stevner. Osv.osv.

 

På denne måten mener jeg at skytterorganisasjonene kan bygge den nødvendige tilliten hos menigmann og få større aksept for sporten.

 

Over til Amerika. Det er direkte kvalmende å se diverse skuespillere som stiller offentlig opp og fordømmer våpeneierskap og bruk samtidig som de tjenes seg motbydelig rike på voldsfilmer der dess verre er dess bedre og våpenbruk en av hovedingrediensene.

Link to comment
Share on other sites

Thor: Jeg vet det, men hun har lært nå, og går enda hardere til verks. Vet jo hva hun gjorde feil sist, er jo trossalt nesten 20 år med læring..

 

Ole Brum: Rart de ikke får noen med kunnskap til å gi en kommentar, eller i det minste rådføre seg med noen. AK selges billigere enn brød enkelte steder i verden, og de lages jo omtrent overalt. Altfor lett å få tak i, så at de blir brukt til ran og kriminelle hendelser er ike så rart.

Ei heller var nok disse våpnene lovlige, så allverdens lover og regler vil aldri kunne styre dette.

NOKAS ranerne hadde jo tilogmed AG3 de hadde stjålet fra forsvaret..

Link to comment
Share on other sites

Situasjonen i USA er vel kanskje litt forskjellig nå i og med at Obama (eller kenyaneren som enkelte ynder å kalle han) sitter i sin siste periode og egentlig har null å tape på å gå hardt ut.

Den siste skoleskytingen på Sandy Hook skapte vel også mye rabalder og vind i seila for "ban gun" tilhengerne.

Men dette vet vel Thor mer om som sitter midt oppi det enn oss her på berget.

 

Når det gjelder NRA i denne sammenhengen viser det igjen at en organisasjon som taler på vegne av de mange har større gjennomslag enn de mange som taler for de få.

Og for ordens skyld; selv om jeg er mangeårig medlem av NRA, er det ikke min hensikt å drive noen form for promotering her på kammeret.

 

(edit, forøvrig kom American Rifleman i posten i dag, mye godt lesestoff i drittværet :wink: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Merk at definisjonen "assault weapon" i henhold til den foreslåtte loven kan omfatte også våpen med repetermekanisme, men at disse er unntatt fra forbudet i en egen paragraf. Det er da nærliggende å anta at man ønsker å forby også disse på et senere tidspunkt ved å fjerne unntaket.

 

Håndvåpen med større magasinkapasitet enn 10 skudd omfattes også av forbudet, noe som ville fjerne nesten alle moderne pistoler fra markedet.

 

Forslaget er ikke noe annet enn et forsøk på å få foten innenfor døren, og inneholder bisarre bestemmelser som at rifler med rakettutskyter (!) er forbudt. Mest sannsynlig blir det nedstemt med god margin i Representantenes hus.

 

Jeg ser for øvrig at noen mener at alt vi ikke trenger kan forbys. Det er en interessant politisk posisjon.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt. Følgelig er lovteksten bare spiselig for den mest ekstreme fløyen i hennes eget parti. Jeg ser for meg at en sterkt nedtonet versjon kan passere senatet for å deretter bli blokkert i representantenes hus, som har et republikansk flertall.

 

De demokratene som har sittet innvalgt en stund husker fremdeles valgmassakrene velgerne gjorde etter loven i 94.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder NRA i denne sammenhengen viser det igjen at en organisasjon som taler på vegne av de mange har større gjennomslag enn de mange som taler for de få.

 

Tja, NRA har i veldig manges syn klart å skyte seg selv noe gedigent i foten med en felthaubitzer pga den totalt idiotiske pressekonferransen de presterte å holde. Og det er ifølge pro-gun folk der borte. Den hjalp ikke, for å si det slikt. De forsøkte å beskylde Hollywood og videospill i en salig tirade som normalt bare kommer fra ytterliggående kristenfundamentalister.

Link to comment
Share on other sites

@Øystein

Tja...henger man seg opp i enkeltepisoder er det vel ikke grenser for blemmer man kan finne.

(Charlton Heston var vel heller ikke den mest representative i sine intervjuer på slutten av karrieren.)

Men dette gjelder vel de fleste organisasjoner, institusjoner, politikere osv osv...både her hjemme og ute.

 

Løfter man imidlertid blikket er det ikke tvil om at de i det store og hele har talt våpeieres sak på en god måte.

Nå var ikke denne tråden tenkt å være noe pro / kontra NRA, kun en info om at det fremmes forslag til ny lov angående "assault weapons", og at NRA har tatt saken opp på sin dagsorden.

Den siterte komentaren min er en generell betrakting som kan brukes i mange sammenhenger, ikke bare det denne tråden gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Manglende autoskyting kan skyldes mangel på ammunisjon også. Ammunisjon er tydeligvis mangelvare i mange lugubre miljøer (sett utifra at folk er villig til å betale opp mot 500.- for ei pakke 9mm på nettauksjoner).

 

De aller fleste AK'ene har semi nederst på velgeren, og i en stresset situasjon så er det enkelt å dytte den helt i bunn under avsikring. Da går den kun på halv gass.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sånn i all uskyldighet - det er rart at årevis med ukritisk eksponering for alskens filmer og spill med usedvanlig voldelig innhold ikke er farlig, mens H&Ms julereklamer for undertøy forkvakler den oppvoksende slekt. Forstå det den som kan :mrgreen:

 

 

Det der har jeg lurt litt på også; litt naken hud avler voldtekstmenn, konebankere, jenter med knust selvtillitt og en befolkning med et skrudd syn på seksualitet; filmer, serier og spill som handler om å drepe flest mulig fortest mulig og helst så brutalt som mulig er derimot bra for hjernen og helt ufarlig.

Link to comment
Share on other sites

I all sin visdom så har delstaten New York nå greid å definere Walther GSP, Hammerli 280 og tilsvarende konkurransevåpen med magasin utenfor pistolgrepet som «assault weapon», POD gjorde vel det samme i et rundskriv for noen år siden. Viser vel også hvor stort sprik mellom det er mellom hva norske massemedier skriver (eksempel her) og hvordan virkeligheten ser ut.

 

http://www.governor.ny.gov/2013/gun-reforms-faq" target="_blank

http://www.governor.ny.gov/assets/docum ... atures.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...